نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰

خواسته‌ های نامعقول مایکروسافت از سازنده Phantom Dust باعث نابودی آن ها شده است

منابع مختلفی گزارش می‌دهند که دارک‌ساید گیم، استودیوی سازنده‌ی Phantom Dust به دلیل بودجه‌ی محدود خود، نتوانسته خواسته‌های مایکروسافت را برآورده کند و این باعث نابودی آن‌ها شده است. در ادامه با ماجرای پر فراز و نشیب این استودیو همراه باشید.
منابع داخلی دارک‌ساید می‌گویند خواسته‌های نامعقول مایکروسافت باعث شده که این استودیو از بین برود. نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Phantom Dust سال گذشته در کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه گیمزکام معرفی شد. در آن زمان اطلاعات کمی از بازی ارائه شد و حتی ماه‌های پس از آن هم اخبار خاصی از جزئیات بازی منتشر نشد. فوریه‌ی امسال بود که مایکروسافت اعلام کرد روابط کاری حرفه‌ای خود را با دارک‌ساید گیم قطع کرده است و در این میان، گزارش‌هایی مبنی بر اخراج تمام کارمندان استودیو نیز منتشر شد. با این حال گزارش تازه‌ای از وب‌سایت کوتاکو بر اساس گفته‌های پنج کارمند سابق دارک‌ساید، اطلاعات و جزئیات مهمی از چگونگی قطع این رابطه فاش می‌کند. Phantom Dust قرار بود اولین بازی دارک‌ساید باشد که کاملاً‌ توسط آن‌ها ساخته می‌شود چرا که آن‌ها چندین سال تنها در پروژه‌های دیگر سازنده‌ها همکاری می‌کردند. مایکروسافت قراردادی با این استودیو بست که یک نسخه‌ تماماً آنلاین از Phantom Dust ساخته شود که هم‌سطح بازی‌هایی چون Hearthstone و League of Legends باشد و پنج میلیون دلار بودجه نیز برای آن تعیین کرد. تنها یک هفته بعد، مایکروسافت نظر خود را عوض کرد. یکی از منابع داخلی می‌گوید:
آن‌ها گفتند که طرفداران یک بازی تک‌نفره می خواهند اما قصد نداشتند که بودجه یا محدودیت زمانی برای ساخت بازی را افزایش دهند.
در ماه‌های بعد، مایکروسافت خواسته‌های خود از بازی را - به گفته‌ی منابع - تقریباً ماهی یک بار عوض می‌کرد و این خواسته‌ها به شکلی بودند که نیروی انسانی و زمان بیشتری نیاز داشتند. با این حال، اصرار دارک‌ساید بر کافی نبودن بودجه‌ی پنج میلیون دلاری برای برآورده کردن آن خواسته‌ها، هیچ ثمری نداشت. برنامه این بود که آن‌ها یک نسخه‌ی ابتدایی از بازی بسازند و از آن‌ به عنوان مبنایی برای ساخت بازی نهایی استفاده کنند. تا اواخر سال ۲۰۱۴، این برنامه‌ تا جایی پیش رفته بود که دیگر نمی‌شد آن را متوقف کرد، چرا که دارک‌ساید پنجاه کارمند در اختیار داشت که همه‌ی آن‌ها روی Phantom Dust کار می‌کردند و استودیو هیچ قرارداد دیگری را برای ساخت بازی‌های دیگر، امضا نمی‌کرد. با توجه به گفته‌های منابع، ساخت این نسخه از بازی در ماه ژانویه به پایان رسید و مایکروسافت هم از آن بسیار راضی بود. ماه بعد، مدیران دارک‌ساید به مقر اصلی مایکروسافت در ردموند سفر کردند تا در مورد افزایش بودجه به هفت یا هشت میلیون دلار مذاکره کنند. نتایج این مذاکرات به طور عمومی اعلام نشد اما همان ماه دارک‌ساید تماسی از سمت مایکروسافت دریافت کرد که دیگر قصد ندارد این استودیو Phantom Dust را بسازد. همان روز تمام کارمندان استودیو اخراج و در استودیوهای دیگری مشغول به کار شدند و حتی چند نفر از آن‌ها شرکت تازه‌ای تأسیس کردند. آیا بالاخره بازسازی Phantom Dust را خواهیم دید؟ جواب مایکروسافت مثبت است اما بعضی از کسانی که روی بازی کار می‌کردند این حرف را باور ندارند. اگر مایکروسافت قصد دارد پول بیشتری برای این پروژه خرج کند تا آن طوری که می‌خواهد ساخته شود، چرا همکاری‌اش را با دارک‌ساید ادامه نداد؟ افراد نزدیک به مایکروسافت می‌گویند این شرکت تلاش بسیاری کرد تا پروژه را نجات دهد و بعضی منابع می‌گویند اگر بفهمند مایکروسافت در همان زمان‌ها برنامه‌ی دیگری در دست داشته، شوکه خواهند شد. منابع: Games Industry + Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده