نویسنده: آرش رستمی
// سه شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

پیروزی کمپانی نینتندو در پرونده‌ی نقض حق کپی‌رایت در ایتالیا

نینتندو اخیراً در یک درگیری حقوقی، بر سر جلوگیری از اجرای غیر قانونی بازی‌های پلتفرم‌هایش، پیروز شده است. در ادامه‌ی خبر با زومجی همراه باشید.
نینتندو را می‌توان یکی از قربانی‌های اصلی نقض کپی‌رایت دانست. کیفیت بالای بازی‌های نینتندو باعث شده تا بازار کپی‌های غیر قانونی آن‌ها رونق خاصی داشته باشد و انواع روش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کپی‌خور کردن کنسول‌های این کمپانی به کار گرفته شود. البته نینتندو هم مانند هر مجموعه‌ی دیگری به سهم خودش تلاش می‌کند تا جلوی چنین اقداماتی را بگیرد. در همین راستا، نینتندو به‌تازگی در یک دعوای حقوقی در کشور ایتالیا پیروز شده است. در این درگیری حقوقی، خرده‌فروشی به نام پی‌سی باکس به تهیه و فروش مادچیپ و دیگر تجهیزات اجرای کپی‌های غیر اصل متهم شده بود. پی‌سی باکس در دفاع از خود، ضمن متهم کردن نینتندو به تلاش برای ایجاد محدودیت‌های نرم‌افزاری در کنسول‌هایش، ادعا می‌کرد که تجهیزات فوق لزوماً برای اجرای نسخه‌های غیر قانونی بازی‌ها در نظر گرفته نشده بودند. این خرده‌فروش همچنین بعضی سیاست‌های کمپانی ژاپنی را با قوانین کپی‌رایت اروپا مغایر دانسته بود. در نهایت، دیوان دادگستری اتحادیه‌ی اروپا این‌طور تشخیص داد که تجهیزات وارداتی پی‌سی باکس در اصل برای اجرای نسخه‌های غیر قانونی ساخته شده‌اند و از این‌رو رای‌اش را به نفع نینتندو صادر کرد. این دیوان همچنین سیاست‌های کمپانی ژاپنی را با قوانین حقوق معنوی اروپا متناسب تشخیص داد. نینتندو هم ضمن ابراز خوشحالی از حکم دادگاه و «یکسان بودن برخورد» با این مسأله در بسیاری از مراکز قضایی اروپا، از طرفداران‌اش خواست تا از خرید و فروش چنین دستگاه‌هایی خودداری کنند. در حال حاضر، نینتندو به‌ویژه در حوزه‌ی کنسول‌های دستی‌اش به‌طور جدی با مسأله‌ی بازی‌های غیر قانونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. علاوه بر روش‌های سخت‌افزاری مختلف جهت دور زدن سیستم امنیتی، عرضه‌ی فریمورهای سفارشی‌شده برای محصولات این کمپانی هم به امری فراگیر تبدیل شده که به سهم خودش مشکل را شدیدتر کرده است. البته بعضی از توسعه‌دهندگان این فریمورها هدف‌شان را از ساخت آن‌ها افزایش قابلیت‌های کنسول، و نه دور زدن قانون، عنوان می‌کنند. منابع: GameSpot / Wired / GamingBolt / VG247


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده