نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸

کارت گرافیکی R9 390X ای‌ام دی از ٨ گیگابایت حافظه رم HBM استفاده خواهد کرد

به زمان معرفی و عرضه‌ی محصولاتِ جدید اِی‌اِم‌دی نزدیک‌تر می‌شویم و اخبار بیشتری درباره‌ی مشخصات و توانایی آنها در رقابت با تولیداتِ رقیب منتشر می‌شود. برای دانستن تازه‌ترین اخبارِ درز کرده با زومجی همراه باشید.

شایعات مربوط به Radeon R9 390X محصول اِی‌اِم‌دی را در هفته‌ی جاری بیشتر خواهیم شنید، چرا که گزارش‌ها برآورد می‌کنند که اِی‌اِم‌دی به جای استفاده از ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی متداول در کارت‌های پرچم‌دار، روی کارت گرافیکی قدرتمند جدیدش که بر اساس معماری Fiji XT ساخته خواهد شد از ٨ گیگابایت رمِ پرسرعتِ HBM استفاده خواهد کرد. حتی شنیده‌ایم که دو گونه از کارت Radeon R9 390X عرضه خواهد شد که یکی از آنها دارای سیستم خنک کننده‌ی مایع خواهد بود.

ption id="attachment_30623" align="aligncenter" width="620"]گونه‌ای از R9 390X با خنک کننده‌ی مایع عرضه خواهد شد گونه‌ای از R9 390X با خنک کننده‌ی مایع عرضه خواهد شد

گزارش‌های جدید پیش بینی می‌کنند که تراشه‌ی گرافیکی جدید اِی‌اِم‌دی از نوعی رابط میانجی دو کاناله برای ارتباط با حافظه‌ی گرافیکی استفاده خواهد کرد که استفاده از ظرفیت ٨ گیگابایت رم را برای R9 390X به وسیله‌ی پشته سازی دو بخش ۴ گیگابایتیِ HBM روی یکدیگر امکان پذیر خواهد کرد. البته اِی‌اِم‌دی از رابطِ میانجی ساخت شرکتِ Hynix برای قرار دادن رم گرافیکی روی R9 390X استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد که استفاده‌ی انویدیا از ١٢ گیگابایت رم گرافیکی روی محصولِ تایتان ایکس، اِی‌اِم‌دی را مجبور به یافتن راهی برای استفاده از ٨ گیگابایت حافظه در پرچم‌دار جدیدش کرده باشد.

اما استفاده‌ی اِی‌اِم‌دی از تراشه‌های نسل بعدی HBM، به تنهایی جهش بزرگی در بکارگیریِ فن‌آوریِ حافظه‌های پر سرعتِ گرافیکی نسبت به رقیبش محسوب می‌شود، چیزی که قبل از این با فن‌آوری نسل اول HBM دست نیافتنی بود و به حافظه‌های نسل دوم HBM احتیاج داشت. این همان جایی است که «Dual Link Interposer» به میدان می‌آید و به اِی‌اِم‌دی اجازه می‌‌دهد که از طریق قرار دادن دو حافظه‌ی ۴ گیگابایتی روی هم و اتصال آنها به رابط ابداعیِ جدید، در مجموع بتواند از ٨ گیگابایت رم HBM استفاده کند.

ption id="attachment_30628" align="aligncenter" width="913"]مقایسه‌ی مشخصات فنی و تایمینگ حافظه‌ی HBM با GDDR5 و DDR3 مقایسه‌ی مشخصات فنی و تایمینگ حافظه‌ی HBM با GDDR5 و DDR3

این ٨ گیگابایت رم HBM روی رابطی با عرض باند۱۰۲۴ بیتی کار خواهند کرد که قابلیت واکشی دو دستورالعمل در هر عملیات خواندن و نوشتن (Dual Command) را خواهند داشت و قادر به انتقال ١٢٨ گیگابایت در ثانیه روی هر پین خواهند بود. این در حالی است که نسل دومِ HBM با همین مشخصات می‌تواند ۲۵۶ گیگابایت را در هر ثانیه روی هر پین مبادله کند.

امیدواریم اطلاعاتِ بیشتری از این محصول را در ماه آینده و در بازه‌‌ی زمانی برگزاری نمایشگاه کامپیوتِکس شاهد باشیم.

منبع: tweaktown


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده