نویسنده: محسن وزیری
// شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین بازی های سال ۱۳۹۳ از نگاه منتقدین (بخش اول)

یک سال دیگر گذشت و بازی‌های بزرگ و کوچک بسیاری منتشر شدند. بعضی از آن‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدند و در عین گم‌نامی به موفقیت رسیدند و بعضی دیگر نیز همه را ناامید کردند. در این مطلب نگاهی داریم به بهترین بازی‌های منتشر شده در سال ۹۳. همراه زومجی باشید.
در قسمت اول این مطلب، ۱۰ بازی برتر سال ۹۳ را معرفی می‌کنیم که با دریافت امتیازهای عالی از منتقدان، در صدر جدول بهترین بازی‌ها قرار گرفتند. از بازی‌های موبایل گرفته تا بازی‌های عظیم کنسولی، همه در این لیست حاضر هستند. سال ۹۳ بهترین سال برای گیمرها نبود. با اینکه نسل جدید آغاز شده بود و همه انتظار بازی‌هایی متفاوت و جذابی را می‌کشیدند، باز هم بازی دندان‌گیری منتشر نشد. اما با وجود بازی‌های مستقلی که خود را در میان نام‌های بزرگ جا کردند و بدون هیچ حاشیه و سر و صدایی، پله‌های موفقیت را طی کردند، می‌توان ۹۳ را سال بازی‌های مستقل و حتی بازی‌های موبایلی نامید.  

Grand Theft Auto V -۱

سازنده/ناشر: راک‌استار نورث / راک‌استار گیمز تاریخ انتشار: ۲۷ آبان پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان سبک: اکشن سوم شخص جهان‌باز میانگین امتیاز: ۹۷ شاهکار راک‌استار برای کنسول‌های نسل هشتم بازسازی شد و همه‌ی آن تجربه‌هایی که در کنسول‌های قدیمی ارائه داده بود، با رنگ و رویی تازه و بهبود یافته در خود داشت. بافت‌های باکیفیت‌تر، شعاع دید بیشتر، ترافیک شلوغ‌تر و جلوه‌های بهبودیافته‌ی آب و هوا تنها پیشرفت‌های گرافیکی بازی به شمار می‌رفتند که به تنهایی دلایلی کافی برای دوباره تجربه GTA V هستند، اما راک‌استار به این‌ها بسنده نکرد و در حرکتی غیرقابل پیش‌بینی، حالت اول شخص را هم به بازی اضافه کرد. با این حالت جدید، بازی به طور کلی دگرگون و شد مراحلی که قبلاً حتی چند بار تجربه کرده بودید، حال و هوایی کاملاً تازه داشتند. تیم توسعه‌دهنده‌ی بازی مجبور شدند انیمیشن‌های تازه‌ای به بازی اضافه کنند که همین تلاش و پشتکار آن‌ها برای بهبود یک بازی بی‌نقص، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی GTA V را به یک خرید حتمی برای دارندگان کنسول‌های نسل هشتم بدل کرد. همه‌ی این‌ها غیر از بخش آنلاین بازی بود که خود دنیایی دیگر است. امکان ساخت شخصیت و مشارکت در مراحل چندنفره‌ی متنوع، از جمله‌ ویژگی‌هایی بود که GTA Online ارائه می‌کرد. اخیراً با اضافه شدن مأموریت‌های دزدی به بخش آنلاین، بسیاری از گیمرها دوباره به سرورهای راک‌استار متصل شدند تا تجربه‌ای منحصر به فرد همراه با دوستان خود داشته باشند. اگر بخواهیم بر اساس امتیازها داوری کنیم، این بازی با کسب میانگین امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ برنده‌ی بی‌چون و چرای عنوان بهترین بازی سال ۹۳ است.
  The-last-of-us-shakhes-2

The Last of Us Remastered -۲

سازنده/ناشر: ناتی داگ / بخش سرگرمی‌های سونی تاریخ انتشار: ۷ مرداد پلتفرم: پلی‌استیشن 4 سبک: اکشن ماجراجویی سوم شخص، ترس و بقا میانگین امتیاز: ۹۵سال گذشته، سال بازی‌های بازسازی شده و بهبودیافته بود. بهترین بازی کنسول پلی‌استیشن 3 و به گفته‌ی بسیاری، بهترین بازی نسل هفتم هم از این غافله عقب نمانده و با بهبودهای گرافیکی و ارائه‌ی محتوای بیشتر، پا به کنسول نسل هشتمی سونی پا گذاشت. The Last of Us در نسل گذشته تجربه‌ای فراموش نشدنی بود و نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن هم با حفظ المان‌هایی که گیم‌پلی و روند بازی را منحصر به فرد کرده بودند، موارد جدید اضافه کرده که بر ارزش آن افزوده‌اند. علاوه بر بهبودهای گرافیکی، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل طرفداران این بازی برای دوباره خریدن آن، نرخ فریم بالاتر و البته یکی از بهترین محتواهای دانلودی سال گذشته، یعنی Left Behind باشد. این محتوای دانلودی که بر روی شخصیت الی تمرکز دارد و داستان را از دید او روایت می‌کند، بازخوردهای بسیار خوبی داشته به طوری که رضا حاج‌محمدی از آن به عنوان بهترین ۲ ساعتی که در سال گذشته، نام می‌برد. اضافه شدن قابلیت عکس‌برداری درون بازی‌ هم به گیمرهای خوش‌ذوق کمک کرد که لحظات به یاد ماندنی خود در بازی را ثبت کنند و برای دیگران به اشتراک بگذارند. ناتی نسل گذشته را با The Last of Us تمام و نسل حاضر را نیز با همین بازی آغاز کرد. آن‌ها تنها یک سری بهبود سطحی انجام نداند بلکه به گفته‌ی خودشان، پروسه‌ی برنامه‌نویسی بازی از نو برای پلی‌استیشن 4 روندی بسیار دشوار و وقت‌گیر بوده است. کمی ناراحت‌کننده است که بهترین بازی‌های سال ۹۳ حداقل از لحاظ امتیاز، بازی‌هایی قدیمی بودند اما به هرحال هر دوی آن‌ها قطعاً ارزش تکرار بالایی دارند.
  Bayonetta-2

Bayonetta 2 -۳

سازنده/ناشر: پلاتنیوم گیمز / نینتندو تاریخ انتشار: ۲ آبان پلتفرم: WiiU سبک: اکشن، هک اند اسلش میانگین امتیاز: ۹۲ اگر بتوانیم برای چند ثانیه هم که شده ماریو را فراموشی کنیم، می‌توان از Bayonetta 2 به عنوان بهترین بازی کنسول Wii U نام برد. این هک اند اسلش اصیل که با اکشن نفس‌گیرش، فرصتی برای پلک زدن حین مبارزه با هیولاهای عظیم‌الجثه‌اش نمی‌دهد، یکی از بهترین و البته متفاوت‌ترین تجربه‌‌ها روی کنسول نینتندو است. بازی تقریباً از همه جهات نسبت به نسخه‌ی اولش پیشرفت داشته و اضافه شدن بخش دونفره هم بزرگ‌ترین تغییرش به شمار می‌رود. نسخه‌ی قبلی برای ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 هم عرضه شده بود، اما Bayonetta 2 یک تجربه‌ی اصیل Wii U است که آن را فقط روی این کنسول خواهید یافت. بایونتا، شخصیت اصلی بازی به نمادی برای آن تبدیل شده و اسلحه‌هایش نیز منحصر به خودش هستند. در طول بازی او با مجموعه‌ی عظیمی از اسلحه‌هایی که قابلیت شخصی‌سازی دارند، با فرشتگان و شیاطین می‌جنگد. مبارزات او تنها به استفاده از سلاح خلاصه نمی‌شود و مبارزات رو در رو هم روش خوبی برای شکست دادن دشمنانی است که ترسی از شمشیر و تیر و کمان ندارند. تمرکز اصلی سازندگان بر روی سیستم مبارزات بازی بوده و آن را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده‌اند. ضربات پشت سر هم و بدون وقفه باعث به دست آوردن امتیاز می‌شود که بیشترین امتیاز را زمانی کسب خواهید کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین ضربه را بدون دریافت کوچکترین خسارتی، وارد کنید. این بازی با کسب میانگین امتیاز ۹۱ از مجموع نقدهای آن، به راحتی بهترین انتخاب برای کسانی خواهد بود که عاشق سبک‌های بزن و بکش هستند و کنسول Wii U را به دیگر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند.
  Dark-Souls-II-Warrior

Dark Souls II -۴

سازنده/ناشر: فرام سافتور / بندای نامکو تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت پلتفرم: پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، رایانه‌های شخصی سبک: اکشن نقش‌آفرینی، هک اند اسلش میانگین امتیاز: ۹۱ سومین نسخه از سری Souls که هیدتاکا میازاکی آن را آغاز کرد، شاید چیزی فراتر از تکرار یک بازی عالی نباشد اما با حفظ المان‌های نسخه‌های پیشین خود توانست نظر منتقدین را به سمت خود جلب کند. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی حدود یک ماه پس از نسخه‌ی کنسولی و اوایل سال ۹۳ عرضه شد. نسخه‌ی بهبودیافته‌ای هم برای این بازی با نام Scholar of the First Sin در نظر گرفته شده که ماه آینده برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود. Dark Souls II همان محیط سرد و تاریک، دشمن‌ها و هیولاهای مخوف و ترسناک و سختی بیش از حد دو نسخه‌ی قبلی را دارد و با ارائه‌ی بخش چند نفره، آن تجربه‌ها را به سطح جدیدی رسانده است. مردن در بازی به معنای واقعی کلمه دردناک است و بدون شک تمام کسانی که بازی را انجام داده‌اند، این درد را احساس کرده‌اند. با شکست دادن هر کدام از دشمن‌ها، امتیازهایی که «روح» نامیده می‌شوند به دست خواهید آورد که بسیار ارزشمند هستند، چرا که از آن‌ها برای بروزرسانی شخصیت اصلی استفاده می‌شود. اما با هر بار مردن در بازی، تمام این ارواح از دست می‌روند و اگر نتوانید قبل از اینکه دوباره بمیرید، آن‌ها را باز پس گیرید، برای همیشه از دستشان خواهید داد. سختی Dark Souls II به یکی از نمادهای بازی تبدیل شده ولی همه‌ی قضیه نیست، داستان غنی و پیچیده‌ و طرز خاص روایت آن هم از این بازی، یک اثر هنری درخور ساخته است.
  velocity 2x

Velocity 2X -۵

سازنده/ناشر: فیوچر لب / سیِرا اینترتینمنت تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور پلتفرم: پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن 4 سبک: فکری، بزن بکش میانگین امتیاز: ۹۰ Velocity 2X یکی از بهترین بازی‌های کنسول دستی ویتا است که امتیازات خیره‌کننده‌ای دریافت کرده و حالا هم در راه عرضه‌ برای پلتفرم‌های دیگر است. این بازی یک پلتفرمر بسیار سریع همراه با اکشن شلوغ و پر سر و صدا است که می‌تواند مقادیر قابل توجهی آدرنالین به خونتان تزریق کند. با این که گرافیک و طراحی بصری بازی تقریباً نقصی ندارد، اما تکراری به نظر می‌رسد و انگار این سبک از طراحی را بارها در بازی‌های دیگر دیدیم. اما عوامل متمایز کننده‌ی این بازی شامل گرافیکش نمی‌شود، بلکه المان‌های جذاب گیم‌پلی هستند که حجم زیادی از بار موفقیت بازی را به دوش می‌کشند. امکان تیراندازی ۳۶۰ درجه واقعاً به درد بخور است و کسی هم وجود ندارد که از تلپورت بدش بیاید، مخصوصاً وقتی که در حال مبارزه با یکی از دشمنان اصلی بازی هستید و لیزرهای چهارگانه‌ی او اجازه‌ی مانور به شما نمی‌دهند. علاوه بر تلپورت، گزینه‌ی دیگری که در مبارزه با این دشمنان در اختیار دارید، رفتن به داخل بدن آن‌ها است. این ویژگی شاید چندان منحصر به فرد نباشد اما تنوع خوبی به گیم‌پلی بخشیده است. از طرف دیگر، موسیقی بازی است که در کنار گیم‌پلی به بازی ارزش و بها می‌دهد. چه در حین یک مبارزه‌ی سنگین باشید و چه در محیطی آرام مشغول حل کردن معما، این موسیقی است که جو و اتمسفر بازی را تعریف می‌کند و به آن کیفیتی مثال‌زدنی می‌بخشد. Velocity 2X روی ویتا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است با توجه به قیمت پایینش، روی پلی‌استیشن 4 هم انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.
  metro 2033

Metro: 2033 Redux -۶

سازنده/ناشر: فور اِی گیمز / دیپ سیلور تاریخ انتشار: ۴ شهریور پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی سبک: شوتر اول شخص، ترس و بقا میانگین امتیاز: ۹۰ نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Metro 2033 هم یکی دیگر از آن بازی‌هایی است که در دوران سرد بازی‌ها در سال گذشته، توانست به موفقیت بسیار خوبی برسد. نسخه‌ی اصلی بازی حدود پنج سال پیش عرضه شد و در زمان خود، یکی از بهترین تیراندازی‌های اول شخص بود و از لحاظ گرافیکی هم به عنوان یک بنچمارک برای تعیین قدرت کارت‌های گرافیک به شمار می‌رفت. حال این بازی به نسل جدید آمده و با پیشرفت‌هایی فراتر از بهبودهای گرافیکی، توانسته امتیازهای خیره‌کننده‌ای کسب کند. داستان بازی که بر اساس یک رمان پرفروش به همین نام نوشته شده، روایتی است از زندگی بعد از آخرالزمان، جایی که سطح زمین آغشته از گازهای سمی است و انسان‌ها در تونل‌های مترو سکنی گزیده‌اند. تغییراتی که در نسخه‌ی بازسازی شده انجام شده‌اند، بازی اصلی را این رو به آن رو کرده‌اند. هسته‌ی اصلی گیم‌پلی همچنان همان باقی مانده و حس ترس و تنهایی بازهم شما را همراهی خواهد کرد، اما با اضافه شدن انیمیشن‌های جدید، ارتقای کیفیت کلی بافت‌ها، بهبود نورپردازی و حتی تغییر زاویه‌ی حرکت دوربین، Metro: 2033 Redux یک تجربه‌ی جدید برای طرفداران نسخه‌ی اصلی آن است. سازندگان حتی ویژگی‌هایی از نسخه‌ی دوم بازی، مثل شخصی‌سازی اسلحه‌ها را نیز به بازی اضافه کرده‌اند.نکته‌ی جالب بازی، قیمت آن بود که کمتر از نصف قیمت بازی‌های رایج هم رده تعیین شد. Metro: 2033 Redux مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها و بهبودها است که برای طرفداران این سری، قطعاً ارزش خرید دارد.
  fez

Fez -۷

سازنده/ناشر: فیل فیش / ترپ‌دور تاریخ انتشار: ۵ فروردین پلتفرم: پلی‌استیشن 3، 4 و ویتا سبک: فکری، پلتفرمر میانگین امتیاز: ۹۰ بازی مستقل Fez در اصل بیش از دو سال پیش عرضه شد، اما اوایل سال ۹۳ به روی پلتفرم‌های سونی آمد و قطعاً لیاقت حضور در این لیست را دارد. Fez با آن شخصیت کوچک دوست‌داشتنی‌اش فسفرهای زیادی می‌سوزاند و ساعت‌ها شما در دنیایی زندانی می‌کند که شاید تا انتها هم متوجه نشوید بالاخره دو بعد داشت یا سه بعد. ایده‌ی بسیار خلاقانه‌ای که به بهترین نحو و کاملاً دلنشین اجرا شده تقریباً تمام بار موفقیت این بازی را به دوش می‌کشد. در دنیایی که همه فکر می‌کنند بعد دیگری وجود ندارد و مفهوم مکعب، چیزی فراتر از تصورات آن‌ها است، قهرمان ما با قدرتی که از کلاه روی سرش به ارث برده با بُعد بازی می‌کند و باعث می‌شود برای دقایقی هم که شده قوانین فیزیکی پیرامون خود را به سخره بگیرید. فیل فیش، سازنده‌ی این بازی پنج سال روی آن وقت گذاشته و نتیجه چیزی است حتماً در خاطر کسانی که آن را تجربه کردند، ماندگار خواهد شد. بعد از مدتی با تعجب نگاه کردن به نمایشگر و درک این که منطق بازی چگونه کار می‌کند، مراحل را بدون دشواری خاصی پشت سر خواهید گذاشت، اما بعضی معماها هستند که باید برای آن‌ها کاغذ و قلم به دست بگیرید و حتی گذاراندن واحدهای طراحی صنعتی نیز شاید به کمکتان بیاید. Fez را می‌توان از جهتی یک بازی جهان‌باز هم نامید، از طریق درگاه‌های مختلف پیرامون دنیاهای مختلف در بازی می‌توانید به مکان‌های دیگر جابه‌جا شوید و یک نقشه‌ی سه بعدی نه‌چندان قابل درک هم همیشه همراهتان است. گرافیک پیکسلی بازی هم به عامل دوست‌داشتنی بودن آن افزوده و کاملاً در خدمت گیم‌پلی طراحی شده است. اگر پیچیدگی بعضی مراحل زده نشوید، تجربه‌ منحصر به فردی در انتظارتان است.
  Shovel-Knight

۸- Shovel Knight

سازنده/ناشر: یاچ کلاب گیمز تاریخ انتشار: ۵ تیر پلتفرم: پلی‌استیشن 3، 4 و ویتا، Wii U ،3DS، ویندوز، لینوکس، مک سبک: ساید اسکرولینگ میانگین امتیاز: ۹۰یک بازی مستقل دیگر که از قضا بهترینِ آن‌ها در سال گذشته نیز شناخته شد. در هیاهوی بازی‌های بزرگی که هر کدام سعی می‌کنند گرافیک بهتری ارائه دهند و با گیم‌پلی‌های پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند، سر و کله‌ی Shovel Knight پیدا شد که با ظاهر نوستالژیک ۸ بیتی و جلوه‌های صوتی خاطره‌انگیزش، طراوت خاصی به بازار بازی‌های رایانه‌ای بخشید. در بررسی این بازی در زومجی آمده: «این بازی خودِ نوستالژی است. «شوالیه‌ی بیلی» مثل این می‌ماند که کسی بعد از سال‌ها آن را در جزیره‌ای دورافتاده و از صندوقچه‌ای در زیر خاک، بیرون کشیده است. درست مثل یک ماشین زمان واقعی، هرکسی که دل‌اش برای دوران طلایی بازی‌های میکرو و مگادرایو تنگ شده باشد را در عرض چند ثانیه به زیباترین شکل ممکن به عمق تاریخ بازی‌های ویدیویی تله‌پورت می‌کند و هیچکس مثل انسان‌هایی که از قطار خاطرات ضربه خورده‌اند و از قضا گیمر هم هستند، نمی‌دانند چقدر قرار گرفتنِ بی‌واسطه در مقابل هجوم لذت‌ها، دوست‌داشتنی‌ها، رنگ‌ها و یک ملودی ۸ بیتی می‌تواند رویایی، غیرقابل‌باور و دگرگون‌کننده باشد. «شوالیه‌ی بیلی» سفری است دو بعدی و کاملا رویایی به گذشته‌ها. گشت و گذار در قلعه‌های تاریک و مرموز. جاخالی دادن از گلوله‌های مواد مذاب. پریدن از روی سکوهای متحرک. مراحلی شلوغ با هزار جور تله و دشمن و غول‌آخرهایی که مبارزه با هرکدام علاوه‌بر سرعت عمل، یک دنیا تفکر هم می‌طلبد. در یک کلام، شروع بازی مساوی است با استارت موتور ماشین زمان.»
  Ori-and-the-blind-forest

Ori and the Blind Forest -۹

سازنده/ناشر: استودیوی مون / استودیوهای مایکروسافت تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند پلتفرم: ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی سبک: پلتفرمر ماجراجویی میانگین امتیاز: ۸۹ یکی دیگر از آن بازی‌های مستقل که با امتیازهای فوق‌العاده، همه‌ی نظرها را سمت خود جلب کرده است. Ori and the Blind Forest داستان روح کوچک و بامزه‌ای را روایت می‌کند که در یک جنگل عظیم گرفتار شده و به دنبال جواب سوال‌هایش می‌گردد. مدت‌ها پیش، اُری از «درخت ارواح» به درون این جنگل سقوط کرد و توسط موجوری خرس‌مانند به اسم نارو بزرگ شد. در اثر اتفاقات ناگواری که در دنیا می‌افتد، همه‌چیز غیر از آن جنگل از بین می‌رود و اُری نیز نارو را از دست می‌دهد. بعد از این اتفاقات اری با ساین آشنا می‌شود، کسی که راهنمایش است و در مبارزات هم به او کمک می‌کند. گیم‌پلی بازی نرم و روان است و گرافیک چشم‌نواز آن حتماً‌ شما یاد بازی Rayman می‌اندازد. تیم سازنده هم دقیقاً همین قصد را داشته و به گفته‌ی خودشان، بازی‌های Rayman و Metroid الهام‌بخش آن‌ها بوده‌اند. در میان معماها و دشمنانی که تقریباً عضو جدانشدنی این گونه بازی‌های هستند، Ori and the Blind Forest ویژگی جذاب دیگری دارد که بسیار با فضای بازی مناسبت دارد. علاوه‌ بر مکان‌ها خاصی در بازی که با گذر از آن‌ها، روند بازی ذخیره می‌شود، می‌توان در هر جا «گذرگاه‌های روحی» ایجاد که به عنوان یک نقطه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند. گرچه ساختن این گذرگاه‌ها نیازمند منابع خاصی است که به ندرت یافت می‌شود و همین کمبود منابع، بازیکن را مجبور می‌کند تنها در مواقع ضروری از این قابلیت استفاده کند. Ori and the Blind Forest بازی خوش‌ساختی است که تجربه‌ی آن قطعاً اثر خوشایندی بر روی مخاطبش می‌گذارد.
  Monument-Valley

Monument Valley -۱۰

سازنده/ناشر: آس‌تو تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین پلتفرم: iOS، اندروید سبک: فکری میانگین امتیاز: ۸۹می‌توانید به Monument Valley به عنوان نسخه‌ی سه‌بعدی-ایزومتریک Fez نگاه کنید. اما این شباهت تنها به ظاهر خلاصه می‌شود، چرا که Monument Valley مفهومی بسیار عمیق‌تر را در ژرفای خود دارد و هدفش، چیزی فراتر از جمع‌ کردن مکعب و ترکیب دنیاهای دو بعدی و سه بعدی است. در بررسی این بازی در زومجی آمده: «در کنار معماها و قصه‌ی بازتاب‌دهنده‌ی بازی، نمی‌توان از طراحی دیداری زیبا، منحصربه‌فرد و جذاب «دره‌ی آثار» هم گذشت. آن قلعه‌های سنگی و آثار تاریخی میخکوب‌کننده با آن رنگ‌آمیزی‌های گرم، خواستنی و مجذوب‌کننده به علاوه‌ی صدای تپ تپ دویدن‌های ایدا روی زمین و موسیقی آمبینت مسحورکنند‌ه‌ بازی، دست به دست هم می‌دهند تا اتمسفری سنگین و درگیرکننده‌ای را بسازند که عاشق‌‌اش هستم. «دره‌ی آثار» فقط یک بازی موبایل ساده نیست. به شکل شاعرانه‌ای از داستان زندگی انسان پریشان امروز حرف می‌زند. با زیبایی‌اش چشم‌هایتان را به سوی پیکسل‌های رنگارنگ‌اش جذب می‌کند. با معماهایش، نقاشی‌های موریس اشر را به وادی هنر هشتم وارد می‌کند و اجازه می‌دهد در میان پیچیدگی‌های هندسی‌اش قدم بزنید و معما حل کنید. دره‌‌‌ی آثار» همچون نسیم ملایمی می‌ماند که شاخ و برگ درختان ذهن‌تان را تکانی می‌دهد و قبل از اینکه متوجه‌اش شوید، می‌رود. اما خنکی‌اش تا مدت‌ها روی گونه‌های‌تان باقی‌می‌ماند.» تهیه شده در زومجی بر اساس آمار متاکریتیک


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده