نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

طرح یک سوال: آیا مایکروسافت قصد فریب طرفداران Halo 5 را داشته است؟

بازی Halo 5: Guardians چند روز پیش عرضه شد تا طرفداران کنسول ایکس‌باکس وان از یک بازی انحصاری خوب لذت ببرند. با این حال به نظر می‌رسد که تبلیغات مایکروسافت پیش از عرضه بازی، با چیزی که در نسخه نهایی می‌بینیم تفاوت زیادی دارند. با زومجی همراه باشید تا این تفاوت‌ها را بررسی کنیم.
قسمت پنجم از سری بازی‌های Halo، روایتگر داستان مسترچیف معروف و لاک است و سازندگان بازی در استودیو 343 اینداستریز وعده یک داستان غنی را برای بازی داده‌اند. مایکروسافت بزرگترین کمپین تبلیغاتی کنسول ایکس‌باکس وان را برای این بازی تدارک دید و تعداد زیادی تریلر پیش از عرضه بازی ارایه داد. با این حال مواردی که از لحاظ روند داستان در تریلرها شرح داده شده بود، با چیزی که در نسخه اصلی شاهد هستیم تفاوت‌های بسیاری دارد.

«این مطلب حاوی اسپویل قسمت‌های حساسی از داستان بازی است»

|

اولین تفاوت به اولین تریلر نمایش داده شده از بازی در نمایشگاه E3 2013 بازمی‌گردد. در این ویدیو شاهد یک مرد شنل پوش تنها هستیم که در حال عبور از یک بیابان است. حال در خود بازی، این صحنه حتی به شکل نمادین هم تکرار نمی‌شود و نیرو‌های شما همواره در کنارتان حضور دارند. البته این مورد تا حدودی قابل چشم پوشی است و ۲ سال از زمان نمایش این تریلر می‌گذرد و در این مدت هر اثری می‌تواند دستخوش تغییرات شود. علاوه بر این، تریلر مذکور فقط یک نمایش سینمایی برای رونمایی از بازی بوده است.

|

یکی از ویدیو‌های تبلیغاتی هیجان انگیز مایکروسافت برای Halo 5، مربوط به تقابل مستر‌چیف و لاک بود. در این ویدیو که در بالا نیز مشاهده می‌کنید، طرفین با یکدیگر مبارزه کرده و در قسمت اول شاهد شکست خوردن مسترچیف هستیم که در کنار یک مجسمه بزرگ بر زمین افتاده و لاک نیز بالای سر او آماده کشتن وی است. پس از آن این سکانس با این تفاوت که جای شخصیت‌ها عوض شده، تکرار می‌شود. حسی که از این ویدیو به گیمر منتقل می‌شود، یک نوع آزادی عمل احتمالی و حتی قرار گرفتن در متن یک تصمیم‌گیری بزرگ است. ولی در نسخه نهایی بازی، هیچ خبری از این اتفاق، این منطقه و حتی مجسمه شنی نیست! حال چگونگی تفسیر این مساله و قضاوت در این مورد، بر عهده خواننده مطلب است که آیا مایکروسافت همه‌ی طرفداران را فریب داده یا قصد سورپرایز کردن آن‌ها را داشته است؟

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

مورد بعدی از تفاوت‌های تبلیغات بازی با خود اثر، مربوط به ویدیوی تبلیغاتی است که در بالا مشاهده می‌کنید. در این ویدیوی با‌شکوه، لاک جمله «زمان نابودی وی فرا رسیده است» را به زبان می‌آورد که منظور از او همان مستر‌چیف است و به نظر می‌رسد وی دشمن اصلی در بازی است. ولی واقعیت به شکل دیگری رقم می‌خورد و در بازی هیچ‌گاه مستر‌چیف را در غالب یک خائن نمی‌بینیم. ولی در همین تریلر و از ابتدای آن، شاهد هستیم که راوی وی را یک سرباز سخت‌کوش معرفی می‌کند که به سرزمین خود خیانت کرده و مستر‌چیف بدون اهمیت قائل شدن به جان انسان‌ها، سعی در نجات خود از شهر در حال تخریب دارد و به همین دلیل هم لاک برای از بین بردن وی اعزام می‌شود. ولی هیچ‌یک از این وقایع، به این شکل در بازی روایت نخواهند شد!

یادداشت نویسنده:

پس از بررسی این موارد، به چند نتیجه مختلف می‌رسیم. یا این‌که مایکروسافت  واقعا با نشان دادن تریلر‌های احساسی با محوریت شخصیت محبوب مستر‌چیف، سعی در بزرگنمایی بازی و ترغیب خریداران به خرید آن داشته یا داستان بازی در مراحل ساخت آن دستخوش تغییرات زیادی شده است که شاید در آینده توضیحات بیش‌تری در این مورد ارایه شود. به هر حال Halo 5 یکی از بهترین بازی‌های کنسول ایکس‌باکس وان و یکی از بهترین آثار تیراندازی اول شخصی است که می‌توان در حال حاضر تجربه کرد و هدف ما نیز به هیچ‌وجه کوچک نشان دادن این بازی نیست. نظرات خود را در مورد تفاوت‌های تریلر‌های عرضه شده و دلایل آن با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی با اقتباس از مطلب سایت IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده