نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰

نگاهی جامع به گزارش مالی اپل در سه‌ماه چهارم ۲۰۱۴

اپل امروز اقدام به انتشار گزارش مالی مربوط به عملکرد این شرکت در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۴ کرد. گزارشی که شامل اعداد و ارقامی شگفت‌انگیز از فروش آیفون و عملکرد فروشگاه‌ اپلیکیشن‌های پلتفرم iOS دارد. با این نگاه جامع از گزارش مالی سه‌ماه چهارم اول در سال ۲۰۱۴ همراه زومجی باشید.
براساس گزارش منتشر شده، این کمپانی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی درآمدی ۷۴.۶ میلیارد دلاری داشته که سودِ خارق‌العاده‌ی ۱۸ میلیارد دلاری را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. در واقع اپل به ازای هر سهم، ۳.۰۶ دلار سود کرده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی که طی آن اپل ۵۷.۶ میلیارد درآمد و ۱۳.۱ میلیارد سود داشت، شاهد رشد فوق‌العاده‌ای هستیم. AppleQ42014Int_1 ۶۵ درصد از درآمد حاصل، مربوط به فروش محصولات در بازار‌های جهانی است. اپل در حال حاضر ۱۷۸ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد که به واقع رقم بسیار بزرگی برای این کمپانی است. همچنین سود ناخالص اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ از ۳۷.۹ درصد در مدت مشابه سال گذشته، به ۳۹.۹ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش مالی این کمپانی، اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به فروش ۷۴.۵ میلیون دستگاه آیفون شده که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان و تحلیل‌گران است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که اپل موفق به فروش ۵۱ میلیون دستگاه آیفون شده بود، این کمپانی رشدی ۲۳.۴ میلیونی در فروش  به خود دیده است. همچنین باید به فروش خوب مک‌بوک‌های این کمپانی اشاره کرد که آماری ۴.۸ میلیون دستگاهی را بر جای گذشته است. نکته‌ی منفی در گزارش اپل، کاهش فروش آیپد‌های این کمپانی است که از ۲۶ میلیون دستگاه در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۳ به ۲۱.۴ میلیون دستگاه در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. AppleQ42014Int_2 تیم‌کوک، مدیرعامل اپل در خصوص گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ و فروش فوق‌العاده‌ی آیفون گفت:
ما از کاربران خود به‌خاطر استقبال فوق‌العاده از محصولات‌مان در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ بسیار متشکریم. درآمد [اپل] با افزایشی ۳۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته به ۷۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵ میلادی، درآمدی ۵۲ تا ۵۵ میلیارد دلاری خواهد داشت. تنها دقایقی پس از انتشار گزارش مالی اپل، ارزش سهام این کمپانی در تالارهای بورس، ۵ درصد افزایش یافته است. خلاصه آمار و ارقام ارائه شده توسط اپل به شرح زیر است:
  • درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ به رقم ۷۴.۶ میلیارد دلار رسیده است
  • در این فصل ۷۴.۴ میلیون دستگاه آیفون، ۲۱.۴ میلیون دستگاه آیپد و ۵.۵ میلیون دستگاه مک به فروش رسیده است
  • اپل موفق به ثبت رکورد فروش ۳۴ هزار دستگاه آیفون در یک ساعت شده است
  • آیفون ۶۹ درصد از درآمد اپل را شامل می‌شود
  • درآمد اپل از فروشگاه اپلیکیشن‌ها، ۴۱درصد افزایش یافته است
  • درآمد اپل از بازار چین ۱۵۷ درصد افزایش یافته تا به عدد ۱۶.۱ میلیارد دلار برسد
  • تا ماه نوامبر، اپل یک میلیارد ابزار مبتنی بر iOS فروخته است
  • فروشگاه‌های فیزیکی اپل در ۳۵۰ شهر دنیا راه‌اندازی شده‌اند
  • درآمد فروش آنلاین اپل در چین از مجموع ۵ سال گذشته بیشتر بوده است
  • اپل به زودی ۲۰ فروشگاه فیزیکی دیگر را در چین راه‌اندازی می‌کند تا نیمه‌ی سال ۲۰۱۶ تعداد فروشگاه‌های فیزیکی اپل در چین به ۴۰ می‌رسد
  • اپل‌پی به شدت در حال محبوب شدن است و در حال حاضر از هر ۳ دلار پرداختی بدون قراردادی که در امریکا انجام می‌شود ۲ دلار آن در سیستم اپل‌پی انجام می‌شود
  • ۷۵۰ بانک و موسسه‌ی مالی در سرویس اپل‌پی ثبت نام کرده‌اند
  • پس از راه‌اندازی اپل، فروش غذا از طریق سیستم‌پرداخت موبایل ۴۰۰ درصد افزایش یافته است
  • آی‌بی‌ام با بیش از ۱۳۰ کمپانی مشغول به همکاری است تا راه‌حال‌های تحت iOS را ارائه کند. این فصل شاهد معرفی ۱۲ اپلیکیشن تولید شده با همکاری IBM برای iOS خواهیم بود که به کسب و کارها کمک می‌کند
  • اپل تا به حال ۲۵ میلیون دستگاه اپل‌تی‌وی به فروش رسانده است بدون اینکه طی سال‌های عرضه‌ی آن تغییر اساسی در آن اعمال کند
  • ۶۰۰ اپلیکیشن برپایه‌ی بستر Healthkit ساخته شده است
  • ۳۰ برند اتومبیل تا سال ۲۰۱۵ از بستر CarPlay اپل پشتیبانی خواهند کرد
  • ۱۷۸ میلیارد دلار پول نقد در حساب‌های بانکی اپل ذخیره شده است. با این رقم می‌توان بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری را یکجا خرید!
اما بازی‌های موبایل و نقش توسعه‌دهندگان این بازی‌ها در موفقیت خارق‌العاده اپل چیست؟‌ پیش از این در زومجی خواندید که هوراس دِدیو تحلیل‌گر شرکت اپل با ارائه گزارشی  اعلام کرد درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس در اپ‌استور اپل از باکس‌آفیس هالیوود بیشتر است. نکته جالب در خصوص آمار و ارقام ارائه شده توسط هوراس دِدیو این است که اپل در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان بازی‌های مبتنی بر آی‌اواس پرداخت کرده است. این در حالی است که این رقم معادل باکس‌آفیس هالیوود در سال ۲۰۱۴ است. App Store Billings versus Hollywood Box Office با این وجود اقتصاد حوزه اپلیکشن‌ها و بازی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آی‌او‌اس فقط به درآمد و سود خلاصه نمی‌شود. این اکوسیستم موفق به ایجاد ۶۲۷ هزار فرصت شغلی در آمریکا شمالی شده است که وقتی آن را با ۳۷۴ هزار نفر نیروی شاغل در صنعت هالیوود مقایسه می‌کنیم به اهمیت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های تلفن‌های هوشمند و نقش آن‌ها در موفقیت مالی اپل پی می‌بریم. اپ‌استور اپل از زمان آغاز کار خود در سال ۲۰۰۸ تا کنون ۲۵ میلیارد دلار درآمد داشته است که ۴۰ درصد از این مبلغ متعلق به سال ۲۰۱۴ است و با سیر صعودی که اپلیکشن‌های موبایل در پیش گرفته‌اند نباید از شنیدن اعداد و ارقام بالاتر تعجب کنیم. نکته دیگری که اگرچه به این گزارش مربوط نمی‌شود ولی در نوع خود جالب توجه است این‌که مخاطبان اپ‌استور اپل در هفته ابتدایی سال ۲۰۱۵ پانصد میلیون دلار در این فروشگاه خرج کرده‌اند و این نشان از عملکرد خوب اپل در ارائه محتواهای متنوع و با کیفیت دارد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده