نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

هکر‌ها قصد دارند کریسمس امسال باز هم به PSN و ایکس‌باکس لایو حمله کنند!

اگر خاطرتان باشد، کریسمس سال گذشته دو شبکه پلی‌استیشن نتورک و ایکس‌باکس لایو مورد حمله DDoS گروه هک لیزارد اسکواد قرار گرفتند و مشکلات زیادی ایجاد کردند. امسال نیز گروه دیگر به نام فانتوم اسکواد اعلام کرده که این کار را انجام خواهد داد. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

چند روز پیش سرویس ایکس‌باکس لایو برای چند ساعت دچار مشکل شده بود و از دسترس خارج بود. گروه هک  فانتوم اسکواد با انتشار توییتی در حساب رسمی توییتر خود (که به تازگی حساب آنها توسط توییتر به حالت تعلیق در آمده است) مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفت و اعلام کرد دلیل از دسترس خارج شدن این سرویس، حملات DDoS بوده که تیم آنها بر روی سرورهای ایکس‌باکس انجام داده است. فانتوم اسکواد در ادامه با انتشار توییتی گفت:

ببینید! این اتفاقی‌ هنگامی رخ می‌دهد که شما ما را جدی نمی‌گیرید. اگر شما ما را جدی می‌گرفتید، ما اینقدر زود حملات خود را بر روی سرورهای ایکس‌باکس لایو آغاز نمی‌کردیم.

دلایل این تیم برای هک کردن سرورهای دو کمپانی سونی و مایکروسافت نیز در نوع خود جالب است. آنها اعتقاد دارند که کمپانی‌های بزرگی‌ مانند این دو که میلیون‌ها دلار پول دارند، باید پول بیشتری برای امنیت سرورهای خود خرج کنند:

پلی‌استیشن نتورک و ایکس‌باکس لایو متعلق به کمپانی‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار پول دارند و این پول را برای امنیت سرورهای خود خرج نمی‌کنند. تا زمانی‌ که آنها چشمان خود را باز نکنند، این دو سرویس آنها آسیب پذیر باقی‌ خواهند ماند.

مشکل طرز تفکر فانتوم اسکواد این است که حملات DDoS که مخفف Distributed Denial of Serive یا «حمله محروم سازی از سرویس»  است، فوق‌العاده حملات سنگینی‌ هستند که جلوگیری از آنها بسیار مشکل است. نحوه عملکرد حملات دیداس اینگونه است که تیم حمله کننده با سرازیر کردن تقاضاهای زیاد به یک سرور (کامپیوتر قربانی یا هدف) و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و...) به طوری که سرویس‌دهی عادی آن به کاربرانش دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شود (به دلیل حجم بالای پردازش یا به اصطلاح overload شدن عملیات های سرور) باعث از دسترس خارج شدن کامپیوتر هدف می‌شود. برای بهتر متوجه شدن نحوه عملکرد این نوع حملات، تصور کنید که یک روبات با سرعت بسیار زیاد نامه‌های بی‌شماری را به درون صندوق پست بیندازد و به قدری سریع اینکار را انجام دهد که صندوق پر شود و دیگر جایی‌ برای نامه‌های مردم عادی باقی‌ نماند. این کار دقیقا مشابه حملات دیداس است. راه‌های مختلفی‌ برای کم کردن سرعت این حملات وجود دارد اما متوقف کردن کامل آنها، کار فوق‌العاده دشواری است.

گروه هکر معروف انانیموس نیز با انتشار توییتی نظر خود را در این‌باره اینطور مطرح کرد:

اگر سرویس‌های پلی‌استیشن نتورک و ایکس‌باکس لایو از دسترس خارج شوند، مقصر اصلی مایکروسافت و سونی هستند. چون شما انتظار دارید که کمپانی‌های به این بزرگی‌ دارای امنیت کافی‌ در مقابل حملات DDoS باشند.

با تمام این تفاسیر نمی‌توان مطمئن بود که مسئولیت این کار به عهده اعضای فانتوم اسکواد بوده است. با اینکه آنها اعلام کردند که تنها با توقف این حملات باعث شدند که ایکس‌باکس لایو دوباره به حالت عادی باز گردد، اما مشخص نیست که حرف آنها صحت داشته باشد.

تنها نکته‌ای‌ که باید به آن‌ توجه داشت این است که این حملات فقط باعث ایجاد مشکل برای کاربران عادی می‌شوند زیرا واقعا متوقف کردن حملات DDoS کار بسیار مشکلی‌ است. هکرها باید این نکته را متوجه باشند که اگر می‌خواهند به کمپانی‌های بزرگ ضربه بزنند، این کار را طوری انجام دهند که برای کاربران عادی مانند ما و شما مشکلی‌ به وجود نیاید! هر چه که باشد این دو شبکه به قدری بزرگ هستند که هرروز مورد حمله گروه جدیدی قرار بگیرند. چندی پیش بود که شوهی یوشیدا اعلام کرده بود که شبکه پلی‌استیشن هرروز مورد حمله قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه درباره این مساله این است که در سال‌های اخیر مقامات قضایی با جدیت بیشتری پیگیر این جرائم آنلاین هستند و به آن به عنوان یک جرم واقعی نگاه می‌کنند، همانطور که مسببین حملات پارسال این دو شبکه توسط پلیس دستگیر شدند و این خبر خوبی برای گیمرهایی است که می‌خواهند بی‌دردسر از بازی کردن خود لذت ببرند.

به امید روزی که دیگر شاهد این نوع حملات نباشیم!

نظر شما در این‌باره چیست؟

منبع: Gamesradar


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده