نویسنده: سعید نیکبخت
// دوشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

صحبت های جالب جف کیلی در رابطه با تغییر سخت افزار کنسول ها، E3 2015 و بیشتر

جِف کِیلی، مجری مراسم The Game Awards یکی از افراد با اعتبار صنعت بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود. طی مصاحبه اخیری که با کیلی انجام شده، وی فرض‌ها و گمانه‌زنی‌های خود را در رابطه با آینده کنسول‌های نسل هشتم، E3 2015 و بیشتر داده است. با زومجی همراه باشید.
کیلی ابتدا در رابطه با عرضه نسخه کوچک‌تر یا به اصطلاح اسلیم کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان صحبت کرده است:
فکر کنم عرضه مداوم یک نوع کنسول در چرخه پنج، شش یا هفت ساله آن‌ عملی نیست و اگر زودتر از نسل قبل کنسول‌های بعدی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس وارد بازار شوند، تعجب نخواهم کرد. احساس می‌کنم مایکروسافت مانند نسل قبل به زودی تغییراتی را در سخت‌افزار ایکس‌باکس وان ایجاد می‌کند. نسخه کوچک‌تر کنسول‌های نسل هشتم طی چند سال آتی وارد بازار خواهند شد و نکته‌ی جالب عرضه آن‌ها این است که آیا شاهد تغییراتی در سخت‌افزار آن‌ها خواهیم بود یا خیر. شاید مایکروسافت با عرضه این نسخه بهینه‌سازی‌هایی را هم در چیپ‌های گرافیکی کنسول خود انجام دهد. این مسئله همیشه برای رایانه‌های شخصی و موبایل‌ها رخ می‌دهد و سخت‌افزار کنسول‌ها در یک چرخه همیشه به یک شکل می‌ماند. با وجود این‌که سخت‌افزار گوشی‌های همراه هر روز افزایش می‌یابند، شاید مایکروسافت بخش گرافیکی کنسول خود را بهبود بخشد و مقدار حافظه بیشتری را به کنسول خود اضافه کند. با این حال چالش بزرگی که وجود دارد خریداران قدیمی هستند. در زمان ایکس‌باکس 360 کسانی که سال اول کنسول را خریدند نتوانستند از قابلیت HDMI کنسول که در سال دوم به آن افزوده شد استفاده کنند. تمام کسانی که نسخه ابتدایی ایکس‌باکس 360 را خریدند در زمان رونمایی از کنسولی که قابلیت پشتیبانی از HDMI هم داشت ناراحت بودند. شکلی که مدیران مایکروسافت کنسول خود را توصیف می‌کنند این‌گونه بود: «کنسول ما شبیه یک ماشین است. هرسال مدل جدیدی از فُرد و بی‌ام‌دابلیو که شامل خصوصیات جدیدی است وارد بازار می‌شود و ما هم احتمالا با همین روش کنسول خود را ارتقا دهیم.» در زمان ایکس‌باکس 360 این اتفاق رخ نداد، اما شاید روزی تمام کمپانی‌ها سخت‌افزار کنسول خود را ارتقا دهند، چراکه فکر می‌کنم چرخه عمری پنج تا شش ساله برای این سخت‌افزارها طولانی باشد.
عرضه نسخه اسلیم کنسول‌ها به کنار، آیا با تغییر سخت‌افزار آن‌ها موافق هستید؟ عرضه نسخه اسلیم کنسول‌ها به کنار، آیا با تغییر سخت‌افزار آن‌ها موافق هستید؟
کیلی در ادامه توضیح داد اگرچه کسانی که نسخه ابتدایی ایکس‌باکس وان را خریداری کردند می‌توانند با این رونمایی بازی‌های جدید را اجرا کنند، اما کنسول‌هایی که با سخت‌افزار بهتر عرضه می‌شوند کیفیت بالاتری را در بازی‌های ارائه می‌دهند. در حالی که وی از زمان رخ دادن این اتفاق خبر ندارد، اما احساس می‌کند کمپانی‌های بزرگ برای حفظ نوآوری و رقابت با گوشی‌های همراه، باید در رابطه با این مسئله فکر کنند و احتمالا همین حالا نیز در حال انجام همین کار هستند. کیلی در ادامه فرض‌ها و گمانه‌زنی‌های خود را در رابطه E3 2015 و بحث پر تب و تاب بازی‌های «انحصاری» داده است:
کدام بازی بیشتر از همه خبرساز خواهد شد؟ واو... پاسخ دادن به این سوال در حال حاضر کار مشکلی است. حدس من این است که خبرسازترین بازی متعلق به بازی‌ای است که هنوز معرفی نشده است و با سورپرایز خود، این مراسم را منفجر خواهد کرد. همه‌ی ما می‌دانیم که Uncharted و Halo از بازی‌های بزرگ این مراسم هستند و از کیفیت آن‌ها اطمینان کامل داریم. بدون شک Call Of Duty و نسخه جدید Assassin's Creed در این مراسم وجود خواهند داشت و امیدوارم که یک معرفی غیرمنتظره، تمام مردم را هیجان‌زده کند. به همین دلیل است که ما E3 را دوست داریم و همین سورپرایزها است که ما را زنده نگه می‌دارد. کدام بازی third party به عنوان یک بازی انحصاری معرفی خواهد شد؟ پاسخ این سوال هم مشکل است. به خاطر دارم که بحث‌های زیادی در رابطه با انحصاری شدن Tomb Raider و Street Fighter در میان مردم شکل گرفت. فکر کنم باز هم شاهد رخ دادن همین مسائل خواهیم بود، اما به شخصه دوست ندارم بازی‌ها تنها روی یک پلتفرم منتشر شوند و شاهد جشن گرفتن بخشی از مخاطبان و ناراحتی بخشی دیگر باشم.
خبر انحصاری شدن این بازی و جنگ و جدال‌هایی که میان طرفدران سونی و مایکروسافت صورت گرفت را به خاطر دارید؟ خبر انحصاری شدن این بازی و جنگ و جدال‌هایی که میان طرفدران سونی و مایکروسافت صورت گرفت را به خاطر دارید؟
همه باید از بازی‌های خوب لذت ببرند. برخی از افرادی که در استودیوهای first party کار می‌کنند از این‌که بازی‌هایشان را تنها بخشی از گیمرها بازی می‌کنند ناراحت می‌شوند. حتی افرادی که در ناتی داگ هم حضور دارند از این‌که کاربران ایکس‌باکس نمی‌توانند بازی‌های آن‌ها را تجربه کنند ناراحت هستند. اما ساخت بازی برای پلی‌استیشن برای آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد. آن‌ها می‌توانند از نهایت قدرت پلتفرم استفاده کنند، اما فکر کنم بازیسازان دوست دارند تمام گیمرها بازی‌هایشان را تجربه کنند. شاید خبر یک معامله کاری مانند انحصاری زمانی شدن یک بازی مردم را شگفت‌زده کند. این معرفی‌های جالب هستند، اما نمی‌دانم آیا شاهد معرفی بزرگی که کل تمرکز نمایشگاه را به سوی یک کمپانی جذب کند وجود خواهد داشت یا خیر.
کیلی در ادامه توضیح داد برخی از معاملات انحصاری به دلیل ضعیف بودن ناشر آن صورت می‌گیرد. براساس صحبت‌های کیلی، اگر حمایت‌های سونی و مایکروسافت وجود نداشت، شاهد دو بازی Street Fighter V و Titanfall نبودیم. همین مسئله برای بازی Bayonetta 2 هم اتفاق افتاد و براساس گفته‌های استودیو پلاتینوم گیمز، اگر کمک‌های مالی و فنی نینتندو نبود هیچ‌گاه شاهد ساخته شدن این بازی نبودیم. کیلی احساس می‌کند این‌گونه کمک‌ها برای ساخت بازی‌ها عالی است، اما این تمام ماجرا نخواهد بود:
این کارها بیشتر جنبه رقابتی دارد و می‌دانم که کمپانی‌ها با قراردادهای خود سعی در پیروزی در مراسم E3 دارند. در زمانی قرار داریم که همه دوست دارند برنده باشند، اما در انتها من تنها دوست دارم شاهد بازی‌های خوب باشم و متاسفانه در این یک سال و نیم که از عرضه کنسول‌های نسل هشتم می‌گذرد، آن‌چنان بازی‌های زیادی که به این شکل باشند عرضه نشده است. من به عنوان یک گیمر دوست دارم در رابطه با مراسم E3 هیجان‌زده باشم.
و این هم پاسخ سونی به مایکروسافت. اگرچه Rise Of The Tomb Raider انحصاری زمانی مایکروسافت محسوب می‌شود، اما Street Fighter 5 همیشه انحصاری کنسولی پلی‌استیشن 4 باقی خواهد ماند و این هم پاسخ سونی به مایکروسافت. اگرچه Rise Of The Tomb Raider انحصاری زمانی مایکروسافت محسوب می‌شود، اما Street Fighter 5 همیشه انحصاری کنسولی پلی‌استیشن 4 باقی خواهد ماند
صحبت‌ها و نظرات کیلی در زمینه‌های مختلف را مشاهده کردید. اما با نظرات خود به ما بگویید که آیا امکان تغییر سخت‌افزار کنسول‌های نسل هشتم وجود دارد؟ نینتندو با 3DS این کار را انجام داد و آن‌چنان که فکرش را می‌کرد مورد استقبال مردم قرار نگرفت، اما به نظر شما سونی یا مایکروسافت این ریسک بزرگ را انجام خواهند داد؟ نظر شما در رابطه با صحبت‌های کیلی چیست؟ آیا شما هم برای آغاز نمایشگاه E3 و مشاهده‌ی کنفرانس‌های شرکت‌های بزرگ هیجان زده هستید؟ منبع: Dualshockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده