// دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰

تروریست‌های داعش از پلی‌استیشن 4 برای طرح حمله به پاریس استفاده کردند

مقامات کشور فرانسه توانسته‌اند نحوه برنامه‌ریزی حملات تروریستی جمعه شب در پاریس که به کشته شدن ۱۲۷ تن و زخمی شدن ۳۰۰ نفر منجر شد را کشف کنند. احتمال می‌رود که کنسول پلی استیشن 4 توسط تروریست‌ها در این عملیات استفاده شده باشد. در ادامه با زومجی همراه باشید.
تحقیقات به منظور دستگیری عاملین (هشت تروریست شنبه شب به هلاکت رسیده‌اند، اما تعداد همدست‌ها رقم بالاتری خواهد داشت) به حملاتی در نواحی بروکسل انجامید. در مدارک بدست آمده وجود حداقل یک دستگاه کنسول پلی استیشن 4 تایید شده است. جان جمبون، وزیر امور داخلی بلژیک اعلام کرده که این کنسول توسط اعضای داعش به منظور برقراری ارتباط و به دلیل عدم امکان ردگیری استفاده شده است.
ردگیری پلی استیشن 4 حتی از واتس‌اپ هم سخت‌تر است.
با عرضه نسل جدید کنسول‌ها نحوه حفظ حریم خصوصی تبدیل به دغدغه بسیاری از گیمرها شد، چرا که بواسطه وسایل جانبی مانند کینکت و دوربین پلی استیشن امکان جاسوسی توسط دولت‌ها میسر می‌شود.در حالی که نظریه استفاده دولت‌ها از این امکانات کاملا اورولی است، اما به نظر می‌رسد ارتباطات بدون نیاز به وسایل جانبی کنسول‌ها  امکان برقراری تماس تروریست‌ها با یکدیگر را فراهم آورده‌اند. در مقایسه با تماس‌های تلفنی، پیام‌ها و ایمیل‌های رمزنگاری شده، سیستم‌هایی با تکنولوژی سطح پایین امنیت بیشتری را تضمین می‌کنند. با این وجود که استفاده تروریست‌های داعش از کنسول پلی استیشن 4 به منظور ارتباط همچنان در پرده‌ای از ابهام است، وجود امکاناتی مانند ارسال پیام و ارتباط صوتی از طریق شبکه پلی استیشن (PSN) و ارتباط از طریق یک بازی خاص انکارناپذیر هستند. مدارک منتشر شده توسط ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که مامورین آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ( اِن‌اس‌اِی) و آژانس اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌اِی) برای نفوذ در جلسات مجازی تروریست‌ها به انجام بازی‌هایی مانند World of Warcraft پرداخته‌اند.
ردگیری و شنود سیستم‌های صوتی کنسول‌های بازی بسیار سخت و در مواردی غیرممکن است
سیستم ساده ارتباط صوتی پلی استیشن بنظر می‌رسد وظیفه خود را به درستی انجام داده است. ردگیری و شنود سیستم‌های صوتی ای‌پی محور نسبت به تماس تلفنی دشوارتر است. در سال ۲۰۱۰، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) توانست به تمام ارتباطات اینترنتی از جمله سیستم‌های چت مربوط به گیم دسترسی پیدا کند. کمیسیون ارتباطات فدرال (اف‌سی‌سی) اجازه دسترسی به ارتباطات همتا-به-همتا را به اف‌بی‌آی نداد اما این سازمان دولتی با ایجاد سازوبرگ‌های لازم توانست اینگونه ارتباطات را با هدف ردگیری مجرمین در چت‌های سازمان یافته، ضبط کند. برای مثال یکی از این مجرمین یک فرد پدوفیلیا بود که قصد داشت از طریق ایکس‌باکس لایو کودکان را فریب دهد.اکثر کنسول‌های امروزی با چنین قابلیت‌هایی تجهیز شده اند. در این دوره که یوتیوب و استریم‌های زنده طرفداران بسیاری دارند، در هر لحظه که اراده کنید تمام اعمالتان بر روی سخت‌افزار ضبط می‌شود. PSN نکته این است که احتمال دارد تروریست‌ها به سادگی از طریق پی‌اس‌ان و بدون هیچ ترسی از استراق سمع توسط دولت‌ها به دلیل دشواری و عدم امکان ردگیری این نوع از ارتباطات به چت و برنامه‌ریزی عملیات‌های انتحاری مشغول بوده‌اند. میزان دسترسی دولت‌ها به بسترهایی چون پی‌اس‌ان و ایکس‌باکس لایو همچنان مشخص نیست. البته میزان دسترسی به نظر موضوع مهمی نمی‌رسد زیرا که ردگیری اینگونه ارتباطات نسبت به ارتباطات سنتی مانند تلفن همراه و رایانه‌ها دشوارتر است. طبق آخرین آمار، پی‌اس‌ان مجموعا دارای ۱۱۰ میلیون عضو و ۶۵ میلیون عضو فعال است. در اغلب موارد آژانس‌های دولتی براساس تاریخچه اینترنت یا ارتباطات تروریست‌ها می‌توانند تشکیل پرونده دهند. اما انجام چنین عملی براساس استفاده از کنسول، حتی در صورت قابل استفاده بودن داده‌ها، امری دشوار و طاقت‌فرسا خواهد بود. تعداد کمی از کاربران از طریق مرورگر وب پی‌اس‌ان به سایت‌های افراط‌گرایان سرزده یا در انجمن‌های عمومی بازی‌ها حملات تروریستی آینده‌شان را برنامه‌ریزی می‌کنند. چگونه می‌توان برای یک گیمر تشکیل پرونده داد زمانی که اطلاعات قابل دسترسی نیستند، و حتی در صورت دسترسی هیچ مدرکی در اختیار مقامات نمی‌گذارند؟
تروریست‌ها حتی از طریق شلیک گلوله روی دیوار در بازی‌هایی امثال Call of Duty با هم مکاتبه می‌کنند!
بخش ترسناک این است که تروریست می‌توانند بدون به زبان آوردن کلمه‌ای به یکدیگر پیام بفرستند. تروریست داعش می‌تواند برنامه حمله را با استفاده از سکه‌های بازی Super Mario Maker طراحی کرده و آن را به صورت خصوصی با دوستش به اشتراک بگذارد یا می‌توانند در قالب دو بازیکن بازی Call of  Duty از طریق شلیک گلوله به دیوار و نوشتار با یکدیگر ارتباط داشته باشند. شاید به نظر مسخره و مضحک بیاید اما راه‌های بسیاری برای ارتباط غیر کلامی در بازی‌ها وجود دارد که تقریبا ردگیری آن‌ها غیرممکن است. برای ردگیری این‌گونه اعمال لازم است که یک مامور اف‌بی‌آس یا ان‌اس‌ای نه تنها چت صوتی و پیامی بلکه تمام فعالیت‌های کنسول‌ها را زیر نظر داشته باشد که این امر به هیچ‌وجه ممکن نیست. زمانی سازندگان تلفن‌های یکبارمصرف به دلیل ساده کردن ارتباط مجرمین مورد سرزنش قرار گرفتند. حال این قرعه به نام کنسول‌ها و سازندگان آن‌ها یعنی سونی و مایکروسافت افتاده است. حتی امکان دارد راه‌های ساده‌تری برای ردگیری حساب‌های کاربری یا کنسول‌های خاص در اختیار دولت‌ها بگذارند. زیرا که این کنسول‌ها نه تنها باعث شده‌اند دوستداران زمین به راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، بلکه بستری فراهم آورده‌اند که دشمنان زمین راحت‌تر به برنامه‌ریزی عملیات‌های خرابکارانه خود بپردازند. منبع: Forbes


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده