// سه شنبه, ۱۶ دی ۹۳ ساعت ۱۸:۳۰

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای فروش موفق یک محصول، به خصوص در بازاری رقابتی، قیمت است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ با ماه‌ها تحقیق و به کمک آنالیزورهای خبره محصول خود را قیمت‌گذاری می‌کنند. کنسو‌ل‌های خانگی هم از این قضیه مستثنی نیستند.  ایکس‌باکس‌وان هم بعد از تجربه یک کاهش قیمت، به وضعیت قبلی خود بازگشت.
پس از شروع به کار کارزار نسل هشتم بین پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس‌وان، سونی توانست با قیمت‌گذاری مناسب به فروشی خوب دست پیدا کند.  هر دو این کنسول‌ها قیمت خود را با عرضه یک مدل منحصر به فرد آغاز کردند اما فرق بین این عرضه قیمت آن‌ها بود. پلی‌استیشن 4 ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شد اما ایکس‌باکس‌بان به واسطه سیاست‌گذاری اشتباه و قرار دادن کینکت در جعبه‌های این کنسول، برچسب قیمت ۵۰۰ دلاری را تجربه کرد. همین ۱۰۰ دلار اختلاف قیمت برای مایکروسافت گران تمام شد و سونی توانست صدر جدول فروش را ۱۱ ماه در اختیار بگیرد. مایکروسافت هم بی‌درنگ، یک نسخه ۴۰۰ دلاری از ایکس‌با‌کس‌وان و بدون کینکت را عرضه کرد و کمی فروش این کنسول را بهبود بخشید اما این تصمیم هم کارساز نشد تا این‌که اکتبر ۲۰۱۴ میلادی، مایکروسافت خبر از کاهش قیمت ۵۰ دلاری در تعطلیلات سال نو میلادی را داد. بالاخره مایکروسافت تصمیم درست را گرفت و ایکس‌باکس‌وان توانست پس از ۱۱ ماه صدر جدول فروش را در آمریکای شمالی در دست بگیرد. با این‌که هنوز آمار و ارقام فروش کنسول‌ها در آخرین ماه سال ۲۰۱۴ از طرف NPD (منبع موثق اعلام فروش سرگرمی‌های ایالات متحده آمریکا) اعلام نشده اما شواهد حاکی از این است که ایکس‌باکس‌وان توانسته در زمینه فروش از کنسول سونی موفق‌تر عمل کند. به هر حال پس از پایان یافتن تعطیلات سال نو وطبق اعلام قبلی مایکروسافت مبنی بر پایان یافتن مدت کاهش قیمت ۵۰ دلاری ایکس‌باکس‌وان، این کنسول به قیمت عادی خود برگشت. حال باید ببینیم که مایکروسافت می‌تواند با در نظر گرفتن قمیتی برابر با کنسول سونی رقابت کند یا خیر. آیا به نظر شما مایکروسافت این توانایی را دارد؟‌ آیا ایکس‌باکس‌وان می‌تواند بدون بهره‌گیری از اهرم کاهش قیمت هم بیشتر از پلی‌استیشن 4 فروش رود؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.
کاراکتر باقی مانده