// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۰

جزئیات درجه سنی بازی Batman: Arkham Knight مشخص شد

ماه پیش سازمان رده‌بندی نرم‌افزار‌های سرگرمی (ESRB) اقدام به درجه‌‌بندی سنی بازی Batman: Arkham Knight کرد و به این بازی درجه‌ی M (بزرگسال) اعطا کرد. حال جزئیاتی از دلایل دادن این درجه‌ی سنی در دسترس قرار گرفته است. در ادامه با زومجی همراه باشید.
این در حالی است که  نسخه‌‌های قبلی سری بازی‌ بتمن که توسط راک‌استدی ساخته شده، یعنی Arkham Asylum و Arkham City درجه‌ی سنی نوجوان را دریافت کرده بودند. حال ESRB خلاصه‌ای از دلایل دادن این درجه‌ی سنی به Batman: Arkham Knight را بیان کرده است  و اگر دقت کنید، می‌بینید که تا حدودی محتوایات داخل بازی را نیز توصیف کرده است. در این متن صحنه‌ای از بازی توصیف می‌شود که شخصی در حال شکنجه شدن است (شاید بسیار وحشت‌آور باشد) و به لحظه‌ای اشاره دارد که بازیکن می‌تواند به یک فرد غیرمسلح و یک گروگان شلیک می‌کند. متن کمی عجیب‌ و غریب به نظر می‌رسد، شما در نقش بتمنی هستید که به خاطر عدم آسیب رساندن به مردم مشهور است. شاید آن‌ها تیر‌های لاستیکی باشند یا شاید کنترل شخصیت دیگری را در آن زمان به دست می‌گیرید. همچنین تعداد اندکی کلمات رکیک در بازی به کار می‌رود. در زیر می‌توانید به صورت کامل این متن را مشاهده کنید:
این یک بازی اکشن ماجراجویی است که در درجه‌ی اول بازیکن نقش بتمن را ایفا می‌کند. بتمن با تبهکارانی که باعث گسترش هرج و مرج در شهر گاتهام می‌شوند، مبارزه می‌کند. بازیکنان برای مبارزه با تبهکاران، بررسی صحنه‌‌های جرم و گاها نجات گروگان‌ها، ازمکان‌های مختلف گاتهام عبور می‌کند. بازیکن در مبارزات نزدیک از مشت، لگد، ابزار‌هایی مثل بومرنگ، ژله‌ی انفجاری استفاده می‌کند. هنگامی که دشمنان از درد به خود می‌پیچند،  چند takedown وجود دارد که با افکت‌های صحنه آهسته و صدای مهیب برجسته‌ شده‌اند. در برخی موارد بازیکن اجازه دارد تا از یک وسیله‌ی نقلیه‌ی تانک مانند به همراه مسلسل و موشک برای شلیک به دشمنان استفاده کند (اشاره به Batmobile). همچنین در یک صحنه از چرخ‌های این وسیله‌ی نقلیه برای شکنجه دادن یک دشمن به کار می‌رود. میان‌پرده‌های بازی نشان می‌دهد به شخصیت‌هایی که غیرمسلح هستند، شلیک می‌شود. لکه‌های خون در صحنه‌های جرم و رفتار‌های خشونت‌آمیز دیده می‌شود. در یکی اتاق‌ها شخصی در حال شکنجه‌ی شخصیتی روی میز آغشته به خون است. در طول این دوره از بازی، بازیکن می‌تواند به شخصیت‌های غیر مسلح و گروگان‌ها شلیک کند. کلمات رکیک نیز در دیالوگ‌ها و نوشته‌های محیط بازی دیده و شنیده می‌شود.
با این تفاسیر برخلاف دو نسخه‌ی قبل که اختلاف اندکی بین درجه‌ی سنی نوجوان و بزرگسال وجود داشت، دادن درجه سنی بزرگسال به بازی Batman: Arkham Knight چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. البته این مسئله برای راک‌استدی چندان غافل‌گیر کننده نبود،‌ زیرا کمپانی برادران وارنر، ناشر بازی به آن‌ها گفته بود که برخی از صحنه‌های بازی می‌تواند در درجه‌بندی سنی بازی تاثیرگذار باشد ولی راک‌استدی پای خود را در یک کفش کرد و قبول نکرد که تغییری در بازی ایجاد کند. سفتن هیل، کارگردان بازی در گفت‌وگو با سایت IGN گفت:
از دیدگاه ما، ما هیچوقت بازی را با در نظر گرفتن رده‌بندی سنی نساختیم. در دو بازی گذشته نیز این کار را نکردیم. به دلیل این که در حال ساخت آخرین نسخه‌ی این سه‌گانه بودیم، تمامی تبهکاران گاتهام را با هم جمع کرده‌ایم تا بتمن را نابود سازند. اتفاقات بدی رخ خواهد داد و این مسئله اجتناب نا‌پذیر است. اما به این معنا نیست که ما روش خود را عوض کرده‌ایم. ما بی‌دلیل خون یا الفاظ رکیک را در بازی به کار نبرده‌ایم. ما می‌خواهیم یک پایان واقعی، بدون کوچکترین مصالحه‌ای را ارائه دهیم و این کار، ما را به جایگاه تاریکی می‌برد.
بازی Batman: Arkham Knight در تاریخ ۲ ژوئن سال ۲۰۱۵ (۱۲ خرداد ۱۳۹۴) برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی منتشر خواهد شد. آیا در خرید بازی‌های خود به رده‌ی بندی سنی ESRB توجه می‌کنید؟ آیا قرار گرفتن بازی Batman: Arkham Knight در رده‌ی سنی بزرگسال در خرید شما تاثیرگذار است؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده