نویسنده: تیم زومجی
// شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۳

بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۱۵

Mortal Kombat X از آن دست بازی‌ها است که به مخاطب حسی واقعی را القا می‌کند و از طرفی، به قدری جذاب ظاهر می‌شود که ما را پای بازی میخکوب می‌نماید.

Mortal Kombat X از آن دست بازی‌ها است که به مخاطب حسی واقعی را القا می‌کند و از طرفی، به قدری جذاب ظاهر می‌شود که ما را پای بازی میخکوب می‌نماید. اد بون که پیشکسوت ساخت بازی‌های مبارزه ای است و از دیرباز او را با همین سری مورتال کامبت می‌شناسیم، به معنای واقعی کلمه، خشونت و واقع‌گرا بودن مبارزات را در بازی Mortal Kombat X به بالاترین حد خود رساند و کارگردانی سینمایی مبارزات، تعامل شخصیت‌ها با محیط و طراحی جالب کاراکترها، Mortal Kombat X را نه تنها به عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای سال معرفی می‌کند، بلکه این بازی حالا به عنوان پادشاه بازی‌های مبارزه‌ای نسل هشتم شناخته می‌شود.

عوامل موفقیت Mortal Kombat X به گیم‌پلی پر و پیمان و واقع‌گرایش خلاصه نمی‌شود، بلکه عملکرد اد بون برای زنده نگه‌ داشتن این مجموعه و هل دادن آن به دوره‌ای جدید، عاملی است که باعث شده جور دیگری به این بازی نگاه کنیم. اد بون ثابت کرد که می‌فهمد مجموعه مورتال کامبت نیاز به تغییر و پیشرفت دارد؛ نه فقط تغییر ظاهری و گرافیکی، بلکه تغییری بنیادی در داستان و شخصیت‌ها. از طرفی او بسیار در این زمینه محتاطانه عمل کرد تا هم مخاطبان قدیمی مجموعه را حفظ کند و از سوی دیگر با احداث پلی محکم و استوار، آنها را به سمت و سویی جدید و بُعدی کاملا نو از دنیای خود هدایت کند؛ جایی که ما با فرزندان شخصیت‌های قبلی و کاراکترهای جدید رو به رو می‌شویم؛ جایی که نسل قدیم را در مقابل یا در کنار نسل جدیدی از مبارزان مشاهده می‌کنیم. دنیایی که دشمنان جدیدتری پیدا کردند و از آن روند تکراری و کلیشه‌ایِ «با شاوکان مبارزه کن و بکشش» خارج شدیم و حالا به سبک روایت‌های چندبعدی هالیوودی، با شخصیت‌ها و آنتاگونیست‌های چند لایه مواجه می‌شویم.

ناگفته نماند که داستان‌سرایی بازی رزمی Mortal Kombat X با اینکه پتانسیل‌های بالایی داشت، اما به ظرافت و دقت نسخه‌ی قبل نبود و آن هیجان، شور و صحنه‌های شوکه‌کننده‌ را در خود جای نداده بود؛ با این حال کلیت قضیه برای مخاطبان قدیمی جالب و برای نسل جدید گیرا و قابل هضم است. در سوی دیگر قضیه، المان اصلی بازی یعنی همان سیستم مبارزات، با تبعیت از سنت‌های قدیمی سری و تلفیق آن با تعاریف نسخه‌ی قبل و شاخ و برگ دادنش در نسخه‌ی جدید، به نقطه‌ی قوت و هیجان‌انگیز Mortal Kombat X تبدیل شده است. بروتالیتی و فیتالیتی اهمیت خود را حفظ کردند و فنون هیجان‌انگیز ایکس‌ری، حالا با جلا پیدا کردن، طوری نشان داده می‌شوند که خرد شدن استخوان‌های حریف درد را به بازیکن هم انتقال می‌دهد!

شاید کم بودن تعداد مبارزان در روزهای اول انتشار مقداری روی اعصاب بود، اما معرفی تدریجی شخصیت‌های جدید ما را در جریان بازی نگه داشت و از این حیث هم نمی‌توان خرده‌ای به Mortal Kombat X گرفت. این بازی فرزندی از یک خانواده‌ی بسیار بزرگ و قدیمی است و از طرفی، جزو معدود بازمانده‌های نسل‌های قبل است که همچنان قدرتمند و اصولی، با نوآوری و پیشرفت به کار خود ادامه می‌دهد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده