در دنیای بازی‌های موبایل وقتی یک بازی حسابی معروف می‌شود و نامش سر زبان‌ها می‌افتد، سازندگان زیادی سعی می‌کنند  شانس خودشان رادر آن سبک امتحان کنند و بازی‌های مشابهی بسازند. بازی Tower Dwellers یکی از نمونه‌های بسیار خوب سبک محبوب دفاع از قلعه است.

چند سالی می‌شود که بازی‌های موبایل برای خودشان استانداردهای خاصی دارند و بازی‌هایی که این استانداردها را رعایت کنند، اگر کمی هم از خودشان خلاقیت نشان دهند، بین کاربران محبوب می‌شوند و حداقل تا مدتی روی گوشی‌های موبایل جا خوش می‌کنند. علاوه بر بازی‌های راجع آرکید و معمایی که سال‌هاست پای ثابت جدول‌های پرطرفدارترین بازی‌های موبایلی هستند، بازی‌هایی هم ساخته‌ شده‌اند که با خود سبک جدیدی به همراه آورده‌اند و باعث به وجود آمدن سیلی از بازی‌های مشابه شدند. Temple Run یکی از نمونه‌های خوبی‌ است که سبک «دویدن بی‌نهایت» را بین کاربران جا انداخت و باعث الهام سازندگان زیادی بعد از آن شد. ژانر «دفاع از قلعه» اما قدمت بیشتری دارد و بازی‌هایی هم  که در این سبک ساخته‌ می‌شوند، معمولاً خلاقیت‌های بیشتری در خود دارند. tower dwellers (1) بازی Tower Dwellers که نسخه‌ی رایگان آن پسوند Gold را به همراه خود دارد، مخترع سبک دفاع از قلعه نیست اما به خوبی توانسته چیزی بیشتر از صرفاً «دفاع کردن از قلعه» ارائه کند و با ریزه‌کاری‌ها و جزئیات ظریفی که اینجا و آنجای بازی مشاهده می‌شود، نام خودش به عنوان یکی از بازی‌های باارزش این سبک به ثبت برساند. شاید بتوان بخش کوچکی از موفقیت این بازی را به حساب شباهت زیاد آن به بازی Kingdom Rush گذاشت. مکانسیم‌های گیم‌پلی بازی و حتی برخی جزئیات طراحی رابط کاربری آن کاملاً از Kingdom Rush الهام گرفته شده است، بنابراین اگر از این بازی لذت برده‌اید، Tower Dwellers تجربه‌ای تقریباً مشابه ارائه می‌کند و البته موارد تازه‌ای هم به همراه خود دارد که می‌تواند به جایگزین مناسبی برای یکی از بهترین‌های دفاع از قلعه تبدیل شود. اولین چیزی که در Tower Dwellers نظرتان را جلب می‌کند، محتوای زیاد آن و کیفیت بالای طراحی ظاهری‌اش است. بازی اصلاً قرار نیست چند مرحله‌ی مشابه جلوی رویتان بگذارد تا صرفاً چند پایگاه دفاعی ایجاد کنید و جلوی رسیدن دشمنان به انتهای نقشه را بگیرید. Tower Dwellers چیزی بیشتر از این حرف‌ها است و هرچه جلوتر هم که بروید خواهید دید چقدر جزئیات (که واقعاً هم به کارتان می‌آیند) در بازی وجود دارد و از این که سازنده توانسته از یک سبک ساده و رایج چنین بازی کاملی بسازد، لذت خواهید برد. در ابتدا داستان بازی با لحنی بامزه که کاملاً به حال و هوای بازی می‌خورد، برای کاربر روایت می‌شود و سپس اولین مرحله با آموزش‌های کوتاه و کاربردی آماده‌ی بازی کردن است. برای مقابله جلوی دشمنان باید سربازخانه بسازید که با ارتقا هرکدام، تعداد سربازها بیشتر خواهد شد. سه مدل اصلی از سربازها وجود دارد که با ساخت ساختمان‌ها کمکی کنار سربازخانه، می‌توانید ارتش خود را مجهز به انواع نیروهای جنگنده کنید.

این ۱۱ منطقه (در این تصویر ۱۰ منطقه دیده می‌شود) کل مراحل بازی را تشکیل می‌دهند این ۱۱ منطقه (در این تصویر ۱۰ منطقه دیده می‌شود) کل مراحل بازی را تشکیل می‌دهند

ظاهراً این دیگر به قانون تبدیل شده که باز‌ی‌های خوب باید تعداد مراحل کمی داشته باشند. Tower Dwellers فقط ۱۱ مرحله دارد که یکی از جنبه‌های ناامیدکننده‌ی بازی است. اما بر خلاف Monument Valley که آن هم از این مشکل رنج می‌برد، باید حوصله‌ی خیلی زیادی داشته باشید تا بتوانید تمام بازی را در یک دور بازی کردن تمام کنید. این ۱۱ مرحله روی نقشه‌ی بازی پخش شده‌اند که با پیروز شدن در هرکدام، سه به‌روزرسانی آزاد می‌شود و برحسب ستاره‌هایی که در مرحله به دست آورده‌اید، می‌توانید نیروهای خود را ارتقا دهید. مراحل پشت سر هم نیستند و آزادی عمل هرچند محدودی در انتخاب آن‌ها و به تبع آن، به‌روز کردن نیروهای خود دارید. در هر مرحله امکان انتخاب سه درجه‌ی سختی دارید که درجه‌ «کابوس» جایزه‌اش پنج ستاره است، اما باید انتظار سختی کابوس‌واری را هم داشته باشید. نقشه‌هایی که برای هر مرحله طراحی شده متنوع‌اند و زیرکانه طراحی شده‌اند. در بعضی مراحل دشمن‌ها از دو مسیر وارد می‌شوند و باید با استراتژی مناسبی ساختمان‌هایتان را بنا کنید و سربازها را آموزش دهید.

اگر مراحل‌های Tower Dwellers کمی بیشتر و زمان به اتمام رساندن هر کدام کمی کمتر بود، بازی تقریباً دیگر مشکلی نداشت

هر ساختمان اصلی تا سه مرحله ارتقا می‌یابد و ساختمان‌های کمکی هم نیروهای جنگنده، جادوگر و مبارز تولید می‌کنند که هرکدام مناسب یک نوع خاص از دشمنان هستند. نکته‌ی جالبی که در مورد ساختمان‌های کمکی وجود دارد این است که می‌توانید مدل‌های مختلف نیروها را با هم ترکیب کنید تا ارتشی متنوع داشته باشید یا همه‌ی ساختمان‌های کمکی را از یک نوع بسازید و یک نیروی واحد اما قوی داشته باشید. تعداد مراحل بازی کم است اما بعضی نقشه‌ها ممکن است حسابی وقتتان را بگیرند. در هر مرحله حدود ۱۰ موج از دشمنان به شهرکتان سرازیر می‌شوند که تعدادشان و تنوعشان اصلاً کم نیست. با رد شدن یک نیروی دشمن از سمت دیگر نقشه، یک قلب سلامتی از مجموع ده‌تا از دست خواهید داد. با کشتن هر دشمن، سکه‌های طلا به دست می‌آورید که خرج برپا کردن ساختمان‌ها و ارتقای آن‌ها می‌شود. اوایل هر مرحله حتماً ممکن است طلا کم بیاورید ولی وقتی به موج‌های هفتم یا هشتم برسید، مقابله کردن با خیل عظیم دشمنان چالش بسیار بزرگ‌تری از مقدار طلاهایتان می‌شود.

خوب است هر از چند گاهی به بخش دایرة‌المعارف سر بزنید تا بتوانید بسیار دقیق‌تر و بابرنامه‌تر از قلعه‌ها دفاع کنید خوب است هر از چند گاهی به بخش دایرة‌المعارف سر بزنید تا بتوانید بسیار دقیق‌تر و بابرنامه‌تر از قلعه‌ها دفاع کنید

علاوه بر سربازهای ریزنقش در هر نقشه، یک قهرمان هم حضور دارد که بسیار تأثیرگذار است و با قدرت زیاد ضربات و سلامتی‌ بالایش، کمک بسیار خوبی برای رد کردن مراحل سخت‌تر است. در نسخه‌ی رایگان بازی تنها یک قهرمان از میان ۶ تا قابل بازی است. طراحی تمام کاراکترهای بازی، از ساده‌ترین سربازها که مزرعه‌داران هستند تا غول‌های موج آخر هر مرحله، در نهایت دقت انجام شده و کاملاً ارزش بصری بازی را بالا برده است. اگر در هر نقشه کمی زوم کنید و نگاهی به ساختمان‌ها و کلاً اشیای موجود در محیط بیاندازید، طراحی آن‌ها را هم دقیق و باجزئیات می‌یابید. علاوه بر نیروهای انسانی، می‌توانید از سه نیروی جادویی هم استفاده کنید که حتماً بعضی جاها به کارتان می‌آید. یکی از آن‌ها دسته‌ای از پرنده‌هاست که بر سر دشمنان سقوط می‌کنند و صدمه‌ی زیادی به آن‌ها وارد می‌کنند، دیگری برای چند ثانیه حرکت دشمنان را کند و می‌کند و با نیروی سلامتی هم می‌توانید یاران صدمه‌دیده‌ی خودتان را مداوا کنید. بخشی به نام «دایرة‌المعارف» در بازی وجود که اطلاعات کاملی از انواع قهرمان‌ها، نیروهای خودی و دشمنان در اختیارتان می‌گذارد. افزودن چنین بخشی به بازی علاوه بر این که می‌تواند کاربردهای زیادی در چیدن استراتژی‌های مختلف برای هرمرحله داشته باشد، ایده‌ی بسیار جالبی است که می‌تواند به دیگر بازی‌ها هم راه پیدا کند. Tower Dwellers با اینکه مستقیماً از بازی‌های محبوب و پرطرفدار سبک دفاع از قلعه الهام گرفته، اما باز هم به خوبی توانسته خودش را از زیر سایه‌ی آن‌ها بیرون بکشد و با اضافه کردن المان‌هایی که روی روند بازی هم تأثیرگذار هستند، نام خود را به عنوان یکی از بازی‌های باکیفیت و درخور احترام این سبک مطرح می‌کند. دانلود از کافه بازار | دانلود از آیتونز تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


Tower Dwellers Gold

طرفداران باحوصله‌ی سبک دفاع از قلعه حتماً‌ از Tower Dwellers لذت خواهند برد. گیم‌پلی گسترده و حساب‌شده‌ی بازی نیازمند دقت و فکر است و ظاهر بامزه و پرجزئیاتش هم هیچوقت خسته‌کننده نمی‌شود. فقط شاید کم تعداد بودن مراحل و طولانی‌شدن بعضی از آن‌ها لذت بازی کردن را بگیرد، اما با همه‌ی این تفاسیر، Tower Dwellers یکی از آثار باارزش سبک دفاع از قلعه است.
محسن وزیری

8

نقاط قوت

  • - تفاوت مثبت با دیگر بازی‌های هم‌سبک
  • - گرافیک ظاهری جذاب و طراحی بسیار خوب کاراکترها
  • - سیستم گسترده‌ی ارتقای نیروها و ترکیب قدرت‌ آن‌ها
  • - صداگذاری بسیار جالب راوی بازی
  • - بخش دایرة‌المعارف

نقاط ضعف

  • - کم بودن تعداد مراحل
  • - بیش از حد طولانی بودن بعضی از مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده