// دوشنبه, ۲۰ بهمن ۹۳ ساعت ۰۹:۵۱

بِرَد واردِل، مدیرعامل کمپانی اِستارداک (Stardock )، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها برای ساخت نرم‌افزار بازی‌های رایانه‌ای، اعتقاد دارد تا چندسال آینده کیفیت بازی‌های رایانه‌ای مانند فیلم The Lord of The Rings (ارباب حلقه‌ها) می‌شود. با زومجی و صحبت‌های جالب واردِل همراه باشید.
واردِل در صحبت‌های خود گفت زمانی که کاربران کیفیت بازی‌ها را روی دایرکت‌ایکس ۱۲ مشاهده کنند، دیگر نمی‌توانند بازی‌هایی که روی دایرکت‌ایکس ۱۱ اجرا می‌شود را ببینند. بیشترین تفاوتی که دایرکت‌ایکس ۱۲ ایجاد می‌کند در شیوه‌ی نورپردازی بازی‌ها است و با این خصوصیت می‌توان صدها منبع نور را در آن واحد پردازش کرد. کارت‌های گرافیکی انویدیا و ای‌ام‌دی توانایی انجام این کار با دایرکت‌ایکس ۱۲ را دارند و با آن‌ها می‌توان کارهای بیشتری را در زمینه‌ی گرافیکی نسبت به گذشته انجام داد. واردِل همچنین صحبت برخی از افراد مبنی بر این‌که پلی‌استیشن4 و ایکس‌باکس وان مانند یک رایانه‌های شخصی متوسط هستند،قبول ندارد. این دو کنسول دارای پردازنده‌ای هشت هسته‌ای و هشت گیگابایت حافظه‌ی رم هستند و براساس صحبت‌های وی، هردوی آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و تا به امروز هیچ بازی‌ای نتوانسته از نهایت قدرت این دو کنسول استفاده کند. تفاوت گرافیکی بازی‌های ایکس‌باکس وان در اوایل نسل تا انتهای نسل نسبت به کنسول ایکس‌باکس 360 بیشتر خواهد بود، چراکه در آن زمان بازی‌ها با دایرکت‌ایکس ۹ ساخته می‌شد. واردِل در ادامه توضیح داد رسیدن به رزولوشن 1080p در کنسول ایکس‌باکس و در بازی‌های مولتی‌پلتفرم برای سازندگان مشکل‌تر است و کنسول نسل هشتمی مایکروسافت در این زمینه نیاز به کار بیشتری دارد. سازندگان دوست دارند بازی‌های خود را سریع‌تر عرضه کنند، بنابراین وقت خود را با برنامه‌نویسی‌های بیشتر برای ایکس‌باکس وان هدر نمی‌دهند. وی در ادامه گفت دایرکت‌ایکس ۱۲ در کنسول ایکس‌باکس وان جادو نمی‌کند و هیچ تفاوتی را هم در بازی‌های حال‌حاضر مشاهده نخواهیم کرد. اگر بازی‌ها زیاد به قدرت CPU مرتبط نباشند، هیچ تفاوتی را با دایرکت‌ایکس ۱۲ مشاهده نخواهیم کرد. نکته‌ی مهم دیگر این است که موتور‌های بازیسازی باید به خوبی با دایرکت‌ایکس ۱۲ همخوانی داشته باشند. اگر موتور بازی با خصوصیات دایرکت‌ایکس ۱۲ برنامه‌نویسی شده باشد، آن زمان است که تفاوت زیادی را مشاهده خواهیم کرد. واردِل در ادامه گفت بازی‌هایی که در آن‌ها شخصیت‌های زیادی در صحنه‌ها وجود دارد یا صدها منبع نورپردازی در آن‌ واحد پردازش می‌شوند، با قدرت CPU رابطه‌ی مستقیم دارند. بنابراین تفاوت زیادی را در بازی Halo که یک شخصیت دارد و همین شخصیت در نهایت با شش دشمن درگیر است را مشاهده نخواهیم کرد. واردِل اعتقاد دارد با دایرکت‌ایکس ۱۲ می‌توان میان ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد بهینه‌سازی بیشتر را در CPU انجام داد. براساس آزمایشات انجام شده با کارت‌گرافیک GTX 980 انویدیا، عملکرد نرخ‌فریم یک بازی از ۲۲ به ۵۶ افزایش یافته است. directx 12 اگر سازندگان بیشتر روی بازی‌ و ابزار خود کار کنند، بدون استفاده از دایرکت‌ایکس ۱۲ هم می‌توان کارهای زیادی را روی گرافیک بازی‌های ایکس‌باکس وان انجام داد. با این حال با دایرکت‌ایکس ۱۲ و نرم‌افزارهای آن بسیاری از کارها را برای سازندگان انجام می‌دهد. واردِل در ادامه گفت فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت در صحبت‌های خود در رابطه با دایرکت‌ایکس ۱۲ احتیاط می‌کند و زیاد توقعات را بالا نمی‌برد، چراکه بازی‌های نسل اول دایرکت‌ایکس ۱۲ تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد کیفیت بازی‌ها را افزایش می‌دهند، به این دلیل که برنامه‌های اصلی آن‌ها با دایرکت‌ایکس ۱۱ نوشته شده و در ادامه به دایرکت‌ایکس ۱۲ ارتقا یافته است. بنابراین تا زمان ساخت موتورهای اختصاصی با دایرکت‌ایکس ۱۲ منتظر انقلابی در گرافیک بازی‌های رایانه‌ای نباشید، اما با این حال تا انتهای عمر کنسول‌های نسل هشتم این اتفاق خواهد افتاد. واردِل اعتقاد دارد تا انتهای نسل هشتم، ما بازی‌هایی را روی کنسول‌های نسل هشتمی بازی می‌کنیم که کیفیت گرافیکی آن‌ها مانند فیلم The Lord of The Rings است. واردِل در صحبت‌های خود گفت مردم قدرت دو کنسول پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان را دست کم گرفتند. این دو کنسول دارای پردازنده هشت هسته‌ای و هشت گیگابایت حافظه‌ رم ۶۴ بیت هستند و در ادامه با برنامه‌های جدید سازندگان حتی می‌توانند از قدرت بیشتر آن‌ها بهره ببرند. مهم نیست بازی‌های خود را روی پلی‌استیشن 4 یا ایکس‌باکس وان بازی می‌کنید، در انتهای نسل هشتم بازی‌هایی را مشاهده خواهید کرد که گرافیک بازی‌های امروزی را تاریخ‌مصرف گذشته نشان می‌دهد. تا انتهای نسل هشتم کیفیت بازی‌های رایانه‌ای مانند فیلم‌های سینمایی می‌شود و در آن واحد صدها شخصیت فرعی در یک صحنه حضور خواهند داشت. واردِل در انتها صحبت‌های خود گفت کمپانی ای‌ام‌دی در حال کار روی یک چیز «دیوانه‌کننده» است و زمانی که ما این چیز معرفی‌نشده را مشاهده کنیم، این سوال را از خود می‌پرسیم که چرا در گذشته این کار توسط شخص دیگری انجام نشده است. نظر شما در رابطه با صحبت‌های مدیرعامل کمپانی اِستارداک چیست؟ منبع: Dualshockers
کاراکتر باقی مانده