نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰

کیک‌استارتر، سکوی پرتاب بازی‌های مستقل

کیک‌استارتر را می‌توان روزنه امید و سکوی پرتاب بازی‌های مستقل دانست، بازی‌های خوب و با کیفیتی که برای ادامه روند ساخت و توسعه به منابع مالی بیشتری احتیاج دارند و اینجا است که وب‌سایت کیک‌استارتر به کمک این توسعه‌‌دهندگان می‌آید. حالا با پایان یافتن سال ۲۰۱۴، این مرجع جمع‌آوری بودجه، آمار و ارقام جالبی را ارائه کرده که با هم می‌بینیم.
با انتشار آمار و ارقام مبنی بر تعداد حامیان و مقدار پروژه‌ها و میزان بودجه‌های جمع شده در سال ۲۰۱۴ توسط کیک‌استارتر، بیشترین تعداد پروژه های موفق و بیشترین بودجه جمع‌آوری مربوط به بازی‌های ویدئویی بود. در مجموع ۲۰۱۴ بهترین سال برای این وب‌سایت بود. سال ۲۰۱۴ پروژه‌های معرفی شده در کیک‌استارتر موفق به دریافت ۵۲۹ میلیون دلار بودجه و کمک مالی شدند که معادل ۱۰۰۰ دلار در دقیقه است. وقتی این رقم را با ۴۸۰ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۳ مقایسه می‌کنیم، متوجه رشد و نگاه مثبت حامیان به کیک‌استارتر و اطمینان آن‌ها به پروژه‌های معرفی شده می‌شویم.
سال ۲۰۱۴ پروژه‌های معرفی شده در کیک‌استارتر موفق به دریافت ۵۲۹ میلیون دلار بودجه و کمک مالی شدند که معادل ۱۰۰۰ دلار در دقیقه است.
در بین دسته‌بندی‌های کیک‌استارتر، موسیقی ( با ۴۰۰۹) و بعد از آن فیلم (۳۸۴۶)، انتشارات (۲۰۶۴) و بازی‌های ویدئویی (با ۱۹۷۹) پروژه موفق، در صدر قرار گرفتند. اما کدام بخش‌ها بیشتری پول را جمع‌آوری و صرف پروژه‌های خود کردند؟ تکنولوژی توانست با جمع‌آوری ۱۲۵ میلیون دلار کمک مالی حامیان در صدر قرار بگیرد و پس از آن هم پروژه‌های طراحی با ۹۶.۷ میلیون دلار و بازی‌های ویدئویی با ۸۹.۱ میلیون دلار در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. با این آمار و ارقام می‌توان متوجه موفقیت بازی‌های ویدئویی از نظر جلب توجه حامیان و جمع‌آوری بودجه شد. در سال ۲۰۱۴ از هر پنج پروژه مربوط به بازی، دو پروژه بودجه مورد نیاز خود را به دست آوردند، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد کل پروژه‌های موفق در جمع‌آوری بودجه مربوط به همین سال بود. این آمار نشان از رشد قابل توجه پروژه‌های مستقل و نگاه ویژه حامیان به این مقوله است.
از زمان آغاز به کار وب‌سایت کیک‌استارتر در ۲۸ آپریل سال ۲۰۰۹، ۴هزار و ۷۳۷ پروژه در حیطه بازی‌های ویدئویی موفق به کسب بودجه شدند که ۴۲ درصد این پروژه‌ها مربوط به سال ۲۰۱۴ بودند. جاستین کازمارک، نماینده روابط عمومی وب‌سایت کیک‌استارتر
اما با وجود افزایش تعداد پروژه‌ها، کمک مالی حامیان کمتر از سال گذشته بین این پروژه‌ها توزیع شد. سال گذشته میلادی ۱۹۷۹ پروژه مرتبط با بازی‌های ویدئویی در جذب کمک حامیان موفق بود که این رقم در مقایسه با ۱۴۸۱ پروژه موفق سال ۲۰۱۳، ۳۳ درصد رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که اگر بخواهیم سال ۲۰۱۴ را با سال ۲۰۱۲ مقایسه کنیم،  با رشدی ۱۱۷ درصدی مواجه خواهیم شد. Print Print در سال ۲۰۱۳ بازی‌های ویدئویی موفق به کسب ۱۰۵.۶ میلیون دلار سرمایه شدند که این رقم معادل ۷۱ هزار دلار برای هر پروژه است، اما این رقم در سال ۲۰۱۴ با کاهش مواجه شده و با ۷۶ میلیون سرمایه جمع‌شده توسط حامیان، به ۳۸ هزار دلار در هر پروژه رسیده است. یکی از دلایل این کاهش می‌تواند نبود نام‌های بزرگ در سال ۲۰۱۴ باشد، نام‌هایی همچونWasteland 2 یا Mighty No. 9 که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بودجه خوبی توسط حامیان کسب کردند و اتفاقا به بازی‌های خوبی هم تبدیل شدند. بدون اطلاعات آماری دقیق نمی‌توان اظهار نظر موثقی هم داشت٬ اما چیزی که از آمار و ارقام و گفته‌های سایت کیک‌استارتر می‌توان یافت این است که استودیو‌های مستقل  تمایل بیشتری به دریافت بودجه با این روش نشان می‌دهند. به هر حال کیک‌استاتر و موسسان آن توانستند با ایده خود بازی‌های مستقل خوب و زیادی را حمایت کنند. یکی از این‌بازی‌ها که ساخته کریس رابرات مشهور است Star Citizen نام دارد که هم اکنون مراحل ساخت و توسعه را پشت سر می‌گذارد. شاید اکر کیک‌استارتری وجود نداشت٬ هرگز نمی‌توانستیم بعد از گذشت سال‌ها ادامه شماره اول Wasteland را ببینیم، بازی که در کیک‌استارتر معرفی شد و توانست با جمع‌آوری کمک حامیان به یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۱۴ بدل شود. منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده