نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰

یوو سوزوکی: بازی Shenmue III آخرین قسمت از این سری نخواهد بود

یوو سوزوکی، خالق سری Shenmue پس از معرفی نسخه سوم بازی در نمایشگاه E3 این روز‌ها درگیر ساخت این بازی است ولی با این حال مصاحبه‌ای با سایت یوروگیمر انجام داده که اطلاعات جالبی در مورد بازی ارایه می‌دهد. با زومجی همراه باشید.
گیمر‌های قدیمی یوو سوزوکی را به خوبی می‌شناسند. چرا که وی با ساخت بازی‌هایی مثل Shenmue، Afterburner و Virtua Fighter در دوران طلایی سگا روز‌های بسیار خوبی برای آن‌ها رقم زده است. ولی وی برای مدت‌ها دور از صنعت بازی‌سازی بود و فقط هر روز به مدت ۹۰ دقیقه در دفتر کوچک خود در توکیو، ایده‌های جدید را بررسی می‌کرد و بازی‌های موبایلی طراحی می‌کرد که محدود به کشور ژاپن بوده‌اند ولی در جریان نمایشگاه E3 2015، وی به بهترین شکل ممکن خود را نشان داد و دنباله بازی Shenmue را معرفی کرد که سومین قسمت از بازی خواهد بود و با کمک‌های مردمی در کیک‌استارتر ساخته می‌شود. وی در این مورد مصاحبه مفصلی با یوروگیمر انجام داده که به شرح زیر است:
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود من پس از معرفی بازی Final Fantasy 7 Remake به روی صحنه بروم. وقتی که این بازی نمایش داده شد و من صدای تشویق‌های مردم را شنیدم، کمی استرس داشتم که استقبال آن‌ها از Shenmue به چه شکل خواهد بود؟ ولی پس از آن‌که بر روی صحنه بازی را معرفی کردم، هیجان مردم واقعا غیر قابل توصیف بود و افراد زیادی به من تبریک گفتند.
پس از این رونمایی با‌شکوه شرایط زندگی سوزوکی کاملا تغییر یافته و وی از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب و حتی در روز‌های آخر هفته نیز کار می‌کند. وی در پاسخ به این مسئله که آیا دوری ۱۵ ساله از ساخت بازی‌های کنسولی تاثیری بر وی داشته یا خیر، کمی ناراحت شد و اعلام کرد:
من شاید بازی کنسولی در طی ۱۵ سال اخیر نساخته باشم  ولی همواره بخشی از صنعت بازی‌سازی بودم و فقط نوع فعالیت من تغییر یافته است.
نسخه دوم بازی Shenmue در سال ۲۰۰۱ و بر روی کنسول دریم‌کست عرضه شد که روز‌های آخر حیات خود را سپری می‌کرد. با این حال پس از معرفی Shenmue III فروش این کنسول روند صعودی را تجربه می‌کند و هواداران مشتاقند تا نسخه‌های قبلی این بازی را تجربه کنند. سوزوکی اعتقاد دارد که ایده ساخت قسمت سوم در چند سال اخیر به لطف کیک‌استارتر به ذهنش رسیده:
پس از عرضه قسمت دوم، مردم از من در مورد ساخت نسخه بعدی سوال می‌کردند که من پاسخ مناسبی برای آن‌ها نداشتم. پس از آن با Ryan Payton (سازنده بازی مستقل و موفق Republique) ملاقات کردم و وی گفت که می‌توانم بودجه مورد نیاز ساخت قسمت سوم را از طریق کیک‌استارتر جمع‌آوری کنم و این ایده از آن زمان در ذهن من بود.
ption id="attachment_68880" align="alignnone" width="820"]Yu-Suzuki-Header یوو سوزوکی
پروژه کیک‌استارتر بازی Shenmue III با حمایت بی‌نظیر طرفداران روبرو شد و در عرض فقط ۱۰۲ دقیقه مبلغ ۱ میلیون دلار جمع‌آوری شد که این بازی را به سریع‌ترین اثر در جمع‌آوری این میزان پول تبدیل کرده است. در پایان مدت زمان جمع‌آوری، سرمایه گذاری کلی به ۶/۳ میلیون دلار رسید که آن را به گران‌قیمت‌ترین بازی کیک‌استارتر تبدیل کرد البته باید در نظر داشت که نسخه‌های قبلی با سرمایه‌ای در حدود ۷۰ میلیون دلار ساخته شده بودند که مبلغ جمع‌آوری شده در برابر آن بسیار ناچیز است و باید منتظر ماند و دید که آیا سوزوکی می‌تواند با این مبلغ انتظارات طرفداران را برآورده کند یا خیر. البته وی اعتقاد دارد که مبلغ بیش‌تری برای ساخت این اثر جمع‌آوری خواهد شد:
مبلغ جمع‌آوری شده در کیک‌استارتر تنها بودجه در دسترس نیست و کمپانی‌های سونی و شیبویا نیز از بازی حمایت خواهند کرد. همچنین در جریان نمایشگاه بازی توکیو نیز یک درگاه پرداخت PayPal معرفی کردیم تا از طریق آن مبلغ بیش‌تری به دست بیاوریم چون هر چه سرمایه ما بیش‌تر باشد،‌ قادر به انجام کار‌های بزرگتری خواهیم بود. ولی بازی در هر شرایطی ساخته خواهد شد.
Shenmue 3 2 البته باید در نظر داشت که امروزه بیش‌ترین مبلغ خرج شده بر روی بازی‌ها صرف جلوه‌های بصری آن می‌شود اما طرفداران Shenmue III انتظار گرافیک بی‌نظیر از بازی را ندارند و اولویت آن‌ها داستان و گیم‌پلی این اثر است. سوزوکی در کنار توجه به داستان، اهمیت خاصی هم برای جلوه‌های بصری بازی قائل است و در این مورد گفت:
ما یک ایده کاملا واضح برای Shenmue III داشتیم که تغییراتی در ساختار بازی ایجاد می‌کند. همچنین ما یک داستان کاملا جدید برای بازی در نظر گرفتیم. البته داستان و گیم‌پلی بازی کاملا به ریشه‌های سری وفادار است و ساخت بازی هم با موتور Unreal Engine 4 صورت خواهد گرفت که یک ابزار جدید است و امکان خلق گرافیک مدرن را ارایه می‌دهد.
به نظر می‌رسد که دنیای جهان باز Shenmue III قصد تقلید از بازی‌های امروزی را ندارد و بر اساس صحبت‌های سوزوکی مبنی بر وفادار ماندن بازی به ریشه‌ها، می‌توان انتظار داشت که این اثر دنباله‌رو نسخه‌های قبلی در طراحی نقشه جهان بازی باشد:
نسخه‌ اول بازی در سال ۱۹۹۹ عرضه شد ولی داستان آن به سال ۱۹۸۶ مربوط می‌شد و در کشور‌های چین و ژاپن جریان داشت. همچنین این بازی یکی از اولین نمونه‌های سبک جهان باز بود. پس از برخورد با قسمت سوم هم همان حس نوستالژیک را خواهید داشت و فضای کلی بازی به ریشه‌های این سری وفادار است. این بازی همچنین زندگی روزمره یک شخص را در کشور ژاپن به تصویر خواهد کشید و برای افرادی که در کشور‌های غربی زندگی می‌کنند، این شیوه زندگی کمی فانتزی به نظر خواهد رسید که یکی از المان‌های مهم سری Shenmue است، چرا که در چین و ژاپن ما اعتقاد زیادی به نیرو‌های ماورایی داریم و ارواح، درختان و طبیعت یک منبع الهام برای ما محسوب می‌شوند که از آن‌ها برای کار‌های عادی خود انرژی می‌گیریم و تمام این المان‌های ماورایی در بازی نیز حضور خواهند داشت.
Shenmue 3 1 داستان سری Shenmue از ۱۱ فصل تشکیل شده که بخش‌هایی از آن در قسمت‌های ۱ و ۲ بازی گنجانده شده‌اند، ولی به نظر می‌رسد که قسمت سوم نیز پایانی بر این ۱۱ فصل نخواهد بود:
ما قادر هستیم که تمام بخش‌های باقیمانده از داستان را در قسمت سوم قرار دهیم، ولی این امر تاثیر بسیار منفی بر روی گیم‌پلی بازی خواهد داشت چون Shenmue یک کتاب رمان نیست و باید به اصالت خود به عنوان یک بازی سرگرم کننده وفادار باشد. به همین دلیل هم قسمت سوم پایانی بر داستان بازی نخواهد بود.
سوزوکی در پایان صحبت‌های خود نیز اعلام کرد که سعی دارد Shenmue III را تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه کند و توضیحاتی نیز در مورد تفاوت‌های امروز و گذشته ارایه داد:
یکی از تفاوت‌های امروز و زمان سگا در مورد تیم سازنده بازی است. در آن زمان من یک دفتر اختصاصی داشتم و می‌توانستم با افرادی کار کنم که سال‌ها کنار هم بودیم ولی امروز باید خودم دست به کار شوم و تیم کاملا جدیدی تشکیل دهم. به همین دلیل هم پس از موفقیت بازی در کیک‌استارتر با تعدادی از همکاران سابقم در سگا تماس گرفتم و از آن‌ها خواستم تا در ساخت این بازی من را یاری کنند. به همین دلیل هم فعلا تیم بسیار کوچکی داریم که البته در این مرحله کافی است. پس از مدتی آزمایش موتور ساخت بازی را آغاز خواهیم کرد و اگر مشکلی پیش نیاید بازی برای عرضه در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی برنامه‌ریزی شده است.
به هر حال بازی Shenmue III یکی از آثار مورد انتظار است که می‌تواند خاطرات خوب بسیاری از گیمر‌ها را دوباره زنده کند، نظرات خود را در مورد این بازی و صحبت‌های یوو سوزوکی با زومجی در میان بگذارید. منبع: EuroGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده