// سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۵

پیشتازی انویدیا و سقوط ای‌ام‌دی در فروش پردازنده‌ های گرافیکی

طبق گزارش JPR، شرکت انویدیا توانسته از ای‌ام‌دی رقیب دیرینه‌ی خود در میزان فروش پردازنده‌های گرافیکی سبقت بگیرد. داده‌های سه ‌ماهه اول ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که انویدیا با تسلط در بازار GPU‌ها توانسته سهم ۷۷.۵ درصدی را نسبت به سهم ۲۲.۵ درصدی شرکت ای‌ام‌دی کسب کند. در ادامه با زومجی همراه باشید.

این بدان معنا است که از هر ۴۰ پردازنده‌ی گرافیکی به فروش رفته تنها ۹ عدد از آن سهم ای‌ام‌دی بوده و ۳۱ عدد از این GPU ها مربوط به انویدیا است. این یک نکته‌ی منفی برای ای‌ام‌دی محسوب می‌شود، زمانی که متوجه می‌شویم این شرکت در مدت زمان مشابه سال گذشته سهم ۳۵ درصدی را در این بازار داشته است. کارت‌های گرافیکی انویدیا توانسته علاوه بر نگاه داشتن سهم ۶۴.۹ درصدی سال گذشته به میزان ۱۲.۶ درصد نیز رشد داشته باشد.

یکی از دلایل کلیدی که می‌توان برای رشد انویدیا در نظر گرفت انتشار جدیدترین نسل کارت‌های گرافیکی با معماری ماکسول عنوان کرد. کارت‌های گرافیکی GTX 970 و GTX 980  در کنار کارت‌های گرافیکی نسل گذشته کمک شایانی را برای این رشد رقم زده‌اند. در آن سوی ماجرا شرکت ای‌ام‌دی قرار دارد که بیشتر فروش خود را مدیون کارت‌های گرافیکی عرضه شده در سال ۲۰۱۴ و بعضا برخی کارت‌های ۲۰۱۳ است. این به طرفداران شرکت ای‌ام‌دی کمک نمی‌کند تا دستگاه خود را با محصولی مناسب ارتقاء دهند. هرچند شرکت‌ ای‌ام‌دی در آستانه‌ی عرضه‌ی کارت‌های سری Rx 300 است که به همراه تکنولوژی HBM (حافظه با پهنای باند بالا) عرضه‌ می‌شود. عرضه‌ی این سری می‌تواند فرصتی مناسبی برای پس گرفتن سهم از دست رفته از بازار پردازنده‌های گرافیکی برای ای‌ام‌دی باشد.

نکته‌ی مهمی که برای هر دو شرکت وجود دارد ، ادامه‌ی کاهش مجموع تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی است. بازار کلی GPU ها در حدود ۱۹.۴ درصد انقباض را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این بدان معنا است که این دو غول تولید‌کننده‌ی کارت‌های گرافیکی برای بازاری کوچکتر نسبت به گذشته در حال رقابت با یکدیگر هستند. البته طرفداران ای‌ام‌دی می‌توانند دلیل این اتفاق را انتظار برای عرضه‌ی کارت‌های سری Rx 300 اعلام کنند. البته قاتل واقعی بازار پردازنده‌های گرافیکی را می‌توان بهبود قدرت پردازنده‌های گرافیکی مجتمع (IGP) ارائه شده توسط اینتل و ای‌ام‌دی نیز بیان کرد. بسیاری از بازی‌ها هر روزه بیشتر رو بیشتر بدون نیاز به کارت‌های گرافیکی جداگانه قابل انجام هستند. شاید روزی این شگفتی رخ دهد که تمامی بازی‌ها به وسیله‌ی کارت‌های گرافیکی مجتمع قابل انجام باشند، باید دید این اتفاق برای انویدیا و ای‌ام‌دی به چه معنایی خواهد بود.

منبع: Eteknix


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده