// سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۰

با Deep، بازی هدست واقعیت مجازی اکیولوس ریفت آشنا شوید

Deep یک بازی جاه طلبانه است که دنیای واقعیت مجازی را از بُعد فکری و فیزیکی به چالش می‌کشد و تنها با نفس کشیدن کنترل می‌شود. این اثر با استفاده از هدست آکیولوس ریفت و کنترلر مجزای بازی در دنیایی زیبا و اسرار آمیز زیر دریا دنبال می‌شود.
بازی به گونه‌ای طراحی شده تا به بازیکن از طریق گیم‌پلی، تکنیک تنفس درست را نشان دهد و با این‌ کار استرس، دلواپسی و افسردگی را از فرد دور کند. DEEP ریشه‌ای از نفس عمیق کشیدن است که با بلند پروازی فراوان، خود را با دنیای گیم و واقعیت مجازی رنگ‌آمیزی کرده است. سایت پالیگن از تجربه بازی Deep و گفت و گو با خالق آن سخن می‌گوید. در ادامه نگاهی به این تجربه می‌اندازیم. با ما همراه باشید. اُوِن هریس، خالق بازی Deep در باره‌ی این اثر می‌گوید:
انتظار ندارم که کسی نسبت به ابزار مخصوص بازی Deep تمایل نشان دهد. ایده این کار از تجربه نفس عمیق کشیدن شروع شد. خیلی خوب است اگر نفس‌های آرام و عمیق را جایگزین نفس‌های سریع و کم عمق در سینه‌هایمان کنیم.
DEEP Tool وسیله مخصوص بازی DEEP شاید برای خیلی‌ها خوش‌آیند نباشد
Deep از طریق هدست واقعیت مجازی و ابزار مخصوص خود اجرا می‌شود و در نسخه دمو، شاهد یک نقطه سفید در وسط زاویه دید خود هستیم. وقتی نفس می‌کشیم، آن نقطه شروع به بزرگ شدن می‌کند و با بازدم نفس، آن نقطه منقبض می‌شود. با سنسورهای مخصوص بازی و شیوه استفاده از آن، واقعا حس کردیم که در محیط اعماق دریا قرار داریم، آن هم نه با گرافیک خیره کننده و رنگ‌آمیزی چشم‌نواز، بلکه با چند ضلعی‌های ساده، ماهی‌های شناور و چیزهای جالب و مختلفی که جلوی چشممان قرار می‌گرفت. با نفس‌های عمیق، حس شناور بودن در اعماق دریا آغاز شد. هریس در ادامه می‌گوید:
شاید این پروژه، یک محصول تبلیغاتی یا یک اثر هنری باشد، این سوالی است که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم.
در این هنگام طراح بازی،  نیکی اسمیت (Niki Smit) نیز بیان کرد:
به نظر من Deep ترکیبی از هنر و تبلیغ است. بازی کاملا بر اساس نفس کشیدن و نگاه کردن کنترل می‌شود؛ نیازی به فشار دادن هیچ دکمه‌ای نیست، تمام بازخوردها تا به اینجا بر اساس علم و سلامت بوده است. مردم نسبت به این‌که یک بازی چقدر می‌تواند به سلامتی ما کمک کند بسیار هیجان‌زده هستند، بازی‌ای که هر شخص بدون نیاز به توانایی‌های خاص، قادر به انجام این بازی است.
DEEP 2 دنیایی ساده که بیشترین آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد
شاید با انجام این بازی، تازه شیوه درست عمیق نفس کشیدن را یاد بگیریم. بعد از اتمام هر بخش، Deep نسبت به میزان شناور بودن توسط نفس‌هایتان به شما امتیاز می‌دهد. خیلی جالب است که با معیارهایی که این بازی بر عملکرد شما تعیین می‌کند، سعی بر کنترل هرچه بهتر نفس‌های خود کنید. این دو شخص ایده‌های فراوانی برای این بازی و سنسورهای مخصوص آن دارند. با نفس کشیدن بالا می‌روید، به پایین شنا می‌کنید و حتی از حلقه‌ها و حفره‌ها رد می‌شوید. با انجام چنین کارهایی یاد می‌گیرید که چگونه نفس‌های خود را کنترل کنید، نفس‌های آرام و عمیق بکشید و با این کار به راحتی حس و حال خود را کنترل می‌کنید و استرس از شما دور خواهد شد. لحظاتی در دمو وجود دارد که با نفس کشیدن معمولی از مناطق بسیار زیبای بازی عبور می‌کردم و واقعا آرامش بخش بود، به طوری که احساس آسودگی را کاملا تجربه می‌کردم. متفکر بودن در مورد بدن و نفس کشیدن، یکی از اصول اصلی مدیتیشن است و با انجام درست این موضوع، خود را بسیار آرام‌تر، متمرکزتر و قابل کنترل‌تر خواهید یافت. البته چنین کارهایی با انجام ورزش‌هایی چون یوگا کمی زمان‌بر و سخت است. اما Deep سعی دارد تا با تکنولوژی و دنیای شیرین بازی‌ها، این عمل و تفکر را به کاری لذت‌بخش تبدیل کند.
DEEP 3 زیبایی و آرامش در عین سادگی
Deep راهی درست برای معالجه و دریافت آرامش از نگاه یک بازیساز است. ایده دریافت امتیاز و گذر از مراحل زیبا و آرامش بخش بازی، آن هم از طریق نفس کشیدن و تماشا کردن، راهی بسیار عالی و ابتکارانه است تا یاد بگیریم که چگونه آرامش داشته باشیم و ذهن خود را آزاد کنیم. هدف فوق‌العاده‌ای است.

Deep چگونه آغاز شد؟

ایده ساخت Deep بسیار زیبا است. زمانی که آکیولوس ریفت پا به دنیای انسان‌ها گذاشت، اُوِن هریس مشغول انجام یک معالجه خصوصی برای کمک به خودش بود. مثل خیلی‌های دیگر، او از مشکل اضطراب و افسردگی رنج می‌برد و برای مدت ۱۵ سال از طریق مدیتیشن و تکنیک‌های نفس کشیدن برای کنترل این بیماری استفاده می‌کرد. او به فکر ایده‌ای افتاد و به دنبال راهی برای ایجاد یک فضای دیجیتالی آرامش بخش می‌گشت تا بعد یک روز کاری سخت خود را از استرس دور کند و آرامش و آسودگی را برایش به ارمغان آورد. ایده او توجه خیلی‌ها را جلب کرد و برایش بسیار جالب بود، سپس او سعی بر عملی کردن ایده خود برای افراد بیشتری از جامعه کرد. هریس پس از آشنایی با نیکی حال بازی‌ای زیبا به نام Deep را تولید کرد تا به خیلی‌ از مردم که مانند او از مشکلات افسردگی رنج می‌برند کمک کند. منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده