// جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۲

گزارش فروش کنسول‌ ها و بازی ها در ماه فوریه: ادامه فروش پلی‌استیشن 4 و درخشش نینتندو

در این ماه طبق گزارش گروه آماری NPD، سونی قدرتمندتر از همیشه به موفقیت خود در فروش پلی‌استیشن 4 ادامه داده و حالا برعکس ماه‌های گذشته، نینتندو به جای ایکس‌باکس وان تبدیل به رقیبی برای کنسول نسل هشتمی سونی شده است.با زومجی برای خواندن جزئیات خبر همراه شوید.
طبق آمار تحلیل‌گران گروه NPD در ماه میلادی فوریه، مصرف کنندگان آمریکایی بیش از ۹۵۵.۶ میلیون دلار خرج بازی‌های جدید و سخت‌افزارهای موجود در بازار کردند که نسبت به مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. پلی‌استیشن 4 یکی از بزرگ‌ترین عوامل این افزایش خرید بوده اما نه به تنهایی بلکه نینتندو و مایکروسافت نیز ماه درخشانی را با محصولات خود چه در زمینه نرم‌افزار و چه سخت‌افزار پشت سر گذاشتند. مبلغ پول صرف شده در بخش سخت افزاری بیش از ۳۷۸.۲ میلیون دلار بوده که خبر از افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته می‌دهد. آغاز به کار کنسول دستی «New 3DS XL» یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای موجود در این افزایش فروش بوده است. فروش نرم‌افزار نیز از این کارزار عقب نمانده و با افزایشی ۷ درصدی که معادل با ۳۳۸.۹ میلیون دلار است، توانسته ماهی پرسود و پر رونق را پشت سر بگذارد. در واقع اگر بخواهیم دقیق حساب کنیم، نینتندو مسبب اصلی افزایش فروش و یک ماه پربار بوده، چرا که تا قبل از این فروش پایین کنسول‌های نسل هفتمی مانند پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 بر روی فروش کلی کنسول‌ها تاثیر بسیار منفی‌ای می‌گذاشت. لیام کالاهان یکی از تحلیل‌گران NPD در این باره، این گونه توضیح داد:
فروش کنسول‌های خانگی با افتی پنج درصدی رو برو بوده است، چرا که دستاوردهای کنسول‌های نسل هشتمی نتوانسته ضررهای ۴۱ درصدی از طرف کنسول‌های نسل هفتم را جبران کند.
در ادامه سراغ پر فروش‌ترین بازی‌های این ماه خواهیم رفت اما قبل از آن باید ذکر کنیم که گروه NPD تنها آمار فروش یک دوره مشخص را حساب می‌کند، آن هم فقط در فروشگاه‌های معتبر آمریکایی و فروش دیجیتالی یا جهانی در آمار و ارقام محاسبه نمی‌شود، هرچند که نینتندو در بیانیه‌ای آماری از فروش بازی‌های خود در هر دو بخش دیجیتالی و فیزیکی در اختیار یکی از وبسایت‌ها قرار داد. لذا پیشنهاد می‌شود که به این آمار به عنوان قسمتی کوچک از یک بازار بسیار بزرگ‌تر و پویاتر نگاه کنید.

نرم افزار

  • The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D - 3DS
  • Evolve - Xbox One, PS4, PC
  • Dying Light - PS4, Xbox One, PC
  • Call of Duty: Advanced Warfare - Xbox One, PS4, 360, PS3, PC
  • Grand Theft Auto V - PS4, Xbox One, 360, PS3
  • NBA 2K15 - PS4, Xbox One, PS3, 360
  • Dragon Ball: Xenoverse - PS4, Xbox One, PS3, 360
  • Minecraft - 360, PS3, Xbox One, PS4
  • The Order: 1886 - PS4
  • Monster Hunter 4 Ultimate - 3DS
نکته: تنها آمار فروش بازی‌های نینتندو شامل هر دو بخش فیزیکی و دیجیتالی می‌شود، برای باقی بازی‌ها فقط فروش فیزیکی حساب شده است. نینتندو در حال حاضر احتمالا خشنودترین شرکت بازار است چرا که Zelda، یکی از بهترین مجموعه‌هایش توانسته تمامی بازی‌های بزرگ و قدرتمند موجود در بازار را شکست دهد و با اقتدار در رتبه اول قرار گیرد که اگر آن را در کنار عرضه جدیدترین نسخه 3DS قرار دهیم، دو موفقیت بزرگ پشت سر هم را نشان می‌دهد. حال می‌توان گفت که این کمپانی برای عرضه بازی Legend of Zelda که قرار است در سال جاری میلادی  برای کنسول Wii U عرضه شود بیش از پیش امیدوارتر و مغرورتر شده است. از بزرگ‌ترین بازی‌های موجود در لیست که زلدا توانست آن‌ها را شکست دهد، می‌توان به Evolve و The Order 1886 اشاره کرد. Evolve دهم فوریه عرضه شد و توانست برای یک هفته در رتبه اول قرار گیرد تا اینکه The Order 1886 در بیستم این ماه وارد بازار شد و آن هم توانست مانند Evolve برای یک هفته در صدر جدول قرار گیرد. با اینکه هر دو بازی توانسته‌اند در ۱۰  رتبه اول این ماه جای داشته باشند، اما باز به نظر می‌رسد که نتوانسته باشند در حد انتظار فروش داشته باشند. The Order بخاطر نقدهای نسبتا منفی ضربه بزرگی خورد و قطعا این موضوع بر روی فروش بازی تاثیر گذاشته درحالی که Evolve بخاطر کمبود محتوا از طرف جوامع بازیکنان مورد انتقاد قرار گرفت. در لیست بالا می‌توان به Dying Light هم اشاره کرد که در ژانویه عرضه شد و هنوز به فروش موفقیت آمیز خود چه در آمریکا و چه در بریتانیا ادامه می‌دهد. این بازی که در سبک آخرالزمان زامبی‌محور ساخته شده، کاملا مانند بازی‌های گذشته تک‌لند عمل کرده است.

سخت افزار

کمپانی‌هایی که در زمینه ساخت کنسول نقش دارند معمولا آمار و ارقام فروشِ دستگاه‌های خود را کمتر اعلام می‌کنند اما سونی بار دیگر اعلام کرد که پلی‌استیشن 4 توانسته در جنگ کنسول‌های خانگی در رتبه اول قرار گیرد، این درحالی است که کنسول دستی 3DS در حقیقت قادر بود پرفروش‌ترین سخت افزار این ماه باشد. سخنگوی سونی در طی بیانیه‌ای توضیح داد که:
تقاضای عرضه برای پلی‌استیشن 4 در آمریکا مانند گذشته فوق العاده بالا است و طبق آمار گروه NPD این دستگاه در ماه فوریه توانست چه در زمینه سخت افزاری و چه نرم افزاری در رتبه اول قرار گیرد. سونی با رساندن ۲۰.۲ میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 به دست مصرف کنندگان در سراسر جهان همچنان رهبری نسل هشتم را در دست دارد و آمار و ارقام بدست آمده نشان می‌دهد این دستگاه سریع‌ترین فروش ممکن در کل تاریخ پلی‌استیشن را دارد.
نینتندو نیز از قافله عقب نمانده و در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی نسخه‌های کنسول دستی 3DS روی هم در ماه فوریه توانستند ۳۹۵ هزار نسخه در آمریکا فروش داشته باشند. سخنگوی این کمپانی اینگونه توضیح داد:
اکثریت فروش سخت افزاری در این ماه مربوط به دستگاه «New Nintendo 3DS XL» بوده که نسبت به میزان فروش ابتداییِ «Nintendo 3DS XL» وقتی در ماه آگوست ۲۰۱۲ عرضه شد افزایشی ۱۲۰ درصدی داشته است.
گروه NPD همچنین اعلام کرد که کنسول 3DS در جنگ کنسول‌های دستی با اقتدار در رتبه اول قرار گرفت. کالاهان توضیح داد که:
نسبت به فوریه سال ۲۰۱۴ فروش کنسول‌های دستی ۱۵۳ درصد افزایش داشته که باعث شد فروش کلی تمام کنسول‌ها اعم از خانگی و دستی نسبت به سال پیش در همین ماه ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.
در رابطه با Wii U نیز نینتندو تنها به این توضیحات بسنده کرد که فروش این دستگاه نسبت به فوریه سال پیش ۲۰ درصد افزایش داشته است. مایکروسافت نیز آمار مختصری منتشر کرده است. مایک نیکولاس مدیر بازاریابی ایکس‌باکس اینگونه توضیح داد:
کنسول ایکس‌باکس وان به فروش موفقیت آمیز خود در آمریکا ادامه می‌دهد و طبق آمار NPD این دستگاه توانست نسبت به ماه پیش افزایش فروش ۸۴ درصدی داشته باشد.
منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده