نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴

۳۰ بازی پرفروش تاریخ بازی های ویدیویی (قسمت آخر)

با گذشت سالیان متمادی از تبدیل شدن بازی‌های ویدیویی به یک صنعت پول‌ساز، حالا این حوزه به بزرگترین صنعت سرگرمی دنیا تبدیل شده است اما چه محصولاتی توانستند بیشترین درآمد مالی را نصیب سازندگان این حوزه کنند؟
پیش از این در زومجی به بررسی کامل پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ انداختیم و دیدیم که چگونه پلی‌استیشن 2 توانست با فروشی بیش از ۱۵۵ میلیون واحد در صدر جدول پرفروش‌ترین کنسول‌ها بایستد. این‌بار در سری مقالاتی جدید قصد داریم شما را با ۳۰ بازی پرفروش این حوزه آشنا کنیم. بازی‌هایی که همگی دارای نام‌های بزرگی هستند و البته مربوط به یک دستگاه یا بازه زمانی خاص نیز نمی‌شوند. همین موضوه می‌توان بیانگر این نگاه باشد که بازی‌های ویدیویی سال‌ها است جایگاه ویژه‌ای در چرخه صنعت سرگرمی جهان دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب روی ایده‌های ناب، به درآمدی سرسام‌آور رسید. در قسمت دوم این سری مقالات ۳۰ بازی پرفروش تاریخ بازی‌های ویدیویی، ۱۰ بازی پرفروش دیگر را بررسی خواهیم کرد.   Minecraft--Pocket-Edition

۱۰. Minecraft: Pocket Edition با ۳۰ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۱، پلتفرم: موبایل

Minecraft یکی از آن بازی‌هایی است که چند سالی است ایده و البته اجرای آن حسابی به مذاق بخش بزرگی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی خوش آمده و همین امر باعث شد تا این بازی راه خود را به سمت موبایل‌ها و دستگاه‌های قابل حمل نیز پیدا کند. نسخه جیبی ماینکرفت اولین بار به صورت آزمایشی برای موبایل اکسپریا پلی و توسط اندروید مارکت عرضه شد و پس از آن در اکتبر سال ۲۰۱۱ برای چند دستگاه دیگر نیز منتشر شد. نسخه iOS بازی نیز نوامبر همان سال عرضه شد تا ماینکرفت حالا روی دستگاه‌های اپل هم قابل بازی باشد. نسخه موبایل ماینکرفت شامل ساخت‌و‌ساز و بدنه اصلی بخش بقا بازی می‌شد و همه ویژگی‌های نسخه پی‌سی را در برنداشت. پس از آن‌که مایکروسافت استودیو موجانگ را خریداری کرد،‌ یک نسخه از بازی برای ویندوفون ۸.۱ نیز معرفی شد. به هر حال ماینکرفت شاید قصد شکستن رکورد عرضه روی بیشترین پلتفرم‌ها را دارد اما با این حال نسخه موبایل آن با ۳۰ میلیون نسخه فروش جز پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ محسوب می‌شود.
  New-Super-Mario-Bros

۹. New Super Mario Bros با ۳۰.۷۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۶، پلتفرم: نینتندو دی‌اِس

نینتدو دی‌اس موفق‌ترین تلاش نینتندو در عرصه کنسول‌ها است و قرار گرفتن آن در رده دوم پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ نیز گواه بر این موضوع است . حالا ماریو و یک بازی سنتی و سایداسکرولینگ را روی این کنسول پرفروش و پرطرفدار تصور کنید. این بازی سال ۲۰۰۶ عرضه شد و اولین بازی سنتی با هنرنمایی ماریو بعد از بازی Super Mario Land 2: 6 Golden Coins بود که سال ۱۹۹۲ عرضه شده بود. حضور ماریو در نینتندو دی‌اِس با استقبال منتقدین و مخاطبین بازی‌‌های ویدیویی همراه بود تا جایی که توانست در ۴ روز اول به فروش ۹۰۰ هزار نسخه‌ای دست پیدا کند. این بازی در ایالات متحده آمریکا نیز محبوب بود و توانست در ۱۲ هفته به فروش یک میلیون نسخه‌ای برسد. تا مارس سال ۲۰۱۴ این بازی توانست ۳۰.۷۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد و همین موضوع باعث شد تا به عنوان پرفروش‌ترین بازی یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ بدل شود.
   

wii-sport-resort ۸. Wii Sport Resort با ۳۲.۵۸ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۹، پلتفرم: نینتندو وی

سنسور حرکتی و انقلابی نینتندو وی باعث شد تا بازی‌های ورزشی فروش بسیار خوبی را تجربه کنند، به خصوص بازی‌هایی که توسط نینتندو ساخته و منتشر شدند. Wii Sport Resort نیز یکی از همین بازی‌ها است که سال ۲۰۰۹ برای نیننتندو وی عرضه شد و توانست دنباله‌ای موفق برای بازی پرفروش Wii Sport باشد.  Wii Sport Resort شامل ۱۲ بازی ورزشی می‌شد که تعدادی از آن‌ها نسخه بهبود یافته بازی قبلی بود و تعدادی از آن‌ها نیز کاملا جدید بودند. این بازی نیز توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و به کمک کنترلر‌های حرکتی نینتندو فروش خوبی تجربه کند. همین فروش ۳۲.۵۸ میلیون نسخه‌ای سبب شد تا Wii Sport Resort در رده سوم پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ نینتندو وی‌ جای گیرد.
    minecraft

۷. Minecraft با ۳۴ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۹، پلتفرم: ویندوز، مک، لینوکس، جاوا، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4

ماینکرفت دو نماینده در لیست ۱۰ بازی پرفروش ترین بازی های تاریخ دارد و همین موضوع می‌تواند گواهی بر دلیل خرید یک کاخ ۷۰ میلیون دلاری توسط خالق آن باشد. نسخه اصلی ماینکرفت سال ۲۰۰۹ عرضه شد و در طول زمان تقریبا برای تمام پلتفرم‌هایی که امکان بازی کردن روی آن‌ها وجود دارد عرضه شد. ماینکرفت جوایز زیادی را نیز از آنِ خود کرد. بهترین بازی انتخاب توسعه‌دهندگان، نوآورترین بازی، بهترین بازی دانلودی و غیره همه از افتخارات این بازی مشهور هستند. تا اکتبر سال ۲۰۱۴، این بازی ۶۰ میلیون نسخه فروش داشت که از این ۶۰ میلیون نسخه، ۱۲ میلیون روی ایکس‌باکس 360 و ۱۸ میلیون روی کامپیوترهای شخصی بود و همین موضوع نیز باعث شد تا ماینکرفت به پرفروش‌ترین بازی تاریخ بازی‌های پی‌سی تبدیل شود. درخشش این بازی در نهایت سبب شد تا مایکروسافت با قیمت ۲.۵ میلیارد دلار استودیو موجانگ و حق امتیاز بازی ماینکرفت را خریداری کند.
   

Tetris-gameboy ۶. Tetris با ۳۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۱۹۸۹، پلتفرم: گیم‌بوی  و گیم‌بوی کالِر

تتریس یکی از آن بازی‌هایی است که کمتر کسی پیدا می‌شود آن را نشناسد یا حداقل اسمش را نشنیده باشد. تتریسی که سال ۱۹۸۹ برای کنسول گیم بوی منتشر شد، نسخه قابل حمل تتریس اصلی به حساب می‌آمد که توسط اَلِکسی پاجیتنوو ساخته شده بود. تتریس اولین بازی روی گیم‌بوی بود که از قابلیت Link Cable بهره‌مند شده بود. این قابلیت باعث می‌شد تا دو گیم‌بوی به یکدیگر متصل شوند و قابلیت چند نفره بازی کردن پیدا کنند. البته این موضوع در نسخه‌ای که در قالب سرویس Virtual Console برای نینتندو 3DS منتشر شد حذف شد. ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی، فروش این بازی حدود ۳۵ میلیون نسخه اعلام شد. مجله رسمی نینتندو این بازی را پنحمین بازی برتر نینتندو خطاب کرد. نویسنده نشریه گیم‌اینفورمر نیز آن را بهترین بازی گیم‌بوی و یک بازی پازل افسانه‌ای قلمداد کرد.
   

mario-kart-wii ۵. Mario Kart Wii با ۳۵.۵۳ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۸، پلتفرم: نینتندو وی

حضور سری بازی‌های رانندگی Mario Kart در لیست ۳۰ بازی پرفروش تاریخ به همان نسخه نینتندو دی‌اِس ختم نمی‌شود. نسخه نینتندو وی این سری که سال ۲۰۰۸ عرضه شد ششمین و موفق‌ترین بازی از این سری محسوب می‌شود. Mario Kart Wii در جریان نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۷ و توسط رِجی فیتس-ایم، مدیر شعبه ایالات متحده آمریکا نینتندو معرفی شد. این معرفی توانست تمام نگاه‌ها را به سمت کنسول نسل هفتمی نینتندو جلب کند. Mario Kart Wii توسط منتقدین ستایش شد و توانست امتیازات خوبی کسب کند. منتقدان عامل اصلی موفقیت این بازی را قابلیت‌های آنلاین و تعداد زیاد جاده‌ها، شخصیت‌ها و ماشین‌های کارتینگ می‌دانستند. با فروش ۳۵.۵۳ میلیونی که این بازی داشت توانست به دومی بازی پرفروش تاریخ نینتندو وی تبدیل شود. نکته جالب اینجا است که از این بازی به عنوان پرفروش‌ترین بازی سبک رانندگی نیز یاد می‌شود.
    Super-Mario-Bros

۴. Super Mario Bros با ۴۰.۲۴ میلیون نسخه

سال عرضه: ۱۹۸۵، پلتفرم: Nintendo Entertainment System

حتما شما هم تا به این‌جای مقاله منتظر عرض اندام معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی ماریو بودید. این بازی اولین نسخه از سری Super Mario بود که در سال ۱۹۸۵ برای کنسول Familily Computer در ژاپن منتشر شد و همان سال نیز برای کنسول Nintendo Entertainment System در آمریکا و اروپا عرضه شد. Super Mario Bros را می‌توان یکی از پرافتخارترین بازی‌های ویدیویی دانست تا جایی که وب‌سایت IGN در مقاله‌ای آن را تاثیرگذارترین و پیشگام‌ترین بازی ویدیویی معرفی کرد. این بازی باعث شد تا صنعت مرده بازی در آمریکا جان تازه‌ای بگیرد و چرخه آن دوباره به چرخش بیفتد. این بازی همچنین باعث محبوب شدن سبک ساید اسکرولینگ در بازی‌های ویدیویی شد. نکته جالبی که درباره موفقیت تجاری این بازی وجود دارد این است که  Super Mario Bros در طول سه دهه، پرفروش‌ترین بازی بود که فقط روی یک کنسول عرضه شده بود. این رکورد دوباره توسط نینتندو و بازی Wii Sport شکسته شد.
    Grand-Theft-Auto-V-

۳. Grand Theft Auto V با ۴۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۳، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4

Grand Theft Auto V دومین بازی از سری جهان‌باز GTA بود که سال ۲۰۱۳ برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه شد. عرضه این بازی و موفقیت تجاری و عمومی آن تا حدی زیاد بود که باعث شگفتی منتقدین و تحلیلگران اقتصادی شد. یکی از رکوردهایی که این بازی آن را به نام خود ثبت کرد، رکورد سریع‌ترین فروش محصول سرگرمی بود. این بازی توانست در ۲۴ ساعت اول عرضه خود، ۸۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. این رقم در سه روز اول عرضه این بازی روی دو کنسول نسل هفتمی ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 به یک میلیارد دلار رسید. پس از شش هفته از عرضه بازی، را‌ک‌استار اعلام کرد که ۲۹ میلیون نسخه از بازی را به خرده‌فروشی‌ها عرضه کرده است، رقمی که برابر با کل فروش نسخه قبلی بازی بود. این بازی توانست ۷ رکورد گینس را بشکند و از آنِ خود کند. عرضه این بازی روی کنسول‌های نسل هشتمی نیز باعث اوج گرفتن مجدد فروش بازی شد. ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی، فروش کلی GTA V حدود ۴۵ میلیون نسخه اعلام شد. نسخه کامپیوترهای شخصی نیز به تازگی عرضه شده و حالا باید منتظر رکورد شکنی دوباره بازی در زمینه فروش باشیم.
    Wii-Sports-

۲. Wii Sport با ۸۲.۵۴ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۶، پلتفرم: نینتندو وی

وی‌اسپرت یک بازی با سبک ورزشی بود که توسط نینتندو ساخته و منتشر شد تا به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه کنسول نینتندو به بازار عرضه شود. وی‌اسپرت اولین بازی بود که برای کنسول نسل هفتمی نینتندو به بازار آمد. Wii Sport شامل پنج بازی ورزشی بود که توسط سنسورهای حرکتی قرار گرفته در کنترلرهای نینتندو وی کنترل می‌شدند. در مجموع، این بازی مورد توجه منتقدان حوزه بازی قرار گرفت و توانست جوایز متعددی را از رسانه‌های این حوزه کسب کند. آپریل سال گذشته میلادی اعلام شد که این بازی توانست رکورد سی‌ساله بازی Super Mario Bros برای فروش روی یک کنسول را بشکند و در مقام اول قرار بگیرد. نکته جالبی که درباره Wii Sport وجود داشت، تبلیغات تلویزیونی و گزارش‌های روزنامه‌ای بازی بود که توانست آن را در بین تمام سنین محبوب کند. Wii Sport در مجموع فروشی معادل ۸۲.۵۴ میلیون نسخه داشت و دومین بازی پرفروش تاریخ و اولین بازی پرفروش نینتندو وی لقب گرفت.
    Tetris

۱. Tetris با ۱۰۰ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۶، پلتفرم: موبایل

تتریس را می‌توان یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی قلمداد کرد. بازی‌ که تجربه و لذت بردن از آن به قشر یا سن خاصی محدود نمی‌شود. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی برای پخش‌کننده‌های موسیقی شرکت اپل یعنی آی‌پاد‌ عرضه شد و پس از آن راه خود را روی پلتفرم‌های مختلفی مانند iOS، سیستم عامل بلک‌بری، پلی‌استیشن پورتابل، پلی‌استیشن 3 و ویندوزفون باز کرد. گیم‌پلی این نسخه از تتریس که به وسیله الکترونیک آرتز موبایل ساخته و توسط الکترونیک‌آرتز منتشر شد، شبیه به نسخه‌های دیگر تتریس بود با این تفاوت که از موسیقی‌های جدیدی بهره‌ می‌برد.
    در انتها می‌توانید لیست بازی‌های پرفروش تاریخ را که بیشتر از ۱۵ میلیون نسخه فروخته‌اند را در قالب جدول زیر مطالعه کنید:

لیست پرفروش‌ترین بازی تاریخ با فروشی۱۵ میلیون نسخه و بیشتر

 
ردیفبازیسال عرضهپلتفرمتعداد نسخه فروخته شده / دانلود شده
۱Tetris۲۰۰۶موبایل۱۰۰ میلیون
۲Wii Sports۲۰۰۶نینتندو وی۸۲.۵۴ میلیون
۳Grand Theft Auto V۲۰۱۳

ویندوز، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4

۴۵ میلیون
۴Super Mario Bros.۱۹۸۵Nintendo Entertainment System۴۰.۲۴ میلیون
۵Mario Kart Wii۲۰۰۸نینتندو وی۳۵.۵۳ میلیون
۶Tetris۱۹۸۹گیم‌بوی، گیم بوی کالِر۳۵ میلیون
۷Minecraft۲۰۰۹ ویندوز، مک، لینوکس، جاوا، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4۳۴  میلیون
۸Wii Sports Resort۲۰۰۹نینتندو وی۳۲.۵۸ میلیون
۹New Super Mario Bros.۲۰۰۶نینتندو دی‌اِس۳۰.۷۵ میلیون
۱۰Minecraft: Pocket Edition۲۰۱۱موبایل۳۰ میلیون
۱۱Wii Play۲۰۰۶نینتندو وی۲۸.۸۲ میلیون
۱۲New Super Mario Bros. Wii۲۰۰۹نینتندو وی۲۷.۸۸ میلیون
۱۳Grand Theft Auto: San Andreas۲۰۰۴ویندوز، مک، ایکس‌باکس، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 2۲۷.۵ میلیون
۱۴Call of Duty: Modern Warfare 3۲۰۱۱ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، نینتندو وی۲۶.۵ میلیون
۱۵Call of Duty: Black Ops۲۰۱۰ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، نینتندو وی۲۶.۲ میلیون
۱۶Grand Theft Auto IV۲۰۰۸ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3۲۵ میلیون
۱۷Call of Duty: Black Ops II۲۰۱۲ویندوز، مک، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، نینتندو وی۲۴.۲ میلیون
۱۸Kinect Adventures!۲۰۱۰ایکس‌باکس 360۲۴ میلیون
۱۹Nintendogs۲۰۰۵نینتندو دی‌اِس۲۳.۹۴ میلیون
۲۰Pokémon Red, Blue, and Green۱۹۹۶گیم‌بوی، گیم بوی کالِر۲۳.۶۴ میلیون
۲۱Mario Kart DS۲۰۰۵نینتندو دی‌اِس۲۳.۵۶ میلیون
۲۲Pokémon Gold and Silver۱۹۹۹گیم‌بوی، گیم بوی کالِر۲۳ میلیون
۲۳Wii Fit۲۰۰۷نینتندو وی۲۲.۶۷ میلیون
۲۴Call of Duty: Modern Warfare 2۲۰۰۹ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3۲۲ تا ۲۹ میلیون
۲۵Wii Fit Plus۲۰۰۹نینتندو وی۲۱.۰۳ میلیون
۲۶Super Mario World۱۹۹۰Super Nintendo Entertainment System۲۰.۶ میلیون
۲۷The Sims 2۲۰۰۴ویندوز ، مک۲۰ میلیون
۲۸The Elder Scrolls V: Skyrim۲۰۱۱ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3۲۰ میلیون
۲۹Battlefield 3۲۰۱۱ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3۲۰ میلیون
۳۰Brain Age۲۰۰۵نینتندو دی‌اِس۱۹.۰۱ میلیون
۳۱Call of Duty: Ghosts۲۰۱۳ویندوز، مک، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان ، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، نینتندو وی۱۹ میلیون
۳۲Super Mario Land۱۹۸۹گیم‌بوی، گیم بوی کالِر۱۸.۰۶ میلیون
۳۳Super Mario Bros. 3۱۹۸۸Nintendo Entertainment System۱۸ میلیون
۳۴Pokémon Diamond and Pearl۲۰۰۶نینتندو دی‌اِس۱۷.۶۳ میلیون
۳۵Grand Theft Auto: Vice City۲۰۰۲ویندوز، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن 2۱۷.۵ میلیون
۳۶The Sims۲۰۰۰ویندوز، مک۱۶ میلیون
۳۷Pokémon Ruby and Sapphire۲۰۰۲گیم‌بوی اَدوَنس۱۶ میلیون
۳۸Call of Duty 4: Modern Warfare۲۰۰۷ویندوز، مک، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، نینتندو وی۱۵.۷ میلیون
۳۹Call of Duty: World at War۲۰۰۸ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، نینتندو وی۱۵.۷ میلیون
۴۰Pokémon Black and White۲۰۱۰نینتندو دی‌اِس۱۵.۵۸ میلیون
۴۱Sonic the Hedgehog۱۹۹۱سگا جنسیس۱۵ میلیون
۴۲Diablo III۲۰۱۲ویندوز، مک، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3۱۵ میلیون
  منبع: ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده