نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۸

تماشا کنید: ویدیو اختصاصی زومجی به مناسبت تولد ۳۵ سالگی پَک-مَن

پَک-مَن حالا ۳۵ سال دارد و نوبت جشن گرفتن تولد یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین بازی‌های تاریخ است. به همین مناسبت زومجی ویدیویی اختصاصی از این سری تدارک دیده که در ادامه می‌توانید آن را تماشا کنید.

پَک-مَن عامل شکوفایی عصر دستگاه‌های آرکید بود، به تعبیری دقیق‌تر، این پَک-مَن بود که توانست باعث همه‌گیر شدن دستگاه‌های آرکید شود، دستگاه‌هایی که به نوعی پدر معنوی کنسول‌های بازی خانگی به حساب می‌آیند. حالا نشان و شخصیت پَک-مَن یکی از شناخته‌شده‌ترین و البته بانفوذترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید، شخصیتی که پروفسور تورو ایواتا به آن جان بخشید تا این موجود زرد کوچک و البته نقطه‌خوار امروز ۳۵ ساله شود.

اولین نسخه پَک-مَن سال ۱۹۸۰ در کشور ژاپن و برای دستگاه‌های آرکید عرضه شد. وظیفه نشر این بازی را شرکت نامکو (بندای نامکو امروزی) بر عهده داشت. ناشر پَک-مَن در آمریکا نیز شرکت میدوِی بود. پَک-مَن از روز اول عرضه تا به امروز محبوب بود و این موضوع یکی از نکات شگفت‌انگیز این بازی است. پَک-مَن اگرچه در روزهای اول فقط به عنوان یک بازی ساده برای دستگاه‌های آرکید عرضه شد و شاید حتی خالق آن یعنی ایواتانی نیز چنین آینده درخشانی را برای این بازی متصور نبود، اما با گذشت سال‌ها از عرضه پَک-مَن، کم کم پتانسیل‌های موجود در این بازی مشخص شد تا جایی که به یکی از نماد‌های کلاسیک بازی‌های ویدیویی تبدیل شد، به یک تعریف از بازی‌های ویدیویی و این قدرت و نفوذ تا جایی پیش رفت که به یک پدیده اجتماعی تبدیل شد و الهام بخش بازی‌های دیگر، انیمیشن تلویزیونی و همچنین آلبوم‌های موسیقی پرفروشی از موسیقی‌های بازی شد.

وقتی پَک-مَن پا به حوزه بازی‌های ویدیویی گذاشت، دستگاه‌های آرکید در تسخیر بازی‌هایی مانند مهاجمان فضایی (Space Invaders) و Asteroids بودند. درصد کمتری از دستگاه‌های آرکید نیز به بازی‌های ورزشی مانند Pong اختصاص داشت. موفقیت پَک-مَن باعث به وجود آمدن سبکی جدید در بازی‌های ویدیویی شد، سبکی که توانست به مذاق جنسیت‌ها و سنین‌ مختلف خوش بیاید. بسیاری از بازیکنان و تحلیل‌گران بازی‌های ویدیویی عقیده دارند که پَک-مَن نقطه تحول تاریخ بازی‌ است.

در ادامه شما را به تماشا و دانلود این ویدیو دعوت می‌کنیم:

دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود ویدیو با رزولوشن 720p

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده