نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰

تاثیر حافظه‌ ذخیره سازی SSD در بازی ها چگونه است؟

در مورد حافظه‌ ذخیره سازی SSD چیزهای زیادی می‌شنویم، اما واقعا آنها چه مقدار تفاوت راندمان را در بازی‌ها ایجاد خواهند کرد؟ برای تشریح موضوع با ما همراه باشید.

بستگی دارد که منظور شما از راندمان دقیقا چه چیزی باشد. اگر مشکلاتی مانند نوسان یا افت نرخ فریم بازی داشته باشید، اِس‌اِس‌دی چیزی نیست که نیاز شما را برطرف کند. تراشه‌ی گرافیکی اصلی در اینجا قطعه‌ی کلیدی است و ارتقا به اِس‌اِس‌دی تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. نقطه‌ی قوت نصب بازی‌ها روی اِس‌اِس‌دی می‌تواند کاهش شدید زمان بارگذاری مراحل باشد که بخاطر سرعت بالای انتقال داده‌ها در اِس‌اِس‌دی رخ می‌دهد. اگر متوسط سرعت خواندن و نوشتن در نسل نوین اِس‌اِس‌دی‌های امروزی را حدود ۴۰۰ مگابایت در نظر بگیریم به صورت قابل ملاحظه‌ای بسیار بالاتر از سرعت هارد‌دیسک‌های رایج است که معمولا سرعتی حدود ١٢٠ تا ١٧٠ مگابایت بر ثانیه ارائه می‌کنند.

ption id="attachment_26283" align="aligncenter" width="700"]جایگاه SSD در سیستم‌های گیمینگ جایگاه SSD در سیستم‌های گیمینگ

همچنین اِس‌اِس‌دی ها می‌توانند «وقفه ها» یا «گیرهای» تصادفی را در بازی‌های سبک جهان‌باز کمتر کنند. وقفه در زمانی ایجاد می‌شود که به علت سرعت پایین پاسخگویی هارد‌دیسک، بازی نتواند اطلاعات مورد نیاز را به موقع و پا به پای حرکت گیمر در بازی بارگذاری کند. برخی توصیه‌های عمومی در مورد بهینه‌سازی کاربری اِس‌اِس‌دی‌ها وجود دارد که باید در نظر گرفت. برای نمونه، حتما سیستم عامل را روی اِس‌اِس‌دی نصب کنید تا در هنگام روشن کردن سیستم و عملیات بوت، بسیار سریع‌تر به دسکتاپ ویندوز دسترسی داشته باشید. اگر بودجه‌ی کافی داشته باشید، حتی الامکان خرید یک مدل با ظرفیت بالاتر و نصب برخی عناوین بازی‌های مهم روی آن هم اقدام بهتری است. هارد‌دیسکِ معمولی را هم که ظرفیت بسیار بیشتری دارد به عنوان دیسک ذخیره سازی فایل‌ها و برنامه‌های عمومی یا چند رسانه‌ای‌ها در نظر بگیرید.

ption id="attachment_26287" align="aligncenter" width="700"]یک مدل منتخب ارزان قیمت با راندمان مناسب یک مدل منتخب ارزان قیمت با راندمان مناسب

امروزه در هنگام انتخاب اِس‌اِس‌دی گزینه‌های زیادی وجود دارد. مدل‌های ارزان قیمت با سرعت کمی پایین‌تر و مدل‌های پر سرعت با آخرین میزان انتقال داده ای که می توان با فن آوری‌های امروزی بدست آورد. مثلا مدل Crucial MX100 یکی از همین ارزان قیمت‌ها است که در عین حال خیلی خوب عمل می‌کند و مدل ۵۱۲ گیگابایتی آن فقط حدود ۲۱۴ دلار قیمت دارد. در تست‌های ما این مدل به سرعت ۴۷۴ مگابایت بر ثانیه برای خواندن از دیسک رسید و ٣٠ گیگابایت اطلاعات را در ١٩١ ثانیه منتقل کرد.

ption id="attachment_26291" align="aligncenter" width="700"]SSD در استاندارد PCIe/M2 و مدل SAMSUNG SM951 SSD در استاندارد PCIe/M2 و مدل SAMSUNG SM951

قطعا با نسل جدید اِس‌اِس‌دی‌ها بر اساس رابط PCIe می‌توان راندمان بهتری بدست آورد اما فعلا این دسته از اِس‌اِس‌دی ها بسیار گران قیمت هستند. مثلا مدل Plextor M6e Black Edition PCIe با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایتی حدود ۵۳۰ دلار قیمت دارد. توصیه‌ی ما این است که فعلا برای خرید آنها دست نگه دارید. برای نمونه، سری جدید اِس‌اِس‌دی‌های اینتل بر اساس PCIe با مدل ٧٥٠ هم بسیار سریع هستند اما شما برای داشتن قابلیت بوت شدن سیستم عامل از آنها به مادربردهایی با قابلیت NVMe احتیاج دارید که هنوز جدید است و در بسیاری از ماردبردهای Z97 یا X99 تنها با آپدیت بایوس قابل استفاده خواهد بود. شاید بهتر این باشد که این گزینه را به ارتقای بعدی مادربرد سیستم در نسل‌های بعدی موکول کنید. در پایان حتی اگر اِس‌اِس‌دی شما سریع‌ترین مدل موجود در بازار هم نباشد در عین حال باز هم ارتقای عظیمی نسبت به هارد دیسک‌های معمولی محسوب می شود، پس احساس بدی در مورد خرید اِس‌اِس‌دی های خوش قیمت موجود در بازار مثل SAMSUNG 850 Evo نداشته باشید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده