نویسنده: عارف حسین پور
// پنجشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰

بازگشت Wander، اولین ماجراجویی متنی تاریخ بازی‌های ویدئویی

بازی Wander که می‌توان آن را اولین بازی ماجراجویی متنی (داستان تعاملی) نامید، به تازگی برای پلتفرم مک منتشر شده است و احتمالا به زودی روی ویندوز و لینوکس نیز انتشار میابد. برای آشنایی بیشتر با این بازی پیشنهاد می‌کنیم که با زومجی همراه باشید.

Wander در سال ۱۹۴۷ میلادی و توسط پیتر لنگستون برای رایانه‌های بزرگ قدیمی منتشر شد. Wander تنها یک بازی نبود، بلکه به عنوان ابزاری برای نوشتن داستان‌های تعاملی و چندشاخه (شبیه سیستم امروزی Inform 7) ساخته شده بود. این بازی ابتدا در سال ۱۹۷۳ با زبان برنامه‌نویسی BASIC طراحی شد و پس از آن مجددا با زبان C مورد بازنویسی قرار گرفت.

جالب است بدانید Wander حتی از بازی ماجراجویی کلاسیک Colossal Cave Adventure که از آن به عنوان اولین بازی ماجراجویی تاریخ یاد می‌کنند نیز قدیمی‌تر است.

اگرچه امروزه کمی دشوار است که Wander را یک بازی بدانیم، اما باید قبول کنیم که این بازی و سایر بازی‌های متنی، در واقع پایه‌گذاران سبک پرطرفدار ماجراجویی هستند. سبکی که بعدها توسط لوکاس‌آرتز و بازیسازان دهه‌‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به اوج محبوبیت رسید. شاید اگر Wander و بازی‌های مشابه آن ساخته نمی‌شدند حالا جزیره‌ی میمون و گریم فندنگو هم وجود نداشتند و استودیوهایی مثل دابل فاین و تل‌تیل به جای Broken Age و The Walking Dead برایمان شوتر اول شخص می‌ساختند!

منبع: IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده