نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

تماشا کنید: استفاده ناسا از پلی‌استیشن VR برای شبیه‌سازی هدایت ربات

فناوری واقعیت مجازی علاوه بر گیم در حوزه‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نمونه‌اش کاربردی است که ناسا برای هدست واقعیت‌مجازی پلی‌استیشن VR پیدا کرده است. با زومجی همراه باشید.

به گزارش رود تو وی‌آر، سازمان ناسا آمریکا سرگرم استفاده از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR برای آموزش دادن شیوه‌ی هدایت ربات انسان‌نمای‌اش، موسوم به Robonaut 2 است. این ربات از لحاظ حرکات دستان و انگشتان‌اش بسیار مشابه انسان عمل می‌کند و از این جهت، هدایت کردن آن نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد؛ ضمن این‌که از آنجا که این محصول قرار است در فضا به کار گرفته شود، استفاده از آن طبیعتاً با محدودیت‌هایی همراه است. در همین راستا، ناسا تصمیم گرفته تا با همکاری سونی، از هدست واقعیت‌مجازی پلی‌استیشن VR و کنترلر حرکتی پلی‌استیشن موو برای آشنایی با روند تعامل با ساخته‌اش استفاده کند.

گرت جانسون، مهندس نرم‌افزار در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL)، در این‌باره می‌گوید:

جای امیدواری است که با قرار دادن افراد در چنین محیطی، نیاز به آموزش‌های کمتری برای درک شیوه‌ی کار با ربات و هدایت سریع‌تر و بی‌واسطه‌تر حرکات آن وجود داشته باشد. آن‌ها در این محیط می‌توانند به‌شکلی بسیار ملموس‌تر نسبت به ماوس و صفحه‌کلید به اطراف نگاه کنند و جابه‌جا شوند.

|

ویدئویی که در بالا مشاهده می‌کنید، نرم‌افزاری را نشان می‌دهد که عملکرد ربات را در محیط فضاپیما شبیه‌سازی کرده است. همان‌طور که می‌بینید، علاوه بر شرایط بی‌وزنی، نوعی تاخیر هم در این نرم‌افزار لحاظ شده تا کاربر بتواند خودش را با وقفه‌ای که به دلیل فاصله‌ی زیاد زمین با فضاپیما در تعامل با ربات وجود خواهد داشت، هماهنگ کند.

نظر شما درباره‌ی توانایی‌های هدست‌های واقعیت مجازی چیست؟ چه کاربردهایی برای این فناوری به نظرتان می‌رسد؟

منابع: SegmentNext / Engadget / RoadToVR / Wareable


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده