نویسنده: آرش رستمی
// شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵

ماجرای کنترلر استیم که باعث شد پدری معلول بتواند Skyrim بازی کند

پدری که با وجود علاقه‌اش به گیم، به‌دلیل نقص جسمی از پرداختن به بعضی بازی‌ها محروم شده، قرار است با کنترلر استیم شرایط بهتری را تجربه کند. با شرح ماجرا همراه زومجی باشید.
داشتن پدری که کمی هم اهل بازی‌های رایانه‌ای باشد، در نوع خودش جالب است. ایلای جیوت از گیمرهایی است که این حس را تجربه کرده؛ اما مشکل اینجاست که پدر او تنها قادر است از دست راست‌اش استفاده کند. ایلای درباره‌ی علاقه‌ی پدرش به بازی‌ها می‌گوید:
به گمانم اثری که بیشتر به سراغ‌اش می‌رود Diablo 3 باشد. خودم کم‌وبیش با او Civilization V بازی می‌کنم. او می‌تواند به‌آسانی آن‌ها را تجربه کند؛ چرا که هر دوی این بازی‌ها عملاً تنها به یک دست نیاز دارند.
علاوه بر این دسته از بازی‌ها، ایلای به پدرش در انجام بازی‌هایی مانند Portal کمک می‌کرد؛ به این شکل که خودش پای صفحه‌کلید می‌نشست و پدرش هم ماوس را در دست می‌گرفت. اما مشکل اینجا بود که بازی کردن Skyrim در این قالب دو-نفره بیش از حد دردسر داشت. ایلای می‌گوید:
[بازی کردن به این شکل] دشواری‌های زیادی داشت؛ ضمن اینکه در مورد بعضی بازی‌ها تقریباً غیرممکن بود.
ایلای در همین فکرها بود که در وب‌سایت ردیت به پست کاربری به نام کریس هپبورن برخورد. این کاربر درخواست‌های مختلف را، جهت سفارشی‌سازی عملکرد کلیدها در کنترلر استیم، قبول می‌کرد. اینجا بود که ایده‌ای به ذهن ایلای رسید؛ اینکه درخواست تنظیماتی را بدهد که پدرش بتواند با استفاده از آن‌ها، تنها با یک دست Skyrim بازی کند. هپبورن به‌سرعت دست‌به‌کار شد. او در این‌باره می‌گوید:
آن پسر می‌خواست پدرش Skyrim بازی کند! دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. چه‌کسی پیدا می‌شود که دوست نداشته باشد پدرش Skyrim را با او شریک شود؟ همه‌ی ما Skyrim را بازی کرده‌ایم و پدر این مرد [هم] می‌خواهد امتحان‌اش کند.
هپبورن این‌طور ادامه می‌دهد:
نمی‌دانستم این کار امکان‌پذیر هست یا نه. تا جایی که خبر داشتم، پیش از آن هیچ‌کسی چنین کاری نکرده بود. پشت سر گذاشتن چالش‌های جدید سخت است؛ به‌ویژه آن‌هایی که هنوز کسی در این سیاره برای حل‌کردن‌شان تلاشی نکرده است.
سرانجام هپبورن توانست با ترکیبی از کلیدهای فیزیکی و حسگرهای حرکتی کنترلر، امکان تجربه کردن Skyrim با یک دست را فراهم کند. او تِرک‌پد سمت راست را برای نشانه‌گیری و چرخش در نظر گرفت و حمله و دفاع را بر عهده‌ی کلید ماشه‌ای یا همان تریگر سمت راست گذاشت. در این میان، انتخاب سلاح‌ها و جادوها به استیک آنالوگ سپرده و با چهار کلید اصلی هم مانند گیم‌پد ایکس‌باکس 360 برخورد شد. برای حرکت کردن در بازی هم کافی بود تا کنترلر به جلو یا عقب متمایل شود. Valve Steam Controller در این میان، ظاهراً پدر جیوت نمی‌تواند برای امتحان کردن این سفارشی‌سازی صبر کند. ایلای می‌گوید:
بعد از آنکه این خبر را به او دادم، فوراً Skyrim را اجرا کرد.  او [برای امتحان کردن تنظیمات] هیجان‌زده است.
هپبورن هم از بابت شوق‌وذوق جیوتِ پدر خوشحال است و احساس‌اش را این‌طور ابراز می‌کند:
امیدوارم پدر [از این سفارشی‌سازی] خوش‌اش بیاید! هرچند که دارد «جعبه‌ی پاندورا» را باز می‌کند (مترجم: شوخی؛ به‌معنای اینکه تازه اول بدبختی‌اش است و اگر به بازی علاقمند شود،‌دیگر نمی‌تواند بازی را رها کند!). اگر این پاسخ‌گوی نیاز او باشد، ساعت‌ها با بازی مشغول خواهد بود.
او همچنین می‌گوید که اگر تنظیمات فعلی برای پدر ایلای مناسب نباشد، ترکیبات دیگر را هم امتحان خواهد کرد. وی درباره‌ی یکی دیگر از درخواست‌هایی که به دست‌اش رسیده هم صحبت می‌کند:
مردی بود که همسرش از آرتریت (التهاب مفاصل) رنج می‌برد و نمی‌توانست از انگشت‌های شست‌اش استفاده کند. او تنظیمات سفارشی‌شده‌ای برای خانم‌اش می‌خواست. این [کار] واقعاً سختی خواهد بود؛ ولی اگر از این طریق، همسرش بتواند [حتی] چند بازی را تجربه کند، ارزش‌اش را خواهد داشت.
هپبورن در پایان اضافه می‌کند:
این‌ها به‌لطف نوآوری ولو ممکن شده. آن‌ها ابزار لازم را جهت کمک کردن ما به یکدیگر فراهم کردند.
جیوت از هپبورن بابت تلاش‌های‌اش سپاس‌گزار است؛ ضمن اینکه امید دارد که پدرش در آینده بتواند به سراغ بازی‌هایی مانند Fallout 3 و Half-Life هم برود. نظر شما درباره‌ی این پدر و پسر و داستان‌شان چیست؟ منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده