نویسنده: آرش عیاری
// جمعه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱

قابلیت استریم ایکس باکس وان روی ویندوز ۱۰ حتی با سیستم های ضعیف هم ممکن است

قابلیت استریم بازی ایکس‌باکس وان روی کامپیوترهای شخصی قدرت گرفته از ویندوز 10 یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی بود که برای جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت معرفی شد. حالا پس از گذشت چند ماه و با تجربه این قابلیت، استریم بازی‌ها بسیار عالی و با بهترین کیفیت انجام می‌شود.

با عرضه ویندوز ۱۰، سونی تنها شرکتی نخواهد بود که قابلیت استریم بازی‌ها را در اکوسیستم خود را دارد. وب‌سایت اِنگَجِت این قابلیت را مورد آزمایش قرار داده است تا از کیفیت و نحوه استریم بازی مطلع شود. این قابلیت به کاربران ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان اجازه می‌دهد تا بازی که در حال اجرا روی کنسول ایکس‌باکس وان است را روی صفحه نمایش کامپیوتر ویندوزی استریم کند.

مایکروسافت با قرار دادن این قابلیت در بازی Sunset Overdrive، ریسک زیادی را متحمل شده است زیرا این بازی با سبک و سرعتی که دارد، می‌تواند بیشتر از سایر بازی‌ها، اشکالات و تاخیرهای استریم را نشان دهد.

ویندوز ۱۰ توانست این بازی را با رزولوشن کامل استریم کند و البته این کار را بدون هیچ مشکل و تاخیر عدیده‌ای انجام دهد. نویسنده وب‌سایت اِنگَجِت درباره تجربه چند ساعته خود از استریم بازی روی ویندوز ۱۰ اذعان می‌کند که تفاوت زیادی بین اجرای بازی روی کنسول و نسخه استریم آن ندیده است. وقتی این قابلیت توانسته تا بازی بسیار سریع و شلوغ Sunset overdrive را با کیفیت استریم کند پس مایکروسافت کار خود را به خوبی انجام داده است.

شاید برای بسیاری از شما جای سوال باشد که آیا برای بهره‌گیری از این قابلیت نیاز به یک سخت‌افزار قوی است؟ پاسخ منفی است زیرا استریم بازی‌های ایکس‌باکس وان روی ویندوز ۱۰ نیاز به یک سخت‌افزار قوی ندارد. دستگاهی که در این آزمایش، بازی روی آن استریم شد از سخت‌افزاری متوسط با پردازنده Core i5 تشکیل شده بود. این قابلیت می‌تواند روی کامپیوترهای ضعیف‌تر نیز اجرا شود اگر این کامپیوترها انکودرهای فایل‌های ویدیویی H.264 را داشته باشند . (زیرا استریم بازی در قالب یک فایل ویدیویی صورت می‌گیرد). طبیعتا ایکس‌باکس وان شما زمانی که در حال استریم هستید، قفل می‌شود اگرچه همچنان وظیفه سنگین پردازش بازی بر دوش کنسول است.

قابلیت استریم بازی روی ویندوز ۱۰ نیاز به یک ایکس‌باکس وان دارد و از طریق اتصال محلی یا همان Local Network صورت می‌پذیرد. بر اساس صحبت‌های مدیر بازاریابی استودیوهای مایکروسافت، استریم بازی‌ها روی ویندوز ۱۰ می‌تواند سرانجام و عاقبت قابلیت ریموت پلی باشد. قابلیتی که سونی در کنسول‌های خود تعبیه کرده تا بتوانند بازی که در پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4 در حال اجرا است را روی پلی‌استیشن ویتا و چند گوشی هوشمند اندرویدی استریم کنند اما برای بسیاری از مخاطبان، استریم بازی روی کامپیوترهای شخصی بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر از استریم بازی‌ها روی دستگاه‌هایی است که باید به صورت جداگانه خریداری کنید.

منبع: Engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده