نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

۳۰ بازی پرفروش تاریخ صنعت بازی های ویدیویی (قسمت دوم)

با گذشت سالیان متمادی از تبدیل شدن بازی‌های ویدیویی به یک صنعت پول‌ساز، حالا این حوزه به بزرگترین صنعت سرگرمی دنیا تبدیل شده است اما چه محصولاتی توانستند بیشترین درآمد مالی را نصیب سازندگان این حوزه کنند؟ در ادامه با زومجی همراه باشید تا با قسمت دوم ۳۰ بازی پر فروش این حوزه آشنا شویم.
پیش از این در زومجی به بررسی کامل پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ انداختیم و دیدیم که چگونه پلی‌استیشن 2 توانست با فروشی بیش از ۱۵۵ میلیون واحد در صدر جدول پرفروش‌ترین کنسول‌ها بایستد. این‌بار در سری مقالاتی جدید قصد داریم شما را با ۳۰ بازی پرفروش این حوزه آشنا کنیم. بازی‌هایی که همگی دارای نام‌های بزرگی هستند و البته مربوط به یک دستگاه یا بازه زمانی خاص نیز نمی‌شوند. همین موضوه می‌توان بیانگر این نگاه باشد که بازی‌های ویدیویی سال‌ها است جایگاه ویژه‌ای در چرخه صنعت سرگرمی جهان دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب روی ایده‌های ناب، به درآمدی سرسام‌آور رسید. در قسمت دوم این سری مقالات ۳۰ بازی پرفروش تاریخ بازی‌های ویدیویی، ۱۰ بازی پرفروش دیگر را بررسی خواهیم کرد.   pokemon

۲۰. Pokemon Red, Blue and Green با ۲۳ میلیون نسخه

سال عرضه: ۱۹۹۹، پلتفرم: گیم‌بوی و گیم‌بوی کالِر

سری Pokemon را بیشتر علاقه‌مندان به بازی‌های ژاپنی می‌شناسند. یکی از محبوب‌ترین بازی‌این سری Pokemon Red, Blue and Green است که البته اولین بازی این سری نیز محسوب می‌شود. این بازی سال ۱۹۹۹ برای دو کنسول گیم‌بوی و گیم‌بوی کالِر عرضه شد و توانست در اولین قدم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. اولین بازی از سری Pokemon توانست با اقبال منتقدین و البته استقبال عالی کاربران روبه‌رو شود. وب‌سایت IGN این بازی در لیستی که از ۱۰۰ بازی برتر تاریخ ترتیب داده بود قرار داد. به هر حال این بازی نقطه آغازی بود که بعد‌ها به یک تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل شد. اولین نسخه Pokemon فروشی معادل ۲۳ میلیون نسخه داشت و البته در کتاب رکوردهای گینس نیز جایی برای خود دست و پا کرد و نامش به عنوان بیشترین میزان فروش یک بازی نقش‌آفرینی در تاریخ ثبت شد.
  nintendogs

۱۹. Nintendogs با ۲۳.۹۴ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۵، پلتفرم: نینتندو دی‌اِس

گاهی اوقات پیش خودمان فکر می‌کنیم نینتندو جادویی درون بازی‌ها و محصولات خود دمیده است طوری که هر چه می‌سازد و تولید می‌کند پرفروش و پرطرفدار است. به هر حال، Nintendogs باز هم ساخته و پرداخته نینتندو است که سال ۲۰۰۵ برای کنسول دستی نینتندو دی‌اِس عرضه شد. این بازی همانطور که تا حدودی از نامش پیدا است یک شبیه‌ساز نگه‌داری حیوان خانگی است که در زمان عرضه طرفداران پرشماری پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کنسول دستی پرافتخار دی‌اِس تبدیل شد. Nintendogs با استقبال کم‌نطیر کاربران کنسول دستی دی‌اِس روبه‌رو شد و توانست به فروشی معادل۲۳.۹۴ میلیون نسخه دست پیدا کند. این موضوع باعث شد تا Nintendogs در رده دوم پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ کنسول نینتندو دی‌اِس قرار بگیرد. اما اولین بازی پر فروش این کنسول کدام است؟ با قسمت‌های بعدی همراه زومجی باشید.
    kinect-adventures

۱۸. Kinect Adventures با ۲۴ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۰، پلتفرم: ایکس‌باکس 360

می‌دانید پرفروش‌ترین بازی ایکس‌باکس 360 چرا ساخته شد؟ کینکت ابتدا با نام پروژه ناتال در نمایشگاه  E3 سال ۲۰۰۹ معرفی شد و یک سال نیم‌ بعد با نام کینکت برای کنسول ایکس‌باکس 360 عرضه شد تا هیاهوی سنسورهای حرکتی و استفاده از آن‌ها در بازی‌ها به اوج خود برسد. Kinect Adventures یکی از بازی‌هایی بود که همزمان با عرضه کینکت منتشر شد و فقط با این دستگاه قابل انجام بود. این بازی شامل ۵ مینی‌بازی ورزشی و ماجرایی می‌شد که توسط استودیو Good Sience Studio، یکی از زیرشاخه‌های استودیوهای بازی‌‌سازی مایکروسافت ساخته شد. «ماجراجویی‌های کینکت» توانست از شور و هیجان علاقه‌مندان نسبت به کینکت بهره برده و با ۲۴ میلیون نسخه فروش، به پرفروش‌ترین بازی ایکس‌باکس 360 تبدیل شود.
  black-ops

۱۷. Call of Duty: Black Ops II با ۲۴.۲ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۲، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3 و نینتندو وی

Black Ops II نهمین بازی از سری محبوب Call of Duty بود که برای اولین بار این سری را به جنگ های آینده برد و البته از آن داستان خطی و از پیش تعیین شده به یک داستان چندمحوره تبدیل شد. Black Ops II سال ۲۰۱۲ توسط استودیو تری‌آرچ ساخته و توسط شرکت اکتیویژن منتشر شد و توانست باز هم با یدک کشیدن نام Call of Duty، گوی سبقت را از دیگر بازی‌های اول شخص تیراندازی ربوده و در صدر جدول فروش قرار گیرد. فروش این بازی در کمتر از ۲۴ ساعت از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرد و تا سال ۲۰۱۳ به عنوان بزرگ‌ترین عرضه یک محصول سرگرمی شناخته می‌شد تا این‌که بازی جهان‌باز استودیو راک‌استار یعنی  Grand Theft Auto V روی کنسول‌های نسل هفتم عرضه شد. نوامبر سال ۲۰۱۳ اعلام شد که Black Ops II فروشی معادل با ۲۴.۲ میلیون نسخه داشته است.
  gta-iv

۱۶. Grand Theft Auto IV با ۲۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۸، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

شماره چهارم از سری جهان‌باز Grand Theft Auto یک ماموریت مهم داشت و آن هم تکرار موفقیت و انقلابی بود که برادر بزرگ‌ترش یعنی Grand Theft Auto III در بازی‌های جهان‌باز انجام داده بود. استودیو راک‌استار کار روی ساخت بازی را از سال ۲۰۰۴، درست پس از عرضه San Andreas شروع کرد تا این‌که در آپریل سال ۲۰۰۸، این بازی برای دو کنسول نسل هفتمی ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 منتشر شد. GTA IV توانست با استقبال کم‌نظیر منتقدان روبه‌رو شود و انواع و اقسام جوایز و افتخارات را ازآنِ خود کند. یکی از بهترین‌بازی‌های تاریخ، بهترین بازی‌ نسل، بهترین بازی سال و غیره از القابی بودند که نیکو بلیک و داستانش توانستند آن‌ها را درو کنند. فروش این بازی نیز مانند موفقیتش چشمگیر بود و توانست به فروشی معادل ۲۵ میلیون نسخه دست پیدا کند.
  blackops

۱۵. Call of Duty: Black Ops با ۲۶.۲ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۰، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3 و نینتندو وی

باز هم سری Call of Duty و باز هم Black Ops! نسخه اول Black Ops سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد تا خط داستانی جدیدی را در این سری ایجاد کند. بازی این بار بیانگر جنگ سرد میان بلوک شرق و بلوک غرب بود. این بازی توانست در کمتر از ۲۴ ساعت به فروشی معادل ۵.۶ میلیون نسخه دست پیدا کند که از این بین ۴.۲ میلیون نسخه مربوط به ایالات متحده آمریکا و ۱.۴ میلیون نسخه مربوط به بریتانیا بود. Black Ops با این شروع طوفانی توانست رکورد بیشترین فروش در ۲۴ ساعت ابتدایی که با ۴.۷ میلیون نسخه در اختیار Modern Warfare 2 بود بشکند. ۶ هفته پس از عرضه بازی، اکتیویژن اعلام کرد که فروش این بازی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است. در آگوست سال ۲۰۱۱ نیز اعلام شد که فروش این کلی فراتر از ۲۵ میلیون نسخه است. همین اعداد این بازی را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ معرفی کرد.
  modern-warfare-3

۱۴. Call of Duty: Modern Warfare 3 با ۲۶.۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۱، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3 و نینتندو وی

از Call of Duty بیزار باشید یا شیفته آن،‌ واقعیت این است که این سری و بازی‌های آن یکی تا به اینجای مقاله ۳۰ بازی پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی که به نیمه رسیده است، چهار نماینده داشته که همین موضوع می‌تواند گواه بر محبوبیت بی‌حد‌وحصر این سری باشد. این بازیسومین شماره از خط داستانی Modern Warfare بود که توانست باز هم نام سری Call of Duty را در تمام محافل و رسانه‌های خبری بیاورد و البته فرزندی خلف برای Modern Warfare کبیر باشد. این بازی توانست در کمتر از ۲۴ ساعت فروشی معادل ۶.۵ میلیون نسخه را در دو ناحیه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تجربه کند تا فروش ۲۴ ساعت اول آن به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. پنجم نوامبر سال ۲۰۱۳ اعلام شد که این بازی توانسته است فروشی ۲۶.۵ میلیون نسخه‌ای داشته باشد.
  gta-san-andreas

۱۳. Grand Theft Auto: San Andreas با ۲۷.۵ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۴، پلتفرم: ویندوز، مک، ایکس‌باکس، ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

بسیاری از طرفداران سری Grand Theft Auto بازی San Andres را بهترین نسخه این سری می‌دانند. بازی که توانست بار دیگر سبک جهان‌باز را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر بکشد و بیانگر رویدادهای واقعی بسیاری مانند بحران مواد مخدر دهه ۸۰ میلادی آمریکا یا تسخیر لوس‌آنجلس به وسیله پلیس ضد شورش در سال ۱۹۹۲ باشد. تلفیق San Andreas با پلی‌استیشن 2 باعث شد تا هیچ‌کس توان مقابله با این ترکیب را نداشته باشد. San Andreas با روی خوش منتقدان و مخاطبان بازی‌های ویدیویی روبه‌رو شد و جوایز و افتخارات بسیاری از نصیب خود کرد. شاید این موضوع را نیز نمی‌دانستید که San Andreas پرفروش‌ترین بازی تاریخ پلی‌استیشن 2 بود. ۱۷.۳۳ میلیون نسخه از فروش کلی این بازی که ۲۷.۵ میلیون نسخه بود، روی پلی‌استیشن 2 به فروش رفته بود.
  New-Super-Mario-Bros.-Wii

۱۲. New Super Mario Bros. Wii با ۲۷.۸۸ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۹، پلتفرم: نینتندو وی

شاید تا اینجای مقاله،‌ شما هم مانند من دنبال یکی از بازی‌های آقای ماریو در لیست پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ بودید. New Super Mario Bros سال ۲۰۰۹ برای نینتندو وی عرضه شد. این بازی نیز همان روال سنتی بازی‌های ماریو را دنبال می‌کرد با این تفاوت که اولین بار در تاریخ این سری بود که از چهار بازیکن در بخش چند نفره پشتیبانی می‌کرد. این بازی توانست با نگاه مثبت منتقدین روبه رو شود و جوایز متعددی را نیز کسب کند. از جمله این جوایز می‌توان به جایزه بهترین بازی سال نینتندو وی‌یو از طرف IGN، GameTrailers و Spike Video Game Awards در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. این بازی فروش خوبی را نیز تجربه کرد و در ماه مارس سال ۲۰۱۴ با ۲۸.۶۵ میلیون نسخه در رده چهارم پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ نینتندو وی لقب گرفت.
  wiiplay

۱۱. Wii Play با ۲۸.۸۲ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۶، پلتفرم: نینتندو وی

Wii Play در واقع یک نوع آشنایی با نینتندو وی بود که همزمان با عرضه این کنسول در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک بازی زمان عرضه منتشر شد. جالب است بدانید که ترجمه اسم این بازی در ژاپن «اولین قدم شما به سمت نینتندو وی» می‌شود که البته به حق هم اسم خوب و درخوری است! Wii Play توسط نینتندو توسعه و منتشر شد و شامل ۹ بازی کوچک بود که همه آن‌ها به وسیله سنسور حرکتی نینتندو وی یا همان Wii Remote قابل بازی بودند. پیش از عرضه این بازی بود در ماه مارس بود که دمو بعضی از این بازی‌ها در جریان نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد. Wii Play تا ماه مارس ۲۰۱۲ حدود ۲۸.۰۲ میلیون نسخه به فروش رفت و همین فروش باعث شد تا در رده پنجم  پرفروش‌ترین بازی‌های نینتندو وی قرار گیرد.
زومجی را دنبال کنید تا در قسمت سوم و پایانی سری مقالات پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ، با ۱۰ بازی برتر این لیست آشنا شوید. منبع: ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده