گاهی اوقات بازی‌های ایرانی به قدری شبیه نمونه‌های خارجی می‌شوند که نمی‌دانیم با یک کپی محض طرف هستیم یا یک بازی که به خوبی بومی‌سازی شده. بازی سبقت در مرز این دو قرار دارد که باید بر همین اساس آن را سبک سنگین کنیم. با بررسی زومجی باشید.

با اطمینان می‌توان گفت دانش فنی توسعه‌دهندگان خلاق و بااستعداد ایرانی به قدری رسیده که بتوانند یک بازی کامل را از ابتدا طراحی و تولید کنند. بازار پررونق بازی‌های موبایل در ایران در چند سال گذشته مانند سرزمین بکر و دست‌نخورده‌ای بوده که هرکس با هر سطح دانش،‌ محصولی تولید کرده و به لطف فروشگاه‌های اپلیکیشن توانسته بازی و برنامه‌ی خود را به دست هزاران کاربر موبایل برساند و حتی درآمد بسیار خوبی هم کسب کند. در این میان،‌ استودیوهای حرفه‌ای با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی هم به وجود آمده‌اند که بازی‌های کاملاً با کیفیت و تا حدودی نزدیک به استانداردهای جهانی به مخاطبان خود عرضه کرده‌اند. تیم‌های کوچکی که معمولاً بدون کمک هیچ سازمان و ارگانی و تنها با هزینه‌ی خود و یا در بعضی موارد، به کمک سرمایه‌گذاری جمعی اقدام به تولید محصول خود کرده‌اند و اکثراً بازخورد خوبی هم دریافت کرده‌اند. استودیوی بازی‌سازی پاپاتا یکی از همین تیم‌ها است که با پشتکار اعضایش توانسته یک بازی درخور توجه ارائه کند. اما انتشار بازی، تازه اول راه است.

با یک مثال ساده می‌توانید به نسبت خوبی، ذهنیت کاملی از بازی سبقت پیدا کنید. همه‌ی شما تریلرهای CG فکانداز بازی‌های یوبی‌سافت را دیده‌اید. نمونه‌ی کیفیت انیمیشن‌ این تریلرها را در فیلم‌هایی چون «قطار سریع‌السیر قطبی» دیده‌اید و آهنگ‌هایی را که مو بر تنتان سیخ می‌کنند تقریباً در تریلر هیچ کمپانی دیگری نمی‌بینید. اما هر چقدر که این تریلرها، که هدف اصلی‌شان تبلیغ بازی است، عالی هستند؛ خود بازی‌ها اصلاً چنگی به دل نمی‌زنند. کافی است دوباره به اولین ویدیویی که از بازی The Crew منتشر شد نگاه کنید و بعد سری به نقدهای بازی بزنید. سبقت هم در شرایط بسیار مشابهی قرار دارد: چند تریلر منتشرشده از بازی کیفیت بسیار مطلوبی دارند و حتی وقتی وارد بازی هم می‌شوید و اولین مسابقه را انجام می‌دهید همه‌چیز خوب است، اما از بازی دوم به بعد تمام امیدهایتان ناامید می‌شود. اشتباه نکنید، سبقت بازی بدی نیست، بلکه اصلاً به بازی بودن نمی‌رسد که بخواهیم به آن برچسب خوب یا بد بزنیم. ای کاش می‌شد راجع به گیم‌پلی بازی گفت و نقاط ضعف و قوت آن را کشف و  بررسی کرد، اما اصلاً گیمی وجود ندارد که پلی شود.

سبقت بازی بدی نیست، بلکه اصلاً به بازی بودن نمی‌رسد که بخواهیم به آن برچسب خوب یا بد بزنیم

سبقت در سبک بازی‌های اتومبیل‌رانی درَگ (Drag) ساخته شده است. در این نوع بازی‌ها، خبری از رانندگی نیست و کاربر باید صرفاً دنده را عوض کند. فقط همین. عوض کردن دنده تنها المان گیم‌پلی و تنها کاری است که واقعاً در مسیر مسابقات انجام می‌دهید. در بازی‌های مختلفی که در این سبک ساخته شده، سازنده‌ها سعی می‌کنند با افزودن ویژگی‌های گوناگونی مانند امکان بهبود اجزای داخلی ماشین یا تغییر رنگ آن، بازی را از کسل‌کنندگی نجات دهند و البته بیشترین تلاششان این است که با ارائه‌ی حالت‌های مختلف بازی مانند بخش داستانی‌، مسابقات آزاد و مسابقات آنلاین همین دنده عوض کردن را کمی هیجان‌انگیز کنند. در سبقت هم شما کاری بیش از این نمی‌کنید، اما تنها حالت آنلاین در بازی وجود دارد که با اغماض هم ۹۰ درصد مسابقات کاملاً شبیه هم هستند. مسیر بازی که ثابت است و انتظار آب و هوای متغیر یا حتی مسابقه در شب را هم که نباید داشته باشیم. تمام تنوع مسابقات این است که شاید در یک مسابقه شروع خوبی نداشته باشید یا نتوانید به موقع دنده‌ها را عوض کنید. در سبقت،‌ همه‌چیز به تعویض دنده‌ بازمی‌گردد. البته بخشی به نام مسابقات محلی هم در بازی وجود دارد که فعلاً در دسترس نیست و در بروزرسانی‌های بعدی اضافه خواهد شد. در این بخش احتمالاً می‌توانید مستقیماً با دوستان خود مسابقه دهید.   sebghat_4 ژیان، پیکان، پراید، پژو ۲۰۶، اپتیما و پرادو شش ماشین حاضر در بازی هستند. در بخش «اسپرت» فقط می‌توانید رنگ آن‌ها را تغییر دهید اما قسمت تعمیرگاه امکانات بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. علاوه بر قابلیت ارتقای موتور و جعبه دنده، می‌توانید نیتروژن هم به خودروی خود اضافه کنید. جالب اینجاست که بعد از خریدن یک سخت‌افزار جدید، باید مدت زمان کوتاهی بسته به سطح آن صبر کنید تا قطعه روی ماشینتان سوار شود. اگر نمی‌خواهید معطل بمانید، باید از طلا استفاده کنید، درست مانند جم در بازی Clash of Clans. همانطور که حدس زدید سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای هم در سبقت وجود دارد تا طلاهای بیشتری بخرید. در بازی می‌توانید ده مسابقه پشت سر هم انجام دهید و بعد از آن باید صبر کنید تا نوار «پمپ بنزین» پر شود که این اتفاق هر یک ربع یک بار می‌افتد. یعنی اگر ده مسابقه انجام دادید، باید حدود دو ساعت و نیم برای مسابقه‌ی بعدی صبر کنید. طلاها اینجا هم به کار می‌آیند و برایتان زمان می‌خرند.

ption id="attachment_69727" align="aligncenter" width="790"]شباهت‌های بازی سبقت با Drag Racing بیشتر از اینکه الگوبرداری باشد، به کپی کردن می‌ماند شباهت‌های بازی سبقت با Drag Racing بیشتر از اینکه الگوبرداری باشد، به کپی کردن می‌ماند

از حق نگذریم، رابط کاربری بازی و مخصوصاً گرافیک خود مسابقات بسیار خوب کار شده است. با اینکه فقط در یک مسیر می‌توانید سبقت بگیرید اما همین مسیر هم جزئیات ظاهری خوبی دارد و طراحی سه‌بعدی شش ماشین بازی هم که البته ما فقط آن‌ها را از بالا می‌بینیم، کاملاً قابل قبول است. فقط تنها مسئله‌ای که می‌ماند این است که این طراحی خوب، به قدری شبیه نمونه‌ی خارجی بازی است که انگار تیم پاپاتا ازاستودیوی کریتیو موبایل خواسته فایل‌های PSD رابط کاربری بازی Drag Racing را در اختیارشان بگذارد. sebghat_2در هنگام بازی با اینکه احتمالاً لذت فوق‌العاده‌ای نمی‌برید، اما اصلاً بازی بی‌ارزشی را هم تجربه نمی‌کنید. اما هنگام بازی با موردی مواجه شدم که بسیار دور از انتظار بود. در بعضی از بازی‌های آنلاین به خصوص آن‌هایی که تحت وب هستند، منوی کوچکی از گفتگوهای پیش‌فرض وجود دارد که کاربران می‌توانند از میان آن‌ها جمله‌ای را انتخاب کنند و به نوعی با حریفشان گفتگو کنند. سبقت در کمال تعجب جمله‌هایی را پیشنهاد داده که ممکن است در خیابان از زبان رانندگان بی‌اعصاب بشنوید. عباراتی مثل «خیلی بی‌عرضه‌ای»، «گاری سوار» یا «عروس می‌بری؟» حتی برای کل‌کل هم اصلاً مناسب نیستند و در یک بازی موبایل، استفاده از آن‌ها هیچ توجیهی ندارد. همه‌ی ما تجربه‌ی آنلاین بازی‌هایی مثل COD را داشتیم و دیدیم که چه حرف‌هایی بین بازیکن‌ها رد و بدل می‌شود و دیگر نمی‌خواهیم در یک بازی که چت معمولی هم ندارد و صرفاً جملاتی از پیش تعیین شده در آن هستند، حرف‌هایی حتی با بار منفی بسیار کمتر از دیگر بازی‌های آنلاین بشنویم. بالاتر از این‌ها، به طور کلی اذیت و آزار کلامی کاربران اینترنت در چند سال اخیر مسئله‌ی بسیار مهمی در دنیای وب به شمار می‌رود و اکثر وبسایت‌های بزرگ سیاست‌های سفت و سختی در این قبال دارند. سبقت با این حرکت غیر حرفه‌ای‌اش، فرهنگی کاملاً منفی را رواج می‌دهد که از شأن یک بازی موبایل ایرانی به دور است.

تیم پاپاتا زحمت زیادی برای جنبه‌های تکنیکی و ظاهری سبقت کشیده ولی از هدف اصلی بازی یعنی سرگرم‌کننده بودن، کاملاً دور مانده است.

بازی سبقت از لحاظ فنی یکی از نمونه‌های خیلی خوب بازی‌های ایرانی است. مثل تِک‌دموها که فقط ویدیوهایی هستند تا قدرت فنی یک موتوربازی‌سازی را به رخ می‌کشند و کاربرد دیگری ندارند، تیم پاپاتا هم زحمت زیادی برای جنبه‌های تکنیکی و ظاهری سبقت کشیده ولی از هدف اصلی بازی یعنی سرگرم‌کننده بودن، کاملاً دور مانده است. شاید با اضافه شدن ویژگی‌هایی که ارزش بازی را بالا ببرند و به کاربر دلیلی برای دوباره بازی کردن دهند، سبقت بتواند از رقبایش جلو بزند. دانلود بازی از کافه بازار تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


سبقت

بازی‌هایی به سبک بازی سبقت که در آن رانندگی واقعی معنایی ندارد و تمام کاری که باید بکنید تعویض دنده است، چالش بزرگی برای سازنده‌اش به شمار می‌روند و اگر سازنده نتواند جذابیتی به آن ببخشید، کاربر بازی را بعد از همان چند مسابقه اول از روی گوشی‌اش حذف می‌کند. سبقت تقریباً هیچ جذابیت تازه‌ای به این سبک اضافه نکرده و انگیزه‌ای برای مخاطبش به منظور ادامه‌ی بازی ایجاد نمی‌کند. گرافیک بالای محیط اصلی بازی و امکانات مختلف گاراژ آن، در برابر گیم‌پلی ضعیف و بی‌هدف حرفی برای گفتن ندارند.
محسن وزیری

5.5

نقاط قوت

  • - رابط کاربری حرفه‌ای
  • - موسیقی مناسب سبک بازی

نقاط ضعف

  • - گیم‌پلی خسته‌کننده و کسالت‌آور
  • - تعداد کم خودروها
  • - قابلیت‌های محدود شخصی‌سازی ماشین‌ها
  • - شباهت بسیار ظاهر بازی به نمونه‌های خارجی
  • - استفاده از الفاظ نامناسب در چت بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده