نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰

راهنمای Fallout 4: نکات آموزشی برای ماجراجویان مبتدی

برای تازه‌واردان انجمن آخرآلزمانی Fallout، زنده‌ ماندن در بوستون با توجه به تغییرات فراوانش نسبت به نسخه‌های گذشته کار چندان آسانی نیست. در این بخش از سری مقالات راهنمای بازی Fallout 4،‌ شما را با نکات و ترفند‌های ابتدایی راجع به زنده‌ماندن، جنگیدن، کوئست‌ها و دیگر موارد آشنا خواهیم کرد.

تا قبل از جنگ هسته‌ای و بارش بمب‌های اتمی همه چیز خوب بود. وقتی مامور ثبت‌نام شرکت Vault Tec درب خانه شما را برای نام‌نویسی شما و خانواده‌تان برای گرفتن جایی در پناهگاه شماره ۱۱۱ می‌زند، شاید فکر به این‌که بوستون روزی به ویرانه‌ای آخرالزمانی تبدیل شود سخت بود، اما این اتفاق افتاد و چیزی از آن رویای آمریکایی باقی نماند.

وقتی برای رسیدن به حیاتی‌ترین هدف بشریت یعنی بقا، پایتان را از پناهگاه شماره ۱۱۱ بیرون می‌گذارید،‌ باید به این فکر باشید که همه چیز در Fallout 4 به نحو دیگری عمل می‌کند و باید برای هر پیشامدی آماده باشید. اگر از بازیکنان جدید این مجموعه هستید یا فکر می‌کنید نیاز به نکات و ترفندهای ابتدایی برای زنده ماندن و جنگیدن دارید، در ادامه مقاله با زومجی همراه باشید.

مقالات منتشر شده تا به امروز

fallout4-guide
راهنمای fallout 4

راهنمای fallout 4

دسترسی سریع به اسلحه‌ها و داروها را فراموش نکنید

بدون شک، Pip-Boy یکی از جالب‌ترین نکات مجموعه Fallout است. اما نباید سختی و وقت‌گیر بودن کارکردن و همچنین کند بودن گشت‌وگذار در آن را فرامش کرد. این نکته وقتی به چشم می‌آید که با هدف انجام ماموریت‌ها وارد بازی می‌شوید و می‌بینید یک ساعت است که در حال چرخیدن در منوهای آن هستید. به همین دلیل است که پیدا کردن اسلحه‌ها و دیگر آیتم‌ها در مواقعی که شتابان هستید، کار ساده‌ای نیست. همین دلیل کافی است تا اهمیت استفاده از منوی دسترسی سریع بیشتر به چشم بیاید. با استفاده از این منو می‌توانید به کمک جهت‌های کنترلر، خیلی سریع بین اسلحه‌ها و داروها حرکت کرده و آن‌ها را انتخاب کنید. این منو ۱۲ فضا برای قرار دادن آیتم‌های مختلف دارد.

پیشنهاد ما این است که یکی از ردیف‌ها را به داروها، غذاها و در کل آیتم‌های مربوط به سلامتی اختصاص دهید و از ردیف دیگر هم برای سه مورد از پراستفاده‌ترین اسلحه‌هایتان استفاده کنید. یکی را هم به مواد منفجره مانند نارنجک، مین‌، کوکتل مولوتوف اختصاص دهید و ردیف آخر نیز بسته به سلیقه شما است. می‌توانید آن را با سلاح‌های کوچک و کلت‌های کمری پر کنید یا آن را به سلاح‌های مبارزات تن‌به‌تن اختصاص دهید. اتخاذ این سیاست باعث می‌شود تا در مواقع اضطرار دست‌پاچه نشوید و بتوانید خیلی زود تصمیم بگیرید.

راهنمای fallout 4

باتری پاور آرمور خیلی زود تمام می‌شود

پارو آرمور که تا پیش از این به عنوان یکی از نمادهای مجموعه فال‌اوت محسوب می‌شد، حالا در Fallout 4 می‌تواند مود استفاده قرار گرفته یا حتی شخصی‌سازی شود. البته استفاده از این زره‌های فولادی نیازمند یک Fusion Core است. نکته‌ای که راجع‌ به این باتری‌های کمیاب وجود دارد این است که ظرفیت آن‌ها خیلی محدود است و مطمئنا شما دوست ندارید که این باتری در وسط یک جنگ فرسایشی با سوپر-میوتانت‌ها و رِیدرها تمام شود. بنابراین باتری پاورآرمور خود را برای نبردهای بی‌مورد هدر ندهید و آن را برای کوئست‌های بزرگ و سخت نگه دارید. نکته دیگر این‌که اگر نیاز دارید تا استفاده از پاور آرمور را متوقف کنید، هر جایی که آن را رها کنید روی نقشه با علامتی مشخص می‌شود. همچنین نیازی نیست تا برای به دست آوردن پاور آرمور خیلی صبر کنید، زیرا در حین کامل کردن کوئست ابتدایی When Freedom Calls در Concord به این آیتم دست پیدا می‌کنید.

راهنمای fallout 4

هر چیزی را کاوش کنید و همه‌جا را بگردید

شما باید برای زنده‌ماندن هر چیزی را کاوش کرده و همه‌جا را بگردید. برای به دست‌آوردن غذا، برای اسلحه، برای مهمات، برای همه چیز. برای زنده‌ماندن باید به همه این آیتم‌ها دسترسی داشته باشید و این مهم هم بدون داشتن حوصله و داشتن حس اکتشاف به دست نمی‌آید. همچنین هر چیزی در بازی دارای ارزشی است. البته این بدین معنا نیست که هر چیزی که به دست می‌آورید را می‌توانید بفروشید.

در Fallout 4، شما می‌توانید پناهگاه بسازید یا اسلحه‌ها را شخصی‌سازی کنید. شاید در حرف این موضوع ساده باشد اما در عمل اینطور نیست و برای رسیدن به این موضوع باید هر پیچ‌و‌مهره و سیمی که می‌بینید جمع‌آوری و ذخیره کنید. وقتی حرف از آخرالزمان و حرکت نژاد بشر روی لبه تیغ به میان می‌آید، هیچ‌چیزی دورریختنی نیست. البته این موضوع را هم مدنظر داشته باشید که نیازی نیست تا همه این‌ها را با خود حمل کنید. می‌توانید به جمع‌کردن آیتم‌ها بپردازید و به کارگاه بازگشته و آن‌ها را برای موقع نیاز ذخیره کنید. اگر این آیتم‌ها اسلحه، غذا یا دارو نیستند پس نیازی نیست تا آن‌ها را با خود حمل کنید. مطمئنا نوار چسب و سرامیک جایی جز کارگاه به کارتان نخواهد آمد!

راهنمای fallout 4

سیستم V.A.T.S فقط برای هدشات کردن نیست

استفاده از سیستم هدف‌گیری کمکی V.A.T.S زمان را متوقف نمی‌کند. بلکه با کند کردن آن شما را وارد نبردی دقیق برای هدف قرار دادن بخش مشخصی از دشمن می‌کند. پس این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر در تیررس یک رِیدر باشید، با وجود استفاده از V.A.T.S باز هم امکان این وجود دارد که مورد هدف قرار بگیرید. این موضوع در برابر غول‌ها با توجه به سرعت حرکت بالایی که دارند بیشتر به چشم می‌آید.

اما استفاده از V.A.T.S فقط برای درگیری رو‌در‌رو با دشمنان نیست. دنیای Fallout 4 بزرگ،‌تاریک و پرجزییات است. وقتی در یک درگیری بزرگ در مکانی تاریک قرار می‌گیرید، فهمیدن اینکه دشمنان از کدام سمت به شما شلیک می‌کنند سخت بوده و همینجا است که می‌توانید با بهره‌گیری از این سیستم، مکان آن‌ها را به طور دقیق پیدا کنید. همچنین با استفاده از این سیستم می‌توانید مین‌های جای‌گذاری شده روی زمین را پیدا و آن‌ها را خنثی کنید. از سیستم V.A.T.S برای اکتشاف مکان‌های بزرگ و برای یافتن دشمنان و مین‌ها هم استفاده کنید.

راهنمای fallout 4

چند اسلحه مرگبار بسازید

در طول بازی قطعا اسلحه‌های زیادی را پیدا خواهید کرد. چه در قفسه‌ای محبوس بوده و چه متعلق به رِیدر نگون‌بختی باشند که چند دقیقه پیش نابودش کردید. در بازی اسلحه‌های زیادی مشتق شده از انواع کلت‌های کمری، اسلحه‌های شکاری، شاتگان‌ها، تفنگ‌های لیزری و دیگر انواع اسلحه‌ها وجود دارد. ابتدا تصمیم بگیرید که کدام نوع مناسب شما است (و البته میزان آسیب‌رسانی بالایی دارد) سپس خودتان را به کارگاه شخصی‌سازی اسلحه در محله Sanctuary برسانید. حلا اینجا می‌توانید اسلحه‌های اضافی را تجزیه کرده و تمرکز خود را روی یک یا دو تا از آن‌ها بگذارید و آن‌ها را به سلاح‌هایی مرگبار تبدیل کنید.

حتی ابتدایی‌ترین نوع کلت کمری در بازی هم می‌تواند به یک سلاح خوب با کلی مشخصات کشنده و کاربردی تبدیل شود. یک کلت خوب برای خود بسازید. ساخت یک سلاح سرد مرگبار را فراموش نکرده و البته همیشه یک سلاح شکاری مناسب برای جنگیدن با اهداف دوربرد همراه خود داشته باشید.

راهنمای fallout 4

از هایلِن و شوالیه ریس برای پیشرفت خیلی سریع در اوایل بازی استفاده کنید

خود را به ایستگاه پلیس کمبریج برسانید و کوئست Call to Arms را انجام دهید. حالا شما یکی از اعضای انجام برادران فولادی یا همان Brotherhood of Steel محسوب می‌شوید و می‌توانید از هایلِن و ریس ماموریت بگیرید.

هر دوی آن‌ها از شما می‌خواهند تا ماموریت‌های ساده‌ای را انجام دهید. گاهی اوقات این ماموریت‌ها شامل فرستادن شما به مکان‌هایی تکراری می‌شود. انجام دادن آن‌ها آسان است و اگر سه یا چهار مورد از آن‌ها را با هم انجام دهید می‌توانید در عرض یک ساعت، لِوِل خود را چند سطح افزایش دهید. شما همچنین می‌توانید با کشتن، بازکردن و همچنین کشف مکان‌های جدید امتیاز کسب کنید. امتیازهایی که با هر افزایش لِوِل به دست می‌آورید را ذخیره کرده و از آن برای باز کردن پِرک Locksmith استفاده کنید. در درجه دوم این پِرک می‌توانید قفل‌های بسیار مشکل را نیز باز کنید (بدین معنا که می‌توانید گاوصندوق ایستگاه پلیس را هم باز کرده و کلی آیتم انفجاری خوب به دست بیاورید!) حالا دیگر می‌توانید قفل هر چیزی را در بازی باز کنید و البته دیگر از خودتان نمی‌پرسید که پشت این در چه چیزی می‌توانست باشد!

راهنمای fallout 4

چند دارو هم به ماما مورفی بدهید

ماما مورفی عاشق Jet است. با دادن چند جِت می‌توانید امتیازتجربه کسب کنید و در نتیجه سطح شخصیت شما سریع‌تر بالا خواهد رفت. حالا اگر دوباره پیش او بازگردید، باز هم از شما چیزهای دیگری می‌خواهد.

البته در این مورد خیلی باید حواس جمع باشید زیرا ارتباط و تبادل اشیا با بعضی از برهوت‌نشینان می‌تواند بعضی دیگر را با شما کج کند! دادن دارو به ماما مورفی می‌تواند عصبانیت Preston Garvey را به دنبال داشته باشد و باید بدانید که شما به پرستون گاروی و افراد انجمن Minute Man او احتیاج دارید. چیزی که ما قصد داریم به شما بگوییم این است که خیلی باید هوشیار باشید زیرا حتی کوچک‌ترین تبادل یا برخورد دوستانه با بعضی‌ها می‌تواند عواقب بسیار زیادی در پی داشته باشد.

راهنمای fallout 4

فقط غول‌ها بی‌مهابا به سمت‌تان حمله می‌کنند

غول‌ها مسلح نیستند ولی گول این بی‌دفاع بودن آن‌ها را نخورید. آن‌ها در دسته‌های زیاد به سمت‌تان حمله می‌کنند و باور کنید این قابلیت را دارند که در چند ثانیه شما را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنند!

اگر یکی از آن‌ها را در محیط‌های باز دیدید،‌ سعی کنید با حفظ فاصله، او را هدف بگیرید و باقی غول‌ها را هم از همان فاصله از بین ببرید. همچنین می‌توانید با شلیک‌کردن به پاهایشان، جلوی حرکت سریع‌ آن‌ها را بگیرید. گاهی اوقات ممکن است آن‌ها را افتاده روی زمین ببینید طوری که فکر می‌کنید آن‌ها مرده‌اند و روی زمین افتاده‌اند اما همین که نزدیک‌شان شوید،‌ ناگهان جان‌ تازه‌ای می‌گیرند. پس قبل از اینکه غول‌ها از روی زمین بلند شوند، سر آن‌ها را هدف بگیرید. اگر توسط تعداد زیادی از آن‌ها محاصره شدید، استفاده از یک شاتگان در فواصل نزدیک بهترین راه است.

راهنمای fallout 4

اطراف ساختمان‌ها را به خوبی بگردید

اطراف هر ساختمانی که بخشی از یک کوئست است را به خوبی بگردید تا بتوانید یک درب ورودی جایگزین را پیدا کنید. البته برای این کار ممکن است به پِرک‌های باز کردن قفل درها احتیاج پیدا کنید. همیشه یک راه دیگری هم وجود دارد و یکی از دلایل قوی برای استفاده از درها،‌ تجمع زیاد دشمن در برابر در اصلی ساختمان‌ها است.

همچنین همیشه حواس‌تان به تک‌تیراندازهای روی پشت‌بام یا ربات‌های دفاعی باشد. زیرا آن‌ها قدرت آسیب‌رسانی بالایی دارند و خیلی سریع می‌توانند نوار سلامتی شما را خالی کنند. نابود کردن این ربات‌های دفاعی نیاز به خرج کردن مهمات زیادی دارد. اما گاهی اوقات هم از لاشه این ربات‌ها آیتم‌ها و مهمات خوبی به دست می‌آید. گاهی اوقات هم می‌توانید در اطراف این ربات‌ها به دنبال ترمینال بگردید و با هک کردن آن، کاری کنید که دشمنان شما به هدف این ربات‌ها تبدیل شوند. نکته خوبی که درباره این ربات‌ها وجود دارد، این است که آن‌ها حرکت نمی‌کنند. پس می‌توانید با پیدا کردن یک جای خوب برای کاور گرفتن،‌ خیلی راحت نابودشان کنید.

راهنمای fallout 4

قدرت سلاح‌های سرد را دست‌کم نگیرید

مطمئنا در دنیای بی‌رحم فال‌اوت 4 نمی‌توان خیلی به سلاح‌های سرد اکتفا کرد. اما بعضی اوقات آن‌ها هم می‌توانند بسیار موثر و کشنده باشند. برای مثال غول‌ها و پشه‌های بزرگ خیلی سریع و به صورت گروهی در در فاصله نزدیک حمله می‌‌کنند. به همین دلیل سلاح‌های گرم و سیستم V.A.T.S خیلی در برابر این موجودات کارساز نیستند.

در عوض،‌ می‌توانید یک چوب بیسبال را به یک وسیله سلاخی تبدیل کنید و از آن در برابر این دشمنان استفاده کنید. ساختن این سلاح‌ها کار مشکلی نیست و به راحتی می‌توانید یکی از انواع آن‌ها را در کارگاه‌های شخصی‌سازی سلاح بسازید. برای مثال از چوب بیسبال مجهز شده به میخ می‌توانید در محیط‌های بسته و در برابر رِیدرها استفاده کنید. نترسید، در این مواقع به سمت آن‌ها حمله‌ور شوید و سرشان را هدف بگیرید!

راهنمای fallout 4

دنبال دشمنان افسانه‌ای باشید!

این برای ما هم تعجب‌آور بود که یکی از موارد جدید اضافه شده به نسخه چهارم بازی، دشمنانی با پسوند "افسانه‌ای" است. در طول سفرهای خود در درون بازی ممکن است با این دشمنان برخورد داشته باشید. اگرچه برخورد با آن‌ها خیلی معمول  نیست اما اگر یکی از آن‌ها را پیدا کردید، وقتی میزان مشخصی آسیب به او وارد کنید پیغامی نمایش داده می‌شود که "دشمن افسانه‌ای جهش یافت!" در این نقطه به نظر می‌رسد که برخورد این دشمنان بسیار غیردوستانه‌تر(!) شده و شما باید میزان آسیب آتش اسلحه‌های خود را برای کشتن آن‌ها افزایش دهید.

از طرف دیگر، وقتی این دشمنان کشته شدند، خیلی خوب آن‌ها را بگردید تا آیتم‌های جذابی را پیدا کنید. این آیتم‌ها ممکن است یک اسلحه یا زره‌ای مخصوص با قابلیت ویژه‌ای مانند مقاوم‌تر بودن در برابر سوپر-میتوانت‌ها باشد.

در قسمت بعدی سری مقالات راهنمای جامع بازی Fallout 4، نکاتی هم برای ماجراجویان حرفه‌ای این بازی داریم. برای مطالعه همه مقالات آموزشی Fallout 4 به صفحه اختصاصی راهنمای این بازی مراجعه کنید.

منبع: VG247


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده