نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰

مایکروسافت و اجازه دسترسی توسعه‌دهندگان به قدرت پردازشی بیشتر

XBOX-One-CPU

در خلال تعطیلات کریسمس، گروهی از هکرها به نام H4LT با انتشار نسخه دوم بسته نرم‌افزاری مخصوص توسعه دهندگان ایکس‌باکس وان باعث شد تا بتوان نگاهی عمیق‌تر به اتفاقات درون این کنسول و پیشرفت و تغییرات آن از تاریخ عرضه تا کنون انداخت. با زومجی همراه باشید تا با هم نگاهی به تغییرات اعمال شده در این بسته نرم‌افزاری و پیشرفت‌های آن بیندازیم.

شواهد و اطلاعات به دست آمده از اسناد و فایل‌های منتشر شده از دومین نسخه از بسته نرم‌افزاری مخصوص توسعه دهندگان (به اختصار SDK)، حاکی از آن است که مایکروسافت در این بروزرسانی  دسترسی استفاده از هفتمین هسته پردازنده ایکس‌باکس‌وان را به توسعه‌دهندگان داده‌است.

تا قبل از فاش شدن این موضوع، هر دو کنسول شرکت‌های سونی و مایکروسافت از هشت هسته پردازشی موجود در کنسول‌های خود، دو عدد از آن‌ها را به انجام کارهای پس‌زمینه و سیستم عامل اختصاص داده بود و توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فقط به ۶هسته از ۸هسته پردازشی موجود دسترسی داشتند. از مهرماه سال جاری (اکتبر ۲۰۱۴ میلادی) مایکروسافت این دسترسی را به توسعه‌دهندگان داد تا بتوانند از ۵۰ تا ۷۰ درصد هسته هفتم نیز استفاده کنند. این امر می‌تواند بخشی از برتری‌های ایکس‌باکس وان در برابر پلی‌استیشن 4 در بعضی از بازی‌های مشترکی که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ منتشر شدند را توضیح دهد.

با این حال این حرکت مایکروسافت و استفاده توسعه‌دهندگان از این موضوع نمی‌تواند به آسانی صورت بپذیرد و فراهم شدن قدرت بیشتر پردازشی به طور حتم شرایط خاص خود را نیز خواهد داشت. در مرحله اول سازندگان به منظور استفاده از قدرت پردازشی هسته هفتم، باید از دستورات صوتی صفارشی چشم‌پوشی کنند. این در حالی است که قابلیت‌هایی از کینکت مانند مادون سرخ و سیستم تشخیص عمق نیز غیرفعال است. در مرحله دوم قدرت پردازشی هسته هفتم به واسطه فرامین صوتی کینکت هر لحظه تغییر می‌کند و گاهی تا نیمی از قدرت پردازشی هسته هفتم را به خود اختصاص می‌دهد. نکته‌ای که کار را برای توسعه‌دهندگان کمی مشکل می‌کند  این است که سیستم عامل، اطلاعاتی از قبیل این‌که چه مقدار از قدرت پردازشی هسته هفتم در دسترس است را ارائه نمی‌کند؛ البته به علت این‌که فرامین صوتی موجود در بازی‌ها کم و به فواصل زمانی زیاد هستند، در بیشتر مواقع ۸۰ درصد از قدرت هسته هفتم برای استفاده در پردازش بازی‌ها فراهم است.

همین موضوع می‌تواند علت نمایش بهتر Assassin's Creed: Unity و Grand Theft Auto V روی ایکس‌باکس‌وان باشد

در اکثر بازی‌ها بسته به نحوه برنامه‌نویسی آن‌ها، برای پردازش، پردازنده گرافیکی مقدم بر پردازنده مرکزی است اما باید این نکته را هم به یاد داشته باشیم که هم پلی‌استیشن 4 و هم ایکس‌باکس وان بر اساس معماری X86 و پردازنده‌های کم مصرف طراحی شده‌اند و به همین دلیل هم نباید پردازش خام این کنسول‌ها را با کامپیوترهای شخصی مقایسه کرد. به طور حتم دسترسی بیشتر سازندگان به قدرت پردازشی، نتیجه بهتری از محصول آن‌ها را در بر خواهد داشت و همین موضوع می‌تواند پردازش روان تر Assassin’s Creed: Unity روی ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن 4 و فشار کمتر ترافیک‌ خیابان‌ها و اشیا Grand Theft Auto V به کیفیت بازی را توجیه کند و این موضوع را می‌توان در اسلایدی که یوبی‌سافت  منتشر کرده دید که برتری ۱۵ درصدی پردازنده ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن 4 را بازگو می‌کند.

ption id="attachment_7841" align="alignnone" width="750"]XBOX One VS PS4 اسلاید یوبی‌سافت درباره اجرای یک کد یکسان در پردازنده‌ کنسول‌های نسل پیش و نسل حاضر

اسلاید بالا که طی کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی در مرداد ماه امسال (August 2014 ) برگزار شد از دو نظر حائز اهمیت است؛ یک این‌که عملکرد کد‌های شبیه‌سازی شده‌ای که توسط یوبی‌سافت در کنسول‌های نسل قبل و نسل حاضر اجرا شده‌است حاکی از آن است که کنسول نسل پیشین سونی یعنی پلی‌استیشن 3 عملکرد بهتری را نسبت به پلی‌استیشن 4 دارد؛ این در حالی است که هر دو این کنسول‌ها، در حال اجرای یک کد یکسان هستند. نکته مهم دیگر برتری ۱۵ درصدی توان پردازشی پردازنده ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن 4 است که همه این اختلاف نمی‌تواند ناشی از برتری ۹.۴ درصدی سرعت پردازنده ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن 4 (۱.۷۵ در برابر ۱,۶ گیگاهرتز) باشد. آیا یوبی‌سافت به قدرت بیشتر به واسطه هسته هفتم پردازنده دسترسی پیدا کرده‌است؟

اگرچه این نظریه می‌توانست خیلی جالب باشد اما جواب منفی است زیرا همایش توسعه‌دهندگان دوماه قبل از اضافه شدن این ویژگی به بسته نرم‌افزاری مخصوص توسعه‌دهندگان ایکس‌باکس وان برگزار شده‌است. پس علت این برتری چیست؟ طبق نظر یک توسعه‌دهنده موثق، این برتری می‌تواند نتیجه بهره‌وری کامپایلر کدها باشد که روی کنسول مایکروسافت دارای بازده بهتری بوده‌است. البته در همین همایش یوبی‌سافت اعلام کرد در آینده قصد دارد بخشی از وظایف پردازنده مرکزی را به پردازنده گرافیکی ملحق کند و اینجاست که پلی‌استیشن 4 برگ برنده را در دستان خود میبیند؛ جایی که در آن نزدیک به دو برابر از ایکس‌باکس‌وان قوی‌تر است.

درز مشخصات و فایل‌های مربوط به نسخه دوم بسته نرم‌افزاری مخصوص توسعه‌دهدندگان می‌تواند در آینده و اطلاعات راجع‌به ایکس‌باکس وان بسیار مفید و ارزشمند باشد؛ اطلاعاتی که می‌تواند پنجره‌ای جذاب به سوی نحوه توسعه بازی‌های این کنسول و سخت‌افزار آن باشد. این اطلاعات می‌تواند خط زمانی نحوه ساخت و توسعه بازی‌ها برای این‌کنسول و نحوه تکامل آن از سال ۲۰۱۲ که در مرحله آزمایشی قرار داشت را تا به امروز ترسیم کند و به تشریح بهبود درایور پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس وان بپردازد؛ این‌که در زمان عرضه در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و امروز می‌تواند یکی از دلایل بهبود نحوه اجرای بازی‌های روی این کنسول باشد.

در پایان، بسیاری درز اطلاعات محرمانه مایکروسافت توسط گروه H4LT و انتشار عمومی این بسته‌ نرم‌افزاری را خطری جدی برای کنسول این شرکت قلمداد می‌کنند و این در حالی است که ایکس‌باکس وان درست به اندازه قبل امن و غیرقبال نفوذ (حداقل تا به این لحظه) است. اطلاعاتی که در دست عموم قرار گرفته هیچ دسترسی به توسعه‌دهندگان یا هکرها برای اجرای بازی‌های غیرقانونی یا انجام تغییرات عمده در ایکس‌باکس وان را نمی‌دهد و اگر‌چه می‌توان با دارا بودن این بسته و تبدیل کنسول معمولی به کنسول نسخه توسعه‌دهندگان، برای این کنسول بازی یا برنامه تهیه کرد، اما بدون اجازه مایکروسافت نمی‌توان آن را منتشر کرد.


از  سال ۲۰۰۵ وقتی سونی و مایکروسافت در حال ساخت و توسعه کنسول‌های نسل هفتمی خود بودند، بحث مقایسه قدرت و توان پردازشی و اجرایی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به یکی از بحث‌های داغ انجمن‌ها و  سایت‌های مختلف بدل شده است، اما نظر شما چیست؟ آیا این برتری می‌تواند ایکس‌باکس وان را کنسول پرقدرت تر بازار معرفی کند؟ آیا با اجازه دسترسی به هسته هفتم پردازنده مرکزی این کنسول توسط مایکروسافت باید در آینده شاهد اجرای بهتر بازی‌های مشترک در این کنسول باشیم؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده