نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۵

همه چیز درباره Clash of Clans: کِلَن‌ها (Clans)

اگرچه عضویت در کلن‌ها یک ویژگی اختیاری در بازی به حساب می‌آید، اما همین ویژگی اختیاری و جذابیت‌های آن است که بازی Clash of Clans را تا این اندازه محبوب کرده است. در این بخش از ویکی‌زوم قصد داریم شما را با تمام جوانب و ویژگی‌های کلن‌ها آشنا کنیم.

کلن به چه معنا است؟

کلن‌ به گروهی از بازیکنان گفته می‌شود که با به اشتراک گذاشتن تروفی‌های یکدیگر و تشکیل ائتلاف به نبرد با سایر کلن‌ها می‌پردازند تا با به دست آوردن ستاره‌های بیشتر، در جنگ‌ها پیروز شوند و بیشترین غنیمت جنگی را به دست آورند. اعضای کلن می‌توانند در یک سیستم گفتگو خصوصی با یکدیگر صحبت کنند و درخواست نیرو کنند. ۴ موقعیت در کلن وجود دارد که شامل عضو عادی‌ (Member)، عضو ارشد (Elder)، دستیار فرمانده (Co-Leader) و فرمانده (Leader) می‌شود. هر کلن می‌تواند تا ۵۰ عضو داشته باشد.

قلعه کلن

برای پیوستن به کلن باید ابتدا به تعمیر قلعه کلن بپردازید. برای این کار نیاز به ۱۰ هزار سکه طلا دارید و به محض این‌که با پرداخت این مبلغ قلعه کلن را تعمیر کنید می‌توانید به عضویت کلن‌های مختلف درآیید.

عضویت در کلن

پس از انجام اقدامات بالا، می‌توانید به عضویت کلن مورد علاقه خود درآیید یا کلن خود را تاسیس کنید. راه‌های مختلفی برای پیوستن به کلن‌ها وجود دارد:
  • برای عضویت در کلن‌هایی که دارای عبارت «anyone can join» هستند فقط کافی است روی دکمه Join کلیک کنید.
  • برای عضویت در بعضی از کلن‌ها نیاز به دعوتنامه دارید. روبروی این‌ کلن‌ها عبارت «Invite Only» نقش بسته است. برای عضویت در این‌گونه کلن‌ها باید درخواست عضویت بفرستید تا در صورت تایید، وارد کلن شوید.
  • در نهایت می‌توانید به چت عمومی بازی رفته و به عضویت کلن کسانی که در حال استخدام عضو هستند درآیید.
نکته: بعضی از کلن‌ها دارای محدودیت حداقل تروفی هستند. اگر شما حداقلی تروفی‌ها را نداشته باشید نمی‌توانید روی گزینه پیوستن یا فرستادن دعوتنامه کلیک کنید. (البته در این گونه موارد با دعوت شدن توسط اعضای کلن می‌توانید این دعوت را قبول کنید و وارد کلن شوید) میزان حداقل تروفی توسط فرمانده کلن تعیین می‌شود و عددی بین ۰ تا ۴۲۰۰ است.

درجه‌بندی اعضای کلن

فرمانده (Leader)

فرمانده کلن‌ها مسئولیت اداره و مدیریت را بر عهده دارند. برای این‌که کلن جدید بسازید باید ۴۰ هزار سکه طلا هزینه کنید و به محض این‌که این مقدار پول را پرداخت کردید شما اولین عضو و فرمانده کلنی خواهید بود که خودتان ساخته‌اید. فرمانده قدرت این را دارد تا افراد مورد نظر خود را به عضویت کلن دربیارد، درخواست عضویت‌ها را رد یا قبول کند، جنگ با دیگر کلن‌ها را آغاز کند و اعضای مختلف کلن را خلع یا ترفیع درجه کند. فرمانده تنها فرد کلن است که می‌تواند تمام افراد کلن با هر درجه‌ای را از کلن اخراج کند. علاوه بر این، فرمانده کلن این قابلیت را دارد تا خود را خلع درجه کرده و فرد دیگری را به عنوان فرمانده انتخاب کند. این حرکت در موارد خاصی پیش می‌آید و باید با دقت انجام شود، زیرا به محض این‌که نقش فرماندهی به شخص دیگری واگذار شود، تمام قدرت درجه فرماندهی نیز به او انتقال می‌یابد و  فرمانده قبلی هیچ قدرتی نخواهد داشت. در واقع فرمانده کلن باید کسی را برای این کار انتخاب کند که اطمینان کامل به او دارد. اگر فرمانده کلن بدون این‌که جانشین خود را انتخاب کند، کلن را ترک کند، دستیار فرمانده‌ای که بیشترین تروفی را داشته باشد به عنوان فرمانده جدید کلن انتخاب می‌شود. اگر کلن هیچ دستیار فرمانده‌ای نداشته باشد، عضو ارشدی که بیشترین تعداد تروفی را داشته باشد به عنوان فرمانده کلن انتخاب شده و در نهایت اگر کلن فاقد درجه عضو ارشد باشد، عضوی که بیشترین تعداد تروفی را دارد به عنوان فرمانده کلن انتخاب خواهد شد. اگر فرمانده تنها عضو کلن باشد و آن را ترک کند، کلن بسته خواهد شد. بزرگ‌ترین تفاوت بین درجه فرماندهی و دستیار فرمانده این است که فقط فرمانده کلن حق بخشیدن یا گرفتن درجه دستیار فرماندهی را به اعضای کلن را دارد. هرگز جایگاه فرماندهی را به اعضایی که اطمینان ندارید نسپارید زیرا ممکن است کنترل کلن از دست شما خارج شود و دیگر نتوانید کنترل کلن را در دست بگیرید. هر کلن در آنِ واحد فقط می‌تواند یک فرمانده داشته باشد. Clan_Leader_Messages از بروزرسانی ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ (۲۰ آپریل ۲۰۱۳)،‌فرمانده و دستیاران فرمانده کلن می‌تواند به تمام اعضای کلن پیام بفرستند. این پیام فقط می‌تواند ۲۵۶ حرف داشته باشد و هر فرد طی ۱۲ ساعت می‌تواند یک پیام بفرستد پس هنگام فرستادن پیام به همه اعضای کلن دقت کنید. اگر فرمانده کلن تغییر کند، فرمانده جدید می‌تواند بدون این‌که ۱۲ ساعت صبر کند، اقدام به فرستادن پیام جدید کند. این پیام وارد جعبه پیغام‌ بازیکنان شده و پس از خواندن نیز قابل مشاهده است و وقتی تعداد پیام‌ها به اندازه‌ای مشخص رسید، از درون جعبه پیغام‌ها پاک می‌شود.

دستیار فرمانده (Co-Leader)

دستیار فرمانده عنوانی است که به مورد اعتمادترین و نزدیک‌ترین افراد به فرمانده کلن داده می‌شود. دستیار فرمانده نیز دارای اختیارات مدیریتی است و می‌تواند افراد مختلف را به کلن دعوت کند یا به رسیدگی درخواست عضویت در کلن‌ بپردازد. بازیکنان دارای این درجه می‌توانند اعضا ارشد را خلع یا ترفیع درجه کنند، جنگ‌ها را آغاز کنند یا به ویرایش اطلاعات کلن بپردازند. دستیاران کلن  نیز این امکان را دارند که تا پیام گروهی ارسال کنند. اگر چه هر فرد از این درجه نیز می‌توانند هر ۱۲ ساعت پیام ارسال کنند، اما سقف تعداد حروف این پیام‌ها ۱۲۸ حرف است. این پیام وارد جعبه پیغام‌ بازیکنان شده و پس از خواندن نیز قابل مشاهده است و وقتی تعداد پیام‌ها به اندازه‌ای مشخص رسید، از درون جعبه پیغام‌ها پاک می‌شود. وقتی کلن شخصی خود را تاسیس می‌کنید، در اهدای این درجه به سایر اعضای کلن توجه کنید زیرا آن‌ها می‌توانند اعضای کلن را اخراج کنند یا به درجه عضو ارشد ترفیع دهند بنابراین باید به صورت عاقلانه این پست را به اعضای کلن واگذار کنید. بعضی از فرماندهان هستند که به وسیله اهدای این پست کلن خود را تبلیغ می‌کنند که اصلا استراتژی عضوگیری مناسبی به حساب نمی‌آید. هر کلن می‌توانند دستیاران فرمانده زیادی داشته باشد. نکته: هر دو درجه فرمانده و دستیار فرمانده می‌توانند جنگ را آغاز کرده و افراد مورد نظر برای جنگیدن را انتخاب کنند.

عضو ارشد (Elder)

عضو ارشد به بازیکنانی گفته می‌شود که دارای درجه و احترام بالاتری از اعضای عادی هستند. اعضای ارشد این اختیار را دارند تا اعضای مختلف را وارد کلن کرده یا آن‌ها را دعوت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند اعضای عادی را از کلن اخراج کنند (اما بر خلاف دستیاران فرمانده، برای اخراج فرد دیگری باید ۲۰ دقیقه صبر کنند) اعضای ارشد نمی‌توانند اعضای عادی کلن را ترفیع درجه دهند و به سمت عضو ارشد دربیاورند. هر کلن می‌تواند اعضای ارشد زیادی داشته باشد.

عضو عادی (Member)

عضو عادی معمولی‌ترین درجه در بین درجه‌بندی‌ اعضای کلن است و اختیارات خاصی ندارد. وقتی به یک کلن جدید وارد شوید این درجه را خواهید داشت. اعضای عادی نمی‌توانند دیگران را دعوت یا ترفیع درجه کنند و ممکن است توسط سایر درجه‌های مدیریتی بازی اخراج شوند. نکته: شما وارد هر کلنی که شوید به عنوان عضو عادی خواهید بود حتی اگر به عضویت مجدد کلنی درآیید که قبلا در آن دارای درجه عضو ارشد، دستیار فرمانده یا فرمانده بوده‌اید.

تعداد تروفی‌های کلن

درجه‌بندی کلن و موقعیت آن در جدول رده‌بندی به تروفی‌های کلن بستگی دارد و همانطور که ممکن است بدانید این درجه‌بندی با تعداد تروفی‌های اعضای کلن، ارتباطی مسقیم و البته پیجیده دارد. طبق این جدول می‌توانید نحوه دخالت و شمارش تروفی‌های اعضا در تروفی کلن را مشاهده کنید:
رتبه عضو در کلندرصد تروفی شمارش شده عضو برای تروفی کلن
۱۰ - ۱۵۰ درصد
۲۰ - ۱۱۲۵ درصد
۳۰ - ۲۱۱۲ درصد
۴۰ - ۳۱۱۰ درصد
۵۰ - ۴۱۳ درصد
 

صفحه اطلاعات کلن

صفحه اطلاعات کلن اطلاعات راجع به آن را در خود جای داده است و شامل تعداد تروفی‌های کلن، شعار و توضیحات و اعضای کلن می‌شود. لیست اعضا که در صفحه اطلاعات کلن وجود دارد شامل درجه اعضا، تعداد تروفی آن‌ها و همچنین تعداد نیروهای درخواست شده و اهدایی است. همچنین در این لیست اعضای جدید با کلمه New مشخص هستند.

سیستم چَت کلن

به محض این‌که وارد کلن شدید به گفتگو خصوصی بین اعضای کلن دسترسی پیدا می‌کنید. در این سیستم می‌توانید با سایر اعضای کلن صحبت کنید با به مشاهده فعل‌و‌انفعالات انجام شده در کلن مانند اعضای ترفیع یافته، اعضای خلع درجه شده یا اخراج شده بپردازید. همچنین در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید که چه کسانی خواهان پیوستن به کلن هستند یا چه کسانی کلن را ترک کرده‌اند. اگر فرمانده یا دستیار فرمانده جنکی را آغاز کنند، یک پیام در صفحه گفتگو اعضای کلن فرستاده می‌شود. در انتها شما نمی‌توانید به گزارش اعضای کلن در سیستم چت خصوصی بپردازید.

تاسیس کلن جدید

برای تاسیس کلن جدید باید این کارها را انجام دهید: ClanCreation
  • قلعه کان خود را تعمیر کنید.
  • برای کلن خود نشان و اسم انتخاب کنید.
  • برای کلن خود شعار یا توضیحات بنویسید تا سایرین با شما و کلن آشنا شوند. (این مورد اختیاری است)
  • نحوه عضویت در کلن را انتخاب کنید. به طور مثال این‌که همه می‌توانند وارد کلن شوند یا عضویت در کلن فقط با داشتن دعوتنامه امکان‌پذیر است و غیره.
  • سقف تروفی لازم برای پیوستن به کلن را انتخاب کنید. (اگر اینجا را خالی بگذارید به منزله عدد صفر تلقی می‌شود)
  • بسامد جنگ‌های کلن را انتخاب کنید. یعنی هر چند وقت یکبار به جنگیدن می‌پردازید.
  • محل قرارگیری کلن خود را انتخاب کنید که در اکثر موارد کشور شخص احداث کننده است.
  • مبلغ ۴۰۰۰۰ هزار سکه طلا را پرداخت کنید.

ویرایش کلن

فرمانده یا دستیار فرمانده می‌توانند نشان، نوع کلن، حداقل تروفی لازم، و توضیحات کلن را ویرایش کنند البته تغییر نام کلن مقدور نیست.

نوع کلن

خصوصی (Closed)

شما نمی‌توانید وارد این کلن شوید حتی اگر کلن دارای فضای خالی باشد یا شما واجد شرایط باشید.

فقط با دعوت‌نامه (Invite Only)

شما می‌توانید برای پیوستن به این کلن اقدام کنید اگر بیشتر از حداقل تروفی انتخاب شده، تروفی داشته باشید. با لمس «پیوستن به کلن» یک پیام در گفتگو خصوصی کلن نمایش داده می‌شود که عضو ارشد، دستیار فرمانده و فرمانده می‌توانند درخواست شما را قبول کرده یا رد کنند. اگر درخواست شما رد شود باید برای ارسال درخواست عضویت دوباره بین ۶ تا ۸ ساعت صبر کنید. اگر درخواست شما رد شود یک پیام مبنی بر این‌که درخواست شما در شده است دریافت می‌کنید. اعضای عادی نمی‌توانند دیگران را دعوت کنند یا درخواست عضویت سایرین را قبول یا رد کنند. اگر شما دارای درجه عضو ارشد، دستیار فرمانده یا فرمانده باشید می‌توانید درخواست عضویت را قبول یا رد کنید.

حداقل تروفی لازم

این میزان می‌تواند بین صفر تا ۴۲۰۰ تروفی باشد و باعث می‌شود تا افرادی که ضعیف‌تر هستند نتوانند وارد کلن شوند و بازیکنان قوی‌تر جذب کلن شوند. البته افرادی که تروفی کمتر از حداقل تروفی درخواستی را دارند می‌توانند با دعوت اعضای دارای درجه وارد کلن شوند. میزان حداقل تروفی لازم از بازه صفر تا ۱۰۰ به صورت ۲۰۰ واحد به ۲۰۰ واحد افزایش می‌یاید و از بازه ۱۰۰۰ تا ۴۲۰۰ این افزایش به صورت ۱۰۰ تایی خواهد بود. هیچ‌کسی زیر این میزان تروفی نمی‌تواند وارد کلن شود البته اعضای کلن که زیر این مقدار مورد نظر تروفی داشته باشند، از کلن اخراج نخواهند شد مگر این‌که اعضای درجه دار این کار را انجام دهند.

نشان کلن

clan-badge هر کلن دارای یک نشان است که توسط فرمانده کلن هنگام ایجاد آن انتخاب می‌شود. او می‌تواند این نشان را با توجه به الگوهای از پیش تعیین شده و رنگ‌های و حاشیه‌ها مختلف که توسط استودیو سازنده بازی تهیه شده تغییر دهد. حدود ۷۹ الگو، ۱۲ رنگ و ۲۰ حاشیه مختلف در این بخش وجود دارد. از زمان بروزرسانی ۵ اسفند ۱۳۹۳ سیستم پرک به کلن‌ها اضافه شد که در ادامه بررسی این پرک‌ها و قابلیت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

تجربه کلن (Clan XP)

جدا از امتیازی که اعضای کلن دارند، کلن‌ها نیز دارای سیستم تجربه شده‌اند که سطح آن‌ها را از یک تا ۱۰ تعیین می‌کند. به محض این‌که امتیاز تجربه کلن به سطح مورد نظر برسد، کلن دارای پرک‌های مختلف می‌شود که ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلفی را به کلن اضافه می‌کند. به علاوه بنر کلن نیز با هر افزایش سطح تغییر می‌کند. تجربه کلن یکی از جدیدترین اضافات بازی است. با کسب تجربه کافی، سطح کلن افزایش می‌یابد و چیزهای جدیدی به کلن اضافه می‌شود. این امتیاز در پی شرکت در جنگ‌های مختلف کسب می‌شود. راه‌های مختلفی برای کسب امتیاز تجربه کلن وجود دارد:
  • شکست دشمنان در جنگ بین کلن‌ها: این مورد مقدار کمی تجربه به کلن اضافه می‌کند و نکته قابل توجه این است که تنها اولین حمله موفق به حساب می‌آید.
  • شکست دشمن شماره یک تا پنج: ۵ امتیاز
  • شکست دشمن شماره ۶ تا ۱۵: ۴ امتیاز
  • شکست دشمن شماره ۱۶ تا ۲۵: ۳ امتیاز
  • شکست دشمن شماره ۲۶ تا ۵۰: ۲ امتیاز
  • کسب تعداد مشخصی ستاره در جنگ: این مورد امتیاز بیشتری را دربر دارد:
  • کسب ۴۰ درصد کل ستاره‌های جنگ: ۱۰ امتیاز
  • کسب ۶۰ درصد کل ستاره‌های جنگ: ۲۵ امتیاز
  • پیروزی در جنگ: این مورد ۵۰ امتیاز به تجربه کلن اضافه می‌کند و امتیاز قابل توجهی برای افزایش سطح تجربه کلن به حساب می‌آید.

پرک‌های کلن

clan-perks پرک‌ها به تارگی به بازی اضافه شده‌اند. لیست زیر حاوی تمام پرک‌های کنونی بازی است:
  • زمان درخواست نیرو: این پرک مدت زمان صبر کردن بازیکنان برای درخواست دوباره نیرو را کاهش می‌دهد. این پرک دو بار و در سطح‌های ۲ و ۷ کلن بهبود می‌یابد و هر بار مدت زمان بین دو درخواست ۵ دقیقه کاهش می‌یابد.
  • محدودیت اهدا نیرو: این پرک تعداد نیروهایی که یک بازیکن به هم‌تیمی خود اهدا می‌کند را زیاد می‌کند. این پرک دو بار و در سطح‌های ۴ (یک واحد به تعداد نیروهای اهدایی اضافه می‌شود) و ۸ (دو واحد به تعداد نیروهای اهدایی اضافه می‌شود) کلن بهبود می‌یابد.
  • استرداد هزینه نیروهای اهدایی: این پرک این اجازه را به شخص نیرو دهنده می‌دهد تا بخشی از هزینه نیروها را پس بگیرد. این پرک سه بار و در سطح‌های ۳، ۶ و ۹ کلن بهبود می‌یابد.
  • ارتقا سطح نیروهای اهدایی: این پرک باعث می‌شود تا سطح نیروهای اهدایی به صورت خودکار افزایش یابد. این پرک دو بار و در سطح‌های ۵ و ۱۰ کلن افزایش می‌یابد و هر بار سطح نیروی اهدایی یک واحد افزایش می‌یابد.
  • مقدار ذخیره‌سازی اضافی غنایم جنگ:‌ این پرک حجم ذخیره‌سازی غنایم به دست آمده از جنگ را در قلعه کلن بازیکن افزایش می‌دهد. این پرک پنج بار و در سطح‌های ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۰ بهبود می‌یابد و هر بار ۱۰ درصد به حجم ذخیره‌سازی غنایم جنگی افزوده می‌شود.
  • افزایش میزان غنایم جنگی: این پرم میزان جایزه از جنگ را در جنگ بین کلن‌ها افزایش می‌دهد. این پرک ۴ بار و در سطح‌های ۳، ۵، ۷ و ۹ کلن بهبود می‌یابد.

ترفند‌های کلن

  • افراد کلن را بنا بر اهداف کلن مانند اهداف اجتماعی، کسب تروفی، قرارگرفتن بین ۵۰ کلن برتر، اهدا نیرو، سطح تاون‌هال یا غیره  انتخاب کنید.
  • در انتخاب اعضا ارشد دقت کنید و شتاب‌زده به ترفیع درجه اعضای کلن نپردازید. به یاد داشته باشید که اعضای ارشد هم می‌توانند اعضای عادی کلن را اخراج کنند.
  • به همه اعضای کلن از جمله خودتان احترام بگذارید.
  • همواره برای اهدا نیرو به سایر هم‌تیمی‌ها خود آماده باشید زیرا این یک اصل برای تعلق داشتن به کلن است.
  • در پی متوجه شدن این موضوع باشید که هم‌تیمی‌های شما بیشتر به دریافت کدام نیروها تمایل دارند.
  • سعی کنید تا هم‌تیمی‌های خود را از یک منظقه زمانی انتخاب کنید تا دچار مشکل در هماهنگی نشوید.
  • اعضای سطح پایین کلن خود را پرورش دهید و آن‌ها را با نصیحت‌ها و آموزش‌ها یاری کنید.
  • اعضای بی‌ادب و پرحاشیه را از کلن اخراج کنید تا یک کلن دور از حاشیه و یک دست داشته باشید.
  • از اعضای کلن خود بابت نیروهایی که اهدا می‌کنند، تشکر کنید. به هر حال این رسم ادب است و باعث می‌شود سایر اعضای کلن نیز علاقه بیشتری به اهدا نیرو نشان دهند.
  • برای این‌که افراد بیشتری در کلن خود جذب کنید، قول ترفیع درجه ندهید زیرا با این کار افرادی به کلن شما خواهند که در واقع باید از آن‌ها دوری کنید.
  • توضیحات کلن خود را واضح و با هدف بنویسید زیرا این چیزی است که افرادی که خواهان عضویت در کلن شما هستند آن را می‌بینند.
  • برای افزایش تعداد اعضای کلن خود آن را روی حالت عضویت آزاد قرار دهید و اگر ظرفیت کلن شما پر هست یا نیازی به جذب عضو ندارید آن را روی حالت خصوصی یا دعوت‌نامه‌ای قرار دهید.
  • برای افزایش تعداد عضوهای کلن خود می‌توانید دوستان خود را نیز دعوت کنید.
  • وقتی در حال بازدید از یک روستا هستید نمی‌توانید افراد کلن را اخراج کنید.
  • در انتخاب دستیارهای فرمانده دقت کنید زیرا آن‌ها می‌توانند همه چیز را تغییر دهند و اعضا معمولی و ارشد را اخراج کنند.
  • از افراد با سطح بالا درخواست کنید تا کلن شما را تبلیغ کنند زیرا این افراد دارای مقبولیت بیشتری هستند و می‌توانند افراد بیشتری را برای عضویت در کلن شما تشویق کنند.

موارد دیگر

  • اعتقاد بر این است که نام بازی Clash of Clans در واقع به ویژگی ساخت و پیدا کردن کلن برای جنگ با دیگر کلن‌ها اشاره دارد.
  • وقتی Clash of Clans عرضه شد، امکان جنگیدن بین کلن‌ها وجود نداشت و این قابلیت در بروزرسانی فروردین ۱۳۹۳ به بازی اضافه شد.
  • پس از بروزرسانی بهمن ۱۳۹۲ می‌توانید حداقل تروفی برای پیوستن دیگران در کلن را روی ۴۲۰۰ تروفی نیز تنظیم کنید.
منبع: clashofclans.wikia


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده