نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

پتنت جدید گوگل: عروسک های هوشمند!

گوگل ایکس، قسمتی از کمپانی گوگل که روی علوم و فناوری‌های عجیب کار می‌کند به تازگی پتنتی ثبت کرده که در آن عروسک‌ها هوشمند هستند و متناسب با رفتار کودک، واکنش نشان می‌دهند. با زومجی همراه باشید.

طبق توضیحات این پتنت، عروسک با توجه به صدا یا حرکت کاربر به او نگاه می‌کند و با ارسال دستورها به سرور و ترجمه‌ی آن‌ها، به دستگاه‌ها دیگر مانند موبایل یا تلویزیون اطلاعات می‌فرستند. عروسک می‌تواند کنجکاوی خود را با تکان دادن سر، بالا بردن ابروها یا خاراندن سر با دست‌هایش نشان دهد. در این توضیحات آمده که دستگاه باید بامزه باشد تا به نظر بچه‌های کوچک جذاب بیاید.

این اسباب‌بازی‌ها علاوه بر تعامل با کودکان، می‌توانند برای کنترل دستگاه‌ی چندرسانه‌ای مانند تلویزیون، پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی و حتی وسایل خانه‌های هوشمند مانند ترموستات‌ها به کار روند. زمانی که این پتنت در سال ۲۰۱۲ ارائه شد همه‌ی این‌ها ایده‌های خوبی به نظر می‌رسید، اما از آن موقع تا هفته‌ی پیش که پتنت تأیید شد و به ثبت رسید تغییرات زیادی از لحاظ موارد حریم شخصی در آن به وجود آمده است. شرکت بیگ برادر واچ که در زمینه‌ی حقوق بشر و شناسایی موارد نقض حریم شخصی فعالیت می‌کند، درباره‌ی این پتنت گفته است:

زمانی‌ که دستگاه‌ها دارای قابلبت ضبط مکالمات و ثبت فعالیت‌های مختلف هستند، نگرانی‌های واضحی در مورد آن‌ها به وجود می‌آید... مخصوصاً وقتی که این دستگاه برای کودکان ساخت شده باشد.

google-smart-toy-patent-2
وکیلی که متوجه این پتنت شده گفته است این ایده‌ی وحشتناک تنها به فیلم‌های ترسناک تعلق دارد.

از طرف دیگر، گوگل می‌تواند با محدود کردن دسترسی سرورهایش به دستورهای صوتی که با گفتن «OK Google» فعال می‌شوند، این ایده را کمی کمتر ترسناک جلوه بدهد. اسباب‌هایی که با کودکان تعامل می‌کنند چیز جدیدی نیستند و آن‌هایی که از طریق دستورات صوتی کار می‌کنند، مانند بلندگوهای‌ اِکوی آمازون هم قبلاً وجود داشتند. البته همه‌ی این نگرانی‌ها قابل حل هستند، گوگل در این رابطه اعلام کرده:

بعضی از این ایده‌ها بعدها تبدیل به محصولات و سرویس‌ها می‌شوند و بعضی دیگر در حد ایده باقی می‌مانند. معرفی محصولات در آینده نباید تنها از روی پتنت‌های ما قضاوت شوند.

منبع: Engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده