نویسنده: زومجی زومجی
// شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۰

انویدیا برای تبلیغات اشتباه درمورد مشخصات GTX 970 به دادگاه احضار می‌شود

به نظر می‌رسد مشکلات انویدیا پیرامون یکی از کارت گرافیک‌های جدید خود پایان ندارد و حالا انویدیا برای تبلیغات اشتباه راجع به پردازنده گرافیکی GTX 970 به دادگاه احضار می‌شود. با ادامه جزئیات همراه زومجی باشید.
مدتی پیش بود که گزارش‌هایی مبنی بر کم بودن حافظه پردازنده GTX 970 منتشر شد و بسیاری از خریداران این کارت گرافیک‌ها، اعتراضات شدید خود را در فضای مجازی علیه انویدیا اعلام کردند. موضوع حتی تا جایی پیش رفت که یک وکیل رسمی در آمریکا، طرح شکایت بعضی از خریداران این کارت گرافیک های مجهز به پردازنده‌های GTX 970 انویدیا را مطرح کرد تا موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری شود. اکنون به نظر می‌رسد این شکایت‌ها قرار است پای انویدیا را به دادگاه باز کند، چرا که درحال حاضر شکایت نامه‌ای رسمی علیه این شرکت، در دست بررسی است. بیشتر افرادی که مدتی پیش کارت گرافیک‌های GTX 970 را خریداری کرده‌اند، با شنیدن خبر کم بودن میزان VRAM این کارت گرافیک، به شدت عصبانی شدند. درواقع انویدیا در تبلیغات خود برای این محصول، میزان VRAM آن را بیشتر از میزان واقعی آن بیان کرده بود. بر اساس اطلاعات رسمی و موجود از این کارت گرافیک، این محصول میزان ۴ گیگابایت VRAM در اختیار دارد. اما در حقیقت این محصول نمی‌تواند چیزی بیش از ۳.۵ گیگابایت را در VRAM پردازش کند و از آن استفاده کند. اکنون چیزی که خریداران را عصبانی کرده، ۰.۵ گیگابایت VRAM است که در این پردازنده‌ گرافیکی وجود ندارد. جزئیات این شکایت‌نامه رسمی، به شرح زیر است:
این یک دادخواست رسمی در سراسر کشور است که مربوط به خریدارانی می‌شود که این واحد پردازش گرافیکی، یا محصول ویدئویی مرتبط با انویدیا جی‌فورسGTX 970 را خریداری کرده‌اند (که در ادامه از آن با عنوان GTX 970 نام خواهیم برد). پیش از این گفته شده بود که این محصول، می‌تواند میزان ۴ گیگابایت VRAM را درحالت GDDR5 (که اکنون در حالت ۳.۵ گیگابایت با میزان ۰.۵ گیگابایت کاستی از این حافظه قرار دارد) پردازش کند، ROPs آن به میزان ۶۴ باشد ( این عدد 56 است) و میزان حافظه میانگیر L2 (حافظه کش) به میزان ۲۰۴۸ کیلوبایت باشد (که اکنون ۱۷۹۲ کیلوبایت است). در کنار این موارد، دیگر حقایق درمورد این محصول هم می‌توانند حذف شده باشند.
اما چرا تنها ۰.۵ گیگابایت در VRAM باید به چنین جنجال حقوقی منجر شود؟ باید بدانید که بیشتر بازی‌های AAA که امروزه عرضه می‌شوند، برای اجرای بهتر و بدون مشکل، دقیقا به میزان ۴ گیگابایت VRAM نیازمند هستند. در غیر این صورت، اجرای بازی می‌تواند با مشکلات اساسی مواجه گردد که در روند بازی، قابل لمس خواهند بود. ماه گذشته بود که جونا آلبن از انویدیا اعتراف کرد که ادعاهای منتشر شده از سوی کاربران حقیقت دارد و این محصول، به جای پردازش داده‌ها با استفاده از ۴ گیگابایت VRAM، تنها از ۳.۵ گیگابایت در این بخش بهره می‌برد. گفتنی است که ۵۱۲ مگابایت باقی‌مانده، تفاوت بسیار زیادی را در این میان رقم می‌زند. بر خلاف ماجرای پیش آمده، انویدیا همچنان درحال ادامه دادن به تبلیغات خود پیرامون این محصول است. قطعا شرایط پیش رو، وضعیت خوبی برای انویدیا نیست و حتی ممکن است مجبور به پرداخت غرامت به خریداران این محصول شود. این شکایت نامه، هم اکنون در دست بررسی است و ماجرا همچنان ادامه دارد. باید در روزهای آینده در انتظار اخبار جدیدی از این پرونده حقوقی باشیم. منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده