نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

تعریف و تمجید سرپرست سابق توسعه‌دهندگان Fox Engine از هوش مصنوعی بازی Forza

مدیر ارشد سابق در بخش فناوری کونامی، اخیراً از هوش مصنوعی Forza تعریف کرده و آن را الگوی مناسبی برای بعضی بازی‌ها دانسته است. با جزئیات خبر همراه زومجی باشید.

ژولین مرکرون (Julien Merceron)، سرپرست پیشین تیم توسعه‌دهنده‌ی موتور فاکس، طی یک سخنرانی در موزه‌ی «شهر علم و فناوریِ» پاریس، به اظهارنظر درباره‌ی آینده‌ی هوش مصنوعی و تأثیر آن در بازی‌ها پرداخت. او که اخیراً به باندای نامکو پیوسته، با اشاره کردن به اینکه یکی از مهم‌ترین المان‌های هوش مصنوعی علاوه بر ایفای نقش هم‌بازی یا رقیب، ارتباط برقرار کردن با بازیکن است، عنوان کرد که بعضی از توسعه‌دهندگان مایل هستند تا پا را از این فراتر بگذارند که البته این امر، دشواری‌های خاص خودش را دارد. او همچنین با ناکافی دانستن تعداد نخبگانِ به‌کار گرفته‌شده در این حوزه، خواستار اصلاح این رَویه شد؛ چرا که هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند حال‌وهوای تازه‌ای به گیم‌پلی ببخشد و واکنش‌های متنوع‌تری را نسبت به رفتارهای بازیکن از خودش نشان دهد.

مدیر ارشد جدید فناوری‌های باندای نامکو در ادامه‌ی سخنرانی‌اش گفت که چندین سال پیش تلاش کرده بود تا منطق فازی را در زمینه‌ی هوش مصنوعی بازی‌ها به کار بگیرد؛ کاری که به دلیل وجود عامل جبرگرایی در روند ساخت بازی‌ها، متأسفانه در انجام دادن‌اش با مشکل روبه‌رو شد. او سپس به سراغ تجربه‌ای که از سری Forza بر روی ایکس‌باکس وان داشت رفت و بدون آنکه به نسخه‌ی موردنظرش از این سری اشاره کند،‌ از هوش مصنوعی آن، موسوم به Drivatar، تعریف و تمجید کرد. مرکرون گفت که سیستم هوش مصنوعی این بازی را بسیار جالب یافته است؛ سیستمی که با توجه به سبک رانندگی بازیکنان، داده‌هایی را به دست می‌آورد و برای دستیابی به رقابتی بهتر و واقعی‌تر از آن‌ها استفاده می‌کند. او همچنین عنوان کرد که چنین قابلیتی می‌تواند در تعدادی از بازی‌های موردنظر وی پیاده شود.

مرکرون ضمن صحبت‌های‌اش با پیش کشیدن این بحث که علاوه بر بازی‌های چندنفره‌ی هم‌گام (Synchronous)، وجود بازی‌های ناهم‌گام (Asynchronous) هم باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت بالای هوش مصنوعی را یادآور شد و عنوان کرد که این فناوری می‌تواند نقش پررنگی در زمینه‌ی دستیابی به گیم‌پلی‌های جدید در بازی‌های کنسول‌ها و دستگاه‌های موبایل داشته باشد.

اصطلاح بازی‌های ناهم‌گام گاهی به بازی‌های نوبتی (Turn-Based) و ناهم‌زمان گفته می‌شود و در مواردی هم به بازی‌هایی که زاویه‌ی دید و کلاً تجربه‌های متفاوتی را برای بازیکنان فراهم می‌کنند اطلاق می‌شود (مانند بعضی بازی‌های چندنفره‌ی Wii U). در یکی از تعاریف، این بازی‌ها آثاری هستند که در آن‌ها نیازی به حضور هم‌زمان طرفین بازی وجود ندارد و گاهی می‌توان یک دور از بعضی از آن‌ها را به‌طور ناپیوسته تا چندین روز ادامه داد. در این بازی‌ها ممکن است در زمان دسترسی نداشتن به یکی از بازیکنان، هوش مصنوعی وارد عمل شود و به‌جای او به ایفای نقش بپردازد.

منبع: DualShockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده