// سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵

مدیر اجرایی سابق سگا از ۲۰ سال تصمیمات اشتباه کمپانی انتقاد می‌کند

سگا هم اکنون در وضعیت چندان خوبی قرار ندارد و خیلی وقت است که از آن دوران پر شکوه خود فاصله گرفته است، حال یکی از مدیران اجرایی سابق این کمپانی از آن‌ها انتقادهایی کرده است. با زومجی برای خواندن جزئیات خبر همراه شوید.
در زمانی که دگرگونی‌های بسیار بزرگی گریبان گیر ناشر مجموعه بازی‌های سونیک یعنی سگا شده است و بخاطر آن‌ها این کمپانی مجبور به تعطیل کردن دفتر سان فرانسیسکو خود و اخراج بعضی از کارمندانش شد، «تام کلینسک»، مدیر اجرایی سابق سگا نظرات خودش درباره اشتباهات این کمپانی در طی سال‌های اخیر را با مطبوعات به اشتراک گذاشت.کلینسک که در دوران قدرت سگا یعنی دهه ۹۰ میلادی مقام مدیر اجرایی بخش آمریکا را بر عهده داشت، اخیرا طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که از اتفاقات اخیری که برای این کمپانی افتاده بسیار شوکه شده است. او توضیح داد که اگر بخاطر دو دهه تصمیمات اشتباه‌شان نبود سگا می‌توانست با سونی و مایکروسافت که اکنون جزو غول‌های این صنعت هستند رقابت کند. او که اکنون نایب رییس کمپانی لیپ‌فلاگ است درباره تقلاهای سگا توضیح داد که:
این اتفاقات اجتناب ناپذیر نبودند. اگر عینا به بیست سال پیش بر می‌گشتیم و آن‌ها تصمیمات درست را می‌گرفتند تمامی این مشکلات قابل اجتناب بودند. اما به نظر می‌رسد که آن‌ها برای بیست سال تصمیمات اشتباهی گرفتند.
کلینسک همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت که دلیل اصلی استعفای او در سال ۱۹۹۶ این بود که مدیران کمپانی ایده او برای همکاری با سونی در ساخت یک کنسول را رد کردند. قضیه از این قرار بود که به عنوان بخشی از قرارداد، که از جزئیات آن برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ پرده برداری شد، سگا و سونی قرار بود هزینه ساخت و ضررهای ابتداییِ ساخت یک سیستم بازی را باهم شریک شوند و از فروش نرم افزاری آن سود ببرند.
شما باید واقعا اشتباهات بسیار زیادی برای کشتن یک برند قدرتمند انجام دهید
ما به سراغ سونی رفتیم و آن‌ها هم قبول کردند، «ایده فوق‌العاده‌ای است»، چه اسمش را بگذاریم سونی-سگا یا سگا-سونی، چه کسی اهمیت می‌دهد؟ ما به سگا بازگشتیم و مدیرانش آن ایده را رد کردند که من فکر می‌کردم یکی از احمقانه‌ترین تصمیماتی بود که یک کمپانی می‌توانست در تمامی تاریخ تجارت گرفته باشد. از آن زمان به بعد بود که من احساس کردم آن‌ها دیگر قابلیت تصمیم گیری درست را در ژاپن دارا نیستند.
اما باز هم با توجه به این مسائل کلیسنک می‌گوید از نظر او سگا به این زودی‌ها به سرنوشت آتاری دچار نخواهد شد و آن‌ها قابل احیا هستند. کلینسک خودش در زمینه احیا و بازگشت یک چیزهایی می‌داند. او قبلا به عنوان مقام اجرایی به احیای برندهایی مانند هات ویلز و باربی کمک شایانی کرده و همچنین در محبوبیت فلینت‌استونز ویتامین نقش بسزایی داشته است.
شما باید واقعا اشتباهات بسیار زیادی برای از بین بردن یک برند قدرتمند انجام دهید و من فکر می‌کنم که برندهای بسیار بزرگی واضحا بخاطر این اشتباهات نابود شده‌اند، آتاری یکی از آن ها است. چرا آن‌ها نجات پیدا نکردند؟ فکر می‌کنم که تصمیمات بسیار بدی در از بین بردن چنین برندی دخیل بوده است. امیدوارم که سگا به سرنوشت مشابهی دچار نشود.
سگا هم اکنون در جایگاه تغییر قرار دارد، هفته پیش آن‌ها اعلام کردند استودیوی دمیورج که در مراحل ساخت BioShock و Mass Effect همکاری داشته‌اند را خریداری کرده و همچنین سرمایه گذاری‌های استراتژیکی بر روی دو سازنده غربی دیگر انجام داده است. در سال ۲۰۱۳ سگا مبلغ ۲۶.۶ میلیون دلار برای خرید استودیوی رلیک انترتیمنت و حق انتشار مجموعه Company of Heroes پرداخت کرد. چندی پیش آن‌ها اعلام کردند که از این به بعد تمرکز خود را بر روی رایانه‌های شخصی و بازی‌های موبایل خواهند گذاشت. با این حال آینده آن‌ها در صنعت ساخت بازی‌های کنسولی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. منبع: Gamespot