نویسنده: آریا کرنافی
// شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

چگونه استودیوی روویو در استکهلم سوئد بازی Angry Birds 2 را ساخت؟

روز ۸ مرداد بازی  پرندگان خشمگین ۲ منتشر شد. ۲۵ توسعه دهنده با وجود تولد ۸ نوزاد طی دو سال بدون هیچ بحرانی این بازی را در شعبه استکهلم شرکت سرگرمی‌های روویو تولید کردند. در ادامه با زومجی همراه باشید تا از روند تولید بازی جدید این استودیو آگاه شوید.

مقالات مرتبط

اسکار بورمن ادم بسیار پرکار و مشغولی است. او ماه گذشته به ۲۳ نفر از سازندگان بازی‌های مستقل کمک کرد تا در کلبه‌های جنگلی در سوئد مشغول ساخت بازی شوند و با انتشار بازی بی نظیر پرندگان خشمگین ۲ در ساعات اولیه رونمایی، با میلیون‌ها دانلود آمار را جا به جا کرد! بورمن با داشتن خلق و خویی آرام احتمالا همیشه چیزی برای ارائه در محیط استودیو در استکهلم دارد عقاید او منحصربفرد است: شرکت ما یک توسعه دهنده معمولی بازی‌های موبایلی است که ایده‌هایی برای ساخت بازی های بسیار عالی دارد. ما به سختی کار می کنیم تا به آن نقطه برسیم. و در این بین سعی می کنیم تا موفقیت‌ها (و البته شکست‌‌هایمان) را جشن بگیریم و در این میان به جز کار کردن، زمان کافی برای تفریح و استراحت هم داشته باشیم. او با لبخند ادامه می‌دهد:
همانطور که می‌دانید ما یک شرکت فنلاندی هستیم، ما یک سونا در دفتر کار خود داریم، نه فقط برای میهمانی‌هایمان بلکه بصورت متداول از آن استفاده می‌کنیم.
Rovio Stockholm Office حدود 25 نفر برروی پروژه پرندگان خشمگین 2 کار می‌کردند
بورمن از دنیای کنسول ها به روویو آمده است و دارای همان خلاقیت مستحکم و فولادینی است که برای تولیدمجموعه‌هایی همچون Just Cause 2  و Battlefield از آن بهره جسته بود. "همه تخم مرغ‌هایتان را درون یک سبد نگذارید" این نوشته بر روی دیوار یکی از استودیوهای جدید درج شده است که ۲۵ درصد کارمندان آن خانم هستند. البته این هنوز فاصله زیادی با یک تقسیم ۵۰ درصدی کار میان زن و مرد دارد. بورمن معتقد است استودیوی آن‌ها خیلی بهتر از سایر استودیوهایی است که او پیش از این در آن ها کار کرده است.
ما از فضای بازی‌های کنسولی یا رایانه‌ای به این عرصه پا گذاشته‌ایم. همین موضوع کمک زیادی به ما کرده تا شرایط بسیار مناسبی برای تولید بازی‌هایی ارزشمند با هنر خالصانه و صدای عالی که معمولا در بازی‌های موبایل مشاهده نمی شود، ایجاد کنیم.
این امر به وضوح در پرندگان خشمگین 2 دیده می شود. گرافیک این بازی توسط منتقدین، مورد تحسین قرار گرفته و همه را به وجد آورده است.
rovio stockholm profile یکی از اتاق های استودیوی رویوو که تصاویر شخصیت‌های بازی برروی دیوارها نصب شده است
بورمن اذعان می کند که:
هنوز محدودیت‌های شدیدی از لحاظ بودجه‌ی خرید حافظه و دانلود وجود دارد. علاوه بر آن نمی توان این واقعیت که بسیاری از مدل‌های کسب و کار در موبایل بصورت رایگان ارائه می شوند را نادیده گرفت. در رایانه‌ها یا کنسول‌ها شما ابتدا باید آن بازی را خریداری کنید. بسیاری از ما پیش از این در زمینه ساخت بازی‌ برای کنسول‌ها فعالیت داشته ایم و همین پیش‌زمینه ذهنی باعث شده تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
هنوز چیزهای زیادی مانده که باید بدانید. برای نمونه جاناتان کرافورد کارگردان صوتی پرندگان خشمگین ۲، فضای بازی را به سری بازی‌های رایانه‌ای نزدیک کرده است، اما با وجود کیفیت بالای موسیقی متن بازی، حجم صدای آن تنها ۱۰ مگابایت است! بورمن می گوید:
میلیاردها بازیکن به جای میلیون‌ها بازیکن، روش کاری من در این راه بوده است. اگر شما می خواهید یک تاثیر فرهنگی بسیار بزرگ ایجاد کنید، دنیای موبایل جایی است که به دنبال آن هستید. این استدلال زمانی قوی‌تر خواهد شد که به توسعه جهان نگاه می‌کنید. همه می‌دانند که تلفن‌های هوشمند رشد می‌کنند و جای کنسول‌ها را می‌‌گیرند. مثل کاری که ما اینجا در سوئد انجام دادیم. در آینده مردم در چین، هند و برزیل  خاطراتی از بازی‌های پرندگان خشمگین، ماین‌کرافت یا کلش اف کلنز  برای یکدیگر تعریف می کنند. آن زمان دیگر خبری از ماریو، زلدا یا الیت نیست، مثل چیزی که ما انجام دادیم. این یک جهان متفاوت خواهد بود.
جهان متفاوت جایی است که بازی‌های رایگان را با آغوش باز می‌پذیرد. چیزی که غم و قصه بسیاری از منتقدان است برای بورمن یک بحث نامربوط است:
برای من بحث و جدل کردن پیرامون بازی‌های رایگان بر علیه بازی‌های غیررایگان خسته کننده است، و به نظر من برای بیشتر مصرف کنندگان همینطور است. بازی خوب، بازی خوب است حال چه رایگان باشد، چه پرداخت درون برنامه ای داشته باشد یا مجبور باشید در ابتدای امر آن را خریداری کنید. به شخصه طرفدار بازی‌هایی هستم که بصورت رایگان عرضه می‌شوند و پرداخت درون برنامه‌ای دارند. من حاضرم پول زیادی در حین انجام این بازی‌ها صرف کنم و از انجام آن احساس خوشایندی به من دست می‌دهد. به ندرت پیش می‌آید که من یک سرمایه گذاری ۵۰ دلاری برای خرید بازی یک کنسول انجام دهم.
درهای شرکت به روی ایده‌های جدید باز است:
ما سعی می‌کنیم درها را به روی ایده‌های نو باز کنیم و به تمام نقطه نظرات آن‌ها در استودیو گوش دهیم. من بعید می‌دانم  سیاست کاری استودیوی ما در سایر استودیوهای سوئدی که من در آن‌ها فعالیت داشته‌ام دنبال شود.
هرکسی می‌تواند شنیده شود و بهترین ایده برنده خواهد شد. اما بدیهی است که همیشه محدودیت‌هایی هم وجود دارد. ما می‌توانستیم به سادگی ۱۰ نفر دیگر هم به تیم ساخت پرندگان خشمگین اضافه کنیم تا امکانات و ویژگی‌های بیشتری خلق شود، اما در حالی که به عنوان یک تولید کننده بازی‌های موبایل هیچ سابقه‌ای نداشتیم، چگونه می‌توانستیم تحت فشار قرار نگیریم؟
بورمن به این واقعیت اشاره می کند که پرندگان خشمگین ۲ برای دو سال پیش از رونمایی در حال توسعه بوده است. این بدین معنی است که زمانی که او و تیمش توسعه این پروژه عظیم الجثه را در دست گرفته‌اند تنها یک سال از شکل‌گیری استودیوی آن‌ها می‌گذشته است.
نمی‌دانید چقدر شگفت‌زده شدم وقتی حمایت و اعتماد هسته اصلی شرکت در فنلاند همراه ما بود. اعتماد برای ما که هیچ نمونه کاری در این استودیو نداشتیم و یک تیم توسعه دهنده اثبات نشده بودیم موجب شد تا تمام عزم خود را جزم کنیم تا کاری را ارائه دهیم که همه را شگفت زده کند. ما چیزی تولید کردیم که از حد انتظار خودمان هم بالاتربود. من از میزان استقلال خودم و تیمم، بسیار راضی هستم.

خانواده دوستانه

Rovio Stockholm Studio استودیو دارای محیطی ارام برای کارمندان است
هسته اصلی شرکت همواره تیم ما را مورد تشویق و حمایت خود قرار داده است. بورمن گفت که زمان توسعه بازی پرندگان خشمگین ۲، در این تیم از حدود ۲۵ نفر، ۸ نفر  زمان استراحت برای نگهداری از بچه‌های تازه متولد شده خود داشته‌اند. در سوئد، چه زن و چه مرد می تواند بعد از تولد بچه خود ۳ تا ۹ ماه مرخصی بگیرد. بورمن از این‌که افرادش توانایی این کار را داشته‌اند بسیار به خود می‌بالد.
ما بسیار خوشحالیم که بازی را در بازه زمانی مشخص به اتمام رساندیم با وجود این‌که افراد برای نگهداری از نوزادان خود مرخصی می گرفتند، ما بدون هیچ بحران عظیمی کار را پایان دادیم. صد البته، ما هفته هایی را پشت سر گذاشتیم که مجبور بودیم به سختی کار کنیم، اما بحرانی شبیه آن‌چه در صنایع و تولیدات دیگر وجود دارد ما را درگیر خود نکرد. این واقعا باعث افتخار من است. تنظیم کار و زندگی به قدری اهمیت دارد که مردم را به بهترین حالت خود در محل کارشان می‌رساند.
حالا این پرندگان خشمگین ۲ به فروشگاه برنامه‌های موبایل پرتاب شده است، آخرین نورد عملیاتی استودیوی استکهلم شرکت روویو محسوب می شود؟ اوه نه! بورمن می گوید که ما تعدادی بروزرسانی ارایه خواهیم کرد و علاوه برآن در فصل پاییز نسخه جدیدی از بازی همراه با امکانات و ویژگی‌های جدید عرضه خواهد شد. منبع: PocketGamer.biz


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده