// جمعه, ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

چرا کریستوفر نولان از توضیح پایان‌بندی فیلم Inception سر باز می‌ زند

اگر فیلم تلقین از کریستوفر نولان با بازی لئوناردو دی‌کاپریو را تماشا کرده باشید، احتملا سوالاتی از پایان بندی فیلم برایتان به وجود آمده است. با این حال، نولان از توضیح پایان فیلم بارها سر باز زده است. در ادامه با زومجی همراه باشید تا ببینم چرا نولان از توضیح آخر فیلم همیشه طفره می‌رود.

اگر این فیلم را ندیده‌اید، به دلیل لو رفتن داستان، ادامه‌ی متن را مطالعه نکنید.

در پایان «تلقین»، دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) نهایتا بعد از سفری به درون رویاها، به خانه و درکنار فرزندان‌اش بازمی‌گردد. کاب همواره فرفره‌ای را با خود دارد. اگر فرفره به چرخیدن ادامه دهد، این بدین معنا است که او در رویا به سر می‌برد و اگر فرفره سقوط کند، یعنی او به واقعیت بازگشته است. آخرین صحنه‌ی فیلم، این فرفره را درحال چرخیدن نشان می‌دهد، اما قبل از اینکه از افتادن‌اش مطمئن شویم، نولان به سیاهی کات می‌زند.

inception-top-spinning-rotation-2

سال‌ها بعد از عرضه‌ی فیلم و پس از اینکه «تلقین» به انفجاری در باکس‌ آفیس بدل شد، این سوال هنوز مغز و روح طرفداران را چنگ می‌زند.

در همین رابطه، در جلسه‌ی اخیری که در حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم تریبکا برگزار شده، مخاطبی از نولان درباره‌ی معنای واقعی پایان‌بندی «تلقین» پرسیده است. نولان هم که به نظر می‌رسیده، این سوال‌ را بارها و بارها شنیده است، از توضیح این مسئله سر باز زده است. اما در عوض، توضیح داده که چرا نظری درباره‌ی پایان فیلم‌هایش نمی‌دهد.

او داستانی از زمانی که فیلم پرپیچ‌و‌خم‌اش «ممنتو» در جشنواره‌ی فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ نمایش داده شد، گفت:«ما از واکنشی که فیلم‌مان دریافت کرد، خیلی خیلی هیجان‌زده شدیم. یکی جلو آمد و از برداشت من درباره‌ی پایان فیلم پرسید و من جواب دادم "فهمیدن پایان‌بندی فیلم به خود مخاطب بستگی دارد، اما به نظر من قضیه اینطوری است". بدین ترتیب تمام ابهاماتِ فیلم را با جزییات کامل لو دادم.»

خوشبختانه آن جلسه‌ی مطبوعاتی ضبط نشده بود و توضیحات نولان هیچ‌وجه راهی به بیرون پیدا نکردند. با این حال، جاناتان نولان، برادر کریستوفر، کسی که داستان کوتاهی که «ممنتو» براساس آن ساخته شده را نوشته است، او را یک‌جورهایی دعوا کرده و پیشنهاد کرده تا هرگز فیلم‌هایش را دوباره توضیح ندهد.

طبق گفته‌ی نولان، برادرش به او گفته:«تو متوجه نمی‌شی. قضیه این است که اگر نظرت را درباره‌ی فیلم بگویی، دیگر کسی آن بخش اول حرف‌هایت که می‌گویی «به برداشت خود مخاطب بستگی دارد» را نمی‌شنوند.»

نولان می‌گوید:«این آخرین باری بود که دهان‌ام را باز کردم.»

اما شما به عنوان مخاطبان زومجی نگران نباشید. به زودی تحلیل مفصلِ موشکافانه‌ی این فیلم، بر روی سایت منتشر می شود و ماجرای این فرفره‌ی سردرگم‌کننده را خواهد فهمید.

منبع: businessinsider


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده