نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰

راهنمای خرید کامپیوتر با بودجه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان – آبان ٩۴

راهنمای اختصاصی خرید زومجی، بهترین سخت افزار موجود در بازار را در رده‌های بودجه‌ای مختلف و رایج معرفی می‌کند. اگر قصد خرید سیستم مناسبی را دارید و هنوز انتخاب‌های خود را قطعی نکرده‌اید با زومجی همراه باشید.

خرید قطعات و سخت افزار مناسب، همیشه یکی از دغدغه‌های کاربران در بازارِ سنتی ایران است که اطلاع‌رسانی در آن به نحوِ مطلوبی صورت نمی‌گیرد و معمولا قیمت قطعه به تنهایی اولین و شاید تنهاترین معیار برای خرید در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های متفاوت و حتی قطعات شبیه‌سازی شده از اصل هم به این وضعیتِ نامطلوب دامن می‌زند و بسیاری از کاربران را گرفتارِ خریدِ قطعاتِ تقلبی، بی‌کیفیت یا ناسازگار با هم می‌کند.

در این سری مقالات سعی می‌کنیم جدیدترین محصولات سخت افزاری کامپیوترهای شخصی را معرفی کنیم و مناسب‌ترین‌ها را با توجه به قیمت و رده فروش بازار مطابق با معیار جهانی و همچنین وجود آنها در بازار داخلی پیشنهاد دهیم. به همه کاربران و مخاطبان خود توصیه می‌کنیم تا قبل از مراجعه به بازار یا سایت‌های فروش آنلاین، این راهنما را به دقت مطالعه و پویش کنند تا بتوانند مناسب با کاربرد و بودجه خود آگاهانه عمل کنند. در این سلسله مقالات چهار سیستم مختلف از سیستم‌های پی‌سی با کارکردهای متداول را معرفی و چگونگی انتخاب قطعات را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها بر اساس نرخ روز بازار بورس لوازم رایانه در تهران محاسبه شده و صرفا جنبه‌ی اطلاع رسانی دارد.

سیستم با بودجه‌ی محدود (راندمان قابل قبول - مناسب برای کاربری روزمره- چندرسانه‌ای با کیفیت بالا- بازی‌های بسیار سبک یا قدیمی)

 

[section label="کاربری" anchor="Usage"]کاربری

از این سیستم نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر دیدن فیلم‌هایی با کیفیت بالا، گشت و گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. البته این خواسته‌ها را می‌توان با خرید یک تبلت رده متوسط ۶۰۰ هزار تومانی هم برآورده کرد اما قطعا انعطاف و توانایی اجرای انبوهی از نرم افزارهای مختلف را به مانند این پی‌سی نخواهد داشت:

(قیمت تمام قطعات در ۱٩ آبان ماه براساس بازار تهران بروز شده است)

[section label="مشخصات سیستم" anchor="ُSpec"]سیستم با بودجه‌ی محدود

 

قیمتمدلنام قطعه
۳٨۰ هزار تومانAMD A8-7600CPU
۲۴۰ هزار تومانMSI A78-G41MotherBoard
٨۰ هزار تومانKingston HyperX 4GB DDR3 1600RAM
---OnboardVGA
۱۶۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۶۰ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۱۹۰ هزار تومانGreen 450A-UKPower
۱۳۰ هزار تومانGreen Magnum ProCase
یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

 

[section label="نمودار نوسان قیمت" anchor="Price"]نمودار نوسان قیمت

در نمودار زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه گذشته مقایسه کنید.

[section label="رویدادهای ماه گذشته" anchor="History"]رویدادهای ماهِ گذشته

پردازنده‌ی A8-7600 هنوز هم بهترین گزینه برای داشتن همزمانِ راندمان و گرافیک مناسب برای بودجه‌ای در این سطح است.  در این سوکت فعلا مدلِ بالاتری در بازار نداریم که بخواهیم انتخاب کنیم، مدل‌های A10 6800K با  ۱۰۰ هزار تومان  و A10 7850K با ۱۶۵ هزار تومان قیمت بیشتر، از محدوده‌ی انتخاب ما در این بودجه‌ی محدود بیرون هستند. در مورد سایرِ قطعات و قیمت‌هایشان شاهدِ تغییر خاصی نبودیم. سوالی که بسیاری از دوستان در ماه‌های گذشته پرسیده بودند درباره‌ی انتخاب پردازنده‌های مدل Pentium یا Core i3 از اینتل به جای APU‌های ا‌ِی‌اِم‌دی بود. هر چند که پردازنده‌های هم رده از نسل  هاسوِل سرعت پردازش بالاتری دارند، اما از نظر گرافیکی هنوز هم عقب‌تر هستند و دست کم در این رده برای سیستم جمع و جور و بودجه‌ایِ ما بهترین گزینه نیستند. اما اگر در آینده قصد ارتقای این سیستم را داشته باشید، قطعا داشتن پلتفرم اینتلی و سوکت ۱۱۵۰ و سوکت جدیدِ ۱۱۵۱ در صورتی که پردازنده‌های رده پایین آن هم به بازار عرضه شوند انتخاب بهتری است. در مورد رمِ سیستم هم اضافه کردنِ ماجولِ ۴ گیگابایتی دوم را برای کاربران علاقه‌مند به تجربه‌ی بازی‌های جدید اکیدا توصیه می‌کنیم. با کاهش موجودیِ APU های اِی‌اِم‌دی در بازار، پیدا کردن این پردازنده‌ها در بازارِ داخلی بیش از پیش دشوار شده و در صورت یافت شدن هم بعضا قیمت‌های بالاتری برای آنها مطالبه می‌شود، بنابراین تصمیم گرفتیم از این ماه مدلِ جایگزینِ اینتلی آن را نیز معرفی کنیم که در انتهای مقاله خواهید دید.

[section label="پردازنده، مادربورد و رم" anchor="CPU MB RAM"]پردازنده، مادربورد و رم

در رده‌ی سیستم‌های ابتدایی، بهترین انتخاب موجود APU های ساخت شرکت اِی‌اِم‌دی هستند. APU ها اولین بار در سال ٢٠١١ توسط ا‌ِی‌اِم‌دی معرفی شدند و هدف از ساخت آنها معرفی راهکاری ارزان‌قیمت برای برآورده کردن نیازهای پردازشی و گرافیکی تنها در یک تراشه‌ی واحد بود؛ تراشه‌ای که چند سال بعد در کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هم با کمی تغییرات بکار گرفته شد. پردازنده‌ی منتخب زومجی در اینجا از معماری Kaveri با ۴ هسته‌ی فیزیکی و فرکانس کاری ٣.۸ گیگاهرتز و گرافیک مجتمعِ نسل جدید GCN بهره‌گیری می‌کند. توانِ مصرف پردازنده یا TDP آن هم ١٠٠ وات تعیین شده است.

ption id="attachment_23308" align="aligncenter" width="650"]پردازنده ی AMD A6600 بسته‌بندی پردازنده‌های سری A ساخت AMD

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش خام آنها، بلکه در قدرت تراشه‌ی گرافیکی مجتمع شده در آن است که از گرافیک پردازنده‌های همرده‌ی اینتلی خود کمی بیشتر است. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای هیچ کدام از بازی‌های مطرح پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی بر اساس گرافیک Onboard یا مجتمع در پردازنده و بدون استفاده از کارت گرافیکی مجزا بوده، انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت. استفاده از ماژول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی بصورت همزمان است، هر چند که می‌توان با خرید ماٰژول ٢ گیگابایتی کمی در بودجه صرفه جویی کرد، اما از قبل به شما می گوییم که به‌زودی با کند شدنِ سیستم و پشیمانی در انتخاب خود روبرو خواهید شد. در مورد فرکانسِ کاریِ رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماژول‌های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های سوکت FM2 است.

ption id="attachment_23309" align="aligncenter" width="650"]مادربرد MSI A78 FM2 مادربورد MSI دارای سوکت FM2 و سازگار با APU های سری A

 

[section label="کارت گرافیک" anchor="VGA"]کارت گرافیک

مشخص است برای سیستمی که با اهداف بازی و برنامه‌های گرافیکی تعیین نشده نمی توان در این بخش گفتنی‌های زیادی داشت، اما همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد. البته چون در سیستم ما پردازنده‌ی ساخت ای‌ام‌دی استفاده کرده‌ایم با خرید یکی از کارت‌های گرافیکی ساخت ای‌ام‌دی و فعال کردن فن‌آوری CrossFire می‌توان گرافیک مجتمع در این APU را با قدرت گرافیکی کارت مجزا یکپارچه کرد و راندمان بالاتری گرفت. مدل‌هایی مثل R7 250 بهترین گزینه برای این‌کار هستند، هر چند که خود در رده‌ی کارت‌های گرافیکیِ مناسبِ بازی جایگاهی ندارند.

[section label="مانیتور" anchor="Monitor"]مانیتور

برای سیستمِ منتخبِ این بخش خرید یک مانیتور با ابعاد ١٩ یا ٢٠ اینچی پاسخگوی نیازهای روزمره بوده و در عین حال با توان گرافیکی سیستم هم همخوانی دارد. این مدل‌ها رزولوشن‌های ۱۶۰۰ در٩٠٠ پیکسل یا ۱۶۸۰ در ١٠۵٠ پیکسل دارند و بسته به برند، قیمت‌هایی بین ٣۵٠ تا ۵٠٠ هزار تومان دارند. مدل ASUS HD VS197D یک مانیتور ١٩ اینچی با قیمت ۴۰۰ هزار تومان و ASUS VS207DE هم ۴٢۰ هزار تومان  است.

[section label="سیستم جایگزین" anchor="Alternate Spec"]سیستم جایگزین

این سیستم در صورت عدم دسترسی به ترکیبِ قطعات اصلی یا با اولویت قرار دادن ارتقای قطعات در آینده توصیه می‌شود. مزیت این سیستم راندمان بسیار بالاترِ پردازنده و کارت گرافیکی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی Core i7 قابل ارتقا خواهد بود.

قیمتمدلنام قطعه
۳۷۰ هزار تومانIntel Core i3 4170CPU
۲۴۰ هزار تومانASUS H81M-V3MotherBoard
۱۶۰ هزار تومان2X Kingston HyperX 4GB DDR3 1600RAM
۳۸۰ هزار تومانMSI R7 250X 2GB GDDR5VGA
۱۶۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۶۰ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۱۹۰ هزار تومانGreen 450A-UKPower
۱۳۰ هزار تومانGreen Magnum ProCase
یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

  در مقاله‌ی بعد که به‌ زودی منتشر می‌شود برای مطالعه راهنمای خرید سیستم رده متوسط با زومجی همراه باشید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده