همزمان با عرضه نسخه کنسولی و رایانه‌های شخصی FIFA 16، نسخه‌ای از بازی نیز با نام FIFA 16: Ultimate Team برای گوشی‌های اندروید و iOS عرضه شد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا این بازی را در زومجی بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

نسخه موبایلی فیفا 16، با شعار یک تجربه کنسولی برای گوشی‌های موبایل عرضه شد و الکترونیک آرتز تا حدود زیادی سعی کرده تا حس و حال شبیه‌ساز فوتبالی خود را در صفحه نمایش‌های گوشی‌های هوشمند نیز منتقل کند و طرفداران بی‌شمار بازی بتوانند در هر زمان و مکانی اثر محبوب خود را تجربه کنند. نسخه موبایلی بر خلاف نسخه‌های اصلی که حالت‌های بازی مختلفی دارند، بر روی بخش Ultimate Team تمرکز دارد که امکان ساخت یک تیم کاملا شخصی سازی شده را فراهم می‌کند. ابتدا و پیش از انجام هر کاری، برای استفاده از تمام بخش‌های بازی، از جمله بخش خرید بازیکن، لازم است اکانت فیسبوک خودتان را با بازی هماهنگ کنید. در غیر اینصورت نیز امکان تجربه بازی وجود دارد و فقط از خرید بازیکنان از طریق بخش Transfer Market محروم خواهید شد. به هر حال در ادامه با بررسی بخش‌های مختلف بازی، خواهیم دید که الکترونیک آرتز تا چه حد به وعده‌های خود عمل کرده است.  

ption id="attachment_73728" align="alignnone" width="1920"]Fifa 16-2 در کل ۳ حالت مختلف برای بازی وجود دارد

گیم‌پلی، مهم‌ترین بخش یک بازی شبیه‌ساز ورزشی است و اگر یک اثر در این بخش موفق نباشد، تمام المان‌های دیگر آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از قضا همین قسمت بخشی است که فیفا 16 نیز اهمیت زیادی برای آن قائل بوده و صد البته خالی از ایراد هم نیست. بازی در ابتدای کار، یک تیم به گیمر می‌دهد که بازیکنان آن به صورت شانسی چیده شده‌اند. در بازی ۳ نوع بازیکن دیده می‌شود: برنزی، نقره‌ای و طلایی. البته برخی ستاره‌ها نیز هستند که لقب کمیاب داشته و به دست آوردن آن‌ها بسیار دشوار است. پس از آن قادر خواهید بود تا در ۳ حالت فصل تک‌نفره، فصل آنلاین و تورنمنت‌ها مسابقه دهید. اولین نکته‌ای که در این بخش دیده می‌شود، بهبود قابل توجه سرعت سرور‌های بازی است و به شخصه و بر خلاف FIFA 15، هیچ کندی در مسابقات بخش فصل آنلاین تجربه نکردم. به هر حال پس از پایان مسابقه مقداری سکه و البته امتیاز تجربه به بازیکن تعلق می‌گیرد و همچنین انجام برخی ماموریت‌های خاص، Achievement هایی نیز در پی دارد که از بازیکنان جدید گرفته، تا آیتم‌های مصرفی مثل رفع خستگی و حتی مربیان و اعضای کادر فنی به بازیکن اهدا می‌شود. در بازی، روش‌های مختلفی برای خرید و به دست آوردن بازیکن وجود دارد. اولین و ساده‌ترین روش همان Achievemnet هایی است که اشاره کردیم و البته بازیکنان باز شده  در این بخش قابل خرید و فروش نیستند، این امر برای بازیکنان ترکیب اولیه ارایه شده توسط خود بازی نیز صادق است و این افراد همواره در لیست تیم شما حضور خواهند داشت. روش دوم که کمی هم مبتنی بر شانس است، Player Exchange نام دارد. در این قسمت می‌توانید بازیکنانی که نیاز ندارید را با بازیکنان دیگر تعویض کنید که البته حق انتخابی نخواهید داشت و بر اساس کیفیت و تعداد بازیکنان خودتان، بازی به طور خودکار بازیکنان شما را با افراد جدید مبادله می‌کند و یک بار نیز می‌توانید درخواست تکرار این امر را داشته باشید. آخرین روش نیز خرید مستقیم بازیکن از بخش بازار نقل و انتقلات است که این امر از طریق سکه‌های به دست آمده در بازی اتفاق می‌افتد و می‌توانید یا یک بازیکن مورد نظر خودتان را بخرید و یا از بخش بازیکنان در قسمت فروشگاه، بسته‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی را خریداری کنید که چند بازیکن جدید در اختیارتان قرار می‌دهند.

ption id="attachment_73724" align="alignnone" width="1920"]Fifa 16-4 شیمی بین بازیکنان اهمیت بسزایی در موفقیت تیم دارد

یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود تیم، بحث شیمی (Chemistry) بین بازیکنان است. به این صورت که بازیکنان یک ملیت، یک باشگاه و یک لیگ، با قرار گرفتن در کنار هم، هماهنگی بیش‌تری به تیم داده و خواهید دید که لینک‌های متصل کننده آنان به رنگ زرد و یا سبز (زرد برای بازیکنان شاغل در لیگ و ملیت یکسان، سبز برای بازیکنان شاغل در باشگاه یکسان) تبدیل می‌شود که هرچه میزان شیمی تیمی بالاتر باشد، هماهنگی بازیکنان نیز بهتر می‌شود و این امر در روند بازی کاملا مشهود است. شاید تصور کنید که محدود کردن بازی به بخش Ultimate Team باعث کسل کننده شدن آن شود، ولی واقعیت اینگونه نیست و عطش به دست آوردن بازیکنان جدید و ساخت تیم و ترکیب بهتر، باعث می‌شود تا بازی از حس تکراری شدن فاصله بگیرد.

موتور جدید بازی، باعث بهبود گرافیک و ارایه گیم‌پلی روان‌تری شده است

ولی مهم‌ترین بخش بازی، هسته اصلی گیم‌پلی آن است و این قسمت جایی است که الکترونیک آرتز تمام سعی خود را برای ارایه یک تجربه عالی انجام داده است. نسخه کنسولی بازی، به دلیل گیم‌پلی واقع‌گرایانه و در عین حال سخت آن در نسخه جدید، مورد تحسین بسیاری از افراد قرار گرفت و حتی در بررسی زومجی نیز نمره بسیار خوب ۸/۵ را دریافت کرد. نسخه موبایلی نیز تمام این مولفه‌ها را از طریق قاب کوچک‌تر گوشی‌ها ارایه می‌دهد و در سراسر بازی با یک گیم‌پلی چالش برانگیز روبرو هستیم. مهم‌ترین بهبود این بخش نسبت به نسخه‌های پیشین، عملکرد عالی مدافعان و دروازه‌بان‌ها در بازی است و در مجموع هوش مصنوعی این نسخه بهبود زیادی داشته است. البته یک مشکل نیز هر از گاهی در این بخش دیده می‌شود و در حالت سختی حرفه‌ای و بالاتر، مدافعان حریف به یک دیوار غیرقابل نفوذ به معنای واقعی تبدیل می‌شوند و حتی اگر سریع‌ترین مهاجم شما، با فاصله زیادی در حال فرار در عمق دفاع حریف باشد، بازهم در کورس با مدافعان کم آورده و موقعیت از دست خواهد رفت! این امر در توپ‌های هوایی نیز نمود دارد و اکثر توپ‌ها یا توسط مدافعان برگشت داده شده و یا دروازه‌بان‌ها که همگی در این درجه سختی نقش نویر با بوفون را دارند مانع از گل شدن توپ می‌شوند! البته کاش این امر در مورد بازیکنان خودی نیز صدق می‌کرد که متاسفانه اینگونه نیست و به نظر می‌رسد سازندگان تمام هوش مصنوعی را خرج مدافعان حریف کرده‌اند و کوچک‌ترین اشتباه شما در دفاع منجر به دریافت گل می‌شود.

ption id="attachment_73725" align="alignnone" width="1920"]Fifa 16-5 کنترل‌های بازی مشکلات جزیی دارند

پیش از عرضه بازی، الکترونیک آرتز تبلیغات زیادی بر روی بخش کنترل اثر خود انجام داد و از همین رو شاهد کنترل‌های بهبود یافته نسبت به نسخه‌های قبلی هستیم. در بازی دو روش اصلی برای کنترل دیده می‌شوند که Casual و Classic نام دارند. در حالت معمولی کلید جهت در سمت چپ قرار دارد و دقت آن نیز بسیار بالاست. در سمت راست نیز کلید‌ها اصلی وجود دارند که در حالت حمله دویدن،‌ پاس، شوت و جوی‌استیک حرکات نمایشی است و در حالت دفاع نیز به دویدن، تکل و پاک‌سازی توپ تبدیل می‌شوند. در این حالت میزان شدت پاس و شوت بر اساس میزان نگه‌داشتن کنترل‌ها تعیین می‌شود. ولی در حالت کلاسیک، قابلیت میزان سنجش شدت از بین رفته و برای ارسال پاس بلند باید دکمه پاس را گرفته و به سمت بالا بکشید و در مورد شوت نیز همین‌طور است. کنترل‌های بازی در مجموع بسیار خوب و روان ساخته شده و دقت بسیار بالایی نیز دارند. فقط در بخش دفاع کمی گرفتن توپ از مدافعان به وسیله این کنترل‌ها دشوار است و این‌جا است که استفاده از کنترل‌های لمسی ضروری می‌شود. در نسخه پیشین بازی، الکترونیک آرتز تمرکز زیادی بر استفاده از کنترل‌های بدون نیاز به کلید مجازی داشت و قادر بودید با ضربه زدن روی بازیکن پاس بدهید و کشیدن انگشت در جهت دلخواه نیز امکان شوت زدن را فراهم می‌کرد. این کنترل‌ها دقیقا به این شکل در نسخه جدید نیز وجود دارند و فقط هیچ تعادلی در میزان کشیدن انگشت روی صفحه دیده نمی‌شود! یعنی حتی اگر انگشت خود را از سمت چپ تا راست صفحه گوشی خودتان نیز بکشید، ممکن است نتیجه آن یک شوت بسیار آرام باشد و عکس این قضیه نیز صادق است. البته نقطه قوت این نوع کنترل، نقطه ضعف حالت‌های کنترل مبتنی بر کلید است و آن نیز مربوط به بخش دفاع است. با یک بار ضربه زدن بر روی بازیکن حریف، مدافع شما به خوبی وی را پوشش می‌دهد و در موقعیت مناسب می‌توانید توپ را از آن خودتان کنید. پس می‌توان گفت که برای داشتن تجربه بهتر از کنترل‌های بازی، بهتر است از ترکیب کلید‌های مجازی و کنترل‌های لمسی استفاده کنید.

ption id="attachment_73726" align="alignnone" width="1920"]Fifa 16-3 امکان خرید بسته‌های بازیکنان از فروشگاه وجود دارد

سری بازی‌های فیفا، همواره از گرافیک خوبی برخوردار بودند و نسخه موبایلی فیفا 16 نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از بهترین تجربه‌های بصری در زمینه بازی‌های موبایل را ارایه می‌دهد. چهره و جزییات بازیکنان به زیبایی هرچه تمام‌تر شبیه‌سازی شده و چهره اکثر بازیکنان بزرگ دقیقا شبیه به خودشان است. همچنین انیمیشن‌های جدیدی نسبت به نسخه‌های پیشین به بازی اضافه شده است که شامل انیمیشن‌های جدید شوت‌زنی، تکل‌زنی و واکنش‌های دروازه‌بان‌ها می‌شود و حتی تا حدودی این انیمیشن‌ها دقیقا همان‌هایی است که در نسخه کنسولی بازی شاهد آن‌ها هستیم. البته طراحی چمن بازی کمی در مقایسه با دیگر بخش‌ها ضعیف است و دلیل این امر نیز محدودیت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل است. چرا که حتی با وجود طراحی نسبتا ضعیف در این بخش، بسیاری از گوشی‌ها توان اجرای بازی بدون افت فریم را ندارند و اگر این بخش نیز زیباتر طراحی می‌شد، به طور حتم هیچ گوشی نمی‌توانست بازی را به خوبی اجرا کند!

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

در مورد موسیقی‌های موجود در بازی، به هیچ وجه خسته نخواهید شد و تنوع آهنگ‌ها آن‌قدر بالا است که در حین گشت و گذار در محیط‌های مختلف منوی بازی همواره موسیقی‌های جدیدی می‌شنوید. در این بخش یک مساله وجود دارد که البته از نظر شخصی من نه تنها مشکل نیست، بلکه مزیت بزرگ بازی نیز به شمار می‌رود. به صورت پیش فرض و همانند نسخه‌های پیشین، بازی فاقد گزارشگر است و دلیل این امر نیز حجم بالای بازی در حالت عادی است. فیفا 16 به ۱/۵ گیگابایت فضا برای نصب نیاز دارد و فایل‌های گزارشگر آن نیز به طور میانگین ۶۰۰ مگابایت حجم دارند و در ۹ زبان در دسترس هستند. به طور تقریبی قرار دادن گزارشگر‌ها در بازی به صورت پیش‌فرض، حجم بازی را به ۶ گیگابایت می‌رساند که محدودیت‌های زیادی چه از لحاظ دانلود و چه از لحاظ ظرفیت مورد نیاز در گوشی ایجاد می‌کرد. به همین دلیل هم الکترونیک آرتز این امکان را فراهم کرده تا مردم نقاط مختلف جهان به دلخواه خودشان فایل گزارشگر بازی را دانلود کنند. در دیگر بخش‌های ارایه یک تجربه صوتی، صدای تماشاگران به خوبی ساخته شده است و مشکلی از این بابت در بازی وجود ندارد. در مجموع می‌توان گفت که الکترونیک آرتز، در عرضه بازی FIFA 16 بر روی موبایل، خود را به ساخت یک بازی معمولی محدود نکرده و تا جایی که امکان داشت، بازی را نزدیک به نسخه‌های کنسولی آن تولید و عرضه کرده است. تنها مشکلات بازی به هوش مصنوعی عجیب مدافعان و اندک مشکلات کنترلر‌های مبتنی بر کلید در بخش عکس‌العمل‌های دفاعی است. ولی در حالت کلی، فیفا 16 یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده برای موبایل است و طرفداران فوتبال به طور حتم ساعات خوشی را با این بازی تجربه خواهند کرد. دانلود از گوگل پلی | دانلود از آیتونز تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی میکند؟


FIFA 16: Ultimate Team

بازی فیفا 16 بر روی گوشی‌های موبایل،‌یک بازی معمولی موبایل نیست و الکترونیک آرتز در تحقق وعده‌های خود برای عرضه یک تجربه کنسولی بر روی گوشی‌های موبایل جامه عمل پوشانده است.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی لذت بخش و واقعی
  • - جلوه‌های بصری عالی
  • - موسیقی‌های متنوع

نقاط ضعف

  • - برخی مشکلات کنترل بازی
  • - هوش مصنوعی عجیب مدافعان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده