نویسنده: مجید سجادی
// سه شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

مروری بر تاریخچه مسابقات The International و بررسی تیم‌های امسال

The International از عظیم‌ترین مسابقات ورزش‌های الکترونیکی یا همان eSports است که سالانه توسط وَلو برگزار می‌شود. با نزدیک شدن به اینترنشنال امسال تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای به مرور به مسابقات سال‌های گذشته و تیم‌های حاضر در مسابقات امسال بپردازیم.

کمتر کسی است که ادعای گیمر بودن داشته باشد و نام بازی Dota را نشنیده باشد. نقشه‌ای که در ابتدا برای بازی Warcraft 3 عرضه شد و در مدت زمان کوتاهی طرفداران بی‌شماری پیدا کرد. پس موفقیت بسیار زیاد Defense of the Ancients یا همان Dota، شرکت وَلو آخرین توسعه دهنده‌ی Dota، یعنی IceFrog را به استخدام در‌آورد و تصمیم گرفت که دنباله‌ی بازی را تحت پلتفرم استیم، با عنوان Dota 2 بسازد. وَلو  بازی را ابتدا به صورت بتا‌ی خصوصی و عمومی در اختیار تعداد هواداران گذاشت و در نهایت نسخه‌ی کامل آن را در سال ۲۰۱۳ به صورت رایگان عرضه کرد. پس از عرضه، Dota 2 به موفقیت‌های فراوانی دست یافت و در حال حاضر این بازی یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های سبک MOBA است. 
یکی از نکاتی که Dota 2  را بسیار محبوب کرد برگزاری مسابقات و لیگ‌های حرفه‌ای و آماتور فراوان با موضوع این بازی است و مهم‌ترین این مسابقات The International است که سالانه توسط خود وَلو برگزار می‌شود. وَلو با برگزاری اینترنشنال  توانست ورزش‌های الکترونیکی را به مرحله‌ی جدیدی وارد کند. هر سال شانزده تیم از نقاط مختلف جهان در مقابل یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا بتوانند برنده‌ی جایزه‌ی چند میلیون دلاری شوند.در ابتدا مروری بر مسابقات سال‌های گذشته خواهیم داشت.

اینترنشنال ۲۰۱۱:

navi

مقام اول: Natus Vincere
مقام دوم: EHOME
اولین دوره مسابقات اینترنشنال در سال ۲۰۱۱ درشهر کلن آلمان و با شرکت شانزده تیم برگزار شد. در آن مسابقات وَلو برای اولین بار Dota 2 را به نمایش عمومی در‌آورد. مسابقات در دو مرحله گروهی و حذفی برگزار شد. فینالیست‌های اینترنشنال ۲۰۱۱ دو تیم چینی EHOME  و اوکراینی Na`Vi بودند و در نهایت این تیم Na`Vi بود که توانست تیم EHOME را شکست دهد و قهرمان اولین دوره‌ی اینترنشنال شود. Vavle جایزه‌ای معادل ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار برای تیم اول و ۶۰۰,۰۰۰ دلار برای تیم‌های دوم تا هشتم تدارک دیده بود. اشکال عمده‌ اینترنشنال ۲۰۱۱، عدم آمادگی تیم‌های شرکت کننده بود. اولین دوره‌ی مسابقات با تمام کاستی‌هایش به پایان رسید و وَلو باید خود را برای مسابقات سال آینده‌ آماده می‌کرد.

اینترنشنال ۲۰۱۲:

ig
مقام اول: Invictus Gaming
مقام دوم: Natus Vincere
این بار شهر سیاتل میزبان اینترنشنال ۲۰۱۲ بود. سالنی با ۲,۵۰۰ صندلی برای تماشاچیان و دو اطاقک شیشه‌ای برای تیم‌های شرکت کننده محیا شده بود. جایزه‌ی این دوره با دوره‌ی قبل تفاوتی نداشت. ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار برای تیم اول و ۶۰۰,۰۰۰ دلار برای تیم‌های دوم تا هشتم. تیم چینی iG توانست در اولین حضور خودش در اینترنشنال، قهرمان سال گذشته یعنی Na`Vi را شکست دهد و Aegis of Champions را به بالای سر ببرد.

اینترنشنال ۲۰۱۳:

alliance
مقام اول: Alliance
مقام دوم: Natus Vincere
به سال ۲۰۱۳ می‌رسیم. سالی که Dota 2  تقریبا کامل شده بود و تیم‌های حرفه‌ای به نهایت آمادگی‌ خود رسیده بودند. مکان برگزاری این دوره تغییری نکرده بود. سیزده تیم  از شانزده تیم شرکت کننده بصورت مستقیم توسط وَلو دعوت شدند و سه تیم باقی مانده با برگزاری تورنومنتی مقدماتی انتخاب شدند. در آن سال وَلو برای اولین بار شروع به فروش Compendium در فروشگاه Dota کرد و همچنین اعلام کرد که ۲۵ درصد فروش Compendium ها به جایزه‌ی کلی اینترنشنال ۲۰۱۳ اضافه می‌شود. این عمل باعث شد که جایزه‌ی نهایی اینترنشنال ۲۰۱۳ به رقم باورنکردنی ۲,۸۷۴,۳۷۸ دلار برسد و رکورد بیشترین جایزه‌ی مسابقات ورز‌ش‌های الکترونیکی را که پیش از این در دست بازی League of Legends بود، از آن خود کند. در آن سال این تیم Alliance بود که توانست با شکست دادن رقیبان خود، قهرمان این دوره و برنده‌ی جایزه‌ی ۱,۴۳۷,۱۹۰ دلاری شود.

اینترنشنال ۲۰۱۴:

newbee
مقام اول: NewBee
مقام دوم: ViCi Gaming
در سال ۲۰۱۴ استقبال از اینترنشنال بی‌نظیر بود. این‌بار مسابقات در سالن کِی‌آرنا برگزار شد، با این‌که ظرفیت کِی‌آرنا بسیار بیشتر از سالن سال گذشته بود، تمامی بلیط‌های مراسم طی یک ساعت به فروش رفتند. جایزه‌ی نهایی این مسابقات به لطف فروش بسیار زیاد Compendium، به بیش از ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار رسیده بود که تمامی رکورد‌های مسابقات ورزش‌های الکترونیکی را شکست. فینال این دوره بین دو تیم چینی VG و Newbee برگزار شد که در نهایت این Newbee بود که توانست برنده‌ی جایزه‌ی ۵۰۰۰۰۰۰ دلاری اینترنشنال ۲۰۱۴ شود. یکی از نکات جالب این دوره از مسابقات این بود که تیم Na`Vi برای اولین بار در تاریخ اینترنشنال، نتوانست به فینال راه پیدا کند و در نهایت مقام هفتم و هشتم را کسب کرد.

اینترنشنال ۲۰۱۵:

Ti2014

امسال پنجمین دوره از مسابقات اینترنشنال در همان سالن ‌کی‌آرنا واقع در شهر سیاتل، از دوازدهم تا هفدهم مرداد ماه، برگزار خواهد شد. تا کنون ده تیم  به صورت مستقیم به مسابقات دعوت شده‌اند. برای شش جای‌‌ خالی باقی مانده چهار مسابقه مقدماتی برگزار خواهد شد. هر یک از مناطق آمریکا، چین، آسیای جنوبی  و اروپا مسابقات اختصاصی خود را خواهد داشت. قهرمانان این چهار تورنومنت به سیاتل خواهند رفت تا در اینترنشنال شرکت کنند. همچنین‌ دو تیم از نایب‌قهرمانان این تورنومنت ها می‌تواند با پیروزی در یک رقابت چهار جانبه، دو جایگاه باقیمانده در اینترنشنال را کسب کنند. نکته‌ی جالبی که برای اولین بار به اینترنشنال اضافه شد این است که تمامی تیم‌های این چهار تورنومنت منطقه‌ای، بطور مستقیم توسط وَلو انتخاب نمی‌شوند و چهار جای خالی برای تیم‌های نیمه حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. به این صورت که چهار تورنومنت دیگر برای هر چهار منطقه جغرافیای برگزار خواهد شد که ثبت نام در ‌آنها رایگان و آزاد است و هر تیمی می‌تواند در این تورنومنت مقدماتی شرکت کند. ‌
همچنین Compendium اینترنشنال امسال نیز درفروشگاه Dota عرضه شده است که شامل آیتم‌ها و جوایزه زیادی است . با کمک فروش فوق‌العاده‌ی Compendium، جایزه‌ی اینترنشنال امسال تا کنون به بیش از ۷,۵۰۰,۰۰۰ دلار رسیده است. فروش Compendium برای وَلو بسیار سود آور است، تا کنون سود حاصل از فروش Compendium، حدود ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ دلار تخمین زده شده است.

Compendium چیست؟

compendium

Compendium آیتمی پویا به شکل یک کتاب است که در پرفایل کاربر فعال می‌شود. در این کتاب اطلاعاتی در رابطه با تورنومنت و تیم‌های شرکت کننده داده می‌شود. با خرید این محصول به یک سری آیتم و جوایز خاص مانند تم مخصوص، موسیقی متن اختصاصی و آیتم‌های دیگر دسترسی پیدا خواهید کرد. ۲۵ درصد از فروش Compendium به جوایز مسابقات اضافه خواهد شد. همچنین چندین جایزه نیز مشخص شده است که با فروش بیشتر Compendium به مالک این آیتم داده خواهد شد.

حال بهتر است مروری داشته باشیم بر تیم‌های دعوت شده در اینترنشنال ۲۰۱۵:

Ti 2015

ViCi Gaming
اعضای تیم: Fy، Fenrir، Super!، iceiceice، Hao
تیم VG نه تنها در اینترنشنال سال گذشته خوش درخشید و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد، بلکه پس از اینترنشنال نیز به کسب افتخارات ادامه داد. VG پس از اینترنشنال ۲۰۱۴، توانست قهرمان I-League، ESL One New York 2014، The Summit 2 و StarSeries XII شود. همچنین چندین عنوان نایب قهرمانی دیگر نیز کسب کرد؛ پس دعوت از این تیم چندان دور از ذهن نبود.

Evil Geniuses
اعضای تیم: pdd، Fear، Univers، Aui_2000، SumaiL
تیم EG که در اینترنشنال ۲۰۱۴ توانسته بود مقام سوم را کسب کند. پس از اینترنشنال در لیگ‌ها و مسابقات زیادی شرکت کرد و توانست عناوین قهرمانی زیادی را کسب کند. اما مطمئنا کسب مقام اول در مسابقات Dota 2 Asia Championships 2014 بود که نظر وَلو را برای دعوت از EG در اینترنشنال ۲۰۱۵ جلب کرد.

Team Secret
اعضای تیم: S4، puppy، Arteezy، Zai، Kuroky 
Team Secret از اعضای سابق تیم‌های EG، Navi و Alliance تشکیل شده است. با اینکه کمتر از یک سال است که از تشکیل این تیم می‌گذرد توانسته که جای خود را در میان تیم‌های حرفه‌ای محکم کند. از افتخارات این تیم می‌توان به قهرمانی Red Bull Battle grounds ، Dota Pit League Season ۲، XMG Captain Draft Season 2 اشاره کرد.

Invictus Gaming
اعضای تیم: Ferrari_430، Chuan، Faith، Xi، Burning
تیم iG قهرمان اینترنشنال ۲۰۱۲ در دو اینترنشنال گذشته چندان وضع خوبی نداشت. چندین بار اعضای خود را عوض کرده تا در نها‌یت به روستر فعلی برسد. iG در حال حاضر از آمادگی خوبی برخوردار است. از افتخارات این تیم پس از اینترنشنال سال گذشته می‌توان قهرمانی Sina Cup 5، Major All Stars Dota 2 Tournament و ESL One Frankfort 2015  را نام برد.

LGD Gaming 
اعضای تیم: Xiao8، Yao، MMY، Sylar، Maybe
تمامی اعضای تیم LGD از بازیکنان قدیمی Dota هستند. این تیم تا کنون نتوانسته در اینترنشنال‌ها در خور نام خود ظاهر شود ولی امسال با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کرده است و یکی از امید‌های قهرمانی این دوره است. قهرمانی I-League 2 و G-League 2014  افتخارات اخیر LGD است.

Cloud9
اعضای تیم: EternaLEnVy، bOne7، FATA-، ‌BigDaddyN0tail، MiSeRy
C9 شاید قهرمانی چندان زیادی نسبت به بقیه‌ی تیم‌های دعوت شده نداشته باشد ولی همیشه رقیبی خطر‌ناک برای دیگر تیم‌ها است. این تیم از بهترین بازیکنان با سابقه‌ی Dota 2 تشکیل شده و یکی از تیم‌های خطرناک این دوره از مسابقات خواهد بود.

Empire
اعضای تیم: Silent، alwayswannafly، Resolut1on، yoky، AlohaDance
Empire یکی از تیم‌های روسی  دعوت شده به اینترنشنال ۲۰۱۴ است. این تیم متاسفانه در سال گذشته نتوانست به اینترنشنال راه پیدا کند. Empire یکی از پر افتخارترین تیم‌های اروپا است و در حال حاضر از آمادگی بسیار خوبی برخوردار است. همچنین در هفته‌ی اخیر این تیم توانست تیم VG را شکست داده و عنوان قهرمانی D2 Champions League S۵ را کسب کند.

Virtus Pro
اعضای تیم: fng، DkPhobos، Lil، God،Illidan Stormrage
وَلو با دعوت از VP انتقادات بسیاری را بر‌انگیخت. در اینکه VP تیم شایسته‌ای است شکی نیست، اما عده‌ی کثیری اعتقاد دارند تیم‌هایی همچون Ninjas in Pyjamas شایستگی بیشتری برای دعوت مستقیم به اینترنشنال داشتند.

Newbee
اعضای تیم: Mu، ‌Banana، SanSheng، Rabbit، June
قهرمان سال گذشته در حال حاظر وضع چندان خوبی ندارد. در دعوت مستقیم Newbee به اینترنشنال نیز حرف و حدیث زیادی وجود دارد. با این حال Newbee امسال به اینترنشنال خواهد آمد تا از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

Team Malaysia
اعضای تیم: Mushi، JoHnNy، Ky.xY، Ohaiyo، Kecik Imba
TM هم مانند Team Secret عمر چندانی ندارد ولی در همین مدت زمان کوتاهی که از تشکیل آن می‌گذرد توانسته به سه عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی دست پیدا کند. اعضای این تیم در گذشته در تیم Orange Esports هم‌تیمی بوده‌اند و توانستند به اینترنشنال راه‌ پیدا کنند پس با این مسابقات آشنایی لازم را دارند.

همچنین می‌توان به تیم‌های TongFu، Natus Vincere، Alliance و ... اشاره کرد که با وجود اینکه عضو ثابت مسابقات اینترنشنال سال‌های گذشته بودند نتوانستند نظر وَلو را برای دعوت مستقیم جلب کنند و به مسابقات مقدماتی دعوت شدند. مسابقات مقدماتی به زودی برگزار خواهد شد و شانزده تیم نهایی شرکت کننده در اینترنشنال ۲۰۱۵ مشخص خواهند شد. اگر که مایل هستید در مقدماتی آزاد شرکت کنید، می‌توانید در این لینک ثبت نام کنید.

در صورتی که تمایل دارید مسابقات را به صورت زنده تماشا کنید می‌توانید از DotaTV یا Twitch بازی‌ها را دنبال کنید. همچنین تیم زومجی امسال برای اولین بار مسابقات اینترنشنال را پوشش خواهد داد.

تهیه شده در زومجی به استناد اعداد و ارقام ویکی‌پدیا