// پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰

با ثروتمندترین اشخاص بازی ساز دنیا آشنا شوید

چند روز پیش در مقاله‌ای به معرفی ثروتمندترین شرکت‌های بازی‌سازی دنیا پرداختیم. کمپانی‌های بزرگی که میلیاردها دلار ارزش دارند و به نوعی ستون صنعت گیم محسوب می‌شوند. اما در مقاله‌ی پیش رو به معرفی اشخاصی می‌رویم که از طریق توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی به ثروت‌ هنگفتی دست پیدا کرده‌اند. با ما همراه باشید.
صنعت بازی‌های ویدیویی به جایی رسیده که می‌تواند خود به عنوان یک اقتصاد پایدار و عاملی درآمدزا برای کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بدل شود. طبق آمار منتشر شده، سهم بازار بازی‌های ویدیویی به بیش از ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ می‌رسد که برای یک صنعت سرگرمی، رقمی شگفت انگیز است. این رقم حتی بیشتر از صنعت معروف و همه‌گیر سینما است که چند سالی است بازی‌های ویدیویی از آن و حتی صنعت موسیقی، پیشی گرفته است. در میان میلیون‌ها مهندس، برنامه‌نویس، گرافیست و دست‌اندرکاران صنعت بازی‌سازی، اشخاص مهم و تاثیرگذاری وجود دارند که علاوه بر دست و پا کردن اسم و شهرت، به ثروتی هنگفت هم دست پیدا کردند. افرادی مانند مارکوس پرسون که با بیش از یک میلیارد دلار، ثابت کرد می‌توان از راه توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی، به ویژه بازی‌های مستقل، درآمد خارق‌العاده‌ای داشته باشید. در مقاله‌ی پیش رو نگاهی به هفت فرد ثروتمند حوزه‌ی سرگرمی‌های ویدیویی می‌اندازیم و شما را با آنها بیش از پیش آشنا می‌کنیم.  

Gabe-Newell

۱- گیب نوویل (شرکت ولو) ثروت: ۱.۳ میلیارد دلار

نمی‌دانم به خون این فرد تشنه باشم یا عاشقش باشم! کسی که عامل اصلی وجود بازی‌هایی مانند Half-Life و Portal است و برای بسیاری از ما خاطره‌انگیز شده است. همین فرد با راه‌اندازی شرکت ولو و شبکه‌ی استیم، تحولی عظیم در بازی‌های رایانه‌های شخصی به وجود آورد و به نوعی تاج پادشاهی این پلتفرم را بر سر گذاشت. اما همین گیب بزرگوار، بدجور علاقه‌مندان به Half-Life را اذیت کرده و هم‌چنان به این کار ادامه می‌دهد. سال‌ها است که همه منتظر رونمایی از قسمت سوم این بازی هستند و از سویی، گیب با اشارات ضد و نقیض به وجود بازی، آمپر همه را بالا و پایین می‌کند. گیب تا این لحظه هر کاری که کرده در آن موفق بوده. بزرگترین اجتماع گیمرها در استیم، بزرگترین و افتخارآمیزترین بازی‌ها مانند Half-Life و قدم بعدی او، رقابتی زیرکانه با کنسول‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن با استفاده از لشگری از استیم‌ ماشین‌های متنوع که سلاحشان، سیستم عامل استیم و بازی‌های PC است. البته ورود قدرتمندانه و صدالبته غیرمنتظره‌ی ولو به تکنولوژی‌های واقعیت مجازی با همکاری اچ‌تی‌سی را نباید فراموش کنیم که حالا تبدیل به رقیبی قدر و خطرناک برای سونی و اکیولوس شده است. گیب را می‌توان قدرتمندترین فرد صنعت بازی‌سازی نام برد.
  Markus-Persson

۲- مارکوس پرسون - موجانگ(سابق!) ثروت: ۱.۳ میلیارد دلار

مارکوس را می‌توان خوش‌ شانس‌ترین انسان تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی نام برد! شخصی که در مدت زمانی بسیار کم و فقط با قدرت خلاقیت خود، توانست به ثروتی دست پیدا کند که فکر کنم خودش هم روزی تصورش را نمی‌کرد. وی خالق بازی Minecraft و به طور کل استودیو موجانگ است.  خلق این مجموعه و زحمتی که وی برای ساخت بازی Minecraft متحمل شد، بسیار زیاد و وصف ناپذیر بود و در انتها هم ظاهرا به چیزی که لایقش بود رسید. محبوبیت و گستردگی بازی مستقل ماینکرفت به قدری شد که کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی دنیا به دنبال خرید استودیوی سازنده و حق امتیاز بازی افتادند. پس از شایعات و صحبت‌های فراوان، بالاخره رسما تایید شد شرکت مایکروسافت کل مجموعه‌ی موجانگ را به رقم باورنکردنی ۲.۵ میلیارد دلار خریداری می‌کند. نکته‌ی جالب در مورد این خرید، سهم مارکوس از مبلغ پرداخت شده بود. وی ۱.۷ میلیارد دلار از رقم اصلی قرار داد را از آن خود کرد و از سمت خود در استودیو موجانگ استعفا داد. هنوز هیچ کس نمی‌داند چطور مایکروسافت تصمیم گرفت استودیوی مستقل موجانگ را با یک چنین رقم بالایی خریداری کند. اما هر چه که بود، مارکوس را به شدت وسوسه کرد و حالا اون با این ثروت هنگفت در بهترین خانه‌ی منطقه برورلی‌هیلز لس‌آنجلس سکونت دارد و روزگار خوشی را هم سپری می‌کند. خب، من هم اگر جای مارکوس بودم حتما همین کار را می‌کردم!
  Mark-Pincus

۳- مارک پینکوس- زاینگا (Zynga) ثروت: ۱ میلیارد دلار

مارک هم یکی از افراد ثروتمند حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی است که ثروت هنگفتی را از این راه به دست آورده است. وی در اصل یک کارآفرین اینترنتی بود و قبل از تاسیس شرکت زاینگا، شرکت‌ها و موسسات دیگری هم تاسیس کرد که می‌توان به تریب نتورکس و ساپورت.کام اشاره کرد. پینکوس یکی از موسسان شرکت نام آشنای زاینگا بود و در سال ۲۰۱۳ به عنوان مدیرکل این شرکت منصوب شد. فعالیت‌های وی در توسعه‌ی این کمپانی بازی‌سازی بسیار چشم‌گیر بود و در دوران فعالیت پینکوس، ارزش کمپانی به بیش از ۱ میلیارد دلار رسید. زاینگا را می‌توان یکی از پیشروان صنعت بازی‌سازی در حوزه‌ی موبایل دانست که بازی‌هایی مانند CityVille و Mafia Wars از آثار شناخته شده‌ی آنها است. زاینگا در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و ارزش سهام این کمپانی از ۱۴ دلار به زیر ۳ دلار رسیده است. با این حال، مشکلات به وجود آمده در دوران پینکوس روی نداده و وی در آپریل ۲۰۱۴ از سمت خود کناره گیری‌ کرد و به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد.
  Melvyn Morris

۴- ملوین موریس- کینگ دیجیتال ثروت: ۶۲۷ میلیون دلار

بازی Candy Crush را هنوز هم در گوشی‌هایتان دارید؟ این بازی یکی از محصولات موفق و پرفروش حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی موبایلی است که شرکت سازنده‌ی آن، کینگ دیجیتال را ثروتمند کرد. ملوین موریس، یکی از موسسان و رئسای این شرکت بود که به واسطه‌ی عرضه‌ی محصولات در خور توجه، تبدیل به یک شخص مولتی میلیونر شد. وی قبل از اینکه به سمت صنعت بازی‌سازی کشانده شود، سایت یودیت.کام را تاسیس کرده بود. وی سال گذشته‌ی میلادی به طور ناگهانی از سمت خود به خاطر دلایل شخصی کناره‌گیری کرد اما هنوز به عنوان یکی از رئسا و سهام‌داران عمده‌ی کینگ دیجیتال حضور دارد.
  riccardo-zaccooni

۵- ریکاردو کازونی- کینگ دیجیتال ثروت: ۵۴۸ میلیون دلار

ظاهرا کمپانی کینگ دیجیتال تبدیل به جایی شده تا افراد میلیونر را درش شاهد باشیم. به هر حال، این کینگ دیجیتال بزرگترین و فعال‌ترین کمپانی تولیدکننده‌ی بازی بر پایه شبکه اجتماعی فیس‌بوک است. ریکاردو کازونی، از افراد بسیار تاثیرگذار و مهم این شرکت است که در سال ۲۰۰۳ به همراه موریس اقدام به تاسیس کینگ دیجیتال کرد. ریکاردو کازونی در حال حاضر مدیریت شرکت را برعهده دارد و تا به این لحظه ۶۶۵ نفر را به استخدام خود درآورده است.
  palmer-luckey

۶- پالمر لاکی - اکیولوس وی‌آر ثروت: ۵۰۰ میلیون دلار

پالمر را به عنوان چهره‌ی واقعیت مجازی در دنیای بازی می‌شناسند. وی در واقع موسس اصلی شرکت اکیولوس وی‌آر، تولید کننده‌ی هدست واقعیت مجازی ریفت است. وی با راه‌اندازی استارت‌آپ خود در سایت کیک‌استارتر، توانست چندین برابر بودجه‌ی لازم برای راه اندازی پروژه هدست واقعیت مجازی کسب کند. در واقع وی ۲.۴ میلیون دلار یا به عبارتی ۹۷۴ درصد نسبت به مبلغ اصلی را دریافت کند. پیشرفت اکیولوس ریفت به حدی شد که توجه کمپانی‌های بزرگ از جمله فیس‌بوک را جلب کرد. در نهایت، فیس‌بوک این کمپانی را به مبلغ ۲ میلیارد دلار خریداری کرد. در این بین، به خاطر اینکه سهام پالمر به عنوان موسس اکیولوس وی‌آر، عمومی نبود، ارزش آن به میلیون‌ها دلار رسید. وی هنوز در این کمپانی فعالیت دارد و در تیم مرکزی تکنولوژی واقعیت مجازی مشغول به کار است.
  Ilkka-Paananen

۷- ایلکا پانانن- سوپرسل ثروت: ۴۰۰ میلیون دلار

ایلکا حالا به واسطه‌ی بازی پرمخاطب Clash of Clans، به ثروتی میلیون‌ دلاری رسیده است. ایلکا پانانن موسس و مدیر کل شرکت فنلاندی سوپرسل است که در حال حاضر پرچمدار پردرآمد‌ترین بازی‌های موبایلی دنیا است. موفقیت‌های سوپرسل با کلش آو کلنز بی نظیر است و این را می‌توان از درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری آن در سال ۲۰۱۴ متوجه شد. حتی خود شرکت سوپرسل هم نتوانست با بازی‌هایی مانند Boom Beach موفقیت‌های Clash of Clans را تکرار کند. برگرفته از لیست فوربس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده