نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷

اولین نگاه به بخش چند نفره‌ Call of Duty: Black Ops 3

تعداد افرادی که بازی‌های Call of Duty ساخته‌ی استودیوی تری‌آرک را به طور آنلاین بازی می‌کنند بسیار زیاد است. Call of Duty: Black Ops 3 آخرین ساخته این استودیو است که اتفاقا بخش چندنفره‌ی بزرگی دارد و قرار است ویژگی‌های جدید زیادی را به طرفداران بازی‌های آنلاین معرفی کند.

دو بازی قبلی استودیو ، Black Ops و Black Ops 2 جزو پرمخاطب‌ترین بازی‌های نسل هفتم بودند؛ این صحبتی است که مارک لامیا، رییس تری‌آرک در مراسم معرفی Black Ops 3 مطرح کرده است. طبق آماری که لامیا ارائه داده، تقریبا ۱۰۰ میلیون بازیکن این بازی‌ها را تجربه کرده‌اند و هنوز هم بیش از ۹ میلیون نفر در ماه با بخش چندنفره‌ی آنلاین این دو بازی سرگرم می‌شوند.

در حال حاضر ۹ میلیون نفر به بخش آنلاین بلک آپس‌های قبلی مشغول هستند

لامیا با یادآوری این نکته که Black Ops 3 ششمین بازی مجموعه‌ی Call of Duty است گفت که هدف اصلی استودیو ساخت یک بازی تر و تازه است. البته این به معنی کنار گذاشتن تمام دستاوردهای گذشته نیست، بلکه تری‌آرک قصد دارد با استفاده از تجربه‌ی ۱۰ ساله‌اش یک بخش چندنفره بی‌نقص را ارائه دهد. کلاس‌های مختلف، شخصی‌سازی سربازان، سیستم Pick 10 و بسیاری دیگر از ابداعات گذشته‌ی استودیو در این بازی نیز وجود خواهند داشت.

با این حال، دن بانتینگ، کارگردان بخش چندنفره‌ی Black Ops 3 ادعا می‌کند که تری‌آرک می‌خواهد بخش آنلاین بازی‌های این مجموعه را متحول کند. طبق صحبت‌های بانتینگ، تیم سازنده‌ی بازی تلاش می‌کنند تا موانع موجود را کنار بزنند، از درس‌های گذشته استفاده کنند و بهترین بازی تری‌آرک را ارائه دهند.

در ادامه به ویژگی‌های جدید بخش چندنفره‌ی بازی می‌پردازیم و درباره‌ی آنها توضیح می‌دهیم.

دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود با رزولوشن 720p

متخصص‌ها

بزرگترین تغییری که در بخش چندنفره‌ی رقابتی Black Ops 3 ایجاد شده، اضافه شدن شخصیت‌هایی است که تری‌آرک آنها را «متخصص» می‌نامد. بازی به شما اجازه می‌دهد که از بین ۹ شخصیت مختلف که هر کدام نام، سلاح و توانایی‌های مختص به خود را دارند، یکی را انتخاب کنید. این ایده‌ای است که اخیرا در بازی‌های چندنفره‌ی درحال ساخت مانند Overwatch از بلیزارد و Battlecry از گیرباکس نیز دیده شده است. در این بازی‌ها دیگر خبری از سربازان بی‌نام و نشان نیست، بلکه با یک شخصیت بازی می‌کنیم که حداقل نام و سابقه‌ی مشخصی دارد.

بر اساس توضیحات بانتینگ، هر متخصص دارای سلاح و توانایی‌های متفاوتی است و همین مسئله باعث یک تحول بزرگ در شیوه‌ی بازی کردن بخش چندنفره‌ی Call of Duty خواهد شد. وجود متخصص‌ها باعث می‌‌شود تا بازیکن‌هایی که توانایی جمع‌آوری امتیازات بخش چندنفره (Scorestreak)‌ را ندارند هم در بازی احساس قدرت کنند. هر متخصص مهارت ویژه‌ای دارد که به طور شارژی قابل استفاده است، یعنی به مرور زمان و با گرفتن امتیازات مشخصی می‌توان این مهارت‌ها را در بازی اجرا کرد.

تری‌آرک تا کنون چهار متخصص را معرفی کرده که هر کدام سیستم ارتقای مخصوص به خود را دارند.

black+ops3_specialist_ruin

«ویرانی» که تصویرش را در بالا مشاهده می‌کنید، نام مستعار «دانی والش» است؛ یک سرباز نترس و بی‌اعصاب که از دو دستگاه گرانشی به عنوان سلاح اصلی‌اش استفاده می‌کند. اسلحه‌ی گرانشی ویرانی پس از شارژ شدن به زمین کوبیده می‌شود و با ایجاد یک موج سنگین به دشمنانی که در اطراف قرار دارند آسیب وارد می‌کند. مهارت ویژه‌ی ویرانی حرکت سریع است که باعث می‌شود سرعت او به طور موقتی افزایش پیدا کند.

«سراف» لقب «ژن‌ژن» است. او دخترخوانده‌ی یکی از نظامیان عالی‌رتبه‌ی قصه‌ی بازی است. سراف از یک هفت‌تیر کالیبر بالا به نام نابودگر استفاده می‌کند. توانایی ویژه‌ی او تمرکزِ مبارزه نام دارد و منجر به افزایش سرعت در جمع‌آوری امتیازات می‌شود.

«الساندرا کاستیلو» یکی از اعضای نیروهای ویژه‌ی برزیل است و در بازی با لقب «پیشرو» شناخته می‌شود. سلاح مورد علاقه‌ی او یک تیر و کمان به نام گنجشک است که با استفاده از آن می‌تواند تیرهای آتشین پرتاب کند. توانایی ویژه‌ی پیشرو نبضِ بینایی است که به او کمک می‌کند تا بتواند از مکان قرارگیری دشمنان نزدیکش اطلاع پیدا کند.

متخصصان را می‌توان نسل جدیدی از قهرمانان نامید که حالا قرار است رنگ و بویی تازه به بخش آنلاین Black Ops 3 بدهند

و بالاخره «دروگر» یک روبات جنگی است که توسط شرکت انعقاد (Coalescence Corporation) ساخته شده است. این روبات نظامی پیشرفته می‌تواند دستانش را به یک سلاح کشنده به نام داس تبدیل کند. توانایی ویژه‌ی دروگر که ایرادِ فنی نامیده می‌شود به بازیکن‌ها این امکان را می‌دهد تا به موقعیت قبلی خود بازگردند (ترکیبی از قابلیت سفر در زمان و جابه‌جایی سریع که نمونه آن را می‌توان در شخصیت «ردیاب» بازی Overwatch نیز مشاهده کرد).

وقتی بازیکن‌ها قبل از شروع هر مسابقه شخصیت متخصص خود را انتخاب می‌کنند، باید تعیین کنند که می‌خواهند از سلاح اختصاصی شخصیت‌شان استفاده کنند یا از توانایی و‌‌یژه‌ی او؛ امکان استفاده‌ی همزمان از هر دوی اینها وجود ندارد. از سوی دیگر برخلاف تجهیزات که در هنگام بازی کردن قابل تغییر دادن هستند، با گزینش سلاح یا مهارت ویژه‌ی متخصص مجبورید تا پایان مسابقه به انتخاب خود پایبند بمانید.

بانتینگ تاکید کرده که مهارت ویژه‌ی متخصص‌ها هر ۴ دقیقه یکبار شارژ می‌شود، حتی اگر بازیکن هیچ دشمنی را از بین نبرد یا ماموریتی را به انجام نرساند. با این حال بازیکن‌های معمولی می‌توانند با جمع کردن امتیازات، هر ۲ دقیقه از این مهارت‌ها استفاده کنند و این زمان برای حرفه‌ای‌ترها باز هم کاهش میابد.

black+ops3_ramses+station_street+battle

حرکات شخصیت‌ها

یکی دیگر از تغییرات بزرگ بخش چندنفره‌ی بازی مربوط به بخش حرکات شخصیت‌ها است. دیوید واندرهار، که او هم به عنوان کارگردان بخش چندنفره روی پروژه‌ی ساخت Black Ops 3 مشغول به کار است، می‌گوید که تری‌آرک توجه زیادی به ارتقای توانایی حرکتی بازیکن‌ها در بازی دارد. آنها می‌توانند از دویدن سریع به طور نامحدود استفاده کنند و با راحتی و آزادی بیشتری از روی موانع مرتفع بپرند؛ حتی این امکان فراهم شده تا هنگام پریدن از روی موانع نیز بتوان به دشمنان شلیک کرد.

واندرهار تاکید کرد که هیچ وقفه‌ای در روند اکشن بازی وجود ندارد، به طوری که حتی تیم سازنده‌ سعی کرده‌اند هر جا که ممکن است سنگرها و موانع را بردارند تا بازیکن‌ها بتوانند آزادانه‌تر در محیط حرکت کنند.

ویژگی دیگر در بخش حرکات شخصیت‌ها، اضافه شدن پرش‌های رانشی است. این پرش‌ها که کارایی زیادی در گیم‌پلی بازی دارند با پرش‌های بلند بازی Call of Duty: Advanced Warfare متفاوت هستند. بازیکن‌ها با دوبار زدن دکمه‌ی پرش می‌توانند خود را روی هوا معلق نگه دارند. ترکیب دویدن سریع و خم شدن، منجر به سُر خوردن روی زمین می‌شود؛ ضمن اینکه امکان دویدن روی دیوار نیز وجود دارد.

پرش‌های رانشی با چیزی که در Advanced Warfare دیدیم تفاوت دارند

یکی از توانایی‌های جدیدی که در بخش چندنفره‌ی Black Ops 3 تجربه خواهیم کرد، شنا کردن و جنگیدن زیر آب است. واندرهار می‌گوید که ترکیب ویژگی‌های جدید بازی منجر به خلق صحنه‌های اکشن بدیعی می‌شود؛ مثلا بازیکن‌ها می‌توانند زیر آب مخفی شوند و سپس با یک پرش ناگهانی ظاهر شده و دشمن را غافلگیر کنند. البته تمام نقشه‌های بخش چندنفره موقعیت مناسب برای شنا کردن را ندارند.

برخی از ویژگی‌های جدید نام برده شده (که شاید برای خیلی‌ها یادآور بازی Titanfall هستند) به طور نامحدود قابل استفاده نخواهند بود. در بازی یک نوار استقامت (یا چیزی شبیه آن) وجود دارد که باعث می‌شود برای استفاده از پرش‌های رانشی، سُر خوردن و دویدن روی دیوار با محدودیت مواجه شوید؛ اما با توجه به نحوه‌ی بازی کردن شما، این محدودیت‌ها در Black Ops 3 چندان سختگیرانه نیستند. حرکت درون نقشه‌های مختلف بخش چندنفره به همان روانی و دلپذیری است که تری‌آرک عنوان کرده است.

همانطور که بانتینگ اشاره می‌کند، بازی طوری طراحی شده که سلاح بازیکن‌ها در هر وضعیتی بالا باشد. مهم نیست که آنها در حال انجام چه کاری هستند؛ هر زمان که بخواهند می‌توانند به بازیکن مقابل شلیک کنند.

black+ops3_no+fly+zone

ساخت سلاح

تری‌آرک با اضافه کردن یک لایه‌ی دیگر از شخصی‌سازی به بخش چندنفره‌ی Black Ops 3، عمق بیشتری را به گیم‌پلی این بخش داده است. «اسلحه‌سازی» نام بخشی است که در آن می‌توانید نسخه‌های مختلفی از سلاح‌های موجود در بازی را بسازید و یا اسلحه‌ی مورد علاقه‌ی خود را شخصی‌سازی کنید.

بازیکن‌ها می‌توانند با گذاشتن دوربین، تغییر رنگ و ظاهر و همچنین اضافه کردن امکانات جانبی (حداکثر ۵ تا) سلاح خود را طبق سلیقه‌ی خودشان بسازند. علاوه بر این امکان دستکاری ویژگی‌هایی چون ظرفیت خشاب، قدرت و سرعت هر سلاح نیز وجود دارد.

بخش اسلحه‌سازی به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد تا برای اسلحه‌ی خود طرح‌ها و علامت‌های اختصاصی بسازند؛ شبیه قابلیت ساخت شکل‌های متنوع که در Black Ops 2 وجود داشت. با استفاده از قالب‌ها و ابزار ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان سلاح‌ها را به صورت کاملا شخصی تزیین کرد. تری‌آرک قول داده که ابزار طراحی در این بخش بسیار دقیق باشند و ۶۴ سطح مختلف برای ایجاد طرح‌های اختصاصی وجود داشته باشد. به این ترتیب شما کاملا آزاد خواهید بود تا ظاهر سلاحی را که در دست می‌گیرید تغییر دهید.

بازیکن کاملا آزاد است تا سلاحش را به سلیقه‌ی خود تزئین کند

تری‌آرک درباره‌ی تغییرات سیستم Pick 10 و امتیازات (Scorestreak) صحبتی نکرد، اما بازگشت برخی از ویژگی‌های قدیمی در بازی تایید شده است. برای مثال می‌توان به روبات‌های شناسایی UAV، ماشین‌های کنترل از راه دور HC-XD که برای ایجاد انفجار در یک نقطه‌ی مشخص استفاده می‌شوند و همچنین روبات‌های پرنده اشاره کرد که همگی آنها را مجددا در Black Ops 3 خواهیم دید. بازیکن‌ها می‌توانند در مواقع بحرانی، پشتیبانی هوایی درخواست کنند و یا از روبات‌های جنگجو مانند GI Unit که یک سرباز مکانیکی است کمک بگیرند.

تری‌آرک می‌خواهد بخش چندنفره‌ی Black Ops 3 را زودتر از همیشه در اختیار بازیکن‌ها قرار دهد. این بخش از بازی در نمایشگاه E3 امسال که در ماه ژوئن برگزار می‌شود در دسترس خواهد بود. همچنین افرادی که بازی را پیش‌خرید کنند، می‌توانند از طریق نسخه‌ی بتا، قسمت چندنفره‌ی بازی را زودتر از سایرین تجربه کنند.

Call of Duty: Black Ops 3 در تاریخ ۱۵ آبان امسال برای رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان متنتشر خواهد شد.

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده