نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵

تماشا کنید: مقایسه عملکرد بازی The Witcher 3 روی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4

بازی بزرگ The Witcher 3 نیز عرضه شد تا علاقه‌مندان به بازی‌های وسیع و نقش‌آفرینی، تابستانی خوب را پیش رو داشته باشند اما از نقطه نظر مقایسه، کدام کنسول عملکرد بهتری در اجرای این بازی دارد و کدام کنسول در ارائه تجربه‌ای بهتر، عملکرد بهتری داشته است؟ با زومجی همراه باشید.

The Witcher 3 توانست با آغوش باز منتقدان حوزه بازی‌های ویدیویی روبه‌رو شود و امتیازات خوبی کسب کند. این در حالی است که علاقه‌مندان به سبک نقش‌آفرینی و بازی‌های جهان باز نیز مدت‌ها است که منتظر عرضه این بازی هستند اما در قبال بازی‌های بزرگ، یکی از مسائلی که همیشه مطرح است، مقایسه نحوه اجرای بازی روی دو کنسول رقیب از شرکت‌های سونی و مایکروسافت است. این‌که کدام کنسول برای اجرای این بازی بهتر است یا کدام کنسول می‌تواند انتخاب بهتری برای علاقه‌مندان به این بازی باشد؟ وقتی پای عملکرد بازی‌ها و مقایسه آن روی دستگاه‌های مختلف به میان می‌آید، طرفداران کنسول‌ها منتظر یک مقایسه موجه و موثق هستند.

دیجیتال فاندری را می‌توان یکی از بهترین و موثق‌ترین مراجع برای مقایسه و تحلیلی تکنیکی بازی‌ها دانست. این مرجع در مقدمه خود درباره مقایسه بین این دو نسخه آورده است که هر دو کنسول در ارائه یک جهان باز و با کیفیت، سایه‌ها و سایر المان‌های گرافیکی یکسان عمل می‌کنند و چیزی که این دو نسخه را از هم جدا می‌کند رزولوشن و نرخ فریم است.

ما از پیش می‌دانستیم که نسخه پلی‌استیشن 4 با رزولوشون 1080p اجرا می‌شود و نسخه ایکس‌باکس وان نیز از رزولوشن 900p به صورت پویا به رزولوشن 1080p تبدیل می‌شود. دیجیتال فاندری در تحلیل خود درباره رزولوشن دو نسخه آورده است که اگرچه در بعضی از نقاط تفاوت رزولوشون دو نسخه مشهود است اما در باقی مسائل، دو نسخه شبیه به هم عمل می‌کنند.

بیشترین جایی که تفاوت بین بازی در پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان پدیدار می‌شود، نرخ فریم بازی است. در طول میان پرده‌ها، نسخه پلی‌استیشن 4 روی ۳۰ فریم در ثانیه قفل می‌شود در حالی که نسخه ایکس‌باکس وان بازی این اجازه را دارد تا به صورت سیال،‌ نرخ فریم خود را تغییر دهد. البته داشتن نرخ فریم بالاتر الزاما به معنای یک تجربه بهتر نیست. در این مورد، دیجیتال فاندری در آنالیز ویدیویی که از بازی داشته اعتقاد دارد که یک نرخ فریم ۳۰ به صورت یکنواخت تجربه بهتری را القا می‌کند اما این همه چیز نیست. وقتی نرخ فریم نسخه پلی‌استیشن 4 افت می‌کند، خیلی سریع روی ۲۰ فریم در ثانیه قفل می‌شود، اما در نسخه ایکس‌باکس وان به این صورت نیست و اگرچه ممکن است نرخ فریم در این کنسول نیز به ۲۰ برسد اما خیلی سریع افزایش پیدا می‌کند.

در طول گیم‌پلی، هر دو کنسول از نرخ فریمی ناپایدار در حرکت از محیط‌های شلوغ مانند شهر Novigrad رنج می‌برند اگرچه مبارزات بازی دارای نرخ فریمی پایدار است که حول و حوش ۳۰ فریم در ثانیه در نوسان است. هر دو کنسول در حین اجرای محیط‌های شلوغ مانند جنگل از مشکل مخصوص به خود رنج می‌برند. نتیجه این است که هیچ‌کدام از این دو کنسول یک تجربه روان و نرمی که باید ارائه دهند را به مخاطب القا نمی‌کنند و هر دو مستعد مشکلاتی بزرگ در بخش گیم‌پلی هستند.

مشخصا، اگر شما یک کامپیوتر قابل اطمینان با سخت‌افزاری قدرتمند در اختیار دارید، پلتفرم پی سی ایده‌آل‌ترین گزینه برای تجربه این بازی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد نسخه کنسولی بازی چیزی در حد تنظیمات معمولی نسخه پی‌سی به علاوه اضافات گرافیکی مانند موشن بلور وابسته به سرعت حرکت، افکت‌های اضافی نور و سایر المان‌های گرافیکی موجود در بازی است.

در ادامه شما را به تماشای ویدیو مقایسه دو نسخه کنسولی این بازی دعوت می‌کنیم:

دانلود ویدیو

به نظر شما کدام نسخه عملکرد بهتری در اجرای این بازی دارد؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Gamespot 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده