نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

کمپانی AMD جایگزین درایورهای گرافیکی Catalyst را معرفی کرد

کمپانی ای‌ام‌دی مجموعه‌ی نرم‌افزاری جدیدی را به نام Radeon Software معرفی کرد که قرار است جایگزین درایورهای گرافیکی Catalyst شود. با زومجی همراه باشید تا جزئیات این خبر را بخوانید.
طی اعمال تغییرات در بخش گرافیک AMD و سرانجام پس از گذشت ۱۳ سال، نام جدیدی برای درایورهای کارت‌های گرافیک رادئون انتخاب شد. این درایورها که تحت عنوان AMD Catalyst (و پیش از آن، ATI Catalyst) شناخته می‌شدند، قرار است به‌زودی جای‌شان را به مجموعه‌ی جدیدی به نام Radeon Software بدهند. وجود کلمه‌ی Software در اینجا تاکیدی بر این موضوع است که قابلیت‌های نرم‌افزاری Radeon Software از درایورهای معمول و نرم‌افزارهای همراه‌شان به‌مراتب بیشتر است.
AMD Radeon Software Crimson Edition-Versions شیوه‌ی نام‌گذاری نسخه‌های مختلف Radeon Software
در همین راستا، اولین نسخه از درایورهای جدید رادئون با نام Radeon Software Crimson Edition 15.11 منتشر خواهد شد که در آن، Crimson Edition عنوان نسخه‌ی اصلی در نظر گرفته‌شده برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است و 15.11 هم به ماه و سال ساخت، یعنی نوامبر امسال، اشاره دارد. آنچه در نخستین نگاه به این مجموعه جلوه می‌کند، جایگزین شدن Catalyst Control Center (یا همان CCC) با نرم‌افزاری به نام Radeon Settings است. نسخه‌ی ویندوزی این نرم‌افزار برخلاف CCC از دات‌نت فریم‌ورک استفاده نمی‌کند و بر پایه‌ی کیوت (Qt) نوشته شده است. این بخش همچنین از رابط‌کاربری جمع‌وجوری بهره می‌برد که با ظاهر ویندوز ۱۰ همخوانی دارد. البته معادل‌های در نظر گرفته‌شده برای لینوکس و مک هم با حال‌وهوای این دو سیستم‌عامل سازگاری خواهند داشت.
AMD Radeon Software Crimson Edition Radeon Settings-UI رابط‌کاربری Radeon Settings
کمپانی AMD تلاش کرده تا رابط‌کاربری بِروز و نوآورانه‌ای را در Radeon Settings به نمایش بگذارد. از این‌رو در این بخش علاوه بر طراحی‌های فلز-مانند، نظاره‌گر المان‌های خاص دیگری هم هستیم. در تصاویری که تاکنون از Radeon Settings منتشر شده‌اند، پنج کلید (یا سربرگ) بزرگ در بالای صفحه به چشم می‌خورند که برای دسترسی به تنظیمات بازی، ویدئو، نمایشگر، قابلیت Eyefinity (پشتیبانی از چند نمایشگر) و اطلاعات سیستم در نظر گرفته شده‌اند. در پایین هم گزینه‌های به‌روزرسانی درایور و نرم‌افزار، تنظیمات رابط‌کاربری و اعلانات به‌همراه کلیدهای شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. در این میان، بخش «بازی» به کاربر امکان می‌دهد تا علاوه بر دسترسی به تنظیمات عمومی، این‌بار تنظیمات CrossFire، اورکلاک کردن و نرخ فریم را به‌طور جداگانه برای هر بازی تعیین کند. همچنین گزینه‌ای به نام Shader Cache در این قسمت گنجانده شده است که در CCC نبود آن احساس می‌شد. یکی دیگر از قابلیت‌های تازه معرفی‌شده گزینه‌ی راه‌اندازی سریع برای Eyefinity است که در مواردی به کاربر امکان می‌دهد تا بدون انجام پیکربندی‌های طولانی و تنها با یک کلیک، این قابلیت را فعال و بر روی نمایشگرهای‌اش از آن استفاده کند. بخش «ویدئو» هم هشت نوع تنظیم پیش‌فرض را در دسترس کاربر قرار می‌دهد تا با‌ آن‌ها بتواند محتوای موردنظرش را به شکلی بهتر تماشا کند.  آن‌طور که مسئولین AMD می‌گویند، در آینده چندین بروزرسانی نرم‌افزاری دیگر هم برای خانواده‌ی رادئون عرضه خواهند شد. در حال حاضر، این کمپانی با بها دادن بیشتر به امکانات نرم‌افزاری، در حال آماده‌سازی شرایط برای اجرای یک طرح چند-ساله است که عرضه‌ی Radeon Software نیز در همین راستا انجام شده است. اولین نسخه‌ی Radeon Software قرار است در ماه جاری میلادی منتشر شود. منابع: TechPowerup و AnandTech


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده