نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

اولین دوره سه ماهه مدیر جدید نینتندو با افزایش فروش Wii U همراه شد

نینتندو با انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که سود عملیاتی نقطه‌به‌نقطه نسبت به سال گذشته میلادی با افت مواجه بوده است. این در حالی است که طبق گزارش مالی نینتندو، میزان فروش کنسول Wii U  افزایش یافته است.
اگرچه با عرضه یکی از موردانتظارترین بازی‌های انحصاری نینتندو یعنی Mario Maker، انتظار می‌رفت تا سود عملیاتی نینتندو نسبت به سال گذشته افزایش یابد اما این اتفاق نیفتاد و طبق گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵، میزان سود عملیاتی نقطه‌به‌نقطه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. نینتندو در گزارش خود آورده است که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵ که به ۳۰ سپتامبر ختم می‌شود، توانسته سود عملیاتی ۷.۸ میلیارد یِنی داشته باشد. این در حالی است که سود عملیاتی این شرکت در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۴، ۹.۳ میلیارد ین بوده است. اگرچه اعداد و ارقام، نشان از کاهش سود این شرکت دارند اما سرمایه‌گذران این شرکتِ واقع شده در کیوتو منتظرند تا شاهد رکوردشکنی آن باشند. نینتندو در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۵، حدود ۸.۹۸ میلیارد ین سود عملیاتی داشته است که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. نینتندو در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۴، دوران خوبی را سپری نکرد و با ضرری ۲۱۵ میلیون یِنی، این دوره را به اتمام رساند. اما اگر نگاهی به فروش سخت‌افزارها داشته باشیم، می‌توانیم نشانی از رشد را نسبت به سه‌ماهه قبل ببینیم. فروش کنسول Wii U از ۰.۴۷ میلیون واحد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ به ۰.۷۲ میلیون واحد در سه‌ماهه دوم رسیده است. این درحالی است که نینتندو در بازه مشابه در سال قبل، موفق به فروش ۰.۶۱ میلیون واحد از نینتندو Wii U شده بود. بنابر اعلام سخنگوی این شرکت، نینتندو تا پایان سال جاری میلادی، ۳.۴ میلیون واحد از Wii U را به فروش خواهند رساند. این همان پیش‌بینی است که این شرکت در ماه می سال جاری میلادی کرده بود. اما در زمینه نرم‌افزار، سال ۲۰۱۵ تا به حال برای نینتندو قانع‌‌کننده بوده است. بازی تحسین‌شده Mario Maker پس از عرضه در ماه سپتامبر، تا به حال ۱.۸۸ میلیون واحد فروش داشته است. بازی Splatoon که در ماه مِی سال جاری منتشر شد نیز فروشی ۱.۶۲ میلیون واحدی را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ تجربه کرد. اگر به این میزان، ۸۰۰ هزار واحد دیگر را که در سه‌ماهه دوم به فروش رفت  اضافه کنیم‌، می‌بینیم که این بازی نیز فروش خوبی را تجربه کرده است. نینتندو درباره عروسک‌های آمبیو نیز اعلام کرد که این عروسک‌ها افزایش فروش خوبی داشتند و می‌توانند به افزایش تقاضا برای فروش نینتندو 3DS کمک کنند. کنسول دستی 3DS نینتندو نسبت به سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش فروش داشته است.
ption id="attachment_75322" align="alignnone" width="790"]Tatsumi-Kimishima تاتسومی کیمیشیما
اگرچه میزان درآمد نینتندو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵،‌ به اندازه پیش‌بینی تحلیل‌گران نبود اما آن‌ها در مسیر متعادلی قدم بر‌می‌دارند. این می‌تواند نشانه‌ خوبی برای نینتندو گذار از فاجعه مرگ مدیرعامل پیشین این شرکت یعنی ساتورو ایواتا باشد. این اولین نتایج اعلام شده از میزان درآمد نینتندو پس از انتصاب تاتسومی کیمیشیما در سمت مدیرعاملی نینتندو پس مرگ ایواتا است. نینتندو اگرچه با کاهش فروش کنسول دستی خود مواجه شده است اما می‌شد این افت فروش را با توجه به عدم عرضه بازی بزرگی در این بازی پیش‌بینی کرد. این در حالی است که انتشار بازی Mario Maker توانست به افزایش فروش Wii U کمک کند. فقدان ساتورو ایواتا، بسیاری از بازیکنان و توسعه‌دهندگان را در غم و اندوه فرو برد اما در حال حاضر، نینتندو باید از مرگ او عبور کند و خود را در برابر آزمایشی دیگر قرار دهد. این که نینتندو باید به زودی کار عملیاتی روی کنسول جدید خود با نام رمز NX را آغاز کرده و جزییات بیشتری را از همکاری خود با غول موبایل ژاپن یعنی DeNA منتشر کند. مدیرعامل جدید نینتندو یعنی کیمیشما اعلام کرده که جلسه استراتژیکی را در روز پنج‌شنبه برگزار خواهد کرد. جلسه روز پنج‌شنبه می‌تواند اولین امضای مدیرعامل جدید را پای تغییر و تحولات اساسی در ساختار نینتندو و برنامه‌های آتی این شرکت بزند. منبع: The Verge


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده