نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

تاریخچه جالب برندهای بازی های ویدیویی که اسپانسر تیم های فوتبال بودند

۳۰ سالی‌ می‌شود که بازی‌های ویدیویی محبوبی بر اساس محبوب‌ترین ورزش دنیا ساخته می‌شود. اما ارتباط این دو به همین جا ختم نمی‌شود. در این مقاله سعی‌ داریم نگاهی‌ بیندازیم بر بازی‌های و شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی که در طول تاریخ اسپانسر تیم‌های فوتبال بودند. با زومجی همراه باشید.
در طول تاریخ، اینکه کمپانی‌های بزرگ ساخت بازی‌های ویدئویی، اسپانسر تیم‌های فوتبال شوند، چیز جدیدی نیست. کمپانی‌هایی مانند سگا و نینتندو، از سال‌های دور طرح روی لباس برخی‌ از تیم‌های فوتبال بودند. شاید یکی‌ از به یاد ماندنی‌ترین آنها که فکر کنم تمام فوتبال دوستان آن‌ را به خاطر داشته باشند، لباس تیم فوتبال آرسنال بود. در تصویر زیر می‌توانید عکس این لباس به یاد ماندنی با لوگوی سگا و کنسول دریم‌کست را مشاهده کنید.  
Arsenal Sega پت ویرا،‌تونی آدامز، امانوئل پتی و نیکولاس آنلکا در مراسم رونمایی لباس آرسنال با لوگوی سگا و دریم‌کست
برخی‌ از این همکاری‌ها، همکاری‌های خوبی‌ به حساب می‌آمد و هم برای کمپانی و هم برای شرکت سازنده بازی سودآور بود. اما گاهی اوقات نیز اسپانسر شدن این کمپانی‌ها و بازی‌ها اصلا ایده خوبی‌ نبود و جز ضرر برای دو طرف، چیزی در پی‌ نداشت. در زیر باهم نگاهی‌ می‌اندازیم به تعدادی از مهم‌ترین، زیباترین و جالب‌ترین این لباس ها. با زومجی همراه باشید.  
Seattle Sounders Microsoft لباس تیم سیاتل ساندرز با طرح بازی هیلو

تیم سیاتل ساندرز - لیگ حرفه‌ای فوتبال امریکا MLS

اجازه بدهید این لیست را با یکی‌ از زیباترین لباس‌ها شروع کنیم. مایکروسافت با امضای قراردادی طولانی‌ مدت با تیم سیاتل ساندرز، نشان داد که می‌خواهد از این تیم به عنوان مکانی برای تبلیغ محصولات خود در طولانی‌ مدت استفاده کند. چند سالی‌ است که برند ایکس‌باکس، لوگوی اصلی‌ لباس‌های این تیم فوتبال است. حتی رنگ سبز روشن لباس اصلی‌ این تیم نیز کاملا با رنگ سبز برند ایکس‌باکس هم‌خوانی دارد.

این همکاری، بسیار بیشتر از یک اسپانسری ساده است و تبدیل به یکی‌ از موفق‌ترین مثال‌های همکاری یک کمپانی بازی‌سازی با تیم فوتبال شده است. لباس سوم این تیم برای فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ (همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید)، حاوی لوگو بازی Halo 5، یکی‌ از مورد انتظارترین بازی‌های کمپانی مایکروسافت است.
 
Fiorentina Nintendo لباس تیم فیورنتینا با لوگوی نینتندو

تیم فیورنتینا - سری آ ایتالیا

در دهه نود میلادی، نینتندو با اسپانسر شدن تیم فیورنتینا، توانست به موفقیت نسبتا خوبی‌ در زمینه بیشتر شناساندن برند خود به طرفداران فوتبال عمل کند. شاید یکی‌ از دلایل موفقیت نسبی‌ نینتندو، حضور گابریل باتیستوتا یا همان باتی گل، مهاجم معروف و گل زن آرژانتینی در این تیم بود.


Lazio PES همکاری لاتزیو و کونامی

تیم لاتزیو - سری آ ایتالیا

در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و نزدیک به تعطیلات کریسمس، تیم فوتبال ایتالیایی لاتزیو برای چند بازی، از لوگوی بازی PES 2009 بر روی پیراهن‌های خود استفاده کرد. کونامی، سازنده بازی، قصد داشت با اینکار خود، فروش بازی شبیه‌ساز فوتبالش را بهتر کند اما در این امر زیاد موفق نبود چون این کار آنها دقیقا هم‌زمان شد با زمانی‌ که فیفا، بازی رقیب، با نوآوری‌های خوب خودش، برای اولین بار این سری را از لحاظ فروش کنار بزند.


Juventus Sony لوگوی سونی بر روی لباس دو تیم یوونتوس و لیگا دپورتیوا آلاجوئلنسه

تیم یوونتوس - سری آ ایتالیا /  تیم لیگا دپورتیوا آلاجوئلنسه -  لیگ کاستا ریکا

سونی در تاریخ خود، اسپانسر چند تیم فوتبال مختلف در سراسر جهان بوده است. دو مثال این اسپانسر بودن، تیم یوونتوس، یکی‌ از معروف‌ترین تیم‌های فوتبال ایتالیا و دنیا در دهه ۹۰ میلادی و تیم لیگا دپورتیوا آلاجوئلنسه از لیگ کاستا ریکا بود.
 
Watford Football Manager بازی فوتبال منیجر، اسپانسر تیم واتفورد

تیم واتفورد - لیگ برتر انگلیس

تیم فوتبال واتفورد امسال توانست جواز حضور در سطح اول فوتبال انگلستان را پیدا کند. با اینکه در حال حاضر اسپانسر روی پیراهن آنها عوض شده است، اما چند سال پیش و زمانی‌ که آنها در دسته پایین‌تر قرار داشتند، اسپانسر این تیم بازی Football Manager استودیو اسپرتس اینترکتیو بود. با اینکه دیگر لوگوی این بازی بر روی لباس آنها دیده نمی‌شود اما سری بازی فوتبال منیجر کماکان به عنوان یکی‌ از اسپانسرهای باشگاه واتفورد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


Kyoto Sanga Nintendo عبارت بالای شماره لباس یعنی نینتندو در زبان ژاپنی

تیم کیوتو سانگا - دسته اول لیگ ژاپن

شاید برای کسانی‌ که با زبان ژاپنی آشنایی ندارند، دیدن عکس بالا در این لیست چیزی به جز تعجب در بر نداشته باشد. اما عبارت ژاپنی‌ای که در بالای شماره لباس این تیم نوشته شده است، در حقیقت نام کمپانی نینتندو به ژاپنی است.  نینتندو که دفتر اصلی‌اش در شهر کیوتو واقع شده است، بیش از یک دهه است که اسپانسر این تیم ژاپنی است.


Sega Dreamcast تلاش سگا برای تبلیغ کنسول دریم‌کست

تیم‌های آرسنال، سمپدوریا، دپورتیوو لا کرونیا و سنت اتین

کمپانی سگا، برای تبلیغ دریم‌کست، آخرین کنسول خودش، دست به هرکاری زد. یکی‌ از این اقدامات بر عهده گرفتن اسپانسری تیم‌های فوتبال آرسنال، سمپدوریا، دپورتیوو لا کرونیا و سنت اتین بود. با تمام این اوصاف، سگا نتوانست حتی با این حربه نیز خود را نجات دهد و دریم‌کست تبدیل شد به آخرین کنسولی که توسط این کمپانی ساخته شد.


commodore Chelssea Bayern لوگوی کومودور بر روی لباس تیم‌های بایرن مونیخ و چلسی در اواخر دهه ۸۰ میلادی

تیم چلسی - لیگ برتر انگلیس / تیم بایرن مونیخ - بوندسلیگا

در اواخر دهه ۸۰ میلادی ، کومودور اسپانسر بایرن مونیخ، بزرگ‎ترین تیم فوتبال آلمان و چلسی، یکی‌ از قدرت‌های نوپای فوتبال انگلستان شد. پس از این کومودور حتی در اوایل دهه ۹۰، لوگوی کنسول آمیگای خود را بر روی پیراهن تیم فوتبال چلسی قرار داد.


Man City Eidos لباس تیم منچستر سیتی قبل از پولدارشدن!

تیم منچستر سیتی - لیگ برتر انگلستان

با اینکه امروز منچستر سیتی یکی‌ از متمول‌ترین تیم‌های فوتبال جهان است اما در اوایل هزاره جدید، مشکلات مالی‌ باعث شد که آنها طی‌ قراردادی با کمپانی ایدوس، از لوگوی این کمپانی بر روی لباس‌های خود استفاده کنند.


Auxerre Playstation یکی از معدود حضورهای لوگوی پلی‌استیشن بر روی لباس یک تیم فوتبال

اوسر - لیگ یک فرانسه

با اینکه برند پلی‌استیشن در حوزه فوتبال بسیار فعال است و سال‌های سال است که اسپانسر رسمی‌ مسابقات چمپیونز لیگ است، اما خیلی‌ کم پیش آمده که ما لوگوی این برند را بر روی یک لباس فوتبال ببینیم. در اواسط دهه اول هزاره جدید میلادی، سونی طی‌ قراردادی از لوگوی پلی‌استیشن بر روی پیرهن تیم فوتبال اوسر استفاده می‌کرد. همچنین لوگوی پی‌اس‌پی نیز (کنسول قابل حمل آن‌ زمان سونی) در قسمت بالای لباس حک شده بود.


Tokyo Verdy Konami لباس تیم شهر کمپانی کونامی

توکیو وردی - دسته دو لیگ ژاپن

با اینکه در حال حاضر تیم توکییو وردی در دسته دو لیگ ژاپن قرار دارد، اما آنها یکی‌ از موفق‌ترین تیم‌های فوتبال تاریخ این کشور هستند و دقیقا مانند تیم کیوتو سانگا، کونامی، کمپانی شهرشان اسپانسر آنها است. در اوخر دهه ۹۰، شرکت کونامی اسپانسر این تیم بود.


Jef United Sega لباس تیم جف یونایتد با حضور سونیک!

تیم جف یونایتد - دسته دو لیگ ژاپن

از بین تمام قرادادهای بین کمپانی‌های ژاپنی و تیم‌های فوتبال این کشور، شاید بتوان این قرارداد را بهترین تلقی‌ کرد. در اواسط دهه نود، سگا اسپانسر تیم فوتبال جف یونایتد بود. یکی‌ از نکات جالب این لباس، حضور سونیک، شخصیت محبوب، معروف و سریع این کمپانی در کنار لوگوی کمپانی سگا بود.


Swindon Town Fifa لباس تیم سویندون تاون با لوگوی فیفا ۱۴

تیم سویندون تاون - دسته ۳ لیگ انگلیس

برای چند سال، اسپانسر یکی‌ از لباس‌های تیم فوتبال سویندون تاون، نه یک کمپانی، بلکه محصولی از آن‌ کمپانی بود. نام سری فیفا، چند سالی‌ لوگوی یکی‌ از لباس‌های این تیم فوتبال بود.
 
Referees EA Sports فیل داود، یکی از داوران لیگ برتر در لباسی با لوگوی کمپانی EA Sports

داوران لیگ برتر انگلستان

با این‌که این لباس یک لباس فوتبال نیست اما خب قرار دادن آن در این لیست زیاد بی‌ربط نیست. طی‌ قراردادی که بین اتحادیه فوتبال انگلستان و کمپانی EA Sports بسته شده است، حداقل تا پایان فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹، ما شاهد لوگوی این کمپانی بر روی لباس‌های داوران لیگ برتر انگلستان خواهیم بود.   نظر شما درباره این لباس‌ها چیست؟ به نظر شما کدامیک از این لباس‌ها از همه زیباتر به نظر می‌رسند؟ تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقاله وب‌سایت Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده