در قسمت دوم و پایانی مقاله بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها، به سراغ بازی‌های نسل پنجم به بعد خواهیم رفت، با ادامه مطلب همراه زومجی باشید.
در قسمت اول مقاله بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها، بازی‌های نسل اول تا چهارم را مرور کردیم که شامل بازی‌هایی مثل Super Mario و Sonic می‌شد، حال در این قسمت بازی‌های نسل پنجم به بعد را معرفی می‌کنیم که نقش بسزایی در فروش کنسول‌ها داشته‌اند.

۱. Rayman

سازنده/ناشر: لوودی‌مدیا / یوبی‌سافت تاریخ عرضه: ۱۹۹۵ پلتفرم: پلی‌استیشن 1 سبک: پلتفرمر دو بعدی Rayman_1_coverسونی کنسول پلی‌استیشن را در تاریخ ۱۹۹۴ برای منطقه ژاپن و یک سال بعد برای سایر نقاط جهان عرضه کرد، همزمان با عرضه این کنسول خود سونی و شرکت‌های متفرقه بازی‌های مختلفی برای آن تولید کردند تا سونی در آغاز راه ورود به دنیای کنسول‌ها تجربه موفقی داشته باشد، بازی زمان عرضه منتخب ما برای کنسول پلی‌استیشن Rayman است که نسخه اول آن توسط استودیو لوودی مدیا (یوبی‌سافت مونترئال فعلی) ساخته شد و یوبی‌سافت هم ناشر بازی بود و پیش از پلی‌استیشن به صورت انحصاری برای کنسول Atari Jaguar منتشر شده بود. ریمن نقل کننده داستان قهرمان بازی است که باید دنیای رنگارنگ اطراف خود را از دست مستر دارک، دشمن اصلی بازی نجات دهد، چرا که وی پروتون عظیم، مایه حیات جهان را دزیده و جادوگر بزرگ با احضار ریمن از وی درخواست می‌کند تا مستر دارک را شکست دهد. بازی در میحط‌های مختلفی جریان دارد که همین تنوع محیطی یکی از نکات مثبت بازی بود، همچنین با مرور زمان و گذشت مراحل، ریمن قابلیت‌های جدیدی مثل مشت زدن به دشمنان کسب می‌کند و با غول‌های آخر متفاوتی هم روبرو می‌شود که این موارد تنوع بسیار جالبی به بازی بخشیده‌اند. ایده اولیه ساخت بازی توسط مایکل انسل مطرح شد که با الهام گرفتن از افسانه‌های روسی، اسکاتلندی و چینی شخصیت اصلی بازی را طراحی کرده بود و سپس یوبی‌سافت هم به ساخت بازی علاقه‌مند شد، ریمن به دلیل گرافیک‌عالی در زمان خود، فضاسازی و موسیقی‌های خوب توانست بازخورد مثبت طرفداران را در پی داشته باشد، از همین رو توانست در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه‌های بهترین موسیقی و بهترین گرافیک سال شود، این بازی همچنین با پشت‌سر گذاشتن آثاری مثل Tomb Raider 2 و Gran Tourismo با فروشی معادل ۵ میلیون نسخه توانسته لقب پر‌فروش‌ترین بازی پلی‌استیشن در منطقه بریتانیا را کسب کند. ریمن بعد‌ها برای پلتفرم‌های دیگری  مثل DOS و سگا ساترن نیز منتشر شد که البته نسخه‌ رایانه‌های شخصی از مشکلات فنی زیادی رنج می‌برد و به نظر می‌رسد یوبی‌سافت از اول با رایانه‌های شخصی مشکل داشته است!

۲.Super Mario 64

سازنده/ناشر: نینتندو تاریخ عرضه: ۱۹۹۶ پلتفرم: نینتندو 64 سبک: پلتفرمر سه بعدی Super Mario 64کنسول‌های نینتندو معمولا با بازی‌های سری سوپر ماریو عجین شده‌اند و این شخصیت دوست داشتنی به نوعی نماد نینتندو است، سوپر ماریو ۶۴ همچنین اولین نسخه ۳ بعدی از این بازی است و به جرات می‌توان گفت که نقش این بازی برای سبک پلتفرمر ۳ بعدی دقیقا شبیه به کاری است که DooM با اکشن اول شخص کرده است! شاید بازی‌های محض پلتفرمر ۳ بعدی در مقایسه با آثار ۲ بعدی لذت کم‌تری ارایه دهند،‌ولی ماریو ۶۴ ثابت کرد که بازیساز کاربلدی مثل شوگیرو میاموتو قادر است تا در هر سبکی بازی‌های موفقی تولید کند. ماریو ۶۴ در زمان خود واقعا بی‌نظیر بود و قابلیت‌های جالبی مثل جهان باز، آزادی عمل بالا، فضا‌های عظیم قابل بازی و ماموریت‌های جانبی را در اختیار گیمر‌ها قرار می‌داد که بعد‌ها در بازی‌های زیادی شاهد تقلید و استفاده از این ویژگی‌ها بودیم.بازی‌های پلتفرمر ۳ بعدی معمولا از مشکلات عجیب دوربین زجر می‌کشند که در ماریو ۶۴ شاهد چنین مشکلاتی نبودیم و دوربین‌ها از بهترین زاویه ممکن بازی را نمایش می‌دادند، البته در این مورد نظرات متناقضی هم وجود دارد ولی از نظر کاربران دوربین بازی یکی از نکات مثبت آن است. تمام این موارد دست به دست هم داد تا ماریو ۶۴ بتواند لقب پر‌فروش ترین بازی نینتندو ۶۴ را از آن خود کند و علاوه بر آن از نظر بسیاری از منتقدان لقب بهترین بازی سال را دریافت کند. مجله رسمی نینتندو، ماریو ۶۴ را در رتبه ۶ بهترین بازی‌های تاریخ نینتندو قرار داده است. نسخه ۲ بازی هم برای عرضه در سال ۱۹۹۹ برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای کنسول ۶۴ و ضعف این کنسول در برابر پلی‌استیشن سونی هیچ‌گاه به مرحله تولید نرسید.

۳. Soulcalibur

سازنده/ناشر: پروجکت سول/ نامکو تاریخ عرضه: ۱۹۹۸ پلتفرم: دریم‌کست سبک: مبارزه‌ای Soulcaliburکنسول سگا ساترن نتوانسته بود در میان کنسول‌های نسل پنجمی فروش خوبی داشته باشد و سگا به همین دلیل کنسول دریم‌کست را به عنوان اولین کنسول نسل ششمی معرفی کرد. سخت‌افزار قدرتمند به بازی‌سازان اجازه می‌داد تا بازی‌هایی با گرافیک بالا را برای این کنسول تولید کنند. همزمان با کنسول دریم‌کست آثار زیادی منتشر شد و یکی از بازی‌های مهم هم Sonic Adventures بود که همانند Super Mario 64 اولین نسخه ۳ بعدی سونیک محسوب می‌شود، ولی اثر منتخب ما برای کنسول دریم‌کست بازی مبارزه‌ای Soulcalibur است که در یک کلام در زمان خود بی‌نظیر بود و نمرات بالا و متای ۹۸ بیانگر این موضوع است. در آن زمان بازی Tekken بر روی کنسول پلی‌استیشن سردمدار بازی‌های مبارزه‌ای بود و کم‌تر کسی به تجربه یک بازی جدید در این سبک تمایل داشت، ولی سگا که عزم خود را برای رقابت با شرکت‌های دیگر جزم کرده بود، توانست انحصار بازی Soulcalibur را از نامکو بگیرد تا رقیبی جدی برای بازی Tekken باشد. آزادی عمل و امکان حرکت در ۸ جهت مختلف بدون هیچ محدودیتی یکی از نو‌آوری‌های بازی بود و همین عامل باعث می‌شد تا برای اولین بار شاهد قابلیت‌هایی مثل جاخالی دادن به طرفین و چرخش در بازی‌های مبارزه‌ای باشیم. سیستم کمبو‌های بازی هم بسیار جذاب ساخته شده بود و بر خلاف آثار هم سبک دیگر نیاز به زمان بندی خیلی دقیقی نداشت که تجربه لذت‌بخشی از ترکیب حرکات مختلف پدید می‌آورد. Soulcalibur در مجموع ۱۹ شخصیت قابل بازی داشت و داستان بازی هم در مورد نبرد شخصیت‌ها برای پس گرفتن شمشیر Soul Edge از یک دزد دریایی بود. بازی توانست بیش از یک میلیون نسخه بر روی کنسول دریم‌کست فروش کند و همچنین لقب بهترین بازی مبارزه‌ای را در مراسم E3 سال ۱۹۹۹ و بهترین بازی کنسولی سال را در سال ۲۰۰۰ دریافت کرد، نمرات ۱۰ از ۱۰ سایت‌های IGN و GameSpot هم نشان از عظمت بازی دارد، نامکو در سال ۲۰۰۸ نسخه‌ای از بازی را برای شبکه لایو ایکس‌باکس 360، و در سال ۲۰۱۲ نسخه موبایلی Soulcalibur را عرضه کرد که البته توفیق نسخه دریم‌کست را نداشتند.

۴. SSX

سازنده/ناشر: استودیو کانادا الکترونیک‌آرتز / الکترونیک آرتز تاریخ عرضه: ۲۰۰۰ پلتفرم: پلی‌استیشن 2 سبک: ورزشی SSXسونی دومین کنسول خود را در سال ۲۰۰۰ عرضه کرد که توانست به موفق‌ترین کنسول تاریخ ازلحاظ فروش تبدیل شود، طبق آماری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، این کنسول ۱۵۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته که آن را در رتبه اول جدول فروش کنسول‌ها قرار داده است. از لحاظ مجموعه بازی‌ها، پلی‌استیشن 2 یکی از غنی‌ترین کنسول‌ها است، برای این کنسول بیش از ۳۵۰۰ بازی مختلف عرضه شده که در مجوع بیش از ۱/۵ میلیارد نسخه فروش داشته‌اند! بازی‌های GTA، God of War، Final Fantasy و Metal Gear Solid تعدادی از بازی‌های مشهور این کنسول هستند، ولی بازی منتخب زمان عرضه پلی‌استیشن 2 یک بازی ورزشی به نام SSX است. این بازی که اولین نسخه از سری بازی‌های اسنوبرد سواری الکترونیک‌آرتز است، شاید کمی برای گیمر‌ها ایرانی به دلیل عدم علاقه به این ورزش ناشناخته باشد، ولی حتی خود سونی هم SSX را موفق‌ترین بازی زمان عرضه کنسول خود معرفی کرده است، امتیاز متای ۹۴ در کنار جوایزی مثل بهترین بازی ورزشی کنسولی سال و بهترین بازی رانندگی سال هم تاییدی بر کیفیت بالای این بازی است. در بازی امکان انتخاب از بین ۸ شخصیت قابل بازی وجود دارد که هر‌یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، پس از آن نوبت به انتخاب مسیر می‌رسد و می‌توانید در حالت‌های تک مسابقه‌ای یا رقابتی بازی کنید، حرکات نمایشی هم بخش مهمی از بازی است که انجام دادن آن‌ها امتیازات بیش‌تری در پی دارد. SSX هم‌چنین از قابلیت بازی ۲ نفره نیز بهره می‌برد و می‌توانید با دوستانتان از آن لذت ببرید. به هر حال تجربه الکترونیک آرتز در زمینه ساخت بازی‌های ورزشی باعث شد تا این اثر به یکی از بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 2 تبدیل شود، نسخه بازسازی شده بازی هم در سال ۲۰۱۲ برای کنسول‌های ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 عرضه شد که توانست موفقیت‌های قبلی را تا حدودی تکرار کند.

۵.Halo: Combat Evolved

سازنده/ناشر: بانجی / مایکروسافت تاریخ عرضه: ۲۰۰۱ پلتفرم: اوریجینال ایکس‌باکس سبک: تیر‌اندازی اول‌شخص Halo_Combat_Evolved_-_Xbox_Coverسال ۲۰۰۱ را می‌توان به عنوان مبدا تاریخ ورود مایکروسافت به حوزه ساخت کنسول‌ها معرفی کرد که کنسول ایکس‌باکس در این تاریخ عرضه شد. این کنسول برای مدتی توانست رقابت خوبی با پلی‌استیشن 2 داشته باشد و در مجموع دومین کنسول پرفروش نسل ششم لقب گرفت، مایکروسافت همکاری خوبی با شرکت‌های بازی‌سازی متفرقه داشت و بازی‌های خوبی برای این کنسول عرضه شدند که Silent Hill 2 یکی از آثار زمان عرضه کنسول در منطقه ژاپن بود، ولی در کنار معرفی ایکس‌باکس، شاهد معرفی اولین نسخه یکی از بهترین بازی‌های تیر‌اندازی اول شخص تاریخ، Halo نیز بودیم که بدون هیچ شک و تردیدی بهترین بازی زمان عرضه کنسول ایکس‌باکس است. Halo: Combat Evolve تلفیقی بسیار عالی از گیم‌پلی خوب و داستان غنی است، بازی در دنیایی تخیلی اتفاق می‌افتد و انسان‌ها پس از افزایش بیش از اندازه جمعیت زمین به سیارات دیگر پناه‌آورده‌اند، آن‌ها تشکیلات نظامی سری به نام پروژه اسپارتان راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن آموزش سرباز‌های قدرتمند با نیروهای فراانسانی است، ۲۰ سال پس از زندگی در آرامش، این گروه برای انجام ماموریتی به کره زمین فراخوانده می‌شود و در همین زمان انسان‌ها و سیاره زمین مورد حمله موجودات فضایی قرار می‌گیرند و حال گروه اسپارتان باید با این دشمنان مقابله کنند، گیمر کنترل شخصیت مستر چیف را بر عهده دارد و بازی در حالت اول‌شخص روایت می‌شود، گیم‌پلی بازی تنوع بسیار زیادی دارد و این امر را مدیون امکان رانندگی با وسایل نقلیه، سلاح‌ها،دشمنان و مناطق متفاوت است که جذابیت زیادی به بازی می‌دهند. بخش چند‌نفره بازی هم یکی از نکات بارز آن است که در زمان خود بی‌نظیر بود. به هر حال Halo: Combat Evolved به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تیر‌اندازی اول شخص تاریخ شناخته می‌شود و متای ۹۷ هم بیانگر این موضوع است. بازی همچنین توانست لقب بهترین بازی کنسولی سال ۲۰۰۱ را در کنار جوایز بسیار زیاد دیگری کسب کند و فروشی در حدود ۵ میلیون نسخه تجربه کند.

۶.Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader

سازنده/ناشر: لوکاس‌آرتز تاریخ عرضه: ۲۰۰۲ پلتفرم: گیم‌کیوب سبک: اکشن Rogue_squadron_2_Boxگیم‌کیوب کنسول نسل ششمی نینتندو است و اولین کنسول این شرکت است که از سی‌دی رام استفاده می‌کند، البته این سی‌دی رام فقط قابلیت استفاده از بازی‌های مخصوص این کنسول را داشت که اندازه کوچک‌تری نسبت به سی‌دی های معمولی دارند. این کنسول و کنترلر آن شاید ظاهر عجیبی داشته باشند و از این بابت مورد انتقاد قرار بگیرند، ولی کیفیت بالای بازی‌های آن نکته‌ای است که نمی‌توان انکار کرد. یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که در مورد بازی‌های این کنسول رخ داد، همکاری جالب سگا با نینتندو و عرضه بازی موفق Sonic Adventures 2 به صورت انحصاری برای گیم‌کیوب بود. به هر حال بهترین بازی زمان عرضه این کنسول از نظر ما Star Wars Rogue Squadron: Rogue Leader است که یک اثر تیر‌اندازی با سفینه‌های فضایی است و در دنیای تخیلی جنگ ستارگان رخ می‌دهد، گیمر در بازی هدایت سفینه‌های فضایی را در طی ۱۰ مرحله مختلف بر عهده دارد، ۷ سفینه متنوع در بازی وجود دارند که از لحاظ سرعت و کنترل با‌هم تفاوت دارند، همچنین ۵ مرحله مخفی هم در بازی وجود دارد که امکان کنترل شخصیت Darth Vader را فراهم می‌کنند. این بازی توانست امتیاز بسیار خوب ۹۰ را در سایت متا ثبت کند و لقب بهترین بازی زمان عرضه کنسول گیم‌کیوب را از آن خود کند، همچنین بازی در مراسم E3 سال ۲۰۰۱ هم حضور داشت و به عنوان بهترین بازی اکشن معرفی شد. این نسخه از جنگ ستارگان از لحاظ فروش هم عملکرد بسیار خوبی داشت و بیش از ۸۷۳ هزار نسخه در منطقه آمریکا و ۱۰۰ هزار نسخه در بریتانیا فروش کرد که آن را به پر‌فروش‌ترین بازی کنسول گیم‌کیوب تبدیل کرد.

۷.Need for Speed: Most Wanted

سازنده/ناشر: الکترونیک‌آرتز بلک‌باکس / الکترونیک‌آرتز تاریخ عرضه: ۲۰۰۵ پلتفرم: ایکس‌باکس 360 سبک: مسابقه‌ای Xbox360owp_INTL_EBox.inddکنسول ایکس‌باکس 360 در سال ۲۰۰۵ به صورت رسمی عرضه شد و همراه آن ۱۴ بازی نیز عرضه شدند که به جز اثر انحصاری Perfect Dark Zero همگی محصول استودیو‌های بازی‌سازی متفرقه بودند. پر‌فروش‌ترین بازی در این میان Call of Duty 2 بود ولی بازی منتخب ما یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین بازی‌های رانندگی، Need for Speed: Most Wanted است که در کشور خودمان هم طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی از نکات مثبت این بازی که آن را از تمام بازی‌های رانندگی دیگر متمایز می‌کرد، داستان جالب بازی بود که در میان بازی‌های این سبک کم‌تر دیده شده، در ابتدای بازی گیمر در حال کنترل یک BMW M3 است که توسط پلیس متوقف می‌شود و پس از آن هم Razor، شخصیت منفی بازی خودروی وی را تصاحب می‌کند و اصطلاحا شخصیت اصلی بازی را از عرش به فرش می‌آورد! پس از آن باید با ۱۵ راننده رقابت کنید تا دوباره جایگاه خود را به عنوان بهترین راننده شهر تصاحب کنید و در این میان اتفاقات جالب دیگری هم در بازی رخ می‌دهد که توضیح آن‌ها باعث لو رفتن داستان بازی می‌شود، بازی ۳ حالت مختلف دارد: رانندگی سریع، چالش و بخش داستانی که مهم‌ترین حالت بازی هم هست، با پیش‌رفت در این بخش می‌توانید خودرو‌های جدید را باز کنید. قابلیت شخصی‌سازی خودرو‌ها هم بسیار جالب و کار‌آمد است و گزینه‌های زیادی در اختیار گیمر قرار می‌دهد. بخش تعقیب و گریز هم یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی است و در طول بازی تقابل زیادی با نیرو‌های پلیس خواهید داشت که به لطف جلوه‌های بصری زیبای بازی در زمان خود شاهد پدید‌آمدن صحنه‌های بسیار جذاب و سینمایی در بازی بودیم. الکترونیک‌آرتز حالت چند‌نفره را هم در بازی گنجانده و ۴ نفر به طور همزمان و از طریق اینترنت می‌توانند با یکدیگر مسابقه بدهند. تمام این ویژگی‌ها در کنار تنوع بالای ماشین‌ها در بازی باعث شد تا Most Wanted به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سری Need for Speed و بازی‌های رانندگی تبدیل شود و حتی پس از گذشت ۱۰ سال، هنوز هم بازی‌های جدید این سری با نسخه سال ۲۰۰۵ مقایسه می‌شوند، Most Wanted همچنین پر‌فروش‌ترین بازی در سری Need for Speed هم هست که فروشی بالغ بر ۱۶ میلیون نسخه در سراسر جهان تجربه کرده است.

۸. Resistance: Fall of Man

سازنده/ناشر: اینسومنیاک / بخش سرگرمی‌های رایانه‌ای سونی تاریخ عرضه: ۲۰۰۶ پلتفرم: پلی‌استیشن 3 سبک: تیر‌اندازی اول شخص boxart_eur_resistance-fall-of-manسونی یک سال پس از مایکروسافت و با کنسول پلی‌استیشن 3 وارد نسل هفتم شد، همزمان با این کنسول آثار زیادی توسط سونی یا ناشران متفرقه منتشر شدند، بازی منتخب ما در این بخش Resistance: Fall of Man است که سونی در آن زمان تبلیغات زیادی بر روی این بازی انجام داد. در سال ۱۹۴۹ گروهی از موجودات فضایی با نام چیمرا کشور روسیه و پس از اکثر کشور‌های اروپایی را هدف قرار می‌دهند، این گروه نوعی ویروس در بین مردم پخش می‌کند که آن‌ها را به چیمرا تبدیل می‌کند، در عرض چند ماه اکثر قسمت‌های اروپا از جمله بریتانیا توسط این گروه به ویروس مذکور آلوده می‌شود و پس از آن بازی در سال ۱۹۵۱ و در نقش نیتن  هیل آغاز می‌شود که یک سرباز ارتش آمریکا است و به انگلستان اعزام شده است، گروه هیل در همان ابتدای بازی مورد حمله چیمرا‌ها قرار می‌گیرد و تمام سربازان به ویروس مرگبار آلوده می‌شوند، ولی هیل به طرز عجیبی زنده می‌مانند و این ویروس باعث می‌شود تا وی قابلیت‌های فراانسانی را مثل بهبود خودکار سلامتی و قدرت بسیار زیاد به دست آورد و به یک نیمه چیمرا تبدیل شود. وی پس از آن با یک گروه مقاومت در انگلیس آشنا می‌شود و با کمک آن‌ها نیرو‌های چیمرا را در این منطقه شکست می‌دهد. داستان بازی برای یک شوتر اول شخص بسیار عالی است و پیچیدگی‌های زیادی دارد که شرح مختصری از آن ارایه دادیم، گیم‌پلی بازی هم به لطف سلاح‌های متنوع که برخی تخیلی و برخی واقعی هستند، محیط‌های بزرگ و گرافیک و فیزیک زیبا تجربه خوبی از یک اثر اول شخص ارایه می‌دهند. بازی نمرات نسبتا بالایی پس از عرضه در ژاپن کسب کرد ولی عرضه آن در مناطق اروپایی کمی ضعیف‌تر بود و منتقدان اعتقاد داشتند که بازی در حد تبلیغات صورت گرفته نیست و چیز جدیدی به سبک اول‌شخص اضافه نمی‌کند، یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر بازی شد، شکایت جامعه مسیحیت از بازی به دلیل استفاده از کلیسای منچستر در یکی از مراحل بود که البته پایان خوشی داشت و مشکلی برای سونی پیش نیامد،‌ با تمام این تفاسیر بازی توانست متای ۸۶ را کسب کند و به عنوان اولین بازی پلی‌استیشن 3 شناخته شود که توانست فروشی بیش از ۱ میلیون نسخه داشته باشد.

۹. The Legends of Zelda: Twilight Princess

سازنده/ناشر: نینتندو تاریخ عرضه: ۲۰۰۶ پلتفرم: Wii سبک: اکشن - ماجراجویی Legends of Zeldaنماینده نینتندو در نسل هفتم کنسول Wii بود که به دلیل ایده‌های خلاقانه مثل کنترلر حرکتی محبوبیت زیادی مخصوصا در کشور‌های شرق آسیا داشت. نینتندو بر خلاف نسخه‌های قبلی نسخه‌ای از ماریو را همزمان با این کنسول عرضه نکرد و یک بازی از سری افسانه‌های زلدا را به عنوان بازی همراه کنسول خود در نظر گرفت که به نظر تصمیم بسیار درستی هم بود. Twilight Princess اولین بازی از سری زلدا است که به عنوان بازی زمان عرضه یک کنسول ارایه شده و به عقیده بسیاری از منتقدان بهترین بازی سری هم هست و این امر را مدیون داستان غنی، گیم‌پلی روان و جلوه‌های بصری خوب است. لینک، شخصیت اصلی بازی، در دهکده اوردون مشغول به دامداری است که سرزمین آن‌ها مورد حمله موجوداتی به نام بابلین قرار می‌گیرد و کودکان دهکده دزدیده می‌شوند و لینک برای پیدا کردن آن‌ها وارد سرزمینی به نام Twilight می‌شود که در این منطقه با شاهزاده‌ای به نام میندا آشنا می‌شود و اتفاقات بعدی داستان از این آشنایی شکل می‌گیرند. زاویه دید دوربین در بازی سوم شخص است و لینک به وسیله شمشیر و سپر با دشمنان مبارزه می‌کند، البته سلاح‌های جانبی مثل تیر‌کمان، بومرنگ و بمب‌های مختلف هم در بازی وجود دارند، لینک پس از مدتی قابلیت تبدیل شدن به یک گرگ را به دست می‌آورد که تنوع جالبی در روند بازی ایجاد می‌کند، وی در این حالت توانایی گاز‌گرفتن دشمنان و حرکات سریع را دارد. به هر حال Twilight Princess همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم بهترین بازی این سری و یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های سبک اکشن ماجراجویی است، بازی توانست نمره متای ۹۵ را ثبت کند و جوایز بسیار زیادی از سایت‌های مشهور دریافت که عنوان بهترین بازی سال هم در میان آن‌ها دیده می‌شود، مجله رسمی نینتندو هم آن را در رده ۱۶ بهترین بازی‌های تاریخ خود ثبت کرد. این بازی علاوه بر Wii برای کنسول گیم‌کیوب هم عرضه شد و آخرین بازی است که برای این کنسول عرضه می‌شود، مجموع فروش این دو نسخه بازی به ۷ میلیون نسخه می‌رسد که پرفروش‌ترین بازی در سری زلدا است.

۱۰. Nintendo Land

سازنده/ناشر: نینتندو تاریخ عرضه: ۲۰۱۲ پلتفرم: Wii U سبک: مجموعه بازی Nintendo_Land_box_artworkنینتندو اولین شرکتی بود که کنسول نسل هشتمی خود را با نام Wii U معرفی کرد و همراه با آن ۳ بازی هم عرضه شد که همگی بر اساس کنترلر جدید این کنسول با قابلیت‌های لمسی ساخته شده بودند. شاید New Super Mario Bros U هم شایستگی انتخاب شدن به عنوان بهترین بازی زمان عرضه Wii U را دارد، ولی Nintendo Land به نوعی معرف کنسول و مجموعه‌ای از بازی‌های هیجان‌انگیز است و از ۱۲ مینی گیم مختلف تشکیل شده که بر اساس بازی‌های مشهور نینتندو مثل زلدا، متروید، ماریو و دانکی کونگ ساخته شده‌اند. تمامی این بازی‌ها در یک شهر‌بازی بزرگ جریان دارند و شامل تیر‌اندازی به اهداف، سواری با حیوانات برای جمع‌آوری شکلات، پرتاب شوریکن توسط نینجا‌ها، ماشین‌سواری و بازی‌های دیگر است. هدف اصلی از ساخت این بازی‌ها معرفی قابلیت‌های مختلف کنسول و کنترلر Wii U است. Nintendo Land از آن دست بازی‌هایی است که در جمع خانواده‌ها و یا برای مهمانی‌ها بسیار مفید است، چون چند نفر به طور همزمان می‌توانند در بازی‌های مختلف این مجموعه با یکدیگر رقابت کنند. این بازی توانست نمره نسبتا خوب ۷۷ را در سایت متا ثبت کند و اکثر منتقدان به دلیل گرافیک خوب و گیم‌پلی مفرح بازی از آن تعریف کردند، همچنین فروش ۴/۸ میلیون نسخه‌ای، Nintendo Land را به دومین بازی پر‌فروش کنسول Wii U تبدیل کرد.

۱۱.Killzone Shadow Fall

سازنده/ناشر: گوریلا گیمز / سونی تاریخ عرضه: ۲۰۱۳ پلتفرم: PlayStation 4 سبک: تیر‌اندازی اول‌شخص killzone-shadow-fallپلی‌استیشن 4 کنسول نسل هشتمی سونی است که همزمان با چند بازی عرضه شد، یک واقعیت در مورد بازی‌های زمان عرضه کنسول‌های نسل هشتمی وجود دارد و آن ضعف نسبی آن‌ها نسبت به کنسول‌های قبلی است، دلیل این امر شاید انتظارات بسیار زیاد در مورد بازی‌های این نسل باشد، ولی علی‌رغم این‌که امروزه شاهد عرضه بازی‌های بسیار خوبی هستیم، در ابتدای راه این کنسول‌ها بازی‌های فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها عرضه نشد، بازی زمان عرضه منتخب ما برای کنسول پلی‌استیشن 4، یک بازی انحصاری به نان Killzone Shadow Fall است که چهارمین  بازی از سری Killzone برای کنسول‌های خانگی سونی است. داستان بازی در سال ۲۳۷۰ آغاز می‌شود و شاهد هستیم که مایکل کلن به همراه پسر ۵ ساله‌اش، لوکاس، قصد دارند تا از دیوار ساخته شده در Killzone 3 عبور کنند و وارد منطقه هلگن جدید شوند، ولی اوضاع برای آن‌ها چندان خوب پیش نمی‌رود و مایکل در درگیری با نیرو‌های دشمن کشته می‌شود. سینکلر که یک فرمانده نظامی است، لوکاس را نجات می‌دهد و پس از گذشت ۲۰ سال گیمر کنترل شخصیت لوکاس کلن را در بازی به عهده دارد که به عنوان یک مامور مخفی وارد مواضع دشمن می‌شود، در نیمه اول بازی لوکاس به تنهایی با دشمنان مبارزه می‌کند و تنها همراه او یک روبات به نام OWL است، ولی از اواسط داستان با شخصیت اکو آشنا می‌شوید که یک تک‌تیرانداز مونث است و در برخی مراحل با لوکاس همکاری می‌کند. گیم‌پلی بازی نسبت به قسمت‌های قبلی دستخوش تغییراتی شده و دیگر از روند خطی پیروی نمی‌کند، در بازی آزادی عمل زیادی برای تمام کردن مراحل به صورت مخفی‌کارانه یا اکشن دارید و همین امر یکی از نکات مثبت بازی است، جلوه‌های بصری بازی هم واقعا زیبا است که در این مورد توانست انتظارات را از یک اثر نسل هشتمی بر‌آورده کند، بخش چند نفره بازی یکی از نقاط قوت آن است و به لطف نقشه‌های مختلف و امکان ساخت نقشه‌های دلخواه تجربه خوبی را برای گیمر‌ها فراهم می‌کند. ولی بازی از مشکلاتی در بخش داستانی رنج می‌برد و پس از مدتی خسته کننده می‌شود، همچنین خلاقیت خاصی هم در بازی دیده نمی‌شود و یک تیر‌اندازی اول‌شخص استاندارد و معمولی است، به همین دلیل هم بازی نمره متای متوسط ۷۳ را کسب کرد. البته دریافت جایزه بهترین بازی تیر‌اندازی و بهترین گرافیک سال کنسول پلی‌استیشن 4 از سایت IGN از جمله افتخارات این بازی است که فروشی بالغ بر ۲.۲ میلیون نسخه تجربه کرد و از لحاظ اقتصادی موفقیت‌آمیز بود. البته بازی Resogun هم یکی از آثار موفق زمان عرضه کنسول است و متای ۸۴ را کسب کرد که به دلیل انحصاری بودن Killzone برای پلی‌استیشن 4 و جوایز مذکور ما این بازی را انتخاب کردیم.

۱۲. Forza Motorsport 5

سازنده/ناشر: ترن ۱۰ / مایکروسافت تاریخ عرضه: ۲۰۱۳ پلتفرم: Xbox one سبک: رانندگی Forza Motorsport 5بازی‌های زمان عرضه کنسول ایکس‌باکس وان مایکروسافت هم تقریبا از مشکلی که در قسمت قبل اشاره کردیم رنج می‌بردند و بازی‌هایی مثل Ryse: Son of Rome و Dead Rising 3 علی‌رغم تبلیغات زیاد نتوانستند به یک بازی فوق‌العاده تبدیل شوند، به همین دلیل هم بهترین بازی زمان عرضه این کنسول را میتوان Forza Motorsport 5 معرفی کرد که یک بازی انحصاری نیز هست. بازی در ابتدای عرضه ۲۰۰ ماشین مختلف از ۵۰ شرکت خودروسازی معتبر را داشت که به لطف بسته‌های الحاقی مختلف به مدت ۸ ماه، هر ماه ۱۰ خودرو دیگر نیز به بازی اضافه شد و تعداد کل خودرو‌های بازی به ۲۸۰ رسید. جلوه‌های بصری بازی بسیار زیبا هستند و حس یک رانندگی واقعی را به گیمر منتقل می‌کنند، فیزیک خودرو‌ها هم به بهترین شکل ممکن شبیه‌سازی شده و همین عوامل باعث می‌شود تا رانندگی در هر ۱۷ پیست بازی لذت بخش باشد.این قسمت همچنین اولین بازی از سری فورزا است که خودرو‌های چرخ باز ( خودرو‌یی که چرخ‌های آن خارج از بدنه باشد، مثل خودرو‌های فرمول ۱) را شامل می‌شود و همین عامل تنوع خوبی به نوع مسابقات بازی می‌داد. یکی دیگر از نکات بسیار خوب بازی هوش مصنوعی آن است که باعث می‌شد تا هر مسابقه معمولی تبدیل به یک چالش هیجان‌انگیز شود و همین عوامل باعث شدند تا بازی نمره متای خوب ۷۹ را کسب کند. از لحاظ فروش هم Forza Motorsport 5 توانست موفق عمل کند و در حدود ۱.۳ میلیون نسخه فروش داشته باشد، مدیر استودیو ترن ۱۰ در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که نیمی از دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان این بازی را تجربه کرده‌اند.به هر حال معرفی بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها در این قسمت به پایان می‌رسد، در این مقاله سعی کردیم تا بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها را معرفی کنیم که ملاک ما در این مورد نمرات‌، میزان فروش و جوایز کسب‌شده در مورد بازی‌ها بود. نظرات خود را در مورد این مقاله‌ها با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده