// پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۹۳ ساعت ۱۱:۳۲

در چند روز گذشته اخبار زیادی درباره میزان فروش پلی‌استیشن 4، پروژه مورفیوس و صدرنشینی سونی در جنگ کنسول‌های این نسل شنیده‌ایم. از سویی دیگر، تیم ایکس‌باکس هم همانند سونی، از برنامه‌ها و آینده این کنسول سخن گفته‌اند. همراه زومجی باشید.
جزئیاتی که هر روزه از GDC امسال منتشر می‌شود، هر لحظه به هیجان آن افزوده می‌کند. آمار خیره کننده سونی، و از طرفی بازی‌هایی که در این رویداد بزرگ به نمایش گذاشته شده‌اند، هرکدام در جایگاه خود هیجان انگیز هستند. به نظر می‌رسد جنگ کنسول‌های نسل هشتم حتی در اینجا هم ادامه دارد، چرا که هر دو طرف، یعنی سونی و مایکروسافت سعی می‌کنند با انتشار اخبار هیجان انگیز، توجهات را از کنفرانس‌های رقیب خود کاهش بدهند. دو سال پیش، هنگامی که ایکس‌باکس وان در حال معرفی شدن بود، تیم ایکس‌باکس آن را کنسولی برای بازی و همچنین محلی برای سرگرمی‌های رسانه‌ای معرفی می٬کرد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که محصول تیم ایکس‌باکس را برای آینده خود انتخاب کرده‌اید، خبرهای خوبی برای شما در دست است، چرا که به نظر می‌رسد مایکروسافت درحال عملی کردن حرف‌های پیشین خود است. روز گذشته، فیل اسپنسر سرپرست و مدیر بخش ایکس‌باکس در مایکروسافت به عنوان سخنران یکی از کنفرانس‌های این شرکت حضور داشت تا از برنامه‌های مایکروسافت برای یکپارچه‌سازی کامل ویندوز ۱۰، ایکس‌باکس وان و تبلت‌های این شرکت، صحبت کند. به نظر می‌رسد اسپنسر و تیم ایکس‌باکس درحال آماده سازی بستری هستند که می‌تواند ایکس‌باکس وان را به کنسولی فراتر از مرز‌های اصلی خود (بازی‌ها) تبدیل کند. اگرچه در همین حال، تمرکز خود را بر روی هسته اصلی کنسول، یعنی بازی‌ها، قرار داده‌اند. windows-10 برای شروع، اسپنسر اعلام کرد که بازی IDARB محصولی از Other Ocean و همچنین بازی فضایی Elite Dangerous به صورت میان پلتفرمی، میان ایکس‌باکس وان و رایانه‌ها و تبلت‌های ویندوز ۱۰ قابل بازی خواهند بود. این نوع از بازی میان چندین پلتفرم، دقیقا چیزی بود که مایکروسافت پیش از این قول آن را داده بود. اما اکنون به نظر می‌رسد ویندوز ۱۰ قادر است آن چیزی مایکروسافت از آن سخن گفته بود را به خوبی ارائه دهد. در ادامه، اسپنسر درباره Universal App Platform (پلتفرم جهانی اپلیکیشن) صحبت کرد. این پلتفرم به سازندگان اجازه می‌دهد تا تجربه‌هایی مشابه با بازی‌های Elite Dangerous و IDARB را میان تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی و بالاخره هولولنز، ایجاد کنند. مسلما هر پلتفرم در این مجموعه، میزبان ورودی و رزولوشن صفحه خاص خود خواهند بود. این موضوع می‌تواند یک منفعت بزرگ برای آن دسته از سازندگانی باشد که می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت‌تر از تجربیات امروزی را به کاربران خود ارائه کنند. windows-10 مزیت دیگر استفاده از Universal App Platform و البته ساخت محتویات برای ایکس‌باکس وان، فروشگاه متحد و یکپارچه ویندوز خواهد بود. این یکپارچگی و اتحاد در فروشگاه، به سازندگان اجازه می‌دهد تا قابلیت‌هایی نظیر «خریدمیان پلتفرمی» و «استفاده میان پلتفرمی» را در اختیار کاربران قرار بدهند. درواقع با این کار، کاربران قادر هستند تا با خرید یک محتوا در ایکس‌باکس وان، از آن در رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز ۱۰ استفاده کنند. این موضوع می٬تواند برای سازندگانی که به دنبال خلق تجربه‌ای بدون ذره‌ای مشکل هستند، بسیار مفید باشد. زیرا با یک بار خرید، استفاده از آن محتوا در پلتفرم‌های دیگر در دسترس خواهد بود. در نهایت، اسپنسر اعلام کرد که امروز یک SDK ویژه برای ایکس‌باکس لایو در اختیار برخی از تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت که شامل دسترسی به تمامی قابلیت‌های API به مدت ۱۲ ماه است. همچنین یک Universal Development Center (مرکز جهانی تولید) وجود دارد که به عنوان یک ابزار مرکزی شناخته می‌شود. این ابزار، برای کسانی است که قصد دارند بازی‌های خود را به چندین پلتفرم بیاورند. منبع: Winbeta

مقاله های مرتبط

کاراکتر باقی مانده