// دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «در قلب دریا» غرق شد و چهارمین صدرنشینی متوالی «مرغ‌مقلد۲»

قبل از ورود غولی به اسم «جنگ‌های ستاره‌ای» در هفته‌ی بعد، «مرغ‌مقلد۲» دارد از چهارمین هفته‌ی صدرنشینی‌اش لذت می‌برد. درحالی که «در قلب دریا» حسابی خراب کرد! همراه گزارش باکس‌آفیس زومجی‌ باشید.

in-the-heart-of-the-sea-poster-405x600 (2)

نه اینکه ما با «بازی‌های گرسنگی» پدرکشتگی داشته باشیم (شاید یه ذره!)، اما جهت هیجان و بیرون آمدن جدول از یک‌نواختی هم که شده، انتظار داشتیم این هفته «در قلب دریا» (In the Heart of the Sea)، دومین همکاری ران هاواردِ کارگردان با کریس همسورثِ بازیگر که حماسه‌ای دریایی با جلوه‌های ویژه‌ی عظیم است، بتواند به حکمرانیِ متوالی جنیفر لارنس پس از سه هفته در صدر جدول خاتمه دهد. اما در عوض، «در قلب دریا» در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش دوم شد و «مرغ‌مقلد۲» موفق شد تا یک‌ هفته‌‌ی دیگر آن بالا باقی بماند. چون هفته‌ی آینده با ورود «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود»، به احتمال فراوان جایگاه نخست جدول برای مدت‌ها در رزرو شهروندان کهکشانِ خیلی خیلی دور خواهد بود. این درحالی است که تحلیلگران باور دارند عملکرد خیلی ضعیفِ «در قلب دریا» فقط مربوط به واکنش منفی منتقدان نیست، بلکه زیر سر «جنگ‌های ستاره‌ای» و این حقیقت است که خیلی‌ها سینما رفتن را تا آغاز اکران اپیزود هفتم این مجموعه تعطیل کرده‌اند و این مسئله به فروش «در قلب دریا» ضربه زده است.

حالا معلوم نیست عملکرد بد فیلم مربوط به عدم علاقه‌ی مردم، نقدهای نه‌چندان خوب یا «جنگ‌های ستاره‌ای» می‌شود، اما بدون شک افتتاحیه‌ی ۱۱ میلیون دلاری «در قلب دریا» در بهترین حالت یک ناامیدی بزرگ برای فیلمی است که چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج روی دست تهیه‌کنندگانش گذاشته است. با وجود چنین آغازی، اگر فیلم بتواند تا پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۳۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند، شاهکار کرده است. امتیازِ B مثبت تماشاگران نشان می‌دهد که آنها کم‌و‌بیش از چیزی که دیده‌اند، راضی بوده‌اند، اما باز با وجود شروع اکران «جنگ‌های ستاره‌ای» به نظر نمی‌رسد «در قلب دریا» شانس دوباره‌ای برای بازگشت داشته باشد و احتمالا با سقوط شدیدی روبه‌رو می‌شود و از آنجا همین‌طوری به غرق شدن ادامه خواهد داد.

in-the-heart-of-the-sea-poster-405x600

در مقایسه می‌توان به اکشن دریایی «کاپیتان فیلیپس» و «شتاب» (Rush)، همکاری قبلی ران هاوارد و کریس همسورث اشاره کرد؛ «کاپیتان فیلیپس» در سال ۲۰۱۳ کارش را با ۲۵.۷ میلیون دلار شروع کرد و «شتاب» نیز زمانی عرضه شد که همسورث به خاطر قسمت اول «اونجرز» روی بورس بود و چندی تا اکران «ثور: دنیای تاریک» نیز نمانده بود. اما فیلم با وجود واکنش مثبت منتقدان در زمان اکران گسترده‌اش، فقط موفق به کسب ۱۰ میلیون دلار شد. این درحالی است که «در قلب دریا» با وجود اکران در بیش از ۳ هزار سینما که شامل سالن‌های آی‌مکس و سه‌بعدی گران‌قیمت نیز می‌شود و همچنین تمرکز زیاد روی جلوه‌های کامپیوتری که مطمئنا به مزاق سینماروهای جوان‌تر بیشتر خوش می‌آید، از این نظر فرصت‌هایی هم نسبت به «شتاب» داشت که از قرار معلوم هیچکدام به دردش نخورده است. باز در مقایسه در این زمینه، «هجرت: خدایان و پادشاهان»، فیلم بزرگی سرشار از جلوه‌های کامپیوتری‌ از ریدلی اسکات سال پیش در همین آخرهفته با ۲۴.۱ میلیون دلار کارش را آغاز کرد. و در ادامه با یکی از کله‌گنده‌های سال پیش یعنی قسمت آخر «هابیت» روبه‌رو شد و در هفته‌ی دومش با ۶۶ درصد افت فروش مواجه شد. این درحالی بود که ضربه‌ای که «هجرت» از «هابیت» دریافت کرد، از فرانچایزی بود که برخلاف «جنگ‌های ستاره‌ای» ۱۰۰ درصد قلب و ذهن طرفداران سرزمین‌میانه را نبرده بود و منتقدانی نیز داشت.

قسمت دوم «بازی‌های گرسنگی: مرغ‌مقلد» ۱۱.۳ میلیون دلار فروخت و برای چهارمین هفته‌ی متوالی در پله‌ی اول چارت قرار گرفت. بعد از اولین فیلم «بازی‌های گرسنگی»، «مرغ‌مقلد۲» تنها فیلمی از این مجموعه است که چنین رکوردی زده است. خارج از دنیای این فیلم نیز باید گفت از زمان اکران «خشمگین۷» در آغاز تابستان امسال، هیچ فیلم دیگری موفق به حضور چهارهفته‌ای در صدرجدول نشده بود. این وسط مجموع درآمد جهانی فیلم درحالی از مرز ۵۶۴ میلیون دلار عبور کرد که «مرغ‌مقلد۲» هنوز در میان فیلم‌های این مجموعه در رده‌ی چهارم قرار می‌گیرد. در مقایسه، قسمت اول «مرغ‌مقلد» در چنین نقطه‌ای از دوره‌ی اکرانش ۶۱۰.۸ میلیون دلار فروخته بود. هرچند «مرغ‌مقلد۲» هنوز در بازار چین اکران نشده است.

دیگر تازه‌اکرانِ قابل‌اشاره‌ی این هفته که به صورت محدود وارد سینماها شده، «بیگ شورت» (The Big Short) محصول تحسین‌شده‌ی پارامونت است. این فیلم که فقط در هشت سینما کارش را استارت زده و از شانس‌های فصل جوایز امسال به شمار می‌رود، ۷۲۰ هزار دلار کسب کرد که به معنی میانگین ۹۰ هزار دلار از هر سالن سینما است. در این زمینه، فیلم در رده‌ی دوم بهترین میانگین‌های سال ۲۰۱۵ پشت سر «استیو جابز» (۱۳۰ هزار دلار از هر سینما) قرار می‌گیرد. البته زیاد نباید دل‌مان را به چنین مقایسه‌ای خوش کنیم. چون «استیو جابز» اگرچه اکران محدود قدرتمندی داشت، اما در اکران گسترده موفق به جذب تماشاگر نشد. این وسط نباید فراموش کنیم که «بیگ شورت» درحالی اکرانش را آغاز کرده که هم‌‌اکنون چهار نامزدی گلدن گلوب، یک نامزدی «انجمن بازیگران» و جایزه «بهترین گروه بازیگری» را از سوی هیئت ملی نقد را در کنار اسمش می‌بیند. فیلم در تاریخ ۲۳ دسامبر وارد اکران گسترده‌اش می‌شود.

the-big-short-teaser-poster

حالا که حرف از جایزه‌بگیرها شد باید به «افشاگری»، یکی از نامزدهای احتمالی بهترین فیلم اشاره کرد که با ۱۰.۴ درصد افت فروش، کمترین مقدار افت فروش هفته را به نام خودش ثبت کرد و با کسب ۲.۵ میلیون دلار، مجموع درآمدش را به ۲۰ میلیون دلار رساند. در جایگاه دهم جدول نیز «بروکلین» عملکرد خوبش را ادامه داد، ۱۹ درصد سقوط کرد و در ششمین هفته‌ی اکرانش ۱.۹۷ میلیون دلار کسب کرد.

از سویی دیگر، «کرید» در هفته‌ی سوم اکرانش با ۳۲.۵ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۰.۱ میلیون دلار فروخت. این اسپین‌آف از مجموعه‌ی «راکی» با بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلار، هم‌اکنون ۷۹ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی فروخته است و فعلا هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن سرعتش بروز نداده است. مطمئنا حضور «جنگ‌های ستار‌ه‌ای» جای همه‌ی فیلم‌های جدول را تنگ می‌کند، اما آزمون واقعی این فیلم‌ها این است که در شرایط سخت به ایستادگی‌شان ادامه دهند. «کرید» ممکن است یکی از آن فیلم‌ها باشد.

فیلم دیگری که به لطف عدم حضور رقیب دارد به خوبی دوام می‌آورد، کمدی «شب قبل» است. این فیلم کریسمس‌محور این هفته با ۲۲.۵ میلیون دلار افت فروش روبه‌رو شد و ۳.۹ میلیون دلار فروخت. هفته‌ی بعد اما کمدی «خواهران» (Sisters) با حضور تینا فِی و امی پولر اکران می‌شود و این بدین معنی خواهد بود که تماشاگران می‌توانند از بین سه کمدی متفاوت که شامل کمدی/ترسناک «کرمپوس» نیز می‌شود، یکی را انتخاب کنند. راستی، «کرمپوس» در هفته‌ی دوم اکرانش ۵۰ درصد سقوط کرد و ۸ میلیون دلار کسب کرد.

در اکران محدود، «کارول» به عملکرد خوبش ادامه داد و بعد از اضافه کردن ۱۲ سالن سینما، ۳۳۶ هزار و ۹۲۴ دلار به جیب زد. اما فیلمی که چندان سر و وضع خوبی ندارد، فیلم گنگستری تام هاردی‌محورِ «افسانه»، محصول یونیورسال است که در ابتدا قرار بود این هفته وارد اکران گسترده‌اش شود، اما در عوض فقط ۴۶ سینما به سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد. این فیلم که هم‌اکنون در ۱۰۷ سینما نمایش دارد، ۳۰۱ هزار دلار کسب کرد و به نظر می‌رسد قرار است تبدیل به یکی از آن فیلم‌هایی شود که خیلی‌ها آن را بر روی دی‌وی‌دی و بلوری خواهند دید.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Hunger Games: Mockingjay - Part 2۱۱.۳  میلیون دلار
۲In the Heart of the Sea۱۱ میلیون دلار
۳The Good Dinosaur۱۰.۴ میلیون دلار
۴Creed۱۰.۱ میلیون دلار
۵Krampus۸ میلیون دلار
۶Spectre۴ میلیون دلار
۷The Night Before۳.۹ میلیون دلار
۸The Peanuts Movie۲.۶ میلیون دلار
۹Spotlight۲.۵ میلیون دلار
۱۰Brooklyn۱.۹ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

in-the-heart-of-the-sea-poster-405x600-(2)

در قلب دریا

In the Heart of the Sea

«در قلب دریا» به کارگردانی ران هاوارد روایتگر داستان خدمه‌ی کشتی اسکس است که در زمستان ۱۸۲۰ مورد حمله‌ی نهنگی عظیم‌جثه قرار گرفتند. واقعه‌‌‌ای که به نوشتن رمان «موبی دیک» به دست هرمن ملوین انجامید. از همین سو، این فیلم هم بازسازی مُدرنی از این رمان است و هم قرار است داستان ناگفته‌ای از اتفاقات بعد از رویارویی این دریانوردان و نهنگ معروف را به تصویر بکشد. جایی که بازماندگان کشتی باید برای زنده ماندن با طوفان، کمبود غذا، ترس و ناامیدی مبارزه کنند. درحالی که بقیه در لحظات پایانی زندگی‌شان رو به بحث‌هایی درباره‌ی باورها و اعتقاداتشان می‌آورد و کاپیتان به دنبال راهی برای رهایی می‌گردد، یکی از افراد گروه هنوز در این فکر است تا از نهنگ بزرگ انتقام بگیرد. اما ظاهرا تمام این‌ها به اثر دندان‌گیری ختم نشده است. چون اکثر منتقدان اگرچه به کیفیت بالای جلوه‌های بصری فیلم اشاره کرده‌اند، اما آن‌ها را خالی از داستان، هیجان و شخصیت دانسته‌اند.

کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی می‌نویسد: «فیلم هاوارد با وجود تمام فرصت‌های داستان‌گویی، کیفیت تکنیکی و صحنه‌های بزرگ دریایی‌اش، هرگز موفق نمی‌شود تا هیجانی که باید را ایجاد کند. در فیلم خبری از احساس واقعی مرگ و زندگی و خطر نیست». مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبیون که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد: «کاش فیلم هاوارد شخصیت منحصربه‌فرد و انگیزه‌ای بیشتری در پشتش داشت؛ هاوارد تعدادی فیلم بسیار لذت‌بخش ساخته است، اما این فیلمِ اشباع‌شده از آب و دیوانه‌ی جلوه‌های ویژه، یکی از آن‌ها نیست». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۸ است.

the-big-short-teaser-poster

بیگ شورت

The Big Short

«بیگ شورت» که در خلاصه‌ی داستانی‌اش پنجاه‌تا اصطلاح سخت اقتصادی دیده می‌شود، به‌طور خلاصه درباره‌ی حباب اقتصادی ایجاد شده طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ است. اما نکته‌‌ای که این فیلم را این روزها سر زبان‌ها انداخته و به یکی از نامزدهای احتمالی اسکار تبدیل کرده، فقط به بازی تحسین‌شده‌ی کریستین بیل، رایان گاسلینگ، استیو کارل و برد پیت خلاصه نمی‌شود، بلکه همین است؛ اینکه آدام مک‌کی براساس کتابی به همین نام، در ساخت فیلم با زبانی کمدی و با توجه‌ی بسیار به جزییات، سراغ موضوع پیچیده و جدی‌اش می‌رود و موفق می‌شود اثر جذاب، سرگرم‌کننده و زنده‌ای از آن بیرون بکشد.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «درک این موضوع که آدام مک‌کیِ نویسنده/کارگردان چگونه این متریال را به یکی از بامزه‌ترین و جدی‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۵ که یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های امسال نیز است، تبدیل کرده، سخت است». کنت توران از لس‌انجلس تایمز که از فیلم خوشش آمده، می‌آورد: «فیلم شامل مقدار زیادی اطلاعات و کمدی می‌شود و برای همین خیلی عالی می‌شود اگر آن را دوبار تماشا کنید؛ اما نه فقط برای درک کامل چیزهایی که می‌‌خواهد به ما بگوید، بلکه برای اینکه دوباره از اول بخندید». کریس ناشاوتای از اینترتینمنت ویکلی هم می‌نویسد: «فکر می‌کنم می‌توان بیگ شورت را یک کمدی دانست. با این حال، اگرچه فیلم خیلی خیلی بامزه است. اما در آن واحد یک تراژدی هم است. پشت هرکدام از خنده‌ها، یک فریاد خشم هم وجود دارد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۱ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده