// دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵

پردازنده‌ی گرافیکی Tegra X1 انویدیا قدرت کنسول‌های خانگی را به چالش می‌کشد

شرکت انویدیا، ملقب به غول گرافیکی دنیا امروز از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی  خود به نامTegra X1 برای موبایل‌ها در جریان رویداد CES 2015 رونمایی کرد. از ویژگی‌های بارز نسل جدید سیستم-روی-یک-چیپ Tegra X1 می‌توان به پشتیبانی از رزولوشن 4K و  بازده گرافیکی دو برابری نسبت به A8 اپل اشاره داشت. با زومجی همراه باشید.
انویدیا نسل جدید پردازنده‌های موبایل خود را با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این پردازنده که قرار است در نسل جدید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کار گرفته شود، در سوپرکامپیوتر جدید این شرکت که به پردازنده‌ی گرافیکی Maxwell مجهز شده نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. انویدیا آنقدر به قدرت و بازده‌ پردازنده‌ی جدید خود اطمینان دارد که اجازه‌ی تست و اجرای بنچمارک‌ها بر روی نمونه‌ی اولیه این تراشه را داده است. tegra-x1_01 تراشه‌ی Tegra X1 دارای ۸ هسته و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم است و از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند. انویدیا این پردازنده را در یک تبلت ۸ اینچی با خنک‌کننده‌ی نسبتاً بزرگ به نمایش در آورده. پردازنده‌ی X1 با مکسول، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت مجتمع شده؛ پردازنده‌ی گرافیکی که دارای ۲۵۶ هسته‌ است. برای مقایسه‌ی بهتر جالب است بدانید که Tegra K1، پردازنده‌ی نسل قبلی انویدیا از ۱۹۲ هسته‌ی پردازش گرافیکی بهره می‌برد. انویدیا هنوز سرعت کلاک X1 را اعلام نکرده است. اما نوبت به بخش جذاب داستان یعنی بنچمارک‌های X1 و مقایسه آن با دیگر پردازنده‌های بازار می‌‌رسد:
NVIDIA X1 Reference
Google Nexus 9
NVIDIA Shield tabletiPad Air 2
AndEBench-Pro12,40112,04710,363N/A
3DMark IS Unlimited43,76924,25630,97021,659
GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen (fps)65313132.4
CF-BenchN/A31,69543,033N/A
آنچه از نتیجه‌ی بنچمارک‌ها پیدا است قدرت خارق‌العاده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مکسول است که تقریباً دو برابر قوی‌تر از K1 یا A8 اپل عمل کرده است؛اما این همه‌ی ماجرا نیست. انویدیا به تولیدکنندگان ابزارهای موبایل و شرکای تجاری خود گفته است که اگر بخواهند از تمام توان X1 بهره ببرند، می‌توانند قدرت مشابه کنسول‌های بازی را در ابزارهای موبایل ارائه کنند.  X1 قادر است تا ویدیو در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پخش کند. نکته‌ی جالب‌تر اینکه، با وجود دو برابر شدن قدرت پردازشِ گرافیکی X1 نسبت به K1، اما مصرف انرژی در این SoC کاهش یافته است.انویدیا ادعا می‌کند که در حداکثر بازده‌ی X1 که قدرت دو برابر K1 را ارائه می‌کند، مصرف دو SoC برابر خواهد بود. به این ترتیب تبلت‌هایی که به پردازنده‌ی X1 مجهز خواهند شد، قدرت گرافیکی دو برابر آیپد ایر ۲ اپل را خواهند داشت. A8 اپل بیش از ۲ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و در حال حاضر به عنوان یکی از قوی‌ترین تبلت‌های مبتنی بر معماری آرم در دنیا شناخته می‌شود. در مجموع کل SoC شامل بخش CPU و GPU، تگرا X1 نسبت به K1 بازده‌ی ۱.۷ برابری دارد. انویدیا برای نمایش قدرت پردازنده‌ی X1 خود ویدیو در رزولوشن 4K را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پخش کرد. انویدیا ادعا می‌کند که با این تراشه می‌توان بازی‌های در سطح کیفی کنسول‌های بازی را به دنیای موبایل وارد کرد.
کلیه‌ی مقالات مربوط به نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/ces-2015 مشاهده کنید.
منبع: زومیت


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده